Délmagyar logó

2017. 05. 28. vasárnap - Emil, Csanád 13°C | 25°C Még több cikk.

Havi tízezrekért ingáznak

Szegedre busszal közel tízezer ember jár be nap mint nap, és egyre többen választják az autót munkába járáshoz. Annak éri meg igazán a busz, akinek munkahelye fizeti a bérlet árának jó részét. Egy személyautó benzinköltsége nagyjából két buszbérlet árával azonos, csakhogy az üzemanyagnál sokkal nagyobbak az autó fenntartási költségei és értékcsökkenése.
Egy személyautó esetében az adóhivatal által elismert, egy kilométerre eső üzemanyagköltség durván 26-32 forint kilométerenként. A kisautókra jellemző, kerekítve 26 forintos értékkel számolva, ha valaki minden munkanapon megtesz hatvan kilométert – tehát mondjuk Üllésről Szegedre jár dolgozni –, annak 31 ezer 200 forint a havi benzinköltsége. Ugyanerre a távolságra a buszbérlet október 15-étől emelt áron 16 ezer 700 forint. A benzinköltség nagyjából két teljes áron utazó buszbérletének árával egyezik meg. A költségek összevetésénél érdemes azzal is számolni, hogy sokan a helyközi mellé helyi bérletet is vesznek, ami Szegeden például 3890 forintba kerül.

Az autónak azonban az üzemanyagon túl számos egyéb költsége is van. Vegyünk egy kétmillió-hatszázezer forintos autót, amelynek értékcsökkenése 38 ezer forint havonta. Négy év alatt az autó értékének 70 százalékát leírja a cég. Egy ilyen kocsi kötelező felelősségbiztosítása 4700 forint havonta, casco-biztosítása 9800 forint. Fenntartási, szervizelési költségei – nem márkaszervizben – körülbelül 4000 forintot tesznek ki havonta. Az autó tehát havi 56 ezer 500 forintba kerül. Ha a használója napi 60 kilométert tesz meg – mert Üllésről Szegedre jár dolgozni –, akkor ehhez jön még a durván 30 ezer forintos havi benzinköltség.

Évente ez az autó az ingázás miatt 13 ezer 980 kilométert fut. Ugyanis 233 napot dolgozik a gazda, 25 nap szabadságot vesz ki, és nem csak munkába menet autózik. Ha 288 forintos literenkénti benzinárral számolunk, akkor a 100 kilométeren 9 litert nyelő járgány évi üzemanyagköltsége 362 ezer 361 forint. Ehhez jönnek az előzőekben összegzett egyéb kiadások, egy évben az autó tehát még 678 ezer forintba kerül. Vagyis ha csak munkába járásra használatos Üllés és Szeged között, egy kilométerre eső költsége 122 forint, a használójának pedig évi 1 millió 221 ezer forintjába kerül a munkanapi kocsikázás.


Ingázók ezrei

Naponta körülbelül négyezren ingáznak Szegedre dolgozói bérlettel, és durván ötezer a rendszeresen Szeged környéki helyközi Volán-buszon utazó tanulók száma – tájékoztatott Heintz Ferenc. A Tisza Volán Rt. kereskedelmi és közönségkapcsolati osztályvezetője elmondta: Vásárhelyre 1400 dolgozó és 1000 tanuló, Szentesre ezer-ezer fő utazik rendszeresen járataikkal. Makóra busszal naponta durván 1500 teljes árú bérletet váltó utast visz a Volán, a diákkedvezményt a kisváros vonzáskörzetéből 2000 tanuló veszi igénybe. Csongrádra naponta ötszáz dolgozó bérletes indul útnak, és hatszáz diák jár busszal a környező településekről tanulni a Tisza-parti kisvárosba. 
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Babszemekből kirakott országtérkép

Nyolcvanöt kilós sütőtököt is láthattak az érdeklődők Balástyán, a hét végén megrendezett zöldség-… Tovább olvasom