Délmagyar logó

2018. 11. 20. kedd - Jolán 2°C | 7°C Még több cikk.

Háztáji járműgyártás az SZKT telepein

Vezető nélküli villamost és alacsonypadlós trolibuszt épít, használt Ikarus buszokat újít fel műhelyeiben az SZKT. Dózsa Gábor igazgató vezetésével többféle járműtestbe építenek be Csehországban kifejlesztett elektromos hajtásrendszert és hazai beszállítók alkatrészeit.
A használt pótkocsikat teljesen fölújítják a vállalatnál. Fotó: Gyenes Kálmán
Csöndre inti a sarokcsiszolóval zajongó munkásokat Dózsa Gábor, és mutatja a csarnokban a kibelezett, vázra bontott villamoskocsikat. Az SZKT pótkocsikat épít a társaság szóló Tatráihoz.

– Egyik utolsóként gyártott Tatra pótkocsi ez, 1990-ben épült. Rostockból béreljük, havonta 10 euróért, majd 2009-ben 10 euróért eladják nekünk. Megvenni egyből nem tudtuk, túl magas volt a nyilvántartási értéke – mondja az igazgató. A szegedi szóló Tatrák pótkocsit azonban nem tudnak vontatni, nem bírná a hajtómű áttételezése, a pótkocsik fékezésével is nagyon sok probléma adódhat, a szerelvény menetdinamikája is rossz lenne, ezért a pótkocsiba motor is kell.

Aktív pótkocsik

– Áramszedőt teszünk rá, így egy segédvezető pulttal szükség esetén önállóan is mozogni tud majd a pótkocsi – magyarázza Dózsa. Az igazgató a haldokló szegedi Ikarus gyárból szerződtetett mérnököt, aki a járműépítést vezényli. Gyakorlatilag új villamost kell építeniük, a ros-
tocki járműnek csak a váza marad, a hajtásrendszert Csehországból, az ajtókat, kapaszkodókat, belső burkolatokat, ablakokat, üléseket, egyéb elektromos berendezéseket itthonról veszik. A városi közgyűlés által elfogadott jármű-felújítási program szerint Dózsának hat aktív pótkocsit kell gyártania.

Selejt Ikarusok

A szomszédos tanműhelyben a BKV által leselejtezett Ikarus buszt újítanak föl. Az igazgató indokol: darabonként 800 ezer forintért vettek hét csuklós Ikarus 280-ast, amelyekben Euro-1-es károsanyag-kibocsátási normának megfelelő motor és korszerű váltó van. Csak teljes külső-belső felújítás után állnak forgalomba. Egy, a trolikkal megegyező színekre fújt busz már közlekedik. A szakmai pletykák szerint azért, mert az SZKT-nak nincs elég működőképes trolija, Dózsa Gábor azonban azt mondja, a jármű tartalék, szükség esetén kisegít. Saját buszokkal pótolni, azokat tartalékba állítani olcsóbb, mint megrendelni azt.

Trolisított buszok

A Csáky utcai trolitelep csarnokában újabb szétszedett buszt találunk. Ezt az Ikarust teljesen, egészen a vázig szétbontották, a karosszériát tetszetősebbre alakítják. Mellette trolikon dolgoznak: Skoda tanulókocsit csinálnak. A csarnok mögötti betonplaccon álló Mercedes buszok „trolisításra" várnak.

– Az alacsonypadlós buszok motorját az utastérből helyet elvevő motortoronyba építik be. A troli berendezéseinek egy részét azonban a tetőn is el lehet helyezni, így ezt a hatalmas motortornyot ki lehet szedni az utastérből, a helyén ülések lesznek. Hamarosan átalakítják a két buszt. A vázat statikus ellenőrizte, elbírja az áramszedőt és az elektromos berendezéseket – magyarázza Dózsa Gábor. A két Mercedes mellett hamarosan két újabb Skoda 21 alacsonypadlós trolit is használhatnak az utasok. Az SZKT-nak összesen nyolc alacsonypadlós trolibuszt kell forgalomba állítania jövő év végéig. Az igazgató kiemeli: a Mercedes buszokból 45 millió forint körüli áron lesz troli, ez egy új troli árának fele. Az SZKT fejlesztéseit 40 százalék önerő mellett – melynek nagyobb része a dolgozók munkája – 716 millió forint hitel fölvételével végzi.


Csak haladóknak – trolikról

A Szegeden épülő trolikba az SZKT a cseh Cegelec cég hajtásrendszerét építi be. Ezt eredetileg villamosokhoz fejlesztették ki. Dózsa Gábor még alkatrész-kereskedő bt.-jével építette az első Cegelec hajtotta trolit. Alacsonypadlós troliból három van az SZKT-nak, két Skoda 21 – egyiket készen vették, a másikba és egy Volvo buszba pedig itt szereltek Cegelec elektronikát. A troliállomány a napokban gyarapszik: egy negyedik alacsonypadlóst, egy Skoda 21 trolit Dózsa használtan, olcsón tudott beszerezni. 

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Képviselőjelölteket toboroznak

A jövő évi országgyűlési választások előtt alig fél évvel újsághirdetésekben kínál „megoldást"… Tovább olvasom