A jobbnál jobb ajánlatokat nézve néha az az érzésünk támad: itt valaki hülyének néz minket.
A reklámokat nem vesszük készpénznek, hiszen a készpénzünkre utaznak. Hangosabbak, mint a műsor, amelyet megszakítanak, mindenfélét ránk akarnak tukmálni, és úgy gondoljuk, néha meg akarnak téveszteni minket. A Google szolgáltatása, a keresőszavak automatikus kiegészítése legalábbis erről árulkodik. Elég annyit beírnunk a keresőbe, hogy megtévesztő, és az automatikus ajánlatok között már is feltűnik: reklámok. Úgy tűnik, ez a két kifejezés sokszor áll együtt.
Létezik reklámetikai kódex, csak nem mindenki tartja be
A Magyar reklámetikai kódex 2009 szeptemberében frissült utoljára, 26 szakmai szervezet írta alá. Az egyik bekezdése így szól: a reklám nem élhet vissza a fogyasztó bizalmával, nem használhatja ki tapasztalatlanságát, hiszékenységét, tudatlanságát vagy kiszolgáltatottságát.
„Küldje el SMS-ben a "megcsal" szót és párja nevét, és megtudja, kedvese hűséges-e." Bár az idézet alighanem pontatlan, ismerős lehet. Jó ideje láthatunk ilyen hirdetéseket a tévében. Csak beküldünk egy szót, és megtudhatjuk, mikor halunk meg, megcsal-e a partnerünk. A megtévesztés egyértelmű, a 168 óra már régen megírta mennyire, mégis mindennap láthatja, aki tévét néz. Úgy tűnik, hiába a jó szándék, hiába a kódexek, ha sok piaci szereplő inkább csak afféle elvi iránymutatásnak véli, mintsem betartandó normának.
A kereskedelmi televíziókban délelőttönként néha egy talpbetétet reklámoznak. Bizonyítandó, hogy mennyire rugalmas is a termék, egy úthengerrel hajtanak át rajta, majd egy pingponglabda segítségével bizonyítják: remekül tompítja az ütéseket. A labdát előbb az asztal lapjára ejtik, ahonnan persze messzire pattan, majd a nagyszerű talpbetétre pottyantják, de a labda ezúttal - mintha csak odaragasztották volna. Persze, hiszen egy üvegcsőben ejtik le. A fizika törvényeinek mondana ellent, ha felpattanna, ez mégis megdönthetetlen bizonyítéka annak, hogy a termék rugalmassága világszínvonalú.
Az áruházak készleteiben néha nem található meg az a termék, amely éppen „a készlet erejéig akciós". Olyan állítások hangzanak el a reklámokban, amelyek nem bizonyíthatók. Előfordul, hogy az „apróbetű" amellett, hogy túl apró, kétértelmű is. A Gazdasági és Versenyhivatal minden éveben sokmilliós bírságokkal hálálja meg a hazugságokat, mégis akad számos olyan cég, amelyiket már ismerősként köszöntik a kasszánnál. A lista nyilvános, bárki ellenőrizheti, sőt új tagokat is javasolhat, hiszen a GVH honlapjáról letölthetők azok a formanyomtatványok, amelyeken bejelenthetjük a szerintünk megtévesztő hirdetéseket. Úgy érzi, hazudnak önnek? Jelentse fel őket!
Létezik reklámetikai kódex, csak nem mindenki tartja be
A Magyar reklámetikai kódex 2009 szeptemberében frissült utoljára, 26 szakmai szervezet írta alá. Az egyik bekezdése így szól: a reklám nem élhet vissza a fogyasztó bizalmával, nem használhatja ki tapasztalatlanságát, hiszékenységét, tudatlanságát vagy kiszolgáltatottságát.
![]() |
Megtévesztő. Reklámok? |
„Küldje el SMS-ben a "megcsal" szót és párja nevét, és megtudja, kedvese hűséges-e." Bár az idézet alighanem pontatlan, ismerős lehet. Jó ideje láthatunk ilyen hirdetéseket a tévében. Csak beküldünk egy szót, és megtudhatjuk, mikor halunk meg, megcsal-e a partnerünk. A megtévesztés egyértelmű, a 168 óra már régen megírta mennyire, mégis mindennap láthatja, aki tévét néz. Úgy tűnik, hiába a jó szándék, hiába a kódexek, ha sok piaci szereplő inkább csak afféle elvi iránymutatásnak véli, mintsem betartandó normának.
A kereskedelmi televíziókban délelőttönként néha egy talpbetétet reklámoznak. Bizonyítandó, hogy mennyire rugalmas is a termék, egy úthengerrel hajtanak át rajta, majd egy pingponglabda segítségével bizonyítják: remekül tompítja az ütéseket. A labdát előbb az asztal lapjára ejtik, ahonnan persze messzire pattan, majd a nagyszerű talpbetétre pottyantják, de a labda ezúttal - mintha csak odaragasztották volna. Persze, hiszen egy üvegcsőben ejtik le. A fizika törvényeinek mondana ellent, ha felpattanna, ez mégis megdönthetetlen bizonyítéka annak, hogy a termék rugalmassága világszínvonalú.
Az áruházak készleteiben néha nem található meg az a termék, amely éppen „a készlet erejéig akciós". Olyan állítások hangzanak el a reklámokban, amelyek nem bizonyíthatók. Előfordul, hogy az „apróbetű" amellett, hogy túl apró, kétértelmű is. A Gazdasági és Versenyhivatal minden éveben sokmilliós bírságokkal hálálja meg a hazugságokat, mégis akad számos olyan cég, amelyiket már ismerősként köszöntik a kasszánnál. A lista nyilvános, bárki ellenőrizheti, sőt új tagokat is javasolhat, hiszen a GVH honlapjáról letölthetők azok a formanyomtatványok, amelyeken bejelenthetjük a szerintünk megtévesztő hirdetéseket. Úgy érzi, hazudnak önnek? Jelentse fel őket!
Témák:
bírósághirdetés
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!
Lájkolom és követem a Delmagyar.hu-t
Megosztom a cikket a Facebookon
Olvasóink írták
Hun köll jelönteni???”
De így van ez már uszításnak minősül, jelentsük fel!!!!”
http://index.hu/tech/2009/11/28/hogyan_lopjunk_aramot/
Azaz már saját ötletük sincs régóta.... már nem csak átvesznek, de cikk ötletet is "kölcsönöznek"”
Mennyire vagy meleg? :D”
(a dolog szépséghibája az, hogy ugyan nem reklám de kamu)”