Délmagyar logó

2016. 10. 01. szombat - Malvin 11°C | 24°C

Hazudik a reklám? Jelentse fel!

A jobbnál jobb ajánlatokat nézve néha az az érzésünk támad: itt valaki hülyének néz minket.
A reklámokat nem vesszük készpénznek, hiszen a készpénzünkre utaznak. Hangosabbak, mint a műsor, amelyet megszakítanak, mindenfélét ránk akarnak tukmálni, és úgy gondoljuk, néha meg akarnak téveszteni minket. A Google szolgáltatása, a keresőszavak automatikus kiegészítése legalábbis erről árulkodik. Elég annyit beírnunk a keresőbe, hogy megtévesztő, és az automatikus ajánlatok között már is feltűnik: reklámok. Úgy tűnik, ez a két kifejezés sokszor áll együtt.

Létezik reklámetikai kódex, csak nem mindenki tartja be

A Magyar reklámetikai kódex 2009 szeptemberében frissült utoljára, 26 szakmai szervezet írta alá. Az egyik bekezdése így szól: a reklám nem élhet vissza a fogyasztó bizalmával, nem használhatja ki tapasztalatlanságát, hiszékenységét, tudatlanságát vagy kiszolgáltatottságát.

Megtévesztő. Reklámok?
Megtévesztő. Reklámok?

„Küldje el SMS-ben a "megcsal" szót és párja nevét, és megtudja, kedvese hűséges-e." Bár az idézet alighanem pontatlan, ismerős lehet. Jó ideje láthatunk ilyen hirdetéseket a tévében. Csak beküldünk egy szót, és megtudhatjuk, mikor halunk meg, megcsal-e a partnerünk. A megtévesztés egyértelmű, a 168 óra már régen megírta mennyire, mégis mindennap láthatja, aki tévét néz. Úgy tűnik, hiába a jó szándék, hiába a kódexek, ha sok piaci szereplő inkább csak afféle elvi iránymutatásnak véli, mintsem betartandó normának.

A kereskedelmi televíziókban délelőttönként néha egy talpbetétet reklámoznak. Bizonyítandó, hogy mennyire rugalmas is a termék, egy úthengerrel hajtanak át rajta, majd egy pingponglabda segítségével bizonyítják: remekül tompítja az ütéseket. A labdát előbb az asztal lapjára ejtik, ahonnan persze messzire pattan, majd a nagyszerű talpbetétre pottyantják, de a labda ezúttal - mintha csak odaragasztották volna. Persze, hiszen egy üvegcsőben ejtik le. A fizika törvényeinek mondana ellent, ha felpattanna, ez mégis megdönthetetlen bizonyítéka annak, hogy a termék rugalmassága világszínvonalú.

Az áruházak készleteiben néha nem található meg az a termék, amely éppen „a készlet erejéig akciós". Olyan állítások hangzanak el a reklámokban, amelyek nem bizonyíthatók. Előfordul, hogy az „apróbetű" amellett, hogy túl apró, kétértelmű is. A Gazdasági és Versenyhivatal minden éveben sokmilliós bírságokkal hálálja meg a hazugságokat, mégis akad számos olyan cég, amelyiket már ismerősként köszöntik a kasszánnál. A lista nyilvános, bárki ellenőrizheti, sőt új tagokat is javasolhat, hiszen a GVH honlapjáról letölthetők azok a formanyomtatványok, amelyeken bejelenthetjük a szerintünk megtévesztő hirdetéseket. Úgy érzi, hazudnak önnek? Jelentse fel őket!

Olvasóink írták

  • 15. flexsnake 2009. december 02. 17:03
    „13. a reklámért nem ők felelnek. Én is nyomok olyan reklámot amit ingyen nem tennék :D”
  • 14. dühös 2009. december 02. 08:39
    „A politikusokat hol lehet feljelenteni? Azok is hülyének néznek bennünket...”
  • 13. bo 2009. december 01. 19:33
    „Rugdossa a DM a saját valagát. Megnézték valaha mennyi idióta reklámot tartalmaz az oldaluk?”
  • 12. Héhé 2009. december 01. 17:11
    „Még több ilyen cikket kedves DM! A szakdolgozatomhoz nagy segítség!!!:-)”
  • 11. flexsnake 2009. december 01. 10:35
    „Azért a legnagyobb üzlet még mindig az emelt díjas sms amit 300ft/db áron kap az ügyfél :D Le sem tudja mondani ha nem perfekt német mert a cég német :D A szolgáltató azért nem szünteti meg a fogadásért fizető szolgáltatást mert mindenki le tudja tiltani.... le tudja, ha tud róla. Persze külföldön nem létezik ilyen sms szolgáltatás :D”
  • 10. franzvon 2009. november 30. 22:11
    „Énneköm mög aszonták, hogy a kokakóla jó lösz felyfájás ellen,oszt kirohasztotta a bal fölső szömfogamat!!!
    Hun köll jelönteni???”
  • 9. rozator 2009. november 30. 20:46
    „meg a bifidusz eszenzisz”
  • 8. Zsoltee0716 2009. november 30. 20:40
    „Itt az oldalon is van pár hazugság
    De így van ez már uszításnak minősül, jelentsük fel!!!!”
  • 7. valoperes_zugugyved 2009. november 30. 20:19
    „uszit a dm?”
  • 6. mattil 2009. november 30. 20:11
    „Az egyik áruház aktuális heti akciós ujságjának első lapján volt a reklám, hogy egy kilós kávé mindössze 1000 ft-ért vásárolható meg de csak egyetlen napon, a vasárnapi napon, úgyhogy mindenki siessen vasárnap le ne késsen meg ilyenek. Az ujságon belül minden a csütörtöktől érvényes akcióra vonatkozot. Vasárnap el is mentem ebbe az üzletbe és amit akartam vásárolni az annyiért is volt, amennyi az ujságban szerepelt. Kivéve a kávét, ami persze közel volt a kétezerhez. A pénztároslány már nagy gyakorlattal mondta, hogy ez már a mai napon a sokadik panasz ezzel kapcsolatban, de nézzem csak meg azt az ujságot a kávé fotójának jobb alsó sarkában ezredmilliméteres betűkkel oda van írva, hogy az aktuális vasárnapon hanem majd csak a jövő hét vasárnapján lesz érvényes (már ha akkor lesz készleten ugyebár..)”
  • 5. cumania 2009. november 30. 19:39
    „Nekem is egyből a H1N1 ugrott be :)”
  • 4. Elendur 2009. november 30. 19:28
    „Hogy miért kezdem egyre szarabb lapnak tartani a DMOnlinét? Hát ezért:
    http://index.hu/tech/2009/11/28/hogyan_lopjunk_aramot/

    Azaz már saját ötletük sincs régóta.... már nem csak átvesznek, de cikk ötletet is "kölcsönöznek"”
  • 3. barta132 2009. november 30. 19:25
    „haha # 1-es igazad van! média felfújja, ebből pedig ismét az állam szedi meg magát illetve aza acég aki előállítja a bizonyos ellenszérumot:)”
  • 2. rolee 2009. november 30. 19:25
    „Akkor fel kellene jelenteni, ezeket a küldje az xy szót az zzs számra.

    Mennyire vagy meleg? :D”
  • 1. Krampampuli 2009. november 30. 19:11
    „Kezdem: H1N1
    (a dolog szépséghibája az, hogy ugyan nem reklám de kamu)”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Várni kell a szegedi Bertalan híd javítására

Tábla jelzi, kerülni kell, de más nem történik, nem látni útjavítókat. Tovább olvasom