Délmagyar logó

2017. 09. 20. szerda - Friderika 10°C | 19°C Még több cikk.

Hétvégén és szünetekben ritkítják a járatokat

Szeged - Apró változtatásokkal terjeszti az SZKT-igazgató a mai közgyűlés elé 24 buszvonal hétvégi és iskolaszüneti ritkításáról és kurtításáról szóló javaslatcsomagját.
Egy hét után újból a közgyűlés elé terjeszti ma Tóth István Tibor SZKT-igazgató a tömegközlekedési vonalak kurtításáról és a járatok ritkításáról szóló előterjesztését. Egyeztetett az érintett városrészek önkormányzati képviselőivel. Ezzel nem végeztek időben, emiatt az egy héttel ezelőtti testületi ülés napirendjéről levetették az indítványt. Tegnap a városüzemeltetési és fejlesztési bizottság is jóváhagyta a tervezetet.


A korábbi módosításokhoz képest számottevően nem változott az új menetrend. Eszerint – ha a közgyűlés megszavazza – április 10-étől hétvégente és iskolai szünetekben jelentősen rövidül vagy ritkul 24 buszvonal. Vagyis az iskolába járást nem befolyásolja, a munkába járást is csak iskolamentes munkanapokon. Az alapelv továbbra is az, hogy a külvárosban – Alsóvároson, Baktóban, Dorozsmán, Gyálaréten, Petőfitelepen, Szentmihályon, Szőregen, Tápén, Újszegeden – ritkábban járnának a buszok, illetve némelyik járat hétvégeken csak a közeli busz- vagy trolivégállomásig menne. A korábbi kalkuláció sem változott: az új menetrenddel évente nagyjából 700 ezer kilométert, vagyis 157 millió forintot spórolna meg a város. A megtakarítás – megírtuk – a cégvezető szerint azért égetően szükséges, mert 500 millió forint hiányzik a tömegközlekedés működtetéséből. Ekkora lyuk tátong az 5,7 milliárdos bevételek és a 6,2 milliárdos költségek között.

Marad a 13-as
a József Attilán

Kalmár Ferenc (KDNP) városüzemeltetési tanácsnok külön indítványt adott be a 13-as buszról. Eszerint – lakossági kérésre – a járat útvonala nem változik, továbbra is a József Attila sugárúton jár. A képviselő azt kéri, hogy a testület építse be ennek idei 2,1 milliós többletköltségét a költségvetésbe.
 
– Egy hét alatt megközelítőleg 2100 kilométerrel puhult a tervezet. A dorozsmai 36-os, 36Y-os, a 75-ös és 75Y-os járatok helyett hétvégeken és iskolaszünetben az első variáció szerint csak a 75H járt volna a Czékus utcától a Mars térig. Ezt a helyi képviselő javaslatára átgondoltuk: lesz 75H, de lesz mellette 36H járat is a Czékus utca és a Honvéd tér között – összegezte a változásokat Tóth István Tibor. A másik újdonság, hogy megszakadó járatok utasai a menetjegyeket a csatlakozó busz-, illetve trolijáratokon tovább használhatják. Úgy működik tehát, mint az átszállójegy.

Idén ebből több pénze nem lesz az SZKT-nak. Az igazgató szerint – ha a közgyűlés megszavazza az idei költségvetést – a cég büdzséjében 2012-ben akkor is nagyjából 200 milliós a lyuk. Többletfeladatokra nem kaptak pénzt. 157 milliós pluszkiadást jelent a 2-es villamosvonal működtetése. A további 50 millió többletköltség, hogy a jogszabályi módosítások miatt a trolibuszokat le kell vizsgáztatniuk a buszos előírások szerint, a bérkompenzációra csak részben kaptak támogatást, nincs pénz a járművezetők vizsgáztatására, és a Zrínyi utcai épületüket is felújításra kötelezték. A cégvezető nem tudja még, min tudnak spórolni az idén. Az újabb tarifaemelést szakmailag továbbra sem tartja jó megoldásnak, mert a felmérések szerint olyan sok utast veszítenének el, ami elnyelné a többletbevételt.

Olvasóink írták

57 hozzászólás
  • 57. baba60 2012. március 03. 18:13
    „49.-nek. Gondolom onnan ahonnan a gázolajat, tehát ez sem fán terem, de legalább levegőt esetleg tudsz venni amikor szmog van te okostojás.”
  • 56. macs 2012. március 03. 16:33
    „34. nickolett,
    borfesztre kocsival? Jól meggondoltad?”
  • 55. hopp 2012. március 03. 11:39
    „Arról senki nem szól, hogy a jegyeket lehetetlen érvényesíteni átszálláskor, mert a jegykezelő készülékek nem kompatibilesek!!! Hadd magyarázkodjanak az utasok, mert erre TIT úr és az illetékesen nem gondoltak, nem vizsgálták. A tartozkodók előteremtése pedig biztos ingyen lesz, vagy mi? Ez a vám és a rév tipikus esete!
    Érdekes, hogy az SZKT dolgozói több mint 20 éve kérnek tartozkodót, most hip-hop lesz, pedig akkor azt mondták felesleges, és pénzt nem áldoznak arra, hogy a j.v. el tudjon menni WC-re.”
  • 54. mackópajtás 2012. március 03. 11:15
    „"A másik újdonság, hogy megszakadó járatok utasai a menetjegyeket a csatlakozó busz-, illetve trolijáratokon tovább használhatják. Úgy működik tehát, mint az átszállójegy. "

    Akik viszont jeggyel utaznak azok csak nyernek ezzel a változtatással, ezt se kell ám elfelejteni! Ugyanis ha eddig, mondjuk Szőregről szerettem volna a Vértó-ig utazni akkor az nekem 2 jegy, most viszont Szőregen felszállok, lyukasztok, és átszállok vele az 5-ös trolira és megyek vele. Vagy ha én a Szőregi buszon a mechanikus lyukasztónál kezelem a jegyem, akkor szinte korlátlanul utazhatok az ötös trolin egy jeggyel, mert azt mondom, hogy azt még a Szőregi buszon lyukasztottam, mivel a mechanikus lyukasztó nem írja rá a számot, se dátumot, se semmit. ;)”
  • 53. mackópajtás 2012. március 03. 11:08
    „16. ifj. Nagy Gábor 2012.03.02. 09:59

    Hagyjuk már ezeket az önjáró trolikat...
    A legegyszerűbb az lenne, ha a busz ami bejön Szőregről, az menne tovább az ötös vonalán (mivel a troli sűrűbben jár így mikor nem érkezik be busz akkor maradna a troli így vegyesen járnának). Vannak cng gázüzemű buszok amiken az üzemeltetése olcsóbb ,mint a troliké, és az is környezetbarát.

    De ez az egész nem más ,mint a sunyi TIT aljas játéka, aki kidolgoz egy rendeletet, hogy a másik cég, hogy tudna spórolni a saját kárára. Nem az amit ő vezet a másik... VICC! Ez olyan mintha ha Tesco tenne javaslatot, hogy a Lidl ne legyen nyitva hétvégén, mert van annyi árú a Tescoban ,hogy ők is ki tudják szolgállni a vevőket...

    Ez is egy példa arra ,hogy Szeged a választások óta elég tré helyzetben van. Én nem vagyok se narancs, se szegű párti, de akkor is azt mondom, hogy vagy az egyik, vagy a másik, mert így ,hogy mindkettő, és mindkettő más irányba elvez... hát elég érdekes”
  • 52. hopp 2012. március 03. 10:48
    „Arról senki nem szólt még, hogy a jegy érvényesítés nem éppen kompatibilis. Ugyanis a buszokon (Volán) a jegyérvényesítő hosszában elvágja a jegyet, közel felére vágva. Namármost, ezt, hogy a bánatban lukasztja ki a kedves utas a jegy kezelőben vagy a jegyérvényesítő nyomtatós gépben? Elárulom, sehogy-persze fordított érvényesítés ugyan ez. Tehát az utas nem tud szabályosan jegyet érvényesíteni átszálláskor. Ezt TIT persze nem tudja, vagy nem akarja, vagy nem is foglalkozik vele. Elfogadtak egy indítványt, csak éppen nem biztosítják a feltételt. Szegény utas pedig bizonygassa, hogy -igen, én érvenyesen utazom, csak nem tudom bizonyítani.
    Másik: biztosítja a tartozkodó helyiségeket. Ez mennyibe fog kerülni? És kinek? És hol? Újra kidobott pénz!!!!”
  • 51. Attis2 2012. március 03. 00:04
    „JABBA

    Ezzel tisztába vagyok,amit irsz a 73-as buszokról! De én most azokra az ídőszakokra gondolok,amikor a Viztorony térre megy. Akkor meglehet úgy csinálni.”
  • 50. TranceMaster 2012. március 02. 20:09
    „Simán meg lehetne spórolni ezt a pár száz millát azzal, hogy hétvégén/iskolaszünetben (talán még munkanapokon is) járatritkítással. Pl. tápéra, szőregre 10 percenként megy busz holott 15 is elég lenne, mindjárt megspórolná a város 2 busz útját óránként, plusz hétvégén is a 20 perc tök felesleges amikor a 30 is elég. Füvészkerthez 30 percenként kimegy egy busz szinte üresen mikor mehetne óránként is félig megpakolva.”
  • 49. Cyber 2012. március 02. 19:27
    „#46!
    "Arról senki nem beszél, hogy a villamos kiváltott néhány büdös buszt és a légszennyezés egy kicsit csökkent."
    Az áram meg a fán terem ugye?
    Olvass picit utána honnan/hogyan szerzi be Magyarország a villamos energiát...”
  • 48. lukrecia 2012. március 02. 19:23
    „Következő javaslataim lennének. A járat ritkítás számomra elfogadható a hétvégére időzítve.
    A két közlekedési társaság vezetőségét összevonnám , és 40%-al csökkenteném az improduktív létszámot Működési költség csökkentés miatt épület összevonásokat is szükségesnek tartok. A feleslegessé váló épületeket más más formákban hasznosítanám.
    Dunántúl a győri medencében vásárolnék továbbá 3-5 db szélerőművet mely "termékét" betáplálnám az országos rendszerbe. Az így megérkező bankszámla pénzt a szegedi villamosok működésére hasznosítanám.”
  • 47. JABBA 2012. március 02. 19:16
    „33. Attis2 2012.03.02. 13:07

    Mint tápéi, így kicsit jobban tudom a 73 és 73Y-os járatok működését. Ha a Mars térről indul a 73-as, akkor a 73-as vonalán elmegy a tápéi végllomásra, majd számot cserél 73Y-ra és más útvonalon megy vissza a Mars térre.

    Ha az SZKT-nak 900Ft/km-be kerül az üzemeltetés, akkor miért a buszokat ritkítják meg? Ugyanis a TiszaVolán-nak 300Ft/km a díja. Pl. 1 kető busz megszüntetése a 2-es villamos miatt szerény véleményem szerint még így is drágábba kerül, mintha nem is lenne 2-es villamos. A másik érdekes dolog a 19-es troli. Mi a francnak kellett azt csinálni? Tök felesleges, mivel a víztorony térre elég sok busz jár, tehát átszállással a 9-esről az is megoldható.”
  • 46. baba60 2012. március 02. 18:49
    „Ezért kár volt az SZKT. igazgatónak ezt a pár napot gondolkodással tölteni amikor ugyan azt az előterjesztés nyújtotta be. Panaszra lehet menni Orbánhoz a megkurtított hozzájárulás miatt kedves szavazók és nem a város vezetőit kell simfelni.
    Arról senki nem beszél, hogy a villamos kiváltott néhány büdös buszt és a légszennyezés egy kicsit csökkent.”
  • 45. Cyber 2012. március 02. 18:35
    „#36
    És szerinted két villamos fog egy irányba járni? :)
    Mondjuk tényleg nem sok esély van a tükrök koccanásának még ha egymással szemben is megy ez a két "csoda"”
  • 44. keka 2012. március 02. 18:17
    „Hurrá! Járjon minden hülye,( aki dolgozni akar) autóval, ( amíg bírja benzinnel ) még nagyobb lesz a szmog - vagy gyalog, vagy el se menjen dolgozni...Gyalázat! Szinte úgy érzem, hogy büntetés, hogy a "külvárosban" lakom! és ezt nevezik ésszerűsítésnek ? Én például sör, virsli rendezvények pénzelése helyett jobban örülnék a lakossági ÉRDEKEK előnyben részesítésének!”
  • 43. shalomka 2012. március 02. 18:13
    „Az én javaslatom a spórolásra az, hogy az SZKT-t szüntessék meg és a feladatait vegye át a Tiszavolán. Végülis a jelnelegi helyi közlekedési járatok 90%-át most is a TiszaV üzemelteti, feltehetőleg az irányítási rendszer elbírná ezt a néhány plusz járatot. A troli és villamosvezetők állását ez nem érintené, de például csak ha SZKT vezérkarának a fizetése megmaradna, ez elég jól befedné azt a költségvetési lyukat ami most van. Ha egy cég kezében lenna a tömegközlekedés akkor az valóban érdekelt lenne a VALÓS párhuzamosságok kiiktatására és az ésszerűsítésre. Továbbá a helyközi és a helyi tömegközlekedés is jobban összahangolható lenne. És felteszem a TiszaVolán például a közelekdési műszaki fejlesztéseknek is joban mögé tudna állni, egyrészt a meglévő műszaki lehetőségei, másrészt a nagyobb árbevétele miatt.
    Ezzel a döntéssel az utasok, a közlekedési dolgozók, a Tiszavolán és nem utolsósorban Szeged városa is jól járna.”
  • 42. eleonóra 2012. március 02. 17:32
    „Én eddig a közlekedés szervezőket hozzáértő embereknek gondoltam.Csalódnom kellett.Halomra hozzák a rosszabb és mégrosszabb döntéseket.”
  • 41. atomboy 2012. március 02. 17:27
    „36. Cyber
    Ne terjeszd valotlan remhireket. Nezd meg a videot:
    http://www.youtube.com/watch?v=wMjYAtfLSSg

    Mint lathatod, boven van hely, egy ember is elfer. Es alapbol nincs bal oldali tukor, a kamerarendszer potolja ezt. Ha szoftveres hiba lenne, akkor azt az egyet nem hasznalnanak. Ma mind a negyet lattam.”
  • 40. lorinczae 2012. március 02. 17:23
    „Arról mindenki elfeledkezik, hogy van akinek hétvégén is dolgoznia kell ? Lehet azok nem is emberek csak robotok ?”
  • 39. Zsoltee0716 2012. március 02. 15:06
    „35. kiokushyn 2012.03.02. 13:29

    Nem! Emelés lesz még idén mégegyszer szerintem, lehet nyár előtt lesz emelés. Havi bérlet 6570-ről mondjuk úgy 6705 ft-ra.”
  • 38. W666W 2012. március 02. 14:23
    „Most olvastam, hogy micsoda " kegyet" gyakoroltak az illetékesek azzal, hogy nem emelik a bérlet árát..hahah
    halkan megjegyzem, hogy Bordányba OLCSÓBB kimenni mint a helyi járaton a buszvezetőnél vásárolt jeggyel beutazni Dorozsmáról Szegedre..ami ugye ha jól tudom 350 ft környékén van..Míg Bordányba 160 ft ért mentem ki.
    Egyébként visszatérve a Czékus utcára így akarja biztosítani M. Béla hogy tuti szavazatai legyenek a köv választáskor ?? tudja mondani az ott laküóknak hogy lám lám Én tettem Értetek valamit ????”
57 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Órákat várnak a betegek

Tegnap óta négy helyett már csak három betegszállító cég működik Szegeden. Tovább olvasom