Délmagyar logó

2016. 12. 06. kedd - Miklós -5°C | 3°C

Hetven év felett kockázatosabb volán mögé ülni

Szeged - Egy 70 éves férfi vezette azt az autót, amely miatt a Győr női kosárlabdacsapatának autóbusza két halálos áldozattal járó tragikus balesetet szenvedett. A nyugdíjas szabadlábon védekezhet; sokak szerint ennyi idősen már nem szabadna volán mögé ülni, de ha mégis, úgy évente kellene egészségi alkalmassági vizsgálaton megjelenni.
Egy soproni felkészülési meccsre tartott a Győr női kosárlabdacsapata a 85-ös főúton szombaton, amikor egy szembe jövő autó átsodródott az út bal oldalára. A kosárlabdásokat szállító busz sofőrje elrántotta a kormányt, a jármű felborult, 16 utasa közül Tapodi Péter klubigazgató és Fűzy Ákos vezetőedző életét vesztette, a többiek megsérültek. A balesetet egy 70 éves férfi okozta. Az ügyészség a vétkes sofőr ellen lakhelyelhagyási tilalom elrendelését kérte, amit a bíróság nem látott indokoltnak, így a férfi szabadlábon védekezhet.

A tragédia, majd a sofőr szabadlábon hagyása után az balesetről szóló tudósítások kommentelői közül rengetegen voltak azon a véleményen, hogy a 65. életév betöltése után évente kellene egészségi alkalmassági vizsgálaton megjelennie a sofőrnek, de voltak olyanok is, akik szerint ilyen idős korban már jogosítványt sem kellene adni az embernek.

Borsi István 75 évesen is magabiztos száguldozó. Nem akárhonnan vannak képességei: fiatal korában ralizott és Forma 1-es bíróként is működött a Hungaroringen. Fotó: Frank Yvette
Borsi István 75 évesen is magabiztos száguldozó. Nem akárhonnan vannak képességei: fiatal korában ralizott és Forma 1-es bíróként is működött a Hungaroringen. Fotó: Frank Yvette

Balesetek

Nem tudott bevenni egy kanyart, és egy vendéglő teraszába csapódott Lábatlanban egy 83 éves sofőr augusztus 31-én. Egy hatéves lányt mentőhelikopter vitt kórházba. A győri busztragédia napján szenvedett balesetet Pilisvörösvárnál Buzánszky Jenő, a nemzet sportolója. A legendás Aranycsapat 88 éves jobbhátvédje egy álló teherautónak ment neki autójával.

– Teljesen egészséges sofőrök esetén 40 év alatt 10 évente, 40 és 60 év között 5 évente, 70 éves korig 3 évente, utána pedig 2 évente kell időszakos egészségi alkalmassági vizsgálaton megjelenni a jogosítvány megújításához. Felső korhatár nincs megszabva arra, hogy azon felül valaki már ne vezethessen – közölte Szilárd András. A szegedi háziorvos elmondta: az egészségi alkalmassági látásélesség-vizsgálatból és vérnyomásmérésből áll. A színlátást felesleges minden alkalomkor ellenőrizni, hiszen ha valaki nem színtévesztő, ez a későbbiekben sem fog kialakulni nála. – Az életkor előrehaladtával minden ember szervezete kopik, van, aki már 60 évesen is alkalmatlan járművezetésre, mert előjönnek vagy rosszabbodnak a mozgásszervi betegségek, lassulnak a reflexek, erősödik a fáradékonyság. Utóbbi kettő kiszűrését azonban csak hosszabb és költségesebb vizsgálat tudja kimutatni, egy egyszerű rutinkezelés erre nem alkalmas. Ezért óriási a sofőr felelőssége abban, hogy jelezze, ha valami rendellenességet tapasztal egészségi állapotában, ami után a háziorvos már beutalhatja komplexebb vizsgálatokra. Sajnos sokan eltitkolják ezt, vagy nem tulajdonítanak neki kellő jelentőséget. Általánosságban elmondható, hogy az emberek 60 év körül még nincsenek rossz egészségügyi állapotban, a nagyobb problémák 70 év körül kezdődnek. Az egészségügyi kiskönyvben van egy oldal, amit a munkavállalónak kell aláírnia, amiben arról nyilatkozik, hogy teljesen egészséges. Bár a jogosítványban nincs ilyen oldal, de ha valaki olyat észlel, ami akadályozza a biztonságos vezetésben, azt azonnal jeleznie kell orvosának, függetlenül attól, hogy mikor jár le az alkalmasságija – magyarázta a háziorvos.

Borsi István, a Magyar Autóklub dél-alföldi szervezetének elnökségi tagja elmondta: saját statisztikájuk szerint a 80 év feletti autóklub tagok nagyon kevés balesetet okoznak az országban. – Megőrülnék, ha azt mondanák, hogy hagyjam abba a vezetést, azt azonban nem ellenezném, hogy 70 vagy 75 év fellett évente kelljen kötelező egészségügyi alkalmassági vizsgálatra menni – mondta a 75 éves nyugalmazott MÁV-főtanácsos.

Dudás László szegedi autó- és motoroktató elmondta: egyik legidősebb tanítványa egy 62 éves nő volt, akinek gyerekei Svédországban éltek. Miután megtanult vezetni, autóval tette meg a két ország közötti utat, és a mai napig vezet Svédországban is. Volt egy olyan 70 éves ügyfele is, akinek bár megvolt a jogosítványa, de tíz évig nem vezetett. Ő pótórákat vett az oktatótól, és azóta is vezet a városban. – Elsősorban nem a kor számít, hanem az, hogy minél többet gyakoroljon az ember, ami csökkenti a reakcióidőt, és növeli a belátási képességet. A szigorúbb egészségügyi vizsgálattal egyetértek – mondta az oktató.

Olvasóink írták

52 hozzászólás
  • 52. kefe353 2013. szeptember 18. 10:31
    „Nem mondok semmit a video, önmagáért "beszél". Kérem, hogy tekintsék meg az alábbi "filmet" és azután véleményezzék a cikket.
    http://www.youtube.com/watch?v=f_kzKXCrWb4”
  • 51. tol 2013. szeptember 15. 00:54
    „80 felett csak kivételesen engednék valakit volán mögé.”
  • 50. nexia3 2013. szeptember 14. 11:00
    „Az az Én véleményem,hogy nem a kor számít az autóvezetés biztonságában,hanem a vezető képzés nem megfelelő volta.Sok gyakorlat oktató még a kezdő tanulónál is ügyetlenebb a vezetésben.Ami még hozzávaló,hogy vannak tehetségtelen tanulók,akik tíz évig sem tudnának megtanulni vezetni.Különben a vezetés könnyű,mert a gázpedált a majom is tudja nyomni,de a megállás ami nehéz.”
  • 49. ifj. Nagy Gábor 2013. szeptember 14. 10:37
    „16. dodoni
    "Szerintem meg az a hülyeség, ha egy rohamosan elvénülő orságban ezt valaki hülyeségnek titulálja. 2050-re az országnak több, mint a fele 65-ön felül lesz."

    Akkor ha olyan szigorúak leszünk, mint most az ide írók egy része, akkor mindjárt megoldódik a dugók és az utak zsúfoltságának kérdése - vagy fellendül a sofőrszakma. :-)

    36. MMtz
    "Az idősebbek általában nicsenek felkészülve a felgyorsult forgalomra, amikor ők tanultak vezetni az 40 lóerősek voltak, és nem 100-120 lóerősek mint mint ma."

    Akkor ebből viszont az következik, hogy a "mai fiatalok" majd öregen is jól/jobban fognak vezetni és ugyanez a kérdés már nem lesz vita tárgya?”
  • 48. Grabowsky 2013. szeptember 14. 08:58
    „20. Dr.Tonyk 2013.09.13. 10:31

    Próbálom nem rángatni...”
  • 47. bertife 2013. szeptember 13. 21:10
    „MMtz:
    Amikor 1978-ban tanfolyamra jártam 1200 Zsigulik voltak 60 LE-vel -nem 40-el!
    A saját autónk akkor egy 4 kerek lámpás 1500-as Zsiguli 75 LE-vel - nem 40-el!!!
    Azzal is lehetett tartósan pl. 120-130 között menni autópályán.
    Éppen azért tudtunk nagyobb gyakorlatot szerezni,mert kevesebben voltak az utakon!
    Jobban lehetett feszegetni az autó és a sofőr korlátait, mivel nem tartott fel senki.
    A szállítás akkor jobbára vasúton történt. Alig volt kamion,teherautó az utakon.
    Sőt traktor sem,mivel nem voltak felparcellázott földek. A TSZ traktorok a saját földútjaikon jártak.”
  • 46. csonakos 2013. szeptember 13. 20:31
    „44. mediashreck 2013.09.13. 14:22
    Nemzetközi vezetői engedélyt annak adhat ki az okmányiroda, aki érvényes vezetői engedéllyel rendelkezik, és olyan országban kíván vezetni, amelyben nemzetközi szerződés vagy viszonyosság alapján az érvényes magyar okmány járművezetésre nem jogosít. A nemzetközi vezetői engedélyt az érvényes vezetői engedély adatai alapján állítják ki, és csak a magyar vezetői engedéllyel együtt érvényes.

    Hol intézhető?
    Nemzetközi vezetői engedély kérelmezhető:

    személyesen bármely okmányirodában
    előkészíthető elektronikus úton, Ügyfélkapun keresztül

    A kész okmány átvehető a kérelmező választása szerint:

    az okmányirodában
    postai úton

    A vezetői engedélyt meghatalmazott is átveheti. Ebben az esetben be kell mutatni az írásbeli meghatalmazást.

    Szükséges iratok:
    Ügyintézéskor bemutatandó okmányok:

    személyazonosság igazolására alkalmas érvényes okmány (személyazonosító igazolvány, útlevél)
    lakcímigazolvány (a személyazonosító jelet tartalmazó hatósági igazolvány)
    külföldi állampolgár esetén a szokásos tartózkodási hely országát igazoló okmány

    Ügyintézéshez csatolandó okmányok:

    2 db fotó (arcképmás)
    igazgatási szolgáltatási díj megfizetését tanúsító igazolás

    Költségek:

    Az eljárás díja 2300 forint.

    A nemzetközi vezetői engedélyt a kérelem beadása után azonnal kiállítják az okmányirodában.

    Érdemes tudni:
    Külföldre utazás előtt célszerű az illetékes ország külképviseletének megkeresése a magyar vezetői engedéllyel, illetve az az alapján kiállítandó nemzetközi vezetői engedéllyel történő vezetés tárgyában.

    Amennyiben nemzetközi szerződés vagy viszonosság alapján az érvényes magyar vezetői engedély valamely külföldi államban járművezetésre nem jogosít, akkor nemzetközi vezetői engedély szükséges.
    A nemzetközi vezetői engedély csak a magyar vezetői engedéllyel együtt érvényes.
    A vezetői engedély külföldön vezetési jogosultság igazolására alkalmas azokban az országokban, ahol a magyar vezetői engedélyt elismerik, személyazonosság igazolására belföldön, nemzeti szabályaink szerint alkalmas.
    A magyar vezetői engedélyt vezetési jogosultság igazolására elismerik az EGT tagállamaiban, a Bécsi Közúti Közlekedési Egyezményhez csatlakozott országokban, továbbá bilaterális egyezmény alapján Japánban és a Koreai Köztársaságban.
    B kategóriára érvényes nemzetközi vezetői engedély a gépjárművezető részére 18. életévének betöltését követően állítható ki.
    A nemzetközi vezetői engedély érvényességi ideje a vezetői engedélyben feltüntetett egészségi érvényességi idővel azonos, de legfeljebb a nemzetközi vezetői engedély kiállításának napjától számított három év.
    A nemzeti kategória ("K", "T", "M", "TR", "V") nemzetközi vezetői engedély nem érvényesíthető.
    http://www.nagyutazas.hu/utravalo/article.php?id=518”
  • 45. Linka11 2013. szeptember 13. 19:18
    „Negyvenegy éve vezetek ,hivatásos jogsim van,kb 1.5 millió km-t mentem eddig baleset mentesen. 27 évesen dolgoztam olyan helyen, ahol tizenöt kollégám volt különböző korúak. Többnyire 40-60 közöttiek voltak a kollégáim. Egyszer egy 59 éves kollégám egy bizonyos útszakaszon nem tudott egy íven megfordulni és azt gondolta,hogy az ő autója fordul nagy ívben.Ezt egyszer elpanaszolta nekem.Mondtam neki, hagy próbáljam meg az autójával én is. Azon a bizonyos próbán nekem többször is sikerült egy íven befordulnom.- Mi ebből a tanulság ? Az ,hogy a gépkocsi vezetés jó részt adottság kérdése is ! Hiába volt harminc évvel nagyobb rutinja a kollégámnak, mégsem tudta megcsinálni azt a feladatot amit én.
    De ez nem a kora miatt volt, hanem feltehetően az adottságai miatt !- Más; A hétvégi vezetők akik csak péntek,szombat ,vasárnap ülnek autóba, sokkal életveszélyesebbek mint akármelyik 70 éves. - De ugye mint tudjuk általánosítani nem szabad,mert ugye a kivétel erősíti a szabályt !”
  • 44. mediashreck 2013. szeptember 13. 14:22
    „Talan idetartozik!

    Sokan abban a teves hitben vannak, hogy
    -a jogsijuk "nemzetközi jogositvany"...!

    Jegyezzetek meg:
    NEM...!
    Nem, es nem!

    A magyar jogsi, es az en nemet jogsim is CSAK = "nemzeti jogositvany",
    amelyet külföldön is elfogadnak!!!

    Az USA nehany allamaban, Ausztraliaban, Azsia nehany orszagaban
    megkövetelik a "Nemzetközi jogositvanyt" is.
    Nekem van ilyen nemet nemzetközi is.

    Ez mindig csak 3-evre szol, 5 nyelven van kiallitva, fenykepes,
    a Rendeszeti Hivatal (itt: "Führerscheinstelle") alltja ki.
    Kinezetre, ez egy 8 lapos, 16-oldalas kis füzetecske,
    egy kicsit nagyobb mint egy utlevel.
    A kiallitasi költsag 16,-Euro, es
    mindig, együtt a nemzeti jogositvannyal ervenyes csak!

    Hogy Magyarorszagon milyen a nemzetközi jogsi, azt nem tudom.
    (talan Csutak tudja)”
  • 43. majzik 2013. szeptember 13. 14:03
    „33. MMtz 2013.09.13. 11:55

    Köszönöm !

    50 % -ban igazad van !

    A másik 50 -nél gondolj a hajlott korú merevedésre !”
  • 42. 140 2013. szeptember 13. 14:00
    „MMtz,
    Az lehet, hogy amikor a mostani "öregek" tanultak vezetni, akkor mások voltak a körülmények, de aki folyamatosan vezet, annak nem lehetnek idegenek a mostani közlekedési viszonyok. És nem is idegenek.
    Csak mi, idősek még azt gondoljuk, hogy a szabályok azért vannak, hogy betartsuk őket. És mivel tényleg csökken a reakcióidőnk, nem tudjuk mindig kivédeni a szabálytalanságokat, amit a fiatalok elkövetnek.
    Na? Ugye, hogy milyen szar, ha általánosítunk?
    Mindentől függetlenül, ha elég fitt vagyok 65 évesen napi 8 órát dolgozni, akkor biztos autót is tudok vezetni, nem? Ha 70 évesen még egy tanár taníthat, akkor autót is vezethet, ugye? Vagy akkor dolgozni sem kellene, ugye? De ne legyek "nyugger" se, mert akkor meg az a baj, hogy "el kell tartani" bennünket.
    Megoldás lehetne az, hogy a kisebb balesetek esetén is érdemes lenne vizsgálni az alkalmasságot kortól függetlenül.”
  • 41. lukrecia 2013. szeptember 13. 13:47
    „nyugalom mar:)) bedobtam egy hulyeseget es haraptok ra mint az ehes agarak a csontra. Nem komolyan gondoltam h nem adnek jogsit a 25 ev alattiaknak. De epp azok a fiatalok altalanositanak akik ellen ez a beszolas volt. Nem kor fuggoseg a jogositvany , hanem alkalmassag. Nem veletlenul szellozteti ujsagiro kollega ezt a kommentet, a meg idetlenebb cimmel. A hatosagot probalja osztokelni, hogy ujabb alkalmassagi vizsgakat vezessenek be . Majd ha bevezetik o lesz a legjobban felhaborodva. Most egymasnak uszit embereket a cikk erdekeben, majd akkor ir meg egy cikket , milyen igazsagtalan a hatosag az ujabb alkalmassagival. Jajj Ujsagirok sokszor jobb lenne nelkuletek :))
    Demokratikus joga mindenkinek kozlekedni, az idosebbek az utcan gyalogosan is ovatosabban kozlekednek, termeszetes h autoval is. legyunk mar belatassal , es ne probaljunk mar megint egy csoportot a foldbe dongolni.
    Nekem erdekes , nincs senkivel szemben sem fenntartasom , egyedul azokkal akik a fnekmben loholnak es semmi kovetesi tavot nem tartanak. Ezek is fokepp fiatalok.”
  • 40. szalmaszal 2013. szeptember 13. 13:39
    „37. pirosmedence
    Az a baj, hogy ameddig ezzel kapcsolatban nincs orvosi vizsgálat, addig csak te magad tudod eldönteni, hogy alkalmas vagy-e a vezetésre. Nagyon jó, hogy te tudatos vagy magaddal kapcsolatban, de sajnos rengeteg makacs öreg van, aki nem ilyen. Ezért kellene a rendszeresebb, és átfogóbb vizsgálat, úgy idős korban, mint már a fiataloknál is.

    Ennyiről van szó. Nem az öregek ellen van ez, hanem mindenki érdekében. Nem értem miért ágál most mindenki az ellen, hogy a veszélyes sofőröket eltiltsák a vezetéstől? Ugyanis ha átmegy az öreg a teszten, akkor vezessen, alkalmas rá! De ha nem, akkor ne legyen jogsija. (Ennek a szűrésére a mostani látásvizsgálat-vérnyomásmérés alkalmatlan). Ennyi az egész, ezért nem értem én ennek fényében a hozzászólások többségét.”
  • 39. mediashreck 2013. szeptember 13. 13:38
    „A Vilagban mar sok helyen megfordultam, tekintsünk ki egy kicsit
    jogositvany kerdesben.
    Elöszokent:
    Magam, Magyarorszagon tettem elöször vizsgat 1973-ban, de
    8-ev utan hülye voltam ("ittas vezetes" = 5 sör a Gödörben Szegeden...), es jogosan elvettek.
    Na.
    Utana Nyugatra kerültem, jogsi nelkül.
    Most leirom, hogy hol hogyan kapsz jogsit:

    New York, USA:
    -elmeleti 42 kerdes, abbol 16 kell hogy jo legyen!
    Gyakorlati: egy haztömböt kell körbefurikazni, es kesz.
    Van jogsid. Aköltseg kb.: 400,-USD es 16-evtöl lehet.
    Frankfurt, Deutschland
    -3-honap iskola, 36-ora vezetes, a költseg kb.: szük 3.000, Euro
    (csak "B" kategoria)
    Isztanbul, Türkey
    -20 meter elöre, 20 meter curück az autoval, plusz
    1 Ezer Török Lira kenöpenz a vizsgabiztosnak, es
    15 percen belül van jogositvanyod...!

    Ez a helyzet.
    Nekem ma nemet jogsim van.
    Mert adok a becsületre.
    Is.

    :)”
  • 38. KamuNeni 2013. szeptember 13. 13:14
    „Nem hinnem hogy kockazatosabb 70 folott. Rengeteg 70 ev folotti vezet nyugaton es nem csinalnak semmivel tobb balesetet mint a 30 ev alattiak. ha mar kockazatrol beszelunk akkor a 16-30 kozotti korosztaly az ami a legkockazatosabb.!!!”
  • 37. pirosmedence 2013. szeptember 13. 12:41
    „A kérdés bonyolult és egyértelműen nehezen ítélhető: egyénileg kell vizsgálni és megítélni,az általánosítás nem szerencsés. 65 éves vagyok 40 éve vezetek, soha semmi baj nem volt, de most érzem , jobban kell figyelnem. Tavaly életemben először tolatásnál egy parkolóban koccantam, én voltam a hibás, a két autón lett egy-egy kistányér nagyságú horpadás - nem jelentős, de nekem valami jelzést adott, biztos nem figyeltem úgy, mint 30 évvel ezelőtt. Ha az orvos vagy bárki azt mondja, hogy tovább inkább ne, akkor fájó szívvel, de befejezem, annak ellenére, hogy jól látok és szerencsére kutya bajom. De ez sok mindentől függ, pl. Pesten kifejezetten nem szeretek vezetni, frusztrál és kicsit izgulok, ha lehet, kerülöm, viszont 2 hete bérelt autóval külföldön furikáztan és semmi gond nem volt, biztonságban éreztem magam.....”
  • 36. MMtz 2013. szeptember 13. 12:19
    „A statisztikának ebben a formában semmi értelme, egyrészről mert kb. 70 év körül van az átlagéletkor, tehát az autóvezetők kissebb hányadát teszik ki a 70 év feletti vezetők, másrészről a 70 felettiek az autót kevesebbet használják, mert pl. már nem járnak dolgozni, így a megtett km aránya is torzítaná a stasztikát. Az idősebbek általában nicsenek felkészülve a felgyorsult forgalomra, amikor ők tanultak vezetni az 40 lóerősek voltak, és nem 100-120 lóerősek mint mint ma. Sok forgalmi szituációt lehet látni, hogy a fiatalok "mentik" az idősebbek által kialakított veszélyhelyzetet, akik ebből sokszor semmit észre sem vesznek. Nemrég láttam egy idősebb nénit aki úgy hajtott át a kereszteződésen, hogy nem vette észre az elsőbbségadás kötelező táblát, nekem kellett lefékeznem. Az én nagyapámnak volt 75 évesen egy 5 éves lada szamarája (15000 km-rel, amikor eladtuk nem akarták elhinni) nem járt vele messzire, nagyjából a mamával a templomba, de eljött az az idő amikor belátta, hogy nem való neki a vezetés tovább... ...de legalább belátta...”
  • 35. szöszi 2013. szeptember 13. 12:01
    „25. ugyanmé
    Egyetértek. Nem valószínű hogy több balesetet okoz egy fiatalabb, mint egy 70 éves. Nincs erről semmi statisztika, csak most neki kell esni, mert 70 éves. Túl van dramatizálva valóban. Nagyon sajnálom a sofőrt, ebbe bele rokkan lelkileg ő is, hát ha még le is csukják.

    24. lukrecia A vezetéshez nem gyakorlat kell, hanem jogosítvány, és majd ha vezet valaki rendszeresen, szerez gyakorlatot is és rutinosabb lesz. Senki nem kap úgy jogsit, hogy háta mögött van több ezer levezetett kilóméter. Jogosítvánnyal azt ugyan is nem adnak. Nem hiszem hogy te kaptál. Innentől kezdve hogy 25 év alatt nem adnál jogosítványt, hülyeség. És milyen statisztikáról beszélsz? Mutass már egyet légyszíves. Ez csak a te fejedben született meg sztem.”
  • 34. szalmaszal 2013. szeptember 13. 11:57
    „24. lukrecia
    Drágaságom, ha nem adsz nekik jogosítványt, akkor mégis honnan szerezzék meg a gyakorlatot a vezetéshez?

    25. ugyanmé
    ...és egyből tegyük mellé azt is, hogy darabszámra hányan vezetnek 70 év felett és 30 év alatt. Az úgy majd reálissá is teszi talán a statisztikákat. Az öregedés egyszer mindenkit elér. Ez tény és való, nem vélemény kérdése. A cél az, hogy amikor az öreg (vagy akár a fiatal, ha nem teljesíti ugyanazokat a feltételeket!) alkalmatlanná válik a vezetésre, akkor ne vezessen. Ezzel miért van problémád?”
  • 33. MMtz 2013. szeptember 13. 11:55
    „Kedves majzik! Az öregedés egy természetes folyamat, és nem kór... ...jah´, hogy az kor akart lenni... attól nem lesz o betűbb az o betű, hogy hosszúval írjuk... általános iskola 2. osztály, hosszú és rövid magánhangzók használata. Ajánlom figyelmébe egy két "kommenthuszárnak"...”
52 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Az utolsó szép hétvégék egyike

A felhők végig a fejünk fölött lesznek, de esni (talán) nem esik. Legalábbis nagyon bízunk benne. Tovább olvasom