Délmagyar logó

2017. 05. 23. kedd - Dezső 16°C | 25°C Még több cikk.

Hiába kenik - álmukban csikorog a 2-es

Szeged - Képtelenek elviselni a 2-es villamost a vértói kiserdőnél lakók. A Tatra-villamosok fülsiketítő csikorgása ellen minden fórumon bejelentést tettek. Az SZKT igyekszik tompítani a zajt.

Az új, rókusi 2-es villamosvonal márciusi átadása óta küzdenek a Csongrádi sugárút 110. szám alatti paneltömb lakói a csikorgó villamosok ellen. Tízemeletes házuk közvetlenül a vértói kiserdőnél lévő végállomás mögött áll. Hallják a Rókusi körútról érkező és induló szerelvények zaját is, ahol csak a járművek kanyarodnak. A lakóközösség tehetetlennek érzi magát, ezért szerda este közgyűlést tartott az ügyben. A felháborodott lakók régi sérelmeiket is felsorolták. Hatvani Zoltán szerint fölösleges a szárnyvonal. De ha már megépült, nem a vértói kiserdőig, hanem a tarjáni villamos-végállomásig kellett volna elvinni. Ott már nem okozott volna különösebb fennakadást, náluk viszont egész erdőrészt kellett kiirtani, hogy elférjen a vágány és a peron.

Tatra-villamos a panelok tövében. Akusztikai csapdába kerültek a lakók.  Fotó: Karnok Csaba
Tatra-villamos a panelok tövében. Akusztikai csapdába kerültek a lakók.
Fotó: Karnok Csaba

Szabó Ferenc a lakók képviseletében vaskos iratköteggel érkezett. A március óta tapasztalt problémákat foglalta össze: az átadás másnapján jelezte az önkormányzatnak és az SZKT-nak, hogy fülsértően csikorog a villamos. Akkor azt a választ kapták, hogy a régi kocsik csikorognak, de ha meglesz az összes új PESA, akkor megszűnik a zaj. A gondjuk nem oldódott meg, hiszen az új és csendes villamosokon kívül a régebbi Tatrák is járnak. Erre a közösség bejelentést tett az alapvető jogok biztosánál és a környezetvédelmi felügyelőségnél. Szabó Máté ombudsmantól azt a választ kapták, hogy az SZKT megmérette az új villamosok zajszintjét, és nincs vele probléma.

A választ a lakók nem fogadták el, hanem másodszor is bejelentést tettek az ombudsmannál, hogy nem az új, hanem a régi járművektől szenvednek a hajnali 4 órás üzemkezdettől az este 10 óra utáni üzemzárásig. Csatolták azt az önkormányzatnál meglévő jegyzőkönyvet, amely szerint az íveken előfordul a megengedett 50 decibelesnél jóval nagyobb, 80 decibeles „sikító" hang. Közben feljelentették az SZKT-t a rendőrségen, a hatóság lemérte a sebességet, és korlátozásra szólította fel a közlekedési társaságot. Megfigyelte és feljegyezte a közösség, hogy hétvégente délután 5-től a PESA-k helyett a Tatrák járnak, hétköznap pedig este 9-kor váltják le az új villamosokat a régiek.

A lakóközösség nem hívott meg illetékest a szerdai közgyűlésre. Kérdésünkre Tóth István Tibor, az SZKT ügyvezető igazgatója elmondta: – A tervezéskor kellett volna nagyobb gondot fordítani az ívekre. Rendelkezünk olyan szakértői véleménnyel, amely szerint nem a sebességen múlik a csikorgás. A probléma lényege az ívek és a kerékprofilok kérdése. A PESA-k kereke és tengelyíve is kisebb, mint a Tatráké, ennek köszönhetően kisebb a zaja. Az íveken 5-10 kilométeres sebességkorlátozást vezettünk be. A lakók jelzésére pedig megyünk, és kenjük a vágányokat, ezzel együtt sajnos vannak olyan fizikai törvényszerűségek, amelyeket el kell fogadni. Ráadásul a villamosforduló zajának a panelházak egyfajta akusztikai csapdát állítanak – tette hozzá a cégvezető.

A Csongrádi sugárút 110. elszánt lakói úgy határoztak, hogy megvárják az ombudsman állásfoglalását, és ha nem változik semmi, újra feljelentik az SZKT-t.

Olvasóink írták

65 hozzászólás
  • 65. vélemény 2012. november 07. 20:09
    „62. ifj. Nagy Gábor
    A Rókusi körútiak sem panaszkodnak, mert ott nem kanyarodik.”
  • 64. ifj. Nagy Gábor 2012. november 07. 17:08
    „63. macs

    Ezért kell a szomszéd háza elé tenni a megállót. :-))))

    De ismeretesek hasonló sztorik fekvőrendőrrel is. Mondjuk gyakoribb az, hogy az utca fele ezt akarná, a másik meg azt.”
  • 63. macs 2012. november 07. 14:24
    „62. ifj. Nagy Gábor,
    eszembe jutott az egyszeri ember esete, aki minden fórumon követelte, hogy legyen buszjárat arra, ahol lakik, mert a meglévőhöz sokat kell gyalogolni. S, láss csodát lett buszjárat. Eltelt egy kis idő, az ember újra megjelent a hivatalban, és felháborodottan panaszolta, hogy a busz zajos, büdösíti a levegőt és a megállóban állók zavarják a nyugalmát.
    Nos, tegyél mindenki kedvére!”
  • 62. ifj. Nagy Gábor 2012. november 07. 14:01
    „60. vélemény
    "Amikor odaköltöztek még nem volt villamos.
    Végig kellett volna vinni a sineket a Makkosházi körúton vagy a Tarjáni végállomásig vagy a Tiszapartig."

    Miért, ott volt villamos? Az ott lakók nem minősítenék fölöslegesnek? Nem zavarná őket?

    Mindketten tudjuk a válaszokat...”
  • 61. USB 2012. november 07. 13:18
    „Fülemnek inkább sértő,a részeg fiatalok idétlen ordítozása.”
  • 60. vélemény 2012. november 07. 10:40
    „6. JABBA
    Amikor odaköltöztek még nem volt villamos.
    Végig kellett volna vinni a sineket a Makkosházi körúton vagy a Tarjáni végállomásig vagy a Tiszapartig.”
  • 59. vélemény 2012. november 07. 10:32
    „Azoknak csikorog álmukban, akik kenik ? :)
    http://www.delmagyar.hu/forum/2011-ig_ujjaszuletik_szeged_troli-_es_villamoskozlekedese/26/2002483/?action=kifejt”
  • 58. Mil 2012. november 06. 18:35
    „Utaslemaradások a a Kossuthon? Nocsak.. Mintha ezt mondtam volna pár éve, amikor még épült, hogy érdekes lesz majd, hogy felszedi a 2-es, 83as buszok utasait is, meg majd a Károlyi kolesznél is.. MOndtam hogy ez lesz. Azt is mondtam, hogy az EU a fenntartásra nem ad pénzt, csak a beruházásra. És lám, nincs is miből fenntartani, ezért ritkás a menetrend, plusz agyba-főbe próbálják kurtítani a buszmenetrendet, hogy ott is fogjanak pénzt az szkt javára.. Azt is mondtam, hogy kellemes lesz majd a rókusi lakóknak, amikor szinte közvetlen az ablakuk alatt csattog majd a villamos.. Bár ez szubjektív.
    a nagy körforgó ugyanez, állítom: komoly dugók lennének ott, ha nem lenne az M43. Olyan rövid a lámpaciklus, hogy folyamatosan beragadnának a kamionok a közepébe, és egyébként így hogy eltűnt az átmenő forgalom, az egész értelmét is vesztette tulajdonképpen. Egy kisebb, 2 sávosat esetleg csinálhattak volna úgy, hogy ne kelljen már az ablakok alá vinni az utat..
    A régi hídi lámparendszer pedig inkább no comment..”
  • 57. Anmari51 2012. november 06. 16:47
    „Anmari51
    Igen zajt okoz minden tömegközlekedési eszköz, és a személygépkocsi, hogy a belvárosi szűk utcákon szállguldozó motorosakt ki nefeljetsem. Mi párhuzamos utcában kb 100 méterre lakunk a Tisza Lajos krt-tól és ide hallatszik üzemkezdettől a késő esti órákig közlekedő villamos zaja, és a ránk merőleges utcából meg a troli zaja is.
    A Tisza Lajos körút - József Attila sugárút villamos pályát felújították és jellemzően a Tátra villamosok közlekednek így is zajos nem a közlekedés által okozott zaj a leg zavaróbb életünkben a belvárosban. Zajjal jár a közlekedés, fogadjuk el lehet a villamosok és trolik által okozott zajtól aludni csak béküljünk meg a városi élettel járó körülményekkel és ne keressük mindenben a rosszat. Akinek nem megy a pihenés a villamos és a troli zajától probáljon meg aludni füldugóval, vagy halk pihentető zene mellett, menni fog! Ma a Rókusi körúton volt dolgom gyalog mentem végig és a 2 villamos végálomásához közeledve el haladt mellettem egy a végállomás és egy a belsváros felé haladó villamos, nem volt zavaróan hangos. Aki több mint 30 éve él a Rókusi lakótelepen, annak kell, hogy legyen összehasonlítási alapja milyen volt a 80 évek elején ott élni és milyen ma, Gyönyörűen parkosítva lett, jól felszerelt játszótérrel ano csak gaz, kosz és por volt a gyerekeknek kultúrált játszási lehetőség semmi. A Vértói úton volt az 5, 5/B troli, a 2 & 83 busz végállomása a postagarázs hihetelen gépjármű forgalma és a Medikémia gépjárművei és nincs vége a felsorolásnak. Sokat változott a lakótelepen az életkörülmény, szerintem jobb lett. De eltelt több mint 30 év és minden fejlődött így a gépjármű forgalom és a tömegközlekedési eszközök forgalma is megnőtt. Mind ennek nyilván van előnye és hátránya, de örüljünk a jónak és kössünk kompromisszumot úgy jobb lesz a komfortérzetünk és mosolygósabb a tekintetünk!”
  • 56. queenmargareth1 2012. november 06. 13:26
    „na, jó, ma 4-kor én is hallottam, de én rossz alvó vagyok, meg ahhoz képest messze is lakom attól a fordulótól.
    Vonat hangját is szoktam hallani:)”
  • 55. macs 2012. november 06. 13:13
    „vári ,
    azt elfogadom, hogy nem lehet mindenki kedvére tenni, de a kötözködni, csak a kötözködés kedvéért, azt nagyon nem. :-) Mindenben van jó, és van rossz is, de ha valaki csak és kizárólag a rosszat akarja látni, akkor azt is fogja látni. Nem irigylem! :-(”
  • 54. vári 2012. november 06. 12:31
    „macs
    Ja, és: "túl hangos a Pesa" (anno néhány videó alapján), majd "túl halk a Pesa".”
  • 53. vári 2012. november 06. 12:26
    „macs
    Ehe. Na igen. Amikor valami feltúrás-felújítás van, akkor is mindig eljátsszák; ha ősszel, akkor miért ősszel, mert esik az eső és megnő a balesetveszély, és jönnek a zegyetemisták; ha télen, akkor miért télen, mert esik a hó és megnő a balesetveszély; ha tavasszal vagy nyáron, miért akkor, mert jönnek a turisták.”
  • 52. macs 2012. november 06. 12:19
    „51. vári,
    jól olvasom? Buszsávról beszélnek? Mintha nem is olyan régen a nagykörúti buszsávot kárhoztatták ezerrel! Ott nem, itt igen? Azok az érvek, amiket ott ellene felhoztak, pl. át kell menni az úttesten a megállóba, most már nem ellenérv?”
  • 51. vári 2012. november 06. 12:08
    „Na, a Botkázók új munícióra leltek.

    geza
    " Lehet a gázüzemű autóbuszoknak több értelme lett volna, buszsáv kialakításával..."
    Forgalmas buszútvonalak mellett lakni pont ugyanolyan sz*r.”
  • 50. czindi 2012. november 06. 11:51
    „49. SENNA44, ez a jó hozzáállás! Néhány emberrel már tényleg nagyon elszállt a jólét...”
  • 49. SENNA44 2012. november 06. 05:58
    „Ugye emberek "ha van sapkád, ha nincs sapkád" effektus, jó így élni? Kb 150 méterre lakom a végállomástól,főleg este be-be hallatszik egy távoli nyikkanás,de tudomásul veszem hogy nagyvárosban élek! Azért barokkos túlzás, hogy az építkezéssel tönkre tették az erdőt. Igen vágtak ki fákat, de a korábbi állapotokhoz képest mostanság sokkal rendezettebb a környék.”
  • 48. stoky 2012. november 05. 20:31
    „Az érintetteknek és az illetékeseknek!

    A témához annyit szólnék hozzá, hogy elég nagy gondot okoz a kismamáknak, hogy az alacsony padlós PESA vilik helyet a Tátrákat járatják! Nem elég, hogy a 8-as trolik sem alacsony padlósak, de még a villamos sem az!
    Gyakorlatilag volt rá példa, hogy 30 percet kellett alacsony padlós villamosra várnia a feleségemnek és más kismamának!!! Mert oké, hogy az utasok egyike sem ajánlotta fel segítségét, de a villamos vezetőt sem ette ki a penész a fülkéből, hogy segítsen!!!

    Ez az utas barát menetrend! Nem ezt ígérték, hanem, hogy teljesen PESA fog járni.

    Igenis hozzák szépen vissza a 2-es buszt, mert gyakorlatilag dupla annyi időt vesz igénybe eljutni az erdélyi tér felé, nem is beszélve az összehangolatlan átszállási lehetőségekről,ami sokkal macerásabb lett.”
  • 47. Szemif 2012. november 05. 20:28
    „43. macs

    A bevételekből a helyi közlekedést utófinanszírozzák, tehát a 2-es villamosvonalon fellépő futáskilométer többlet után majd jövőre fogja megkapni a részét az SZKT. Idén még a 2011-es futás után kapják a pénzt.
    Eddig tudtommal így volt, emögött semmi különleges ok nincs, ez a rendszer így működik, az más kérdés, hogy ez az SZKT számára nem különösebben kellemes, főleg, hogy a városházán elvárják a nyereséges üzleti tervet.”
  • 46. ifj. Nagy Gábor 2012. november 05. 20:05
    „45. kispacni

    Inkább elszomorít, hogy minden megnyilvánulásomban továbbra is csak ellenségességet látsz, sajnálom, hogy ezen a problémádon nem sikerült túljutnod.

    (A cikket egyébként tényleg félreértetted, mivel valóban egy csomó UV-t is üzembe helyeztek és ehhez képest volt újdonság az egyidejűleg feltűnt új formájú villamos.)”
65 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Döcögősen indult a Nemzeti Eszközkezelő

Csongrád megyében eddig csak 15 bajba jutott devizahiteles család ajánlotta fel lakását, pedig a szervezet közel egy éve létezik. Tovább olvasom