Délmagyar logó

2017. 05. 25. csütörtök - Orbán 13°C | 21°C Még több cikk.

Hiába nyeltek el százmilliókat az útfelújítások

Szeged - Hiába nyelt el százmilliókat a Budapesti út, a Kossuth Lajos sugárút és a nagykörút javítása. Hiába tűrték a közlekedők a sokhetes káoszt. Megint nyomvályúk gyűrődnek, kráterek nyílnak a főútvonalakon. A megoldás? Létezik olcsó, tartós beton, de nem szabványos, és a javítás hosszú útlezárással jár.
Aki azt mondja, lehetetlenség kivédeni az éjjel-nappal áramló kamioncsordák és a hőség útroncsoló terhét Szeged főcsapásain, az téved. Van arra példa, hogy az építők rendes burkolatot készítettek: két sávon, ötvenméternyit az 5-ös út Cora előtti lámpája előtt. A Budapesti út, a Kossuth Lajos sugárút és a nagykörút kátyúzását lehet elölről kezdeni. Megint nyomvályúkban imbolyognak a kamionok. Ahol sínek keresztezik az úttestet, gödrök tátonganak. A sávok harminc-ötven méterenként rapszodikusan keresztbehasadtak. Másutt hosszában repedt szét a burkolat.

Az állami utakért felelős Magyar Közút Kht. elnézéskérés és magyarázat helyett mossa kezeit. Illetékesei azt nyilatkozzák: a 12 centis, kétrétegű aszfalt nem aszfalt. Főleg ha rossz minőségű anyaggal burkoltak, és alatta az útalapot nem erősítették meg. Légrádi Veronika sajtószóvivő tájékoztatása szerint ők ellenőrzik az aszfalt összetételét. Csakhogy a minta és az útra öntött aszfalt minősége között „zongorázni lehet a különbséget".

Az 5-ös út Szegedre bevezető szakaszán, a Dorozsmai úti kereszteződésben is javítani kellene. Fotó: Segesvári Csaba
Az 5-ös út Szegedre bevezető szakaszán, a Dorozsmai úti kereszteződésben is javítani kellene.
Fotó: Segesvári Csaba

A Cora-csomópont abban különbözik a többitől, hogy ott speciális betont használtak – tudtuk meg a szóvivőtől. Ez nem magyar szabvány, hanem amerikai, ráadásul olcsóbb, és láthatóan tartósabb is, mint bármilyen aszfalt. Tehát a kátyúhibáknak hivatalosan nincs felelőse, merthogy szerződés szerint a kivitelezőn csak azt a felső 12 centit lehet számon kérni, amit valóban ő csinált. Vagyis ha ezek után törik, reped, gyűrődik az aszfalt, akkor a régi útalap a hibás. Lehet újból foltoztatni, garanciában. Kérdéseink nyomán kiderült: ha újracsináltatnák a Budapesti utat és a Kossuth Lajos sugárút nagy kereszteződéseit, aszfaltból 80 millióba kerülne, s hónapokra le kellene zárni az úttest felét, hogy dolgozhassanak. Erre – értesüléseink szerint – nem lenne pénz.

A Budapesti úti és a nagykörúti kálváriáról

2007. október 15.: Késik a beton, a kezdésre várnak a Hódút Kft. munkásai a Budapesti úton. 2007. november 23.: Sok dugóval és nagy hisztéria után egy hét múlva befejeződik a Cora-kereszteződés 85 méterének és az 5-ös út Párizsi körútig tartó szakaszán 8 csomópont felújítása 172 millió forintból. 2008. április 10.: A nagykörút két kilométere, valamint a Deszk–Klárafalva közötti három kilométere újul meg május végére 114,7 millió forintból, a kivitelező a Swietelksy Építő Kft. 2008. május 16.: Tehetetlenül nézték a rendőrök a megadugót, lezárták Szeged 12 csomópontját. 2008. június 28.: Megint csattognak az aknatetők a nagykörúton, reped a Kossuth Lajos sugárút.

Belehúznak

Idén a közút kht. az újrakátyúzást még elvégezteti, de ennek pontos időpontja a kivitelező munkarendjétől függ. A megyében beígért többi útjavításra már közbeszerzési eljárást írtak ki. Idén – az ügymenettől és az időjárástól függően – javítanak: Szeged szélétől a 43-ason Szőreg főteréig, Deszk és Klárafalva között a kimaradt szakaszon, a Belvárosi temetőtől az Útkaparó csárdáig, Nagylakon, Szőreg és Kübekháza, Vásárhely és Földeák, illetve Szentes és Szegvár között, továbbá Derekegyházon, a kisteleki autópálya-lehajtó és a vasútállomás között, valamint a makói Lonovics sugárúton.

Olvasóink írták

30 hozzászólás
12
  • 30. Lemba 2 2008. november 06. 01:14
    „Ismerve a forgalom szabalyozast meg az USA-ban is, nehany alapveto problema van Szegeden.
    Elsosorban nagyon hatranyos , ha nemzetkozi teherforgalom egy varoson vagy akar falun megy keresztul. Nyilvanvaloan egy elterito ut epitese koltseges , es ezt nem Magyarorszagnak kell megfizetni, hanem azoknak , akik hasznaljak. Ez nagyon egyszeru, csak Svajcra kell tekinteni, ahol igen tetemes penzt kell befizetni a hataron, aki jarmuvel lep be. Ebbol nyilvanvaloan meg lehetne epiteni a telepuleseket elkerulo utrendszert.

    Az utepites technikai reszet illetoen termeszetesen lehet olyan utat epiteni, ami mindenesetre karosodas nelkul elviseli a megnovekedett teher forgalmat. Nagyos egyszeru pelda erre a repuloterek kifuto palya szerkezete, Nos ez lenyegesen dragabb , mint a viszonylag olcso aszfalt. Egy 12 cm vastagsagu hajlekony utborkolattol nem is lehet elvarni azt a teljesitmenyt, amit a kulso megfigyelo elvar.

    Talan van erre egy nagon jo magyar kozmondas, ami igen talaloan illik erre a helyzetre - " Olcso husnak hig a leve" .

    Mindenesetre meg van a lehetoseg arra, hogy a megfelelo anyagiakat megtalaljak a technikailag kielegitoen teljesito utra. Maga a varos is begyujtheti a belepesi adokent mar Roszkenel.

    Nem utolso sorban a sulyos kornyezeti [ legszennyezodes ] sem elhanyagolhato, amikor a varos lakoinak az egeszsegerol van szo, amit ugye nem is regisztralnak, pedig kellene , mert ez is hozzatartozik a nagy kephez.

    Az elottem valo hozzaszolasok egyikeben felvetodott annak a lehetosege, hogy a MO - n keresztul meno teherforgalmat a vasutra kellene tenni. Ez bizonyara egy megfontolasra valo otlet, de ehhez sajnos megfelelo rakodo letesitmenynek kellene lenni, amivel meg Europaban sem igen rendelkeznek. Habar a tipizalt konteneres szallitas egy nagyon is jarhato ut , es ez egy rendkivulien jol bevalt szallitasi modszer.”
  • 29. george 2008. szeptember 27. 05:59
    „Miért is kell nekünk eltűrni a kamion áradatot és azt a tényt, hogy tönkre teszik utainkat és magyar állampolgárok halnak meg a szabálytalankodó külföldi kamionok és személygépkocsik (az M5-tösünk is ott döngetnek pl a románok is 160-180-al a belső sávban, lámpa nélkül, tudva hogy a kutya sem ellenőrzi őket) miatt.
    Amig nincs készen megfelelő úthálózatunk a határnál belépéskor a kamionokat fel kellene pakoltatni vonatra, vagy keményen megfizetettni az áthaladást. Ha nem tetszik az Eu-nak tessék adjanak pénzt a gyorsforgalmi utak kiépitésére.
    Magyarországnak ki kellene használnia az egyetlen stratégia előnyét, hogy Jugoszlávia szétesése után transzport ország lettünk, nem pedig mint a birka eltűrni a kialakult helyzetet!”
  • 28. kekecke 2008. szeptember 25. 19:19
    „a lényeg , hogy senki nem hibás , csak az időjárás !”
  • 27. Stone 2008. szeptember 25. 17:28
    „Meneküljünk innen emberek... :(”
  • 26. LukSzusz 2008. szeptember 25. 15:56
    „Az útépítők nemzetközi dala:Nem loptam én életembe,csak majdnem mindent Szegedébe...”
  • 25. jozo 2008. szeptember 25. 13:11
    „http://index.hu/politika/belfold/budapest/utfel3818/

    A Butapestiek lemondtak 60 hónapnyi jótállásról

    biztos csupa önzetlenségből, mert kimélni kell a pénztárcát

    persze csak és kizárólag az útépítők kasszáját óvják

    várom már, hogy egyszer az adófizetők pénzére vigyázzanak ennyire

    vagy abból nem lesz út Tahitire?”
  • 24. N.P. 2008. szeptember 25. 13:01
    „Légrádi Veronika sajtószóvivő tájékoztatása szerint ők ellenőrzik az aszfalt összetételét. Csakhogy a minta és az útra öntött aszfalt minősége között ,,zongorázni lehet a különbséget".

    Akkor hogy a rákba ellenőrzik? Nem a helyszínen vett mintából?”
  • 23. csiperke 2008. szeptember 25. 12:52
    „A sógor koma jóbarát cége aszfaltoz, ne csudálkozzunk rajta hogy ilyen. Biztos ezt is a nagyfülű koordinálja a torony alatt, bezzeg az ő házáig pipec lett az aszfalt (szélső sor).”
  • 22. homer 2008. szeptember 25. 12:41
    „Basszus, ha ezt tegnap már tudon,tudtam volna mit kérdezni Botkátol!:)”
  • 21. CsImre 2008. szeptember 25. 12:32
    „Nem tudom milyen kezelésű út pl. a teljesen tönkrement Szentháromság utca, de az ígért új aszfaltszőnyeg helyett farigcsálás és kátyúzgatás folyik csak, az eredményezett út meg olyan, mint előtte, csak nem lefelé kel zötyenni, hanem fölfelé. Holott a DM még ezt írta a szeptember 2-i számban:

    "Nagyobb falatnak ígérkezik néhány napon belül a Szentháromság utca javítása: mindkét sávot aszfaltozzák előbb a Tisza Lajos körúttól a Bécsi körútig, majd a folytatást a Mátyás térig. "

    Mi értelme a gányolsásoknak a pénzkidobáson, és anyagpazarláson (biztos, hogy pazarlás......? attól függ kinek...) kívül? Mert az eredményt látjuk.”
  • 20. 4 2008. szeptember 25. 12:04
    „Nem kell itt csodálkozni a Magyar utakon és minősségükön, Mig a környező országok a legnagyobb melegben MEGTILTOTTA A KAMIONOK NAPPALI KÖZLEKEDÉSÉT, ADDIG A MAGYAR /SZAKMAILAG HOZZÁÉRTŐ ?? POLITIKUSAINK MÉG A MEGLÉVŐ KAMION KÖZLEKEDÉSI TILALMAT IS FELOLDOTTA. Talán ha Magyarországon is nem csak a zsebükkel gondolkodnának az állami vezetők nem így állna Magyarország.”
  • 19. Mil 2008. szeptember 25. 11:49
    „Inkább ne csináljanak semmit.. MAjd ha kész az M43.”
  • 18. kicsi ember 2008. szeptember 25. 11:38
    „Tele van a tököm az ilyen hozzáállással!!!!!!!

    Az én adómból ne ilyet csináljanak.

    KÖVETELEM a GARANCIÁLIS javítást./vagy a pénzt vissza/

    Ilyenkor lehet lemérni mennyit ér a civil kontról.Várjuk a sürgős !!!!!/jön a tél/ megoldást.”
  • 17. mamacska 2008. szeptember 25. 10:42
    „Mit csodálkozunk? A külföldiektől beszedett bírságból csak ilyen útjavításra futja.”
  • 16. Transporter 2008. szeptember 25. 10:42
    „Az angolok is hagyományos betonozást használnak ilyen helyeken és a tetejére húznak kb. 10 cm aszfaltot és lám nem vályúsodik ki. Ha csak foltot készítenek akkor szabályos egyenes vágások határolják azokat és a betöltött aszfalt nem csordul ki belőle és a végén a vágásokat kátránnyal töltik ki. A futómű észre sem veszi a javítást. Mikor nő fel a magyar aszfalttechnológia erre a szintre?”
  • 15. strangerrr 2008. szeptember 25. 09:30
    „Azért a botrány média is elmegy a sunyiba...

    "Van arra példa, hogy az építők rendes burkolatot készítettek: két sávon, ötvenméternyit az 5-ös út Cora előtti lámpája előtt."

    Azt is a "szemét közút" csinálta, de amit napokig kapott a DM-től...most meg már az a példa... hát vastag a bőr”
  • 14. strangerrr 2008. szeptember 25. 09:14
    „A válasz a cikkben van:

    "a 12 centis, kétrétegű aszfalt nem aszfalt. Főleg ha rossz minőségű anyaggal burkoltak, és alatta az útalapot nem erősítették meg."

    Ennyi pénzből ennyire futotta. Adták volna vissza, hogy "nem nem kell a pénz a nagykörútra" ?

    1.) Ezen útszakaszokhoz 30-35 éve nem nyúltak hozzá semmiféle beavatkozással.
    2.) 30-35 éve milyen és mennyi teherforgalom volt ezen a szakaszon, és milyen van most? Mennyit változott a kamionok súlya, abroncsai, sebessége, menetdinamikája, roncsoló hatása?
    3.) Mennyiben követte mindezt az útügyi szabályozás?

    Egy ekkora forgalmú átkelési szakaszt, ilyen forgalom összetétel mellett gyakorlatilag újra kellene építeni milliárdokért, és utána természetesen rendszeres felújítani (ez utobbi esélye gyakorlatilag évtizeked óta 0).

    Ne várjuk azt hogy miután évtizedekig nem volt felújítva egy olyan útszakasz amit tized ekkora forgalomra méreteztek, hogy az most két réteg aszfalttól bírni fogja a leendő M43 teherforgalmát átkelési szakaszon tele jelzőlámpával.


    "Csakhogy a minta és az útra öntött aszfalt minősége között ,,zongorázni lehet a különbséget"."
    Ezt honnan veszi? Forrás?”
  • 13. Grabowski 2008. szeptember 25. 09:13
    „HAJRÁ MAGYAR ÉPÍTŐIPAR!
    Ebben az ágazatban számít igazán a sógor-koma-jóbarát kapcsolat.
    Ki is használják rendesen.
    A pályázatok csupán komédiák, mindenki tudja ki fog nyerni, előre le van zsírozva.
    AZ ADÓFIZETŐK PÉNZÉN.
    Trógerek ezek mind!
    Amíg nem százmilliókba kerül a felújítás, hozzá se kezdenek.
    Némelyik cégnek még kutyaólat se engednék építeni.
    Nemhogy utat, de még járdát se tudnak normálisan megcsinálni, meg lehet nézni az egész városban: repedezett, hibás felületűek.
    Persze ha nem lopnák ki belőle az alapanyagot, lehet, hogy tartós lenne.
    De akkor mit fognak csinálni?”
  • 12. dova 2008. szeptember 25. 08:49
    „Naív kérés, de valamelyik illetékes igazán levezethetné azt, hogy a Közút miből és hogyan kapja vissza a kamionok által okozott károk ellenértékét.
    Vagy csak tűrjük őket és semmi bevételünk nem származik belőlük?
    Vagy származik, csak az nem kerül vissza oda, ahol fel kellene azt használni?
    Vagy teljesen máshova osztja a költségvetés?

    Mert ezzel is probléma lehet a felelősségre vonás hiányán és a korrupción túl.”
  • 11. papipa 2008. szeptember 25. 08:36
    „Pedig a cementet is jól el lehet adni a piacon! :)))))”
30 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Janics Natasa az olimpia után, nyaralás előtt

Szeged - A hét végén fogadott örök hűséget egymásnak Kovács Kati és Hoffmann Ervin. A szertartáson természetesen jelen volt Kati szegedi bajnoktársa, Janics Natasa is, akinek a vidám és fiatalos esküvőről eszébe jutott majdani sajátja. Tovább olvasom