Délmagyar logó

2017. 02. 26. vasárnap - Edina -3°C | 10°C Még több cikk.

Hogyan hűtik a buszokat a kánikulában?

Szeged - Több olvasónk jelezte: borzalmas a meleg a helyi buszjáratokon, szerintük 40 Celsius fok is lehet. A Tisza Volán járatai klímával és menetszélhűtéssel próbálják elviselhetőbbé tenni a kánikulát.
– Elviselhetetlen a meleg a dorozsmai buszon. Minden nap délután 4-kor utazunk vele: szédülünk, és félünk, hogy hőgutát kapunk – panaszkodott olvasónk Csörög a telefon rovatunkban. Felháborodva kérdezte: miért nem hűtik rendesen a járatokat.

– Azokon a buszokon, ahol nincs klímaberendezés (ezek általában régebbi Ikarus-típusok), csak az ablakok kinyitásával, szellőztetéssel (menetszélhűtéssel) tudjuk az elviselhető hőmérsékletet biztosítani – magyarázta Szeri István, a Tisza Volán Zrt. vezérigazgatója. Elmondta: a klímaberendezéssel rendelkező buszoknál világos utasítással rendelkezik a járatszemélyzet, hogy mikor kell bekapcsolni és hogyan kell azt üzemeltetni.

Az Országos Munkavédelmi és Munkaügyi Főfelügyelőség (OMMF) ajánlása alapján légkondicionált helységekben a 24–28 Celsius-fok az ajánlott ideális belső hőmérséklet.

Klímaszámok

Az utastéri klímával rendelkező autóbuszoknak típustól függően 5–7 százalékkal magasabb a fogyasztásuk. Ez gázolajban mérve óránként 2,5–3,2 liter. Egy utastéri klímaberendezés beszerzési ára, szintén típustól és teljesítménytől függően 2,8–3,5 millió forint plusz áfa.

– Nálunk is így van. 23–25 fok belső hőmérsékletnél sofőrjeinknek már használniuk kell a klímát, úgy, hogy az egészségre ne legyen káros, tehát a külső hőmérséklethez képest 4–6 fokkal kell hidegebbnek lennie.
Szeri Istvántól megtudtuk: a Tisza Volán Zrt. folyamatosan szereli fel fiatalabb járműveit klímaberendezéssel, és próbál arra is figyelni, hogy a gépkocsivezetők elfogadható hőmérsékletben vezessék a járműveket.

A helyi közlekedésben azonban a klíma hatásfoka nagyon alacsony, mivel minden megállóban kinyílik az ajtó, így feltódul a meleg levegő. Éppen ezért a gyártóktól az utóbbi időben inkább a nagyobb felületen nyitható ablakokat és növelt légcserélő berendezések felszerelését kérik.

Török Mónikától, a Szegedi Közlekedési Kft. marketing és PR főmunkatársától megtudtuk: a villamosok nem rendelkeznek klímával. Kánikula idején igyekeznek olyan járműveket forgalomba helyezni, amelyeknek nagy, elhúzható ablakaik vannak, így lehetővé téve az utastér szellőzését. Hat olyan trolibuszuk van, amely rendelkezik utastéri klímával. A klíma nélküli trolibuszok többségét szellőző ventillátorral szerelik fel vagy szintén elhúzható ablakokkal. Előfordul azonban, hogy hiába üzemeltetik a járművön a klímaberendezést, az utasok által kitárt ablakok elviszik a hideg levegőt.

Olvasóink írták

  • 15. uborka 2011. július 28. 09:07
    „Nekem nincsenek rossz tapasztalataim, akinek nem jó menjen gyalog. A busz pályaudvarokon a járatok között , melegszik fel az egész kaszni, amit rövid távon nem lehet le hüteni.”
  • 14. Seeed 2011. július 19. 22:14
    „Az a helyzet, hogy a cikkben adott válasz, elég nagy hülyeség. Még, hogy gyenge a hatásfoka. Szerintem mindenki észre veszi, és kellemesebben utazik, ha egy olyan buszra száll fel, amin megy a klíma. Inkább az lenne kérdés, hogy például olyan merci buszon, amin van klíma, és az ablakok is be vannak zárva, szóval semmi szellőzés, akkor a klíma miért nem üzemel? Mert sokszor fordul elő. Ez az egész arról szól, hogy ha nem megy a klíma, kisebb a fogyasztás.”
  • 13. Mjuriele 2011. július 19. 20:31
    „Amelyiken van klíma azt meg minek bekapcsolni, ez nem Büdipest, örüljünk ha jón egyáltalán a busz.”
  • 12. Mjuriele 2011. július 19. 20:30
    „Hogyan hűtik?
    Gondolom sehogy!!!”
  • 11. macs 2011. július 19. 19:21
    „9. Szemif,
    lehet, hogy eszükbe sem jutott, hogy a Volán ilyen "zárt" buszokat fog rendelni. :-)”
  • 10. Zsoltee0716 2011. július 19. 18:42
    „"Azokon a buszokon, ahol nincs klímaberendezés (ezek általában régebbi Ikarus-típusok), csak az ablakok kinyitásával, szellőztetéssel (menetszélhűtéssel) tudjuk az elviselhető hőmérsékletet biztosítani - magyarázta Szeri István, a Tisza Volán Zrt. vezérigazgatója."

    Nem az Ikarussal van itt a gond hanem a Conectoval.”
  • 9. Szemif 2011. július 19. 16:55
    „8. Herli

    A szegedi helyi buszvezetők még ha akarnak se nagyon tudnak spórolni az utastéri klímával, mert összesen ÖT azaz ÖT darab buszban van. Ezekből is négy a JAW rendszámú Volvo 7000, amikhez a volán "ajándékba kapta" a klímát.
    Sajnos 2006-ban Botkáék ezt szépen elbaltázták, (nem írták bele a volánnal kötött nyolc éves szerződésbe sem az elhúzható ablakfelületek nagyságát, sem a légbefúvót, sem a légkondit..)úgyhogy várhatunk 2014-ig, hogy legyen valami változás az ügyben, ha lesz egyáltalán...

    A cikk (egész pontosan a benne nyilatkozó Szeri István) pedig úgy ferdít-ha rosszindulatú vagyok azt mondom, hogy hazudik-, hogy "öröm" olvasni, ahogy erre Józsika a 6-os hozzászólásban helyesen rá is mutatott.”
  • 8. Herli 2011. július 19. 15:46
    „Sofőrök üzemanyag megtakarításban érdekeltek, ezért nem hűtenek. !!!!
    Szeri Pistának busszal kellene közlekedni, és példát mutatni !
    Mikor ült utoljára vajon buszon ?????!
    Pista, próbáld ki inkognitóban, meglásd érdemes !!!”
  • 7. 3ikutas 2011. július 19. 14:32
    „Vajon az itt hozzászólóknak az eszébe jutott-e, hogy azokon a buszokon amelyiken nincs semmiféle klíma-sofőrklíma sem-, nos azokon a buszokon dolgozó sofőrök hogy érezhetik magukat egész nap ha a dorozsmai cukor 30 perc alatt elolvad. Minden tiszteletem ezeké az Embereké, akik minden nehézség ellenére nap mint nap biztonságosan el illetve hazaszállítanak,köszönet nekik! Aki meg nem bírja a meleget maradjon otthon, vagy menjen kerékpárral, azon jó a klíma mindig! Nem egyszer voltam fültanúja amikor az idős utas számon kérte a klímát, na ezek meg aztán tényleg menjenek a "hűvös" szobájukba!”
  • 6. Józsika 2011. július 19. 13:00
    „"A helyi közlekedésben azonban a klíma hatásfoka nagyon alacsony, mivel minden megállóban kinyílik az ajtó, így feltódul a meleg levegő. Éppen ezért a gyártóktól az utóbbi időben inkább a nagyobb felületen nyitható ablakokat és növelt légcserélő berendezések felszerelését kérik."

    Ez pedig nyílt hazugság. Szegeden is a legutóbb megrendelt járművek (SZKT villamosok, és a trolik is, ha azokból lesz valami) mind klímásak, de rengeteg példát lehetne mondani bel- és külföldről, ami eredményeként egészen más arányok rajzolódnának ki. Ráadásul meg kell kérdezni egy klímaszakértőt, aki elmondja, mi az a légfüggöny, és hogyan akadályozza meg a fent leírt jelenséget.”
  • 5. Józsika 2011. július 19. 12:51
    „"Szeri Istvántól megtudtuk: a Tisza Volán Zrt. folyamatosan szereli fel fiatalabb járműveit klímaberendezéssel, és próbál arra is figyelni, hogy a gépkocsivezetők elfogadható hőmérsékletben vezessék a járműveket."

    Igen, sofőrklímával sokat felszereltek. De utastéri is kellene! Tessék példát venni az SZKT-ról!!!”
  • 4. martinov 2011. július 19. 12:10
    „Egyetlen megoldás van. Messzebbre kocsival megyek, városon belül pedig gyalog.”
  • 3. igazságkereső 2011. július 19. 11:05
    „Meg ha az autóbusz vezetők be is kapcsolnák az utastér klímáját is, akkor talán valóban elviselhetőbb lenne az utazás a szegedi helyi járatokon! De még mindig kifizetődőbb a <moderálva> Dakört Kft.-nek <moderálva> a sok esetben tisztességtelenül,minden fajta empátia nélkül beszedni a súlyos bírságot még akkor is,ha nem szándékos bliccelésről van szó! Ja. lehetséges,hogy valamiből Császár Béla és munkatársainak is meg kell élniük,de ez még nem menti fel őket a XXI. századi utasbarát viselkedés kötelezően alkalmazandó formája alól. Persze némi intelligenciával azért születni is kell, és ez feltétlenül szükséges is lenne az adott helyzet tárgyilagos mérlegeléséhez még akkor is, ha Császár Béla ars poeticája az,hogy az ellenőr nem mérlegelhet! Merő tévedésben van Császár Béla,mert még a közúti ellenőrzést végző rendőröknek is meg van a joga a helyzet lojális,tényszerű és empatikus megítélésére! Császár Béla, a Dakört Kft ügyvezetője úgy tűnik, megragadt egy kicsit a szocreálos stílusban, a 70-es években tiltották az alkalmazottaknak az önálló cselekvés és gondolkodás jogát! Nos lehet, hogy ezért nem mennek a klímák a Tisza Volán helyi járatain,mert a pénz mindenek felett,hogy az utas hőgutát kap a többezres bérlet ár, a 350.-ft-os jegyár mellett, az már másodlagos kérdés a Tisza Volánnál!”
  • 2. macs 2011. július 19. 10:57
    „Csak egy kérdésem van. Akik ezeket a teljesen zárt buszokat megrendelték, gondoltak-e egyáltalán arra, hogy a mi klimánkon gyakran van hőség? A menetszél tényleg nem sokat hűt, de a nyitott ablaknak legalább van valamiféle pszichés hatása.
    A klimáknak tényleg nem sok haszna van az állandóan nyiló ajtók miatt.”
  • 1. dBrown 2011. július 19. 09:48
    „Ezzel a menetszélhűtéses dologgal csak egy baj van: Ha kint van vagy 35 fok! Akkor nem hűt, hanem párol”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Diplomával negyedével több a fizetés

Diplomával magasabb fizetésre számíthat és hamarabb állást találhat a fiatal. Tovább olvasom