Délmagyar logó

2017. 09. 22. péntek - Móric 11°C | 17°C Még több cikk.

Hogyan kezelik a konfliktusokat a szegedi nők?

Szeged - Vita a főnökkel, a házastárssal, vagy csak rossz napunk van – és belerúgunk az első emberbe, aki az utunkba kerül, legyen az ügyintéző vagy az eladó a sarki boltban.
De hogy viselik mindezt a másik oldalon állók, különösen a gyengébb nem soraiból? Trafikosnőt, pincérnőt, asszisztensnőt és ügyfélszolgálatost kérdeztünk konfliktuskezelési trükkjeikről.

– Az utóbbi években olyan az üzlet, mint egy ideg-elmeosztály – panaszkodik Bojin Erika, aki férjével az egyik szegedi trafikot üzemelteti. Imádja a munkáját, mindenkihez van pár jó szava – ám ez sokszor kevés. – Az emberek egyre agresszívebbek, arról nem is beszélve, milyen kérésekkel jönnek be – mutatja a kartonokat, amire a különös kívánságokat jegyzik: egy hölgy papagájt követelt, de akadt, aki arra kérte, varrja be a zsebét, mert kiszakadt. – Tíz évig járt ide egy alak kötözködni, zaklatta a vevőket, üvöltözött. Őt végül rendőrrel kellett elvitetni, de azért ez nem mindennapi eset – beszél a stresszes helyzetekről és hozzáteszi: ha végképp nem boldogul egy vevővel, átadja a kolléganőjének.

Nem háríthat csípősen

Ferenczi Mónika, a szegedi Roosevelt téri halászcsárda pincérnője a konfliktusok megelőzésére esküszik.

Ferenczi Mónika pincérnő a konfliktusok megelőzésére esküszik. Fotó: Frank Yvette
Ferenczi Mónika pincérnő a konfliktusok megelőzésére esküszik. Fotó: Frank Yvette

– A mi szakmánkban mindig a vendégnek van igaza – mondja. – Hogy megelőzzük a bajt, inkább többször odamegyünk az asztalhoz, megkérdezzük, megfelel-e a minőség – magyarázza. Ha egy férfi vendég célzásokat tesz, azt sem háríthatja csípős modorral. – Ha tartom a távolságot, nem lépik át a határt. Ha mégis, úgy teszek, mintha meg sem hallanám a megjegyzéseket. Amikor túl nagy a torlódás, például a szabadtéri játékok idején mindenki egyszerre fizetne az előadás előtt, inkább egymással vitatkozunk, mint a vendégekkel. Egymással meg tudjuk beszélni a történteket: összeszokott társaság vagyunk – avat be minket konfliktuskezelési technikájába.

Megütötte a doktornőt

– A betegekkel való kapcsolattartásban is a megelőzés a fontos – meséli Fülöpné Kovács Julianna, az I. számú rendelőintézet kardiológiájának vezető asszisztense. – Ha elmagyarázzuk, miért kell ennyit várni, még mielőtt ingerültté válnának, megértik – magyarázta. Bár nincs könnyű dolguk, említi meg a gyöngyösi eset kapcsán, amikor egy beteg lánya megütötte a doktornőt, egyre csökken ugyanis a közszférában dolgozók tekintélye. A másik nagy titok: igazat kell adni a betegnek. – A napokban járt itt egy férfi, minden kérdésünkre azt felelte, mi közünk hozzá. Amikor kértem a telefonszámát egyeztetés végett, megkérdezte: minek az magának, kisanyám? Erre én: igaza van, én vagyok az ostoba, de higgye el, csak segíteni szeretnék! – fogalmazott a szakember. Az illető megadta a számot. A mosoly, a kérem, a köszönöm sok esetbben segít, hangsúlyozza a vezető asszisztens, majd hozzáteszi: ha mindez nem segít, akkor az osztályvezető főorvosnőre számíthatnak, ugyanis a beteg a főnöknek előbb elhiszi, amit hall.

Fülöpné Kovács Julianna vezető asszisztens azt mondja, igazat kell adni a betegnek. Fotó: Miskolczi Róbert
Fülöpné Kovács Julianna vezető asszisztens azt mondja, igazat kell adni a betegnek. Fotó: Miskolczi Róbert

Ebben Csanálosi Ákosné, a Lombard Lízing Zrt. ügyfélszolgálati osztályvezetője is egyetért: a magyar ember státusfüggő.

A legstresszesebb munka

– És felelőtlen is – teszi hozzá. – Sokan úgy írnak alá szerződést, hogy meg sem nézik, mi áll benne. Azt hiszik, ha üvöltenek, megijedünk, de ha halkan, kiegyensúlyozottan beszélünk hozzájuk, egy idő után átveszik a hangnemet – mutatja be a módszert, amivel az agresszív ügyfeleket kezelik. Az ügyfélszolgálati munka a legstresszesebbek közé tartozik, így a csapat évente háromszor konfliktuskezelő tréningen vesz részt – az új épületben bokszszobát is berendeztek stresszoldási célokra.

Az emberek indulatosabbak az utóbbi években, jegyzi meg, és a helyzet egyre romlik. Ezt a trafikosnő, a pincérnő és az asszisztensnő is megfigyelte, de empátiával, kedvességgel próbálnak szót érteni azokkal, akik egyéb lehetőség vagy ötlet híján rajtuk akarják levezetni a feszültséget.

Aranyköpések a trafikból

Milyen színű a kék Bond?
Nem érzem a szagokat, mert sietek.
Káma-szútrás cigi van? És van rajta valami „effekt"?
A vámpírfogat a szájba kell rakni?
Egy női testrészes töltőt kérek (cigarettahüvely).
Mekkora a vízipisztoly lövési távolsága?
Nagyon olcsó, nagyon használt öngyújtót szeretnék, de nincs pénzem.
Ez nem moncsicsi, ez vízilócsicsi!
Szeretnék egy villamosjegyet a kettes kórházig, oda-vissza!
Mekkora a fél literes Unicum?
Fogpiszkáló? Ebben a városban nincs?
Dobozoláshoz van-e doboz?
A gyufa pénzbe kerül?
Miből csináljátok a cukrot?
Megnéztem a naptárban, jövő héten lesz hétfő.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Nemcsak egymást, a tanárokat is terrorizálják a diákok

Szeged - A napokban egy középiskolás fiú rátámadt óra közben a 69 éves fizikatanárára egy budapesti… Tovább olvasom