Délmagyar logó

2017. 04. 23. vasárnap - Béla 5°C | 14°C Még több cikk.

Hosszú időre kell a magas benzinárakra berendezkedni

Utoljára tavaly szeptemberben hagytunk ott a benzinkutaknál körülbelül 290 forintot egy liter 95-ös oktánszámú benzinért, most megint ugyanott tartunk. Súrolni kezdték a 300 forintot az üzemanyagárak. Míg 2005-ben az egy hónappal későbbi áfacsökkenés miatt visszaállt minden a régi kerékvágásba, most hosszú időre kell ezekre az árakra berendezkednünk.
Fotó: Karnok Csaba
A Csongrád megyei benzinkutak legtöbbjénél – még ha csak egy-két forinttal is, de – elhagyták az árak a 290 forintot a 95-ös benzin kategóriájában. A legolcsóbbaknál is mindössze öt-hét forinttal fizetünk kevesebbet. Csak az az autós utazik néhány kilométerrel többet a mérsékeltebb árú töltőállomásokig, akinek a pár száz forint is számít. A korábbi években jelentősen olcsóbb dízel literjének ára szinte utolérte a benzinét, a különbség mindössze 10–15 forint.

Lassan véget ér a benzinturizmus korszaka is: noha Romániában még mindig 20–25 forinttal olcsóbb a benzin és a gázolaj, a külföldi tankolás csak a határ közvetlen közelében élőknek éri meg és jelenthet némi üzletet. Hiszen ilyenkor a távolságot és a határátkeléssel eltöltött időt is számításba kell venni. Szerbia-Montenegróban hasonló a helyzet, ráadásul – ahogy a sűrűn átjárók mondják – az ottani üzemanyag valamilyen oknál fogva kifejezetten büdös és lefullad tőle a motor.
Szlovákiában pedig a jövedéki adó megemelése miatt érte utol a benzin ára a miénket, sőt az ottani dízel még drágább is a magyarnál.

Többet tankolunk

Egyre drágább a benzin, mi pedig egyre többet tankolunk: idén az első negyedévben 330 ezer tonna benzin fogyott az országban, 4-6 százalékkal több, mint egy évvel korábban. Gázolajból 520 ezer tonnát vásároltunk, 12-14 százalékkal többet 2005 első negyedévéhez képest.

A mostani, szinte három-négy naponta bekövetkező drágulás okát a világpiaci árakban kell keresnünk. Bacsur György, a Mol Rt. sajtószóvivője lapunk kérdéseire válaszolva elmondta, az olajtársaság emiatt nem is ad előrejelzést az árakról. Az látszik – mondta –, hogy tartósan magasan maradhatnak a világpiaci árak. Ha pedig még tovább emelkednek, akkor Magyarországon is egyre többet kell majd fizetni az üzemanyagért, de nem automatikusan többet: az üzemanyag árának 50–60 százalékát ugyanis a különböző adók teszik ki, ezért a világpiaci árnövekedés nagyjából csak 50 százalékos arányban érvényesül. Az adók azonban nem csökkennek: tavaly októbertől azért lélegezhettek fel az autósok egy rövid időre, mert 5 százalékkal csökkent az áfakulcs, így 10–12 forinttal lett olcsóbb a benzin és a dízel literje is.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Kötelező az akadálymentesítés

A hatósághoz fordultak a mozgáskorlátozottak, mert két éve nem akadálymentesítették a Nagyáruház… Tovább olvasom