Délmagyar logó

2017. 01. 24. kedd - Timót -7°C | 1°C Még több cikk.

Húsz év után vége: elment az utolsó Ro-La

Szeged - Szombaton hajnali három órakor utolsó utoljára indult a huszonhét kocsiból álló, kamionokkal megrakott vasúti szerelvény Kiskundorozsmáról. Az 1992-ben indult történet véget ért.
Tucatnyian búcsúztak a fagyos éjszakában szombat hajnalban az utolsó Ro-Lától, ugyanis húsz év után a fuvarokat szervező Hungarokombi veszteségei miatt megszüntette a Kiskundorozsma és az ausztriai Wels közötti, leginkább török kamionosok által használt vasúti járatot.

Húsz év után vége: elment az utolsó Ro-La. Fotó: Segesvári Csaba (galéria)

– December 31-éig van munkahelyünk, utána vége – mondták hungarokombis dolgozók, miközben a kamionok a Kiskundorozsma állomáson lassan felgurultak a hajnali három órakor induló szerelvényre. Az egyébként környezetbarátnak is nevezett kombinált vasúti fuvarozás léte az elmúlt években többször is veszélybe került. A Hungarokombi által üzemeltetett, kezdetben évente 100-110 ezer kamiont szállító Ro-La forgalma 2005-re megfeleződött: hazánk uniós csatlakozásával megszűnt a magyar és a többi újonnan csatlakozott ország kamionosainak az engedélykötelezettsége az EU tagországaiban, és a tagországok fuvarozóinak kilométer- és súlyarányos útdíjfizetési kötelezettsége Magyarországon. A kiesett fuvardíjat ellensúlyozandó az állam 2005-től támogatta a kombinált vasúti fuvarozást azért, hogy a nehéz tehergépjárműveket átemeljék Magyarországon, ezzel is tehermentesítve az úthálózatot. Kiszámolták: az éves 900 millió forintos támogatással „megspórolnak" a közutakra terhelődő kamionforgalom okozta közel 4,6 milliárd forintnyi kárt.

Húsz év után vége: elment az utolsó Ro-La. Fotó: Segesvári Csaba (galéria)

Kifogásolja a Ro-La-forgalom megszüntetését Magyarország és Ausztria között az ETF

Az Európai Közlekedési Dolgozók Szövetsége (ETF) Orbán Viktor kormányfőnek és Völner Pál infrastruktúráért felelős államtitkárnak írt levélben sérelmezi, hogy a Hungarokombi Zrt. a december közepén induló menetrendi évben nem kívánja működteti a naponta közlekedő kamionszállító szerelvényeket Magyarország és Ausztria között – tájékoztatta a Vasutasok Szakszervezete (VSZ) az MTI-t. Az ETF információi szerint megközelítőleg 300 ezer kamion használja a Nagylak-Hegyeshalom útvonalat évente. Ennek a mennyiségnek mintegy 10 százalékát szállította a Ro-La Kiskundorozsmától. Így a szolgáltatás tervezett megszüntetése hatással lesz a munkaerőpiacra és a környezetre is.

A főtitkár emlékeztet: korábban a Ro-Lának nyújtott állami segítségnyújtás célja az volt, hogy megkönnyítse a versenyt a vasút és a közút között. Ez a támogatás azonban a kezdeti 900 millió forintról 550 millióra csökkent. Most pedig úgy tűnik, hogy senkinek sem áll érdekében a kombinált vasúti-közúti szolgáltatást további fenntartása. Ezért azt kéri az ETF a magyar kormánytól, tegyen intézkedéseket annak érdekében, hogy a magyar Ro-La-vonatok a jövőben is működhessenek, és védje meg az érintett munkavállalók munkahelyeit. A VSZ is bízik benne, hogy az ügy kedvező fordulatot vesz.

2007-ben a kormány és a vasúti fuvarozó megegyeztek, a kilométer- és szennyezésarányos útdíj bevezetéséig az állam kifizeti a költség-kompenzációt: míg a Ro-La évente 400-450 millió forint pályahasználati díjat fizet a MÁV-nak, addig a kamionok egyetlen napi autópálya-használatért mindössze 3000 forintot. A támogatás 2012-től megszűnt, a versenyhátrány megmaradt.

– Egyáltalán nem biztos, hogy a török kamionok még egyszer erre jönnek. Az unióban a harmadik országbeliek meghatározott kvóta szerint fuvarozhatnak, ha az osztrákok nem adnak ki több útvonalengedélyt, a törökök Mariboron és Olaszországon, Svájcon át fognak Németországba menni. A mostani 30 ezer vasúton fuvarozott kamion után így a költségvetés a bevezetendő használt arányos útdíjból sem fog egy forintot sem látni, hiszen elkerülnek minket a teherautók – vélekedtek fuvarszervezők a dorozsmai terminálon. A közel 500 méter hosszú szerelvényre szombat hajnalban mindössze 9 kamion állt fel: mint fogalmaztak, lehet, hogy abban bíztak a sofőrök, hogy vasárnaptól „szabadon" gurulhatnak Magyarországon át. – Szegedig 1500 kilométert vezettem, Münchenbe tartok – mesélte az 51 éves Mustafa. A török kamionsofőrtől megtudtuk Magyarországra Bulgárián és Románián át érkezett, miután szombaton megszűnt a Ro-La visszafelé Triesztben hajóra száll, és három napig utazik Törökországig. – Egyetlen baj volt a Ro-Lával, hogy Szegednél túl sokat kellett várni a vonat indulására. Egyébként szerettük, kényelmesen utaztunk – magyarázta a sofőr, miközben laptopjával befészkelte magát a halókocsiba.

– Tizenhárom évig dolgoztam a Hungarokombinál. Egyik török sem boldog, hogy megszűnik a Ro-La, hiszen kerülniük kell. Nekünk három óráig tart a munka, és vége, ma éjjel már nem pakolunk, majd bejövünk máskor – mondta Iván Tímea. A fuvarok megszüntetésével nemcsak a szegedi terminál munkatársai, hanem közel 100-an kerülnek az utcára. Szakemberek számításai szerint a MÁV pedig közel 1 milliárd forint bevételtől esik el.

Olvasóink írták

50 hozzászólás
  • 50. Ro-La 2012. december 11. 12:16
    „Na már megint helyben vagyunk. Semmi értelme veszekedni ,győzködni egymást ,amikor a tényeken nem tudunk változtatni. Én ott dolgoztam mint kísérő és bátran állíthatom ,hogy egy jól dolgozó ,összeszokott társaságot robbantottak így szét. Aki esetleg nem ismeri a tényeket ,annak elmondom ,hogy nem csak a Máv Cargo-t érintette a megszűnés érzékenyen ,hanem más cégeket is. Arról nem is beszélve ,hogy ez begyűrűzik a gazdaság más területeire is ,mert az elmaradó kamionok miatt kevesebb spediciós cégre lesz szükség és az a kamion ,ami nem lép be az országba ,az biztosan nem fog útdíjat fizetni ,tankolni ,étkezni ,stb. A tény az ,hogy kormányzati szinten nem volt meg a szándék sem a munkahelyek megőrzésére ,sem a gazdasági érvek végiggondolására. Így már legalább nem kell támogatni ,az meg már mit sem számít ,hogy kisebb lenne a támogatás összege ,mint a megszűnés okán kieső vasúti és állami bevételek. Az meg ,hogy az ott dolgozó emberekkel mi lesz ,az már ki a francot érdekel ,hiába adóznak ennek az országnak ?”
  • 49. havranek 2012. december 10. 20:21
    „vino_veritas
    Az esetleg ,hogy két és féléve Ők kormányoznak ha jól emlékszem !”
  • 48. vino_veritas 2012. december 10. 18:32
    „Mivel a szocik adták el a MÁV CARGO Zrt-t az osztrákoknak, valaki világosítson már fel, mi köze van ehhez a Fidesz-nek??”
  • 47. rebecca 2012. december 10. 15:12
    „Gratulálok azoknak akik szavazatával mehet ez a gazdasági ámokfutás ,félek ennek még messze nincs vége!”
  • 46. czindi 2012. december 09. 20:41
    „45. lukrecia, te tényleg egy zseni vagy! köszönjük!”
  • 45. lukrecia 2012. december 09. 12:54
    „A nyugati határ és Lökösháza között éppen most újítják fel az egész vasúti pályaszakaszt. Közel 1km hosszú gép monstrum rakja a pályát. Mossa a kavicsot, majd töri, majd teriti, tömöriti, és fekteti rá a sineket, miközben le is köszörüli azokat . Napi 500m-1km szakaszt tudnak így lerakni. Az utazási sebesség így 160-170 km/h-ra nő a sineken.
    Szeged vonal sehol sincs a nagyszabású tervek között.
    Nem Győzöm hangsúlyozni Szegeden az állomás is rossz helyen van. Észak-nyugatról érkezik a vonat, majd nyugati oldalon megkerüli a várost, és nagy körív után déli irányból ismét északi irányba fordulva megy be a Nagyállomásra. Ide nemzetközi vonalat irányítani felelőtlenség , és gazdaságtalan lenne. Nem véletlenül a románia vonalat Lökösháza irányba újítják fel.”
  • 44. Egyolvasó 2012. december 09. 05:49
    „Lassan de biztosan, csak meglesz az az egymillió munkahely "Magyarországon".
    Én biztos vagyok abban is, hogy ezt a helyzetet is a szocialista kormánynak köszönhetjük, mint minden rosszat ami az elmúlt években a fidesz kormányzása alatt történt.”
  • 43. kispacni 2012. december 08. 23:01
    „40.

    Románia felé van fővasúti vonal: Budapest-Lőkösháza
    Szerbia felé is van fővonal: Budapest-Tompa.

    Mindkét vonal valódi gyors kétpályás vonal.”
  • 42. ifj. Nagy Gábor 2012. december 08. 22:45
    „27. studyfy

    Itt is jó lenne látni az arányt: a te adatod mellett azt, hogy mennyi a teljes forgalom okozta kár.”
  • 41. kollerandor 2012. december 08. 20:55
    „Ha egész úton vonattal kellene a kamionnak mennie, akkor mi szükség a kamionra? :-)”
  • 40. czindi 2012. december 08. 20:51
    „A lehető legrosszabb döntés. Útterhelés, munkanélküliség, környezetszennyezés, balesetek, stb. Tárgyalni és megegyezni kellet volna, nem megszüntetni, sőt: FOKOZNI A VASÚTON TÖRTÉNŐ SZÁLLÍTÁST! Elkészíteni a vasúti hidat Szegednél és Magyarcsanádnál, hogy a kamionok tovább mehettek volna Románia ill. Szerbia ( Török, Görögo. stb. ) felé!!! Biztosan lenne rá Uniós támogatás is! ( Végre valami normálisat is támogattak volna a főtéri szökőkutak helyett?!)”
  • 39. kollerandor 2012. december 08. 20:50
    „Még hozzátenném , hogy a Hungarokombi kft csak a fuvarszervezést végezte. A vonatokat az RCA (Rail Cargo Austria) vállallatcsoport tagja az Ökombi közlekedtette.”
  • 38. kollerandor 2012. december 08. 20:44
    „Ez 1995-ös állapot. Ha kicsit tovább olvastál volna, akkor már más a leányzó fekvése. :-)
    "A Hungarokombi kft a MÁV Cargo Zrt köré csoportosuló MÁV Cargo Group vállalatcsoport tagja. "

    Ez 100% Osztrák tulajdon.”
  • 37. azigazitrebitsch 2012. december 08. 20:13
    „" Egy 100%-ban Osztrák tulajdonú cég magyarországi fuvarját nem volt hajlandó tovább finanszírozni a Magyar állam. "

    Ehhez képest :
    MÁV Cargo Zrt 14,8%
    GYSEV 19,2%
    Magyar Szállítmányozók szövetsége 18 %
    Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete 22 %
    Ökombi GMBH 26 %

    Guuugli a barátunk.”
  • 36. Show 2012. december 08. 19:42
    „Gondolom megint embereket küldtek el a kellemes karácsonyt kívánva. Sajnálom azokat, akik ott dolgoztak!”
  • 35. kollerandor 2012. december 08. 19:19
    „Egy 100%-ban Osztrák tulajdonú cég magyarországi fuvarját nem volt hajlandó tovább finanszírozni a Magyar állam.
    Ez tényleg felháborító! :-)
    Szlovénia sem hajlandó tovább fizetni 3 millió Eurót/év a maribori vonatért, ami szintén Osztrák biznicc.
    Ezeken kívül az Ökombi még két viszonylatot is kénytelen megszüntetni, mert az Osztrák állam az eddigi évi 25 millió Eurós támogatást 15 millióra csökkenti.

    Minél nagyobb rola forgalom= nagyobb ráfizetés.
    Fuvarozzon árut a vasút, ha akar.”
  • 34. Misi72 2012. december 08. 19:13
    „Hihetetlen,hogy nálunk semmi sem éri meg ami külföldön bevált. Az útjainkat tovább rongálhatják ezek a nagy dögök.”
  • 33. C6H12O6 2012. december 08. 18:54
    „Inkább az az elgondolkodtató, hogy a Magyarországon létező 14 vasúti szállító társaságból szinte csak a MáV veszteséges. Meg az is furcsa, hogy a külföldi cégek inkább körbekerülik országunkat, mert még így is megéri nekik a hosszabb vasúti szállítás. Valami erősen el van tolva itt is, mint más területeken ebben az országban.”
  • 32. klj-54 2012. december 08. 18:09
    „Aki elolvasta a cikket az tudhatja, hogy a törökök ezután elkerülnek bennünket, lévén a megadott darabszámnál több kamion nem léphet be tengelyen Ausztriába. Azok Trieszten keresztül, vagy más kikötőn át oldják meg a fuvart.
    Mivel nem az én hazám profitja csökken, nem érdekel a dolog!”
  • 31. uborka 2012. december 08. 17:25
    „A cégemnek munkát adott, ill. embereknek megélhetést, erről nem írnak,hogy ?????? főt küldtek el???”
50 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Piroska, a farkas a nagyszínházban

A L'art pour L'art Társulat Piroska, a farkas című előadásával december 13-án 19 órától vendégszerepel a nagyszínházban – belépők a teátrum jegyirodájában kaphatók. Az új produkcióról Dolák-Saly Róbertet kérdeztük. Tovább olvasom