Délmagyar logó

2017. 06. 22. csütörtök - Paulina 18°C | 33°C Még több cikk.

Húszezer szegedi tömegközlekedés nélkül Franciahögyön

Szeged - Közel húszezer szegedi várja évek óta Franciahögyön és környékén, hogy a városrészt bekapcsolják a tömegközlekedési hálózatba. A megállók készen állnak – a körjárat azonban pénzhiány miatt késik.

Évek óta hiába várnak a Franciahögyre épült lakóparkban élők a tömegközlekedésre. A Kossuth Lajos sugárút–Berlini körút–Csongrádi sugárút–Rókusi körút által határolt rész Szeged legnagyobb olyan területe, amelyet nem érint egyetlen busz-, villamos- vagy trolivonal sem. Nagyjából húszezren laknak itt – akinek nincs autója, csak hosszas gyaloglás után tud felszállni bármilyen járműre.

A városrész önkormányzati képviselője, Kalmár Ferenc választási programjában szerepeltette egy buszjárat beindítását. Azt mondja: nem felejtette el, nagyon szeretné ezt mihamarabb megvalósítani. Ennek azonban egyelőre anyagi akadálya van.

Buszmegálló Franciahögyön – csak személykocsiknak. Fotó: Karnok Csaba
Buszmegálló Franciahögyön – csak személykocsiknak.
Fotó: Karnok Csaba

– Egy kisbuszos körjáratban gondolkodom, amely a Kossuth Lajos sugárút–Damjanich utca–Körtöltés utca–Tavasz utca útvonalon szállítaná az utasokat a villamoshoz. Árajánlatot is kértem a Tisza Volántól – mondta –, de a tömegközlekedés finanszírozása most rossz helyzetben van, a megvalósítás ezért várat magára. Mindent megteszek azért, hogy ősszel legalább kísérleti jelleggel elindulhasson a járat.

A képviselő úgy számol, a járat üzemeltetése éves szinten nem kerülne többe 5 millió forintnál. Ráadásul plusz beruházásra is alig lenne hozzá szükség, hiszen amikor a Körtöltés utcát 2007-ben felújították, néhány megállót is kialakítottak. – Maximum a Tavasz utca Zákány és Körtöltés utca közötti szakaszát kellene újraaszfaltozni, mert már meglehetősen rossz állapotban van – fogalmazott Kalmár Ferenc.

Olvasóink írták

60 hozzászólás
  • 60. info 2011. július 09. 22:15
    „Ha anyagi akadályról beszélünk, mennyibe kerülnek a kiálló buszok, amikor utas nélkül üres járatban közlekednek?-Úgymond garázs menet.”
  • 59. eleonóra 2011. július 05. 20:34
    „58.drdozsag
    Na végre egy komoly válasz ! Minden így volt és így igaz.”
  • 58. drdozsag 2011. július 05. 15:30
    „Azért ez valóban érdekes. Egyet kell értenem az első hozzászólókkal. Azért nincs közforgalmú közlekedés a Franciahögyön mert pár lakó, Kalmár képviselő úrral az élen megakadályozta a vonal beindítását, sőt egy időre még a gépjármű forgalom elöl is elzárták a terület egy részét. Ez a kisbuszos ráhordás egy jó ötlet lehetne Béketelep, Hattyas, Gyálarét, Baktó stb. esetében, de itt totális szakmai tévedés lenne. Ide nem lehet belsőégésű motorokkal hajtott közforgalmú járműveket helyezni, legyen az kis vagy nagy busz. Én már 2003-ban pályázatomban többek között a 6-os trolibusz tervét is felvázoltam. (Akkoriban még pályázat útján, a pályázatok és meghallgatások alapján választották ki a szabadon pályázó jelöltek közül az önkormányzati cégek vezetőit). A körjárat abszolút rossz megoldás, mert pl. ugye senki se gondolja komolyan, hogy egy járaton egy két megálló után átszállítom az utasokat, aztán ha pl. a Mars térre megy újra átszáll, különösen ha ez a járat jó Volános szokás szerint fél óránként jár csúcson kívül. Másik lényeges dolog, hogy a hálózat fejlesztést most már összhangba kell hozni a nagyprojekttel, az ott kikalkulált megtérülésekkel, vonalvezetésekkel, utasszámokkal, stb. mert egy ilyen "csodálatos politikusi ötlet" egy nagyprojektes utóellenőrzésnél súlyos 100milliókba kerülhet a városnak. A hozzá nem értő politikusi fellángolások helyett a szakembereknek kell megalapozott alternatívákat letenni, az egyes változatok előnyeinek és hátrányainak feltüntetésével és utána dönthet a "mindent-tudó" politikus. Egyébként olyan súlyos hibákat követnek el, mint az idei megalapozatlan, szakmailag és gazdaságilag káros járatritkítás.
    Dózsa Gábor”
  • 57. macs 2011. július 05. 11:35
    „Tetszik ez a téma. Valamiért egy anekdota, jutott eszembe, ami lehet, hogy csak kacsa, de lehet, hogy egy tipikus magyar állampolgárról szól.
    Maris néni hangosan követeli az illetékesektől, hogy ahol lakik ott legyen buszjárat. És lőn busz. Maris néni ismét bemegy az illetékesekhez, és közli, felháborító, hogy a busz milyen zajos, és az egészben az a legborzasztóbb, hogy pont a háza előtt van a megálló. :-)”
  • 56. ifj. Nagy Gábor 2011. július 05. 08:20
    „Érdemes lenne felmérni ennek a tömbnek a modal splitjét és egy olyan kérdést is feltenni, hogy ha a Körtöltés utcán lenne elérhető tömegközlekedés amely a) esetben az 1-es villamosra szállít át, b) esetben távolabbra is elvisz, akkor használná-e.

    Ennek alapján megalapozott(abb)an lehetne döntést hozni, mint a Kalmár-féle mechanizmussal, hogyugye tartok egy lakossági fórumot, oda elmegy 20 tömegközlekedéspárti, bevezetem, aztán a következő lakossági fórumon 20 ellenző megy el, erre megszüntetem.

    A Körtöltés utca-Makkoserdő sor lezárásánál ugyanis kb. így csinálta. :-)”
  • 55. Mogyoró 2011. július 05. 07:04
    „A húszezret én is kicsit soknak tartom, mondjuk Makkosházát elfogadom húszezerrel, de azért ott sem az ajtó előtt áll meg a busz. Az ilyen ember menjen falura lakni ahol jó esetben óránként van busz, de oda már kerékpárral kell menni mert tényleg 20 perc séta oda vissza egy kicsit sok. Én például úgy szeretném ha mindjárt az ágyam mellől indulna, kocsim nincs ergó gyalogolok. Valami híres ember egyszer azt mondta " gyalogolni jó"”
  • 54. 3xhe 2011. július 05. 07:00
    „Azért érdekesnek találom, Északi és Rókus városrész lakosságát is beszámolják! A 20000 inkább 2000 lakó a Franciahőgyön. Pár éve még itt sírdogáltak: ez egy pihenő lakópark a gazdaságos áruházba tartó szegedi polgárok az áthaladásukkal hogy merik az ő nyugalmukat zavarni? Most meg már a busz se zavarná a nyugalmukat? Persze jó lenne ha a szomszéd utcába menne hogy csend legyen?”
  • 53. ifj. Nagy Gábor 2011. július 05. 00:05
    „52. matekukac
    "Aki autóba ül, valszeg nem azért teszi, hogy 500-600 métert spóroljon"

    Valóban nem - időt akar spórolni!”
  • 52. matekukac 2011. július 04. 23:03
    „Nem ´tom. Én ott lakom és baromira nem gond a séta. Igaz autóm is van, robogóm is, kerékpárom, sőt még két lábam is, úgyhogy nagyon jómódúnak fog tartani itt egy-két hozzászóló, de tényleg el lehet gyalogolni a megállókig gyerekkel is, egyedül is, csomaggal is akár.
    Aki autóba ül, valszeg nem azért teszi, hogy 500-600 métert spóroljon, hanem mert olyan dolga van, amit azzal intéz el: nagybevásárlás (bár a gazdaságos ott van a szájunkban, hosszabb távra tervezett út, vidéki rokonlátogatás, munkába-menetel, munkaszeközként használt autó, stb...)

    Jómagam bringával, robogóval küzdöm le a távolságokat jobbára, de gyalog sem pusztulok bele.

    Érdekes módon pl. a mi házunkban senkit nem kérdeztek meg ezzel kapcsolatosan, nem tudom mire fel a cikk. A lakótársaim is hasonló módon gondolkoznak, tehát most megint minek feszíteni a húrt ezzel a cikkel.

    Laktam panelban is, az ablakom alatt volt a buszmegálló, akkor sem paráztam, mert hangos-zajos volt. Legalább a lakás volt csendesebb, nem úgy mint ez amiben lakom.... minden szomszéd életének részese vagyok:-) olyan az áthallás mindenhonnan.

    A 30-as sebesség-korlátozás mellett és a szűk utcák miatt azért megnéznék egy odaintegrált tömegközlekedési eszközt.”
  • 51. ifj. Nagy Gábor 2011. július 04. 22:34
    „45. Wacky
    36. ifj. Nagy Gábor
    ""A körtöltésen belül ilyen rágyaloglási távolságokat szerintem sehol nem találni, de más ilyen lakósűrűségű helyen egészen biztosan nem."
    óóó dehogynem, nem ismered akkor te Szegedet!!"

    Akkor segíts megismerni: írj olyan helye(ke)t, amelyek az általam említett feltételeknek megfelelnek, tehát:

    - körtöltésen belül van
    - 500 méter vagy több a legközelebbi megálló
    - nem kertes házas övezet, hanem sűrűbb beépítés

    Előre is köszönöm!

    ---------------------------
    47. Wacky
    "Isteneem, 15-20 perc séta a világ vége??:O:O én ennek többszörösét teszem meg naponta, és nem sír a szám, sőt még jól is esik..."

    Nem a világ vége. De egy városban, ha ennyit kell sétálni, az emberek autóba fognak ülni és ezt lehetőleg kerülni kéne, ezt mondom már harmadjára!”
  • 50. CID 2011. július 04. 22:32
    „Húszezer ? Bár nem írták, de gondolom, emberekre értették, ha jól sejtem, kicsit túloztak.
    Moderálni azt tud a <moderálva> DM, tényeket, valós híreket nem tud közölni. Amúgy meg a hullanegyedesek nem akarták a trolit. Azt, meg gondolom, senki nem veszi komolyan, mit mond, ígér a kalmár.”
  • 49. ifj. Nagy Gábor 2011. július 04. 22:30
    „41. SunCityZs
    "36. ifj. Nagy Gábor!Ne neten mérjen távot! Menjen ki Franciahögyre és sétáljon! Öt perc alatt bármelyik megálló megvan gyalog, de egy egészséges tízpercessel akár a Mars térre is ki lehet sétálni. Tapasztalatból tudom, ne a térképprogramtól."

    Én ki tudnék sétálni, de úgy tűnik, elsiklott a lényeg fölött: az emberek egy része _nem_ fog sétálni, hanem kocsiba ül és ezzel az egész város közlekedését rontja.”
  • 48. szpirigonzálesz 2011. július 04. 20:18
    „Nem tud meghatni.
    Amikor megépült a Bába lakópark, teljesen hazavágták a Makkoserdő sort. Ezt az építtető nem hozta rendbe.
    A házak elé szerviz-utat kellett volna létesíteni, de sajnálták rá a drága területet.
    Így azután közpénzen javították meg - az egyébként csúcsforgalmi mentesítőként funkcionáló Makkoserdő sort-
    és 30-ra korlátozva traffipax leshelyes szerviz-úttá alacsonyították.
    Most meg megy a nyavalygás, hogy busz kéne a lassú zónába.

    Az viszont kétségtelen, hogy erről a visszás állapotról a lakópark építésénél mindent megengedő,
    túlságosan építtető párti hatóságok tehetnek leginkább, kevésbé az ott lakók.

    Nekik kellene a tömegközlekedés.
    Nekünk meg a normálisan járható Makkoserdő sor!”
  • 47. Wacky 2011. július 04. 19:52
    „46. palimadar 2011.07.04. 19:42

    Isteneem, 15-20 perc séta a világ vége??:O:O én ennek többszörösét teszem meg naponta, és nem sír a szám, sőt még jól is esik... csak kell hozzá 1 hét hogy hozzászokjon az ember, aztán kész... ne legyünk már ennyire puhányok!!”
  • 46. palimadar 2011. július 04. 19:42
    „41. SunCityZs 2011.07.04. 16:55
    "36. ifj. Nagy Gábor!Ne neten mérjen távot! Menjen ki Franciahögyre és sétáljon! Öt perc alatt bármelyik megálló megvan gyalog, de egy egészséges tízpercessel akár a Mars térre is ki lehet sétálni. Tapasztalatból tudom, ne a térképprogramtól."

    Van szerencsém gyakran megtenni a távolságot. Szorozd meg másféllel. Ha valaki idősebb vagy gyerekkel van, többel.”
  • 45. Wacky 2011. július 04. 18:26
    „36. ifj. Nagy Gábor 2011.07.04. 15:05
    "A körtöltésen belül ilyen rágyaloglási távolságokat szerintem sehol nem találni, de más ilyen lakósűrűségű helyen egészen biztosan nem."

    óóó dehogynem, nem ismered akkor te Szegedet!! ...és érdekes nem <moderálva> (már bocsánat) a lábunk attól hogy 5-6 vagy 700 métert kell gyalogolni(idősek is!!), peersze aki megszokta a kényelmet hogy kocsival mindenhova az nyafog, de az mindenért fog, tapasztalat!!”
  • 44. Wacky 2011. július 04. 18:18
    „43. Normann_Backs 2011.07.04. 17:35

    igazad van:) ... DE van egy olyan érzésem hogyha beraknának buszokat, akkor az lenne hogy:

    miért csattogós van, miért nem alacsony padlós, miért ilyen zajosak, miért kell olyan sűrűn járatni őket, ha ritkán járnak akkor miért járnak ritkán... a du. munkásoknak jól jönne az esti busz, de a családosok háborognának hogy behallatszik a hangja a busznak ahogy elmegy a ház előtt... ha arrébb megy a busz, akkor miért kell olyan sokat sétálni miatta, stb.stb.stb :DxD:D”
  • 43. Normann_Backs 2011. július 04. 17:35
    „Mire várnak, ők intézték el, hogy ne legyen ott 6-os troli.
    Nehogy már még nekik álljon feljebb, hogy most meg akkor legyen még is tömegközlekedés...
    Összegyűjtötték az aláírásokat, egyék meg amit főztek.
    Ennyi!”
  • 42. Nórikám 2011. július 04. 17:02
    „Amikor ifju asszony voltam, a Rózsa F. sgt legvégén laktunk albérletben. Oda szültem a gyermekemet, akit 5 hónapos korától a karomon cipeltem reggel, és délután a Temesvári krt-ra, ahol az új hd van, az áldott emlékű nénihez, aki vigyázott rá, onnan mentem dolgozni. Babakocsival csak jó időben lehetett menni, mert nem volt rendes járda, sár volt. És nem voltak ilyen hiper-szuper babakocsik sem, és megvoltunk. Már megöregedtem, de most is sokat gyalogolok, persze szerencsés vagyok, egyenlőre nem fáj a lábam .”
  • 41. SunCityZs 2011. július 04. 16:55
    „36. ifj. Nagy Gábor!Ne neten mérjen távot! Menjen ki Franciahögyre és sétáljon! Öt perc alatt bármelyik megálló megvan gyalog, de egy egészséges tízpercessel akár a Mars térre is ki lehet sétálni. Tapasztalatból tudom, ne a térképprogramtól.”
60 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

30 millió forintba kerül egy gyerek

Évi több mint egymillió forintba, összesen átlagosan 30 millióba kerül egy gyermek felnevelése – számolták ki nemrégiben. Tovább olvasom