Délmagyar logó

2016. 12. 04. vasárnap - Borbála, Barbara -5°C | 4°C

Időutazás a Délmagyarral: Ígéretek földön, vízen, levegőben

Szeged - Nyolc hét múlva lesz 100 éves az 1910. május 22-én útjára bocsátott Délmagyarország. Lapunk e jubileuma alkalmából, mintegy visszaszámlálásként, időutazásra hívjuk olvasóinkat: hétről hétre egy-egy esztendő újságtermését átlapozva fölvillantjuk, milyennek láttatta a világot, az országot, a régiót, Szegedet – a Délmagyarország.
A magyar vidék legpatinásabb lapja sorozatának kilencvenkettedik állomása: 2001.

„Szívesen megy az ember olyan helyre, amelynek nemcsak jelene és jövője, de múltja is van" – magyarázza Orbán Viktor miniszterelnök május 8-án lapunknak adott exkluzív interjújában azt, hogy miért éppen Szegeden tartották a Fidesz–Magyar Polgári Párt tisztújító kongresszusát. „A városnak egyszerűen tekintélye van az országban. (...) Ráadásul szép is. Szépek az épületei, terei, parkjai, szökőkútjai, szép a megújuló belvárosa is. Kedvesek és mosolygósak itt az emberek, a belváros pedig zsong a fiataloktól, az egyetemi ifjúságtól. (...) Úgy láttuk, Szegeden sok minden történt az elmúlt három évben, s a tervek alapján ez a jövőben sem lesz másképp."

Álmok és valóság

„Szeged vezetői is mernek álmodni. Két éve megálmodták például, hogy 2002. március 15-én autópályát avatnak. Nem lett belőle semmi... Most új Tisza-hídról meg kongresszusi központról beszélnek, miközben Csongrád megye gazdasági mutatói évek óta elmaradnak az országos átlagtól" – szembesíti kérdése bevezetőjében a kormányfőt a helyiek szempontjaival lapunk főszerkesztő-helyettese, Őrfi Ferenc.

„Miközben a városban virágzik a kulturális élet, a tudományban, az oktatásban pedig nemzetközi eredmények születnek, a gazdaság nem tud lépést tartani a város szellemi fejlődésével" – összegezte Szeged-képét Orbán Viktor. „A döntő kérdés azonban valóban az autópálya. Tény: amíg egy ekkora város, mint Szeged, nem érhető el gyorsforgalmi úton, addig a gazdaság soha nem tud lépést tartani az előnyösebb közlekedési infrastruktúrával rendelkező térségekkel. A régió fejlődése előtti legfontosabb akadály azonban elhárult, hiszen a jugoszláv válság véget ért. A gazdasági tevékenység újra megélénkült Délkelet-Európa irányába, az utak pedig Szegeden keresztül vezetnek" – mondta a miniszterelnök.

Építés és szélesítés

A sztrádára „két-három évet várni kell" – ismeri el Orbán. „Az ok egyszerű: nem akarunk Szegednek olyan autópályát adni, amelyet nem tudnának majd használni, mert egyszerűen megfizethetetlen lenne számukra. A kormány elhatározta, hogy Magyarországnak egységes autópálya-rendszere lesz, kizárólag állami tulajdonban, kapuk nélkül, matricás formában. Egyedül az M5-öst nem tudtuk bevonni ebbe a rendszerbe, mert az előző kormány Magyarország számára egy olyan megalázó szerződést hagyott, amelytől ez idáig a tárgyalások ellenére sem tudtunk megszabadulni. Olyan jogi konstrukcióról van szó, amely 2003-ig megtiltja, hogy mi magunk építsük tovább az utat. A határidő lejárta után azonban rögtön hozzálátunk az építkezéshez."

Hosszú bizonytalanság után révbe ért a szegedi repülőtér. Az akkori döntések fél évszázadra szólnak. Fotó: Karnok Csaba
Hosszú bizonytalanság után "révbe ért" a szegedi repülőtér.
Az akkori döntések fél évszázadra szólnak. Fotó: Karnok Csaba

„Már 1928-ban megszületett az ötlet, a harmincas években pedig konkrét terv is készült arra, hogy a 47-es, a Szeged–Békéscsaba közti út elkerülje Vásárhely belterületét. Több mint hetven év múltán az elképzelés megvalósul. (...) A beruházás keretében a veszélyes és túlzsúfolt Algyő és Vásárhely közötti útszakaszt négysávosra szélesítik" – dobja be Szávay István április 4-én a köztudatba a vásárhelyi polgármester, Rapcsák András kezdeményezését.

„A helyiek által csak halálútnak nevezett 47-es út kiszélesítése még ebben az évben elkezdődik, s hamarosan sor kerül – a város igénye szerint – a települést elkerülő szakasz építésére is" – erősíti meg a hírt interjújában a miniszterelnök.

Reptér és híd

„De azért ne legyünk igazságtalanok: a repteret például visszaadtuk a városnak, s ennek érzékelhető hatása lesz a gazdaságban is. Az új Tisza-híd pedig nemcsak a szegediek, hanem a kormány terveiben is szerepel; s a kongresszusi központ sem került le a napirendről" – biztatta a szegedieket Orbán Viktor.

„A kormány februári döntésével Szeged tulajdonába adta a Bajai úti repteret. A város most befektetőket keres a reptérrel kapcsolatos fejlesztési elképzelések megvalósításához. Egy dán csoport már tervekkel is jelentkezett, négy kifutópályát építenének, a beruházáshoz szükséges tőkét skandináv befektetőktől és a magyar kormány által garantált hitelektől várják" – kezdi az április 25-i történetet Kéri Barnabás. A repteret üzemeltető Szegedi Repülő Egyesület vezetője, Podolcsák András szerint „évi 250 ezer fős utasforgalom alatt nem lehet nyereségesen üzemeltetni a repteret, ám a régió gazdaságára gyakorolt kedvező hatása ennél kisebb forgalom esetén is jelentős lenne". Ám „angolszász befektetők is érdeklődnek a repülőtér iránt". „A repülős szakember a Győr melletti Pér repterének példáját említette követendőnek. A két település, a megyei önkormányzat, a helyi repülő egyesület és a térségi területfejlesztési társaság ugyanis 1995-ben céget hozott létre a reptér fejlesztésére."

„Szeged harmadik közúti Tisza-hídján a korlát zöld, a központi oszlop lába fehér, az acélszerkezet pedig vörös színű lehet, amennyiben erre a látványra az összes szavazásra jogosult fórumozó igent mond. Az elkészült tanulmánytervet a KÉSZ Kft. és egy belgrádi tervezőiroda közösen mutatta be tegnap a városházán" – vázoljuk április 3-án, milyen lehetne a híd. Fekete Klára arra is emlékeztet: „utoljára 22 évvel ezelőtt, 1979-ben avattak közúti hidat Szegeden. (...) A lemaradást tíz év alatt szeretné behozni a jelenlegi városvezetés, hiszen a tervek arról szólnak, hogy 2010-ig összesen három új Tisza-híd épülhet a meglévő kettő mellé: ebből az egyik az M43-as, úgynevezett helsinki 4-es folyosó Nagylakig tartó szakaszának építésével valósulna meg Algyőnél, a másik – szintén közúti híd – az, amelyiknek tanulmánytervét mutatták be a tegnapi prezentáción, ez Szeged közlekedési dugóit oldaná, a harmadik pedig vasúti híd lesz a város déli részén".

A térség közlekedéséről szólva Orbán Viktor lapunknak adott interjújában hangsúlyozza: „ne felejtsük el, hogy a kormány vasútfejlesztési programjában hídépítés is szerepel, ami a román–magyar forgalomban rendkívül fontos fejlesztésnek ígérkezik".

Kronológia: 2001

Február 9.: Pristinában felavatják a magyar részről felajánlott Megelőző Egészségügyi Laboratóriumot. Május 31.: A NATO és az EU külügyminisztereinek első hivatalos találkozója Budapesten. Augusztus 8.: Magyarország 41 fő magyar civil szakértőt ajánl fel a NATO-nak a macedóniai fegyverbegyűjtéshez és fegyvermegsemmisítéshez. Szeptember 11.: Terrortámadás éri New Yorkot, két eltérített utasszállító repülőgép csapódik a World Trade Center ikertornyaiba, amelyek később összeomlanak. Egy másik gép a washingtoni Pentagon épületére zuhan. Hivatalos adatok szerint 2819-en halnak meg. Szeptember 18.: A NATO Egészségügyi Tanácsának 16. ülése Budapesten. Október 11.: Átadják a Mária Valéria hidat Esztergom és Párkány között. November 25.: Megérkezett az amerikai tengerészgyalogosok első, több száz fős egysége Kandahár körzetébe, s ezzel megkezdődtek az afganisztáni háború szárazföldi hadműveletei. A Massachusettsi Biotechnológia Company bejelenti az első klónozással létrehozott emberi embriót.

Arcél: Kovács András (1959–)

„Tanultam rendes szakmát is, az autószerelőt, jártam dolgozni reggel hatra több mint öt éven keresztül, hogy később, a levelező érettségi és nappali közgazdasági egyetem után kikössek az íróasztalnál. A KSH-nál, ott kínáltak ugyanis legtöbbet a pályakezdőnek, 4600 forintot, s ott tette rendbe a bizonytalan elemző mondatait Klonkai László. Ezeket a rendben lévő mondatokat diktálta a írógépbe az 1980-as évek végén a Délmagyarország gazdasági rovatvezetője – ma ez a Ctrl C, Ctrl V –, s amikor munkaerőhiány lépett fel a szerkesztőségben, eljött értem. Nem bántam meg, a gazdasági újságírás szép másfél évtizedében dolgozhattam a lapnál, elsőként készítettünk a vidéki lapok közül négyoldalas gazdasági mellékletet, melynek összeállításában teljes szabadságot kaptam. Később szerkesztő lettem, ahogy ez a szakmában megszokott az évek múlásával. Mostanában energiám java az Autopro.hu néven indult autós szakmai portálunké – egy kicsit visszatérve oda, ahonnan 1973-ban indultam, s ami végigkísérte felnőtt életem."

Tovább szépült a freskó

„Az Aba-Novák-falfestmény harmadik, a Ságvári-gimnázium felőli kisboltív közel hetven négyzetméteres szakaszának a felújítását kezdték el tegnap a szakemberek" – rögzíti április 25-én Lévay Gizella. „Európa legnagyobb köztéri freskójának részleteit archív fotókról ismerjük: a képmezőkön a montenellói fa néven ismert képfelület, a halott katonák lelkei, Kapisztrán János, Szent István és Szent László ábrázolása, illetve a kapu felett zászlókkal és kardokkal díszített széles szövegszalag látható. Az előreláthatólag féléves munkálatok irányításával ismét Forrai Kornéliát bízták meg."

Munkában az Aba-Novák-falfestményt bíráló bizottság. A restaurátorművészek: Németh Gábor és Szentkirályi Miklós, valamint Berekné dr. Petri Ildikó, az alapítvány elnöke. Fotó: Gyenes Kálmán
Munkában az Aba-Novák-falfestményt bíráló bizottság. A restaurátorművészek: Németh Gábor és Szentkirályi Miklós, valamint Berekné dr. Petri Ildikó, az alapítvány elnöke. Fotó: Gyenes Kálmán

Szeptember 20-án pedig arról tudósítunk, hogy „befejeződött az Aba-Novák-falfestmény harmadik szakaszának (...) felújítása". Szentkirályi Miklós restaurátorművész véleménye az, hogy „a zsűri csak a legnagyobb elismeréssel és dicsérettel szólhat" a falfestményen dolgozók munkájáról. „A teljes szépségében felújított Aba-Novák-freskót mint első világháborús emlékművet november 2-án Nemeskürti István millenniumi kormánybiztos adja át a szegedi közönségnek."

Davis-kupa Szegeden: Magyarország–Monaco

„Háromból három. Ez volt a magyar Vivendi Davis-kupa teniszcsapat első számú játékosának, Sávolt Attilának a mérlege az 5:0-s, Monaco elleni mérkőzésen" – írja az április 30-i tudósító. Az előzményekről pedig azt, hogy „péntektől vasárnapig az újszegedi Gellért Szabadidőközpont ad otthont a férfi Davis-kupa-mérkőzésnek. A rangos viadalt 1900-ban Dwight Davis hozta létre. Ekkor – Bostonban – az Amerikai Egyesült Államok gárdája 3:0-ra nyert Nagy-Britannia ellen. A legtöbbször, ötvenkilencszer az USA szerepelt eddig a döntőben, s ebből harmincegyszer diadalmaskodott" – ír a sporttörténeti pillanatokról április 25-én Süli Róbert.

Davis-kupa Szegeden: Magyarország–Monaco.
Davis-kupa Szegeden: Magyarország–Monaco.
Fotó: Gyenes Kálmán

„Mit kell tudni a lebonyolításról? A csapatok négy játékost nevezhetnek. A magyar válogatott első számú teniszezője Sávolt Attila, a második Kisgyörgy Gergely, a párost a Sávolt Attila–Köves Gábor duó alkotja, míg a tartalék Bardóczky Kornél lesz. A meccsek három nyert játszmáig tartanak. Tarnóczy Balázs semmit sem bíz a véletlenre, tegnap délután már Szegeden, a Dk-összecsapás helyszínén gyakoroltatta a mieinket." Gyenes Kálmán április 28-i, címlapos fotóján látható: „Kisgyörgy Gergely adta meg az alaphangot, ő szerezte meg a magyar csapat első győzelmét Monaco ellen".

Világbanki hitel

„Három év telt el azóta, hogy a magyar kormány megállapodott a New York-i székhelyű Világbankkal a hazai felsőoktatás fejlesztésének támogatásáról. A pénzintézet 150 millió dollár kölcsönt nyújt, amelynek felhasználását saját szakértői is szigorúan nyomon követik. A szegedi egyetem az elsők között részesült a világbanki hitelből, amellyel két nagy értékű beruházást finanszíroznak" – tudatosítja a várost is érintő egyetemi terveket április 5-én Hegedűs Szabolcs. „A bölcsészettudományi kar épülete mögé könyvtári és oktatási célokat is szolgáló tanulmányi és információs központot képzelnek el, a jelenleg ott álló sportpályák helyett pedig a Kossuth laktanya korábban megvásárolt területén kívántak új, korszerűbb sportcentrumot kialakítani."

Napi hírek

SZUE. „Századfordulós hangulatot teremtett a hétvégén a Belvárosban a Fürdővizek Szeged Kft. Két egyetemista a régmúltat idéző fürdőruhában és köpenyben vonult végig a nagyáruháztól egészen a Széchenyi térig, Közben többször is megálltak, s rögtönzött pantomimmel adták tudtára mindenkinek: nemsokára nyit a SZUE", vagyis a Ligetfürdő. „A sziksósfürdői strand pedig tíz nappal később, április 23-án nyitja meg kapuit" (április 9., kedd).

Fekete húsvét. „Az elmúlt három napban két baleset történt Csongrád megyében, az egyik halálos; egy esetben riasztották a tűzoltókat, Szőregen egy családi ház égett le; Csongrádon egy Wartburg személykocsit loptak el ismeretlen tettesek" (április 17., kedd).

Olvadó halálosztag. „Már csak két személy tölti büntetését a Marinko Magda-féle halálosztagból: egyik a magyar származású Sinkovics Iván Jugoszláviában, a másik pedig a jugoszláv nemzetiségű Marinko Magda Magyarországon" (április 18., szerda).

Magyar, jugoszláv. „Szegeden találkozott tegnap a magyar és a jugoszláv mezőgazdasági miniszter. Vonta András, a földművelésügyi és vidékfejlesztési tárca vezetője és Sasa Vitosevics jugoszláv mezőgazdasági miniszter tárgyalásának középpontjában a jugoszláviai privatizációban való aktívabb magyar részvétel állt" (április 26., csütörtök).

A Fidesz Szegeden. „A konzervatív kormány legalább hat év munkáját végezte el három év alatt, és éppen a tévesen baloldalinak gondolt témákban és területeken (családtámogatás, minimálbér, lakhatás, oktatás) ért el átütő sikert, ráadásul úgy, hogy közben nem romlott le a gazdaság – mondta Orbán Viktor miniszterelnök a hétvégén Szegeden megtartott Fidesz-kongresszuson. A küldöttek Pokorni Zoltánt választották meg a párt elnökének. Az alapszabály módosításával szentesítették a Fidesz átlépését a Liberális Internacionáléból az Európai Néppártba, és megvitatták a választási program tervezetét" (május 7., hétfő).

Novák. „Szubjektív hangú, reprezentatív, színes albumot jelentett meg a Bába és Társai Könyvkiadó Térérzések, életterek címmel Szeged Ybl-díjas főépítészének, Novák Istvánnak 40 éves munkásságáról. A kötet bemutatóját tegnap délután tartották a szegedi városháza zsúfolásig megtelt dísztermében. (...) Novák István köszönetet mondott a könyvkészítés útján őt elindító szerzőtársaknak, a két hosszabb tanulmányt jegyző Pacsika Emíliának és Tóth Attilának, a fotókat készítő Szögi Lackónak" (május 8., kedd).

Horthy. „Horthy Miklós kormányzó királyságpárti volt, a Habsburg trónörökös visszatérését azért hiúsította meg mégis, mert az első világháború elvesztése után a szomszédos országok erre megszállták volna Magyarországot – vallja Horthy Istvánné gróf Edelheim Gyulai Ilona lapunknak adott interjújában." „Szegeden a napokban mutatták be a közönségnek" kötetét (május 12., szombat).

Hírlevél. „Június hatodikától mindennap más és más, hetente megjelenő mellékletet találnak lapjainkban az olvasók. Marad a Dél Sportja és az Egy százalék, Napos Oldal névvel megújul a szombati kulturális magazin, indul a nőknek szóló Sziluett, a fiataloknak a Tisza-party, az otthon melléklet lesz a Családi kör, az egészségé az Ép testben." „Mellékleteink szerkesztői: Hollósi Zsolt (Napos Oldal), Keczer Gabriella (Sziluett és Családi kör). Süli József (a Dél Sportja), Kalocsai Katalin (Ép testben), Kovács András (Egy százalék) és Kormos Tamás (Tisza-party)" (május 19., szombat).

Fuziomed. A szegedi egészségügyi szakellátás privatizációjáról 2000 májusában röppentek föl az első hírek. Az önkormányzat ajánlatot kért a szegedi kórházak és a rendelőintézet működtetésére. A szeptember 15-i határidőre öt pályázat érkezett be." „Hárommilliós törzstőkéjű cég privatizálná a szegedi egészségügyet. A jövő héten dönthetnek a szegedi egészségügyi szakellátás funkcionális privatizációjáról" (június 7., csütörtök).

Kosarasok. „Erősítésről tárgyal a Szeviép. (...) A csapat szimpatizánsai közül többen tudni vélik, hogy a GYSEV-Ringa játékosa, a huszonhat éves, válogatott Donkó Orsolya a Szeviépbe igazol. Az irányító, bedobó kosaras az MTK-ban kezdte pályafutását, majd a BSE-ben, a Pécsben, míg az elmúlt két évben a Sopron gárdájában szerepelt" (június 9., szombat).

Piaristák. „Felszentelték Szeged új templomát. Beteljesült a piarista álom. Az ország legszebb középületeként kapott nívódíjat tavaly a Dugonics András Piarista Gimnázium franciahögyi épülete. (...) A piaristák az Aradi vértanúk terén egykor működő gimnáziumépület után kapott kárpótlásból kezdtek építkezni, ám az első ütemben már nem jutott pénzük a templomra. A 350 négyzetméteres alapterületű szentély építéséhez, amelyet csakúgy, mint magát a gimnáziumot, Golda János építész tervezett, tavaly decemberben kezdtek hozzá" (június 18., hétfő).

Rózsafesztivál. „Háromnapos rózsaünnepet tartottak a szőregi virágosok. Több mint 800 család, egyedüliként Európában. Szinte az egész falu a virág- és dísznövénytermesztésből él" (július 2., hétfő).

Parkolóház. „Tegnap délben ünnepélyesen elhelyezték az első szegedi parkolóház alapkövét. A Szegedi Parkoló Kft. beruházásában készülő, 700 millió forintos létesítmény 2002. július 31-ére épül föl – jelentette ki Nemes László, a Szepark Kft. igazgatója" (július 13., péntek).

Tragikus baleset. „Két szegedi gyermek és a nagymamájuk bennégett a Trabantban. Döbbenetes tragédia Ópuszteszeren. (...) A falu postája előtti útszakaszon Szeged irányába haladt egy Opel Astra, amelynek vezetője – B. P. 48 éves sándorfalvi lakos – kerékpárosok előzésébe kezdett, de a manővert nem tudta befejezni, és összeütközött a vele szemben szabályosan közlekedő Trabanttal" (július 16., hétfő).

Anna új ruhája. „Közép-Európa egyik legjelentősebb fürdőközpontjává alakítják át a szegedi gőzfürdőt. Az omladozó homlokzatú, vizes falú városi fürdő fél szárnyát régen lezárták. Az épület rekonstrukcióját eddig csupán halogatták. (...) A közelmúltban műemlékké nyilvánított, pusztulóban lévő gőzfürdő két év múlva a szigorú uniós követelményeknek is megfelelő fölszereléssel, gyógyászati és egészségmegőrző szolgáltatásokkal várja vendégeit" (augusztus 7., kedd).

Mátyás. „A múzeum és a vár között tegnap reggel még üresen állt a Hunyadiak című szobor (alkotója: Lapis András) talapzata – körülötte viszont serényen parkosítottak a környezetgazdálkodási kht. munkatársai". Avatás: a nemzeti ünnepen (augusztus 18., szombat).

Arzén. „Csongrád megyében egyetlen településen mértek 50 mikrogrammnál magasabb arzéntartalmat a tisztiszolgálat munkatársai. A megyében azonban mindössze 22 település felel meg az EU követelményeinek: az Unió 10 mikrogramm arzéntartalmat engedélyez egy liter ivóvízben" (augusztus 30., csütörtök).

Osztozkodás. „Szeged és Algyő önkormányzata ezekben a napokban szakértői véleményen alapuló tényleges vagyonértéken osztozik a gázközművagyonért járó állami pénzen. Azon a 765 millió forinton, amelynek első részletét szeptember 14-én utalja át az ÁPV Rt. az önkormányzatok folyószámlájára. Algyőnek az osztozkodás során 80 millió forint jut. A Szegedtől 1997-ben elvált településnek az eltelt időszakban azért kellett megküzdenie, hogy külön is elismerjék az igényeit" (szeptember 4., kedd).

Csongrádi bor. „Jelentős mennyiségű tavalyi bor maradt a pincékben, éppen ezért úgy tűnik, hogy a Csongrád körzetében termett szőlőmennyiségből húszezer mázsányi a tőkén marad. A két csongrádi borászati cég vezetése tanácstalan. A Csongrádbor Kft. például a szőlőátvételt az árak meghatározása nélkül kezdte meg" (szeptember 10., hétfő).

Grand Café. „Szeptember 30-án ünnepli létrejöttének ötödik évfordulóját a szegedi Grand Café. Ez alkalomból a közkedvelt művészmozi különlegesen gazdag programkínálattal várja közönségét." „A Grand Café a fiatalok egyik kedvenc találkozóhelye" (szeptember 12., szerda).

Gomba. „A szegedi termálfürdő, vagyis a Gomba október elejétől várja a vendégeket. A felújított, új szolgáltatásokat nyújtó létesítmény hétfőtől csütörtökig, illetve vasárnap reggel 6 és este 8 között tart nyitva. (...) A belépő továbbra is tartalmazza a szaunázás díját" (október 1., hétfő).

Konzervgyár. „Tegnap a városházán a konzervgyárat eladó Magyar Fejlesztési Bank (MFB) Rt. és a vevő Szeko 2001 Rt. képviselői aláírták az adásvételi szerződést. A tizedik hónapja álló Szegedi konzervgyárat valószínűleg decemberben indítják újra" (október 12., péntek).

Mars tér. „Mégis, milyen Mars teret akarunk? Ez a kérdés mindinkább foglalkoztatja Szeged lakóit, hiszen végre elérhető közelségbe került a Mars tér rekonstrukciója. Önkormányzati döntés született arról, hogy elköltözik a Marsról az ipari vásár, lebontják elhasználódott pavilonjait. Ezek helyére települnek a piacozók, míg az évek óta nagyon szűknek bizonyuló buszpályaudvar kibővítésére is megnyílik a lehetőség. A tér rekonstrukciós terveinek elkészítésével megbízott Tér és Forma tervezőiroda mérnökei már fel is vázolták elképzeléseiket" (november 9., péntek).

Önkormányzati döntés született arról, hogy elköltözik a Marsról az ipari vásár, lebontják elhasználódott pavilonjait. Fotó: Gyenes Kálmán
Önkormányzati döntés született arról, hogy elköltözik a Marsról az ipari vásár,
lebontják elhasználódott pavilonjait. Fotó: Gyenes Kálmán

Sajtos Kistelek. „Második éve rendezi meg Kistelek a sajt- és gasztronómiai fesztivált és mezőgazdasági gépkiállítást. (...) Hatalmas kínálatból, kilenc gyár termékeiből válogathattak tegnap az érdeklődők" (november 10., szombat).

Vásárhelyi egészség. „Hódmezővásárhelyre látogatott a hét végén Mikola István egészségügyi miniszter, és aktuális egészségügyi kérdésekről szólt. (...) Megtörténhet az egészségügy 'tőkésítése' is, de ennek mindenképpen a beteg üdvét kell eredményeznie. Az egészségügyben, ha késéssel is, de megtörténhet a 'rendszerváltozás" (december 3., hétfő).

Krízisszálló. „Szegeden megnyitották a hajléktalanok téli krízisszállását, ahol 30 férfi és 20 nő juthat este 6 és 8 óra között pihenési és tisztálkodási lehetőséghez. A városban télen a hajléktalanok száma megközelíti az ezret is, mivel a megye más településeiről sokan meleg szállás reményében Szegedre indulnak" (december 14., péntek).

Olvasóink írták

  • 3. achilleus 2010. március 21. 14:00
    „A sztrádára ,,két-három évet várni kell" - ismeri el Orbán. ,,Az ok egyszerű: nem akarunk Szegednek olyan autópályát adni, amelyet nem tudnának majd használni, mert egyszerűen megfizethetetlen lenne számukra. A kormány elhatározta, hogy Magyarországnak egységes autópálya-rendszere lesz, kizárólag állami tulajdonban, kapuk nélkül, matricás formában. Egyedül az M5-öst nem tudtuk bevonni ebbe a rendszerbe, mert az előző kormány Magyarország számára egy olyan megalázó szerződést hagyott, amelytől ez idáig a tárgyalások ellenére sem tudtunk megszabadulni. Olyan jogi konstrukcióról van szó, amely 2003-ig megtiltja, hogy mi magunk építsük tovább az utat. A határidő lejárta után azonban rögtön hozzálátunk az építkezéshez."

    Mert ezt olyan nehéz megérteni. Medgyessy néhány hónapot várhatott volna, és akkor megmarad 40 milliárd akkori forint, nem várt: nézzük milyen lett a 2004-es költségvetés. Valahol ilyenek miatt lett elku@va. Remélem Őrfi úr kritikai éle megmaradt, ha Csongrád-megye mostmár tényleg lerohadt gazdaságáról kérdezi a mostani elvtársakat.”
  • 2. 777kutya 2010. március 20. 20:07
    „A reptér kész röhej.
    Szerbiába Kelebián keresztül megy a vonat.
    Romániába pedig Lökösházán keresztül.
    Hála az autópályának vannak viszont román kamionok ezerszámra, harmadik vasúti-közúti híd meg sehol.
    Van felújított lovasszobrunk, Kárász utcánk, Napfényfürdőnk, a sok pénztelen szegénynek.”
  • 1. kowalsky 2010. március 20. 12:40
    „Aha, Mars tér, autópálya, hidak, 4 futópályás repülőtér. És ezek jönnek vissza...”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Két és fél évig varrta az utolsó vacsorát

Szeged - Felesége szögletes retkeivel ugyan nem volt megelégedve, ennek ellenére gyakran… Tovább olvasom