Délmagyar logó

2017. 09. 20. szerda - Friderika 10°C | 18°C Még több cikk.

IFA-val dúrtuk a havat

Szeged - Havazásban közel 1000 kilométer utat tisztítanak a környezetgazdák gépei Szegeden. Egy műszakban jó, ha 70–80 kilométert megtesznek, nem éppen 21. századi körülmények között.

5000 köbméter havat hordtak a Tiszába

Keddre virradó éjjel több helyszínen 6 géplánccal, rakodókkal és 12 köbméteres teherautókkal a Szegedi Környezetgazdálkodási Nonprofit Kft. szervezésében közel 5000 köbméter havat hordtak el Szeged közútjairól. A munkákat éjjel folytatták.

„Minek fizetem az adót, ha nincs hókotrás?"„Én még egyet sem láttam, pedig órák óta havazik." „Katasztrófa, ami ebben a városban megy" – néhány gyakori mondat az elmúlt napokból. Mínusz 10 fok alatti hőmérséklet mellett 40 centi hó esett. Felszálltunk hát a környezetgazdák NDK-beli IFA W50 hókotrójára, és Vecsernyés Sándorral végigtúrtuk a Körtöltés utcát, a Felső Tisza-partot, Petőfitelep buszfordulóját, a tápéi buszvégállomást, a Tisza Lajos körutat.

Megírtuk: Szegeden az önkormányzati útvonalak hossza 240 kilométer, havazáskor ezeket 2–4 sávon többször kell takarítani, így 1000 kilométeres tisztítandó távról beszélhetünk. A teljes üzemre 37 gépjárművel, 20 nagy szórásteljesítményű kocsival, 13 kisgéppel, 3 rakodógéppel készült a Szegedi Környezetgazdálkodási Nonprofit Kft.

IFA-val dúrtuk a havat. Fotó: Segesvári Csaba (galéria)
– Húzd le az ablakot – tanácsolta a hókotró 57 éves sofőrje. A mínuszok ellenére nyitott ablakkal autóztunk, ugyanis a keleti blokk büszkeségének nevezett IFA motorteréből folyamatosan az utasfülkébe szivárgott a kipufogógáz. Pár óra után a füst csípte a szemünket. – Nem automatikus a tolólap, a buckákon, villamossíneken fel kell emelni, különben nagy kárt okoznánk – árulta el. Sándor reggel fél hattól este fél hatig, 12 órában dolgozik, mégsem folyamatos a hókotrás. – Elmegyünk a petőfitelepi buszfordulóhoz, letakarítjuk az utat. A hókotró csak előre és csak jobbra tud ekézni, kicsit tolunk, kicsit tolatunk, a tilitolival rengeteg idő elmegy, de a buszoknak ki kell jönniük.

Új hókotrók 50 millióért

– Társaságunknál két modern, 10 év alatti Renault is dolgozik, amelyek beszerzési ára áfával 50 millió forint. A gépeket a hóekézésen kívül nyáron semmire sem lehet használni. Legutóbb 2003-ban volt ilyen hó, előtte 1987-ben. Gyakorló vezetőként nehéz 10 évente bekövetkező rendkívüli néhány nap eseményére optimalizálni olyan nagy értékű eszközök beszerzését, amely az év 340 napjában nem termel, sőt: állva is amortizációs költséget emészt – fogalmazott Makrai László, a cég ügyvezető igazgatója. 20 millió forint támogatást kapnak téli hómunkára – ennyibe kerül az utakra szórt anyag.

Az IFA műszakonként 70–80 kilométert tesz meg, 40 literes átlagfogyasztással. Leeresztett tolólappal 25–30 kilométeres óránkénti sebességre képes. Időnként sikerült felkapcsolni hármasba, de a látványos lassulás után maradt az induláshoz használt kettes fokozat. És a vánszorgás. A enyhülő időjárás miatt komoly jégtáblákat is feltörtünk, néhol már teljesen tiszta utat hagytunk magunk után. Mínusz 6–7 fokban már a sózás is hatásos. – Havazásban nem látszik, hogy dolgozunk. A szombati őrületben hiába róttuk a köröket, pillanatok alatt fehérré válták az utak – emlékezett Sándor.

Épp csak rákanyarodtuk a Tisza Lajos körútra, amikor hatalmas puffanásra riadtunk.

– A közös tömegközlekedési sávot védő „cicik" és a parkoló autók miatt nem mindig tudunk leeresztett ekével haladni: nincs elég hely. Sokan kérdezik: miért nem kotrunk a mellékutcákban? A válasz egyszerű: a várakozó járművek miatt nem férünk be – mondta Sándor, miközben letettünk a Gogol utca megtisztításáról.

Olvasóink írták

68 hozzászólás
  • 68. ráérő 2012. február 09. 23:16
    „Szegény IFA-t még a cikk is huzza,pedig lehetett látni a hó ellen küzdeni elég sokat.
    A hiányosságok egész sora:
    Nem össszkerék hajtású.
    Nincs benne tachográf(lehet hogy mentesült a használatátol)
    A kormánykerék nem az eredeti,Ikarusztol származik( müszakivizsga,).
    A gkvét érdekli az olaj aggasztó fogyása!
    stb.......
    Javára irható:
    Müködik a difizár.
    Eredetiek a tükrök.
    Az ára alatta van egy mai csoda masina egyetlen szerviz költségének.
    Bárki és bárhol megjavitja.
    Tolja a havat.

    Két éve Königsteinjben még tüzoltókocsiként kitünő állapotban használat közben is láttam belöle.”
  • 67. szentmihályi 2012. február 09. 22:59
    „És a külvárosokba mikor jönnek ki???????????????

    Még mindig azt mondom hogy a környezetgarázdáknak ...<moderálva>. Így is délután hárman,öcsém,szomszéd és én, takarítottuk el a havat Mihálytelken a Verbéna utcai két megállóból.

    Szomszéd már azon volt hogy 1 hatalmas péniszt csinál és mellé kiírja hogy: Üdvözöljük településünkön.”
  • 66. Prmcsk 2012. február 09. 13:37
    „Makrai László figyelmébe ajánlanám ezt a linket:http://www.multicar.hu/; Olcsóbb lenne mint a Renault munkagépjük,és nem beszélve arról,hogy a Multicar gép univerzális locsolásra nyáron,hó dúrásra télen.Ha Münchenben bevált gondolom Szegeden is jó lenne.”
  • 65. jozko 2012. február 09. 12:35
    „61. mittaláltam:

    Mondott az a gróffá avanzsált derék francia természettudós / kb. 305 éve született/ - más okosságokat is.
    Ami talán ide illik:

    "Jól írni annyi, mint jól gondolkozni, jól érezni és jól kifejezni - egyszerre kell hozzá szellem, lélek és ízlés."
    Jelen cikk írója nem szorult a sor végére, amikor a fenti erényekért sorban állt - én legalább is úgy érzem-
    a munkáit ismerve.

    A "környzetgazda" igazgatók név elírása /felcseélése/ a DM-ben sorsszerűnek tűnik:

    Makrai László igazgató úr elődjének, Szabó Ferencnek a nevét a DM akkori hírlapírója, Keczer Gabriella
    egyik interjúja során felcserélte az akkor MÉH igazgató Szabó Jenőével..
    Később aztán tartósan megjegyezte.

    Igazgatósorsok, hírlapíró sorsok -emberi sors/ok/...
    Bocs, eltértem a franciától, ez már Mihail Solohov beütés.

    Még egy kicsit a stílusnál maradva:

    Damjanich tábornokról jegyezték fel, hogy állítólag egy csata közben kilőtték alóla a lovat és hirtelenjében a segédtisztje csak egy szekerész lovat tudott neki elővezetni.
    A tábonok csak ennyit mondott:
    Bánom is én, legyen ez akár furvézer ló is, csak közelebb vigyen az ellenséghez és a katonáimhoz!

    Lehet, hogy Segesvári Csaba is így érezhetett, amikor "nyeregbe "szállt??
    Legyen az az akár IFA hóeke - csak közelebb vigyen a v a l ó s á g h o z...”
  • 64. Sütti 2012. február 09. 08:52
    „Nem kéne ennyit sózni az utakat. Egyrészt -10 fokban teljesen felesleges. Ha pedig enyhül az idő, akkor meg irgalmatlan sok latyak lesz miatta. Bár munkának a sószórás is munka, meg láthatjuk a gépeket az úton, de ez csak alibi, annyit jelent mint a választások előtti ígérgetések. Azokban az országokban ahol nem okoz ekkora meglepetést a nagy hó télen (Skandinávia), alig szórnak. Az autós pedig tanuljon meg télen is vezetni, vagy ne vezessen. A só a környezeten kívül károsítja az autókat, és tönkreteheti (teszi is) a lábbeliket. Tudomásul kéne venni hogy ez egy természetes állapot, mármint a leesett hó, és hogy erre kell felkészülni, lélekben is. Az évente tonnaszámra kiszórt só, nem olyan mint a hó maga, hogy idővel eltűnik. Mivel a só nem párolog el, beszivárog a talajba és onnan többé nem távozik. Legfeljebb egyre mélyebbre mossa a csapadék. És ugye ez évről évre így megy. Kárthágót is beszórták sóval az egyiptomiak, hogy ne teremjen meg semmi a talajon, mielőtt idegen kézre jutott a város...”
  • 63. polo 2012. február 09. 06:40
    „a kipufogó gáz vissza áramlik a fülkébe hogy működhet így a munkavédelem hol van és aki kiad ilyen gépeket azt is felelősségre kellene vonni egyébként csak megkéne javítani”
  • 62. eleonóra 2012. február 08. 23:22
    „Ma véletlenül láttam a Vajda u-ban a Kereszttőltés u. előtti kereszteződésben bejönni egy picinyke hótúró járművet a kazánház előtti játszótér felé kanyarodni, de nem tudott.Nem bírt a hatalmas hóval.Azóta is térdig ér a hó gyalogos és az autók is küzdenek az áthaladással.Ez a rész a Szilléri sgt.szalag 10 emeletesek mögötti rész.Szárazon tengelytörősen kátyús, most meg járhatatlan és nagyon balesetveszélyes.Itt már csak a jóidő segíthet !!??????? Ez a felkészülés KHT?”
  • 61. mittaláltam 2012. február 08. 22:05
    „Persze ne csak a dicséretet, hanem az építő jellegű, humoros kritikát is tessenek méltósággal elviselni. Bizony, bizony nagyjából 4-5 órán keresztül rosszul volt írva a Környezetgazdálkodási Nonprofit Kft. igazgatójának a neve, amit természetesen egy szegedi újságírónak "zsigerből" tudni kell.
    Másrészt pedig: Le style, c´est l´homme, azaz - A stílus maga az ember - mondá 1753-ban Georges-Louis Leclerc, Buffon grófja. Eme tanulságot mindenki vonja le önmaga :-)
    Sajnos nem ez az egyetlen tévedés és nem Segesvári "újságíró" úr az, aki hasonló remek cikkeket, és remekbeszabott tévedéseket ír le. Az online előnye viszont a gyors és azonnali javításban rejlik.
    Nos ez ma nem sikerült 4-5 órán keresztül.
    A kritika elviselése pedig a legfontosabb jellem, ami nem helyettesíthető az indokolatlan és esztelen moderálással.
    Jelen soraimmal pedig tekintettel voltam a személyiségi jogokra, elutasítottam a a gyűlöletkeltést és az uszítást. Így tettem én is, hiszen a hozzászólást saját felelősségemre írtam.
    De mások okulására :-)”
  • 60. havranek 2012. február 08. 21:17
    „Az IFA több mint húsz éves ! Siralmas ,hogy még mindig ott tartunk szapuljuk az "átkost" . Nem sírni kellene kiszállni az IFA-bol és beülni az új kórszerű gépbe ! Ha nincs rávaló csendesen köszönjük meg a hajdani NDK nak ,hogy ilyen tartós gépet gyártott .Vegyük már észre 22-év eltelt valamit a múlt pocskondiázásán túl is kellene tenni !”
  • 59. buhamama 2012. február 08. 21:08
    „És hol vannak azok az új hódúrok? én csak régit láttam szaladni a városon keresztül de nem dúrt.”
  • 58. buhamama 2012. február 08. 21:04
    „Még is van még elpucolni való a Nyitra u még dugig van hóval, azt elkelene dúratni mert ez nagy kerülő útvonal!!!!!”
  • 57. Zé0 2012. február 08. 17:43
    „Tudjátok az a szánalmas, hogy az emberek csak sírni tudnak, hogy nincs elkotorva a hó, de egy lapátot nem képesek felemelni! Nem azt mondom, hogy a lakóknak kell eltakarítani mindenhonnan, DE, ha legalább a panelok, lakóházak környékén, az előttük lévő járdákat, parkolókat, kis mellékutakat kicsit takarítanák, sokkal jobb lenne a helyzet! Én faluról jöttem, nálunk a kis mellékutcákat az ott lakók takarítják, és képzeljétek, meg tudják csinálni! Szánalmas a legtöbb panellakó városi siránkozása! Javaslom, menjenek ki a tanyavilágba vagy akár csak egy kis faluba és nézzék meg, hogy ott mennyire nehéz a közlekedés! De megoldják, mert van két kezük, van két lábuk és nem ijednek meg egy kis hólapátolástól! De úgy látszik sokkal könnyebb másra mutogatni, jó magyar szokás szerint...”
  • 56. jozko 2012. február 08. 17:08
    „Nocsak, a végén a cikk írója /Segesvári Csaba/ lesz a hibás azért is, hogy Szegeden esett a hó!

    Aki a "szavahihetőségében" kételkedik, annak ajánlom, nézzen utána az írásinak / akár gazdasági, akár politikai, akár csak "mindennapi" témáról írt, esetleg csak utibeszámolót tett közzé/: jó fotókkal illusztrált ,
    hiteles munkák.
    Legalább is szerintem - pedig tudok igen "szőrszálhasogató" is lenni.”
  • 55. youhitmewehityou 2012. február 08. 17:00
    „mindegy hó helyzet,nyáron felni görgőztetés, szánalmas ez az egész..mindegyik csak pénzt lop,el is fogadná az ember de még az üzemanyag ár is szánalmas meddig is tűrjük..”
  • 54. pistimolnar 2012. február 08. 15:51
    „Jó példája ez a cikk a szerecsen-mosdatásnak!”
  • 53. jozko 2012. február 08. 13:44
    „#51 :

    Kedves Monthechristó!

    Semmi pénzért ki nem hagynék veled egy kis szellemi duellálást!

    A kötelező sorkatonaság eltörlését én is totális ostobaságnak tartom-abban a formájában,
    ahogyan végrehajtották, mindenképpen!”
  • 52. Kutya11 2012. február 08. 13:29
    „24. Kézbesítő:
    gondolom más ideológiai platformod miatt irányítottan torzul éleslátásod. Ha van beépített embered akkor lehetősége is van megnézni a Városgazda sori portán beléptetési rendszert. Az elég objektív nem. Szerencsére rohadtul nincs igazad. Makrai dolgozik 10-12 órát, kint van a területeteken is, emiatt becsülik is. Ahogy hallom, ő dolgozni ugye bejá, kérdezd meg az embereket (ne csak egyet), De inkább ne is mert baromira felsülsz!”
  • 51. Monthechristo 2012. február 08. 13:25
    „Jozko::)))Élményszámba mennek idézeteid,és nem hiszem hogy amit írtam az akkora traumát okozott neked,légy tényszerű és igazságos...az embert néztem a mínuszok hajlatában hogy költői legyek én is, és nem a te "kiosztásod"volt az élet célom,csupán annyit mertem mondani hogy ne dobj fölöslegesen több követ azokra a szerencsétlenekre akik hontalanságra jutottak..Mellesleg szólván,és itt most a hóhelyzetre mondottam volt,hogy a "munkanélkülieket"is lehetett volna úgy mozgósítani,mint hajdan(..talán te is vélekedsz rá..)a katonákat..erre most megkapom jeles titulusaidat,már nem éltem hiába::)))Tehát nem a hajléktalanokat dolgoztatnám,mint ahogy irántam érzett "szeretetedben"elírhattad.....mondandód nagy része viszont igaz...tényleg sok a "barom":::))))))”
  • 50. Mignon 2012. február 08. 12:59
    „Ma reggel, elöször atfutva a cimet ugy olvastam, hogy
    "IMF-fel durtuk a havat..."

    :))”
  • 49. SunCityZs 2012. február 08. 12:47
    „A legnagyobb baj az,hogy nem itt kéne höbölögnünk,hanem tömegestül másutt.... De Mi Magyarok,velem együtt,bírkák vagyunk. Itt kimorogjuk magunkat,és csenben dolgozunk tovább.”
68 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Újabb kazánrobbanás: ezúttal a mórahalmi tanyavilágban

Mórahalom külterületén egy tanyaépületben egy kazán felrobbant. Az ott lakó idős nő lábtörést szenvedett. Tovább olvasom