Délmagyar logó

2018. 01. 16. kedd - Gusztáv -4°C | 4°C Még több cikk.

Igazságtalan a reklámadó

Szeged - A reklámadót június 11. óta kétszer is módosították, és mára egyértelművé vált: a teher elsősorban a médiavállalkozásokat sújtja. A lapunkat kiadó Lapcom Zrt.-nek is tízmilliókat kell fizetnie.
– Két oldalról is érint bennünket az új adó: egyfelől mint reklámokat közzétevő céget, másfelől mint olyan vállalkozást, amely a Google-t aktívan használja. A Google hirdetések megadóztatása például az összes kedvelt és hatékony apróhirdetési oldalt – ingatlan.com, ingatlanbazar.hu, profession.hu – érzékenyen fogja érinteni – mondta Györke Zoltán, a Délmagyarországot is kiadó Lapcom Zrt. vezérigazgató-helyettese.

 Az RTL-re szabták?

A magyar RTL egymaga a teljes médiaszektort érintő adó több mint felét, 8,6 milliárd forintot fizet be jövőre a közösbe. Ez az egyetlen olyan médiatársaság, amelyet a legmagasabb, 40 százalékos kulccsal sújtanak. A kormány és a csatorna között az elmúlt egy hónapban elmérgesedett a viszony. Tegnap Anke Schäferkordt és Guillaume de Posch luxembourgi vezérigazgatók közös nyilatkozatban „vészjelzést küldtek" minden Magyarországon jelen lévő nemzetközi befektetőnek. Megint felszólították a magyar kormányt, hogy gondolja újra a reklámadót, amely szerintük kifejezetten az RTL-t sújtja a legdurvábban, veszélyezteti a társaság működését, valamint az újságírás szabadságát az országban. Ismert: a reklámadó első módosítását „lex TV2-nek" hívják, mivel a Fidesz a veszteség leírhatóságával „felmentette" a céget a teher egy része alól.

– Éves szinten a két adó több tízmilliós nagyságrendű extra kiadást jelent majd. Az adót be fogjuk fizetni, elő fogjuk teremteni, ám emiatt nem lesz rendkívüli újságáremelés. Legfontosabb célunk továbbra is az olvasók megfelelő minőségben történő kiszolgálása – mondta Györke Zoltán.

A vezető hozzátette, a Lapcom Zrt. közgazdasági szempontból is igazságtalannak tartja az adót. A cég ma is minden tekintetben hozzájárul a közteherviseléshez: nyeresége után sávosan emelkedő társasági adót, az alkalmazottak után közterheket fizet, és számos egyéb jogcímen, például iparűzési adóval járul hozzá az önkormányzatok és az állami szervek bevételeihez.

A sávos reklámadó lényege, hogy azokat a médiavállalkozásokat sújtja, amelyek közzéteszik a hirdetéseket. Az erről szóló törvényt szavazták meg június 11-én. De belevették a szövegbe azt is, hogy a külföldi székhelyű szolgáltatók magyar nyelvű oldalain reklámot elhelyező vállalkozásoknak saját maguk után kell fizetni, ha a reklám közzétevője nem nyilatkozott arról, hogy adófizetési kötelezettségének eleget tett.

Miután nyilvánvaló, hogy a Facebooktól vagy a Google-tól egyetlen magyar hirdető sem kap ilyen nyilatkozatot, így neki magának kellene megfizetnie az összeghatár feletti pénzek 20 százalékos adóterhét.

Eredetileg havi 25 ezer forint felett kértek volna 20 százalékot, de rájöttek, hogy ez nem lesz jó, mivel a vállalkozás ráterhelheti a költséget a fogyasztóra. Ezért a törvény harmadik módosításával a havi plafont 2,5 millió forintra emelték fel.

– Azon már én is gondolkodtam, vajon a többi helyi cég közül ki hirdethet Csongrád megyében havi 2,5 millió forintnál többet a Facebookon vagy a Google-on. Hiszen évi 30 millió forintos pénzköltés, csak ezeken az internetes portálokon óriási összeg – mondta egy lapunknak név nélkül nyilatkozó szegedi vállalkozó.

A reklámadó elleni tiltakozás egységbe kovácsolta a médiapiac szereplőit. Fotó: MTI
A reklámadó elleni tiltakozás egységbe kovácsolta a médiapiac szereplőit. Fotó: MTI

– Mivel ezeken az oldalakon a leggyakrabban ingatlanközvetítők, utazási irodák hirdetései bukkannak fel, kizárólag franchise rendszerben működő irodákról lehet szó, közülük is a legnagyobbakról. Hiszen ezek a hirdetések viszonylag olcsók, sokat kell feladni ahhoz, hogy ekkora összegek összejöjjenek.

Érdeklődtünk a Google-t használó legnagyobb hazai szállodaláncnál, a szegedi Forrást is működtető Hunguest Hotelsnél, mennyi pluszkiadásuk keletkezik a reklámadó miatt, de későbbre ígértek választ.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Menettánccal nyitott a néptáncfesztivál

Színes népviseletek, vidáman mosolygó táncosok, fergeteges hangulat. Tovább olvasom