Délmagyar logó

2016. 12. 06. kedd - Miklós -5°C | 3°C

Így készítsük fel autónkat a téli hidegre

Szeged - A hűvösebb idő beköszöntével nem csak immunrendszerünket, hanem autónkat is érdemes felkészíteni a téli időjárásra. Sok bosszúságot és költséget takaríthatunk meg így, nem beszélve a biztonságról.
A legsürgetőbb feladat a nyári gumik cseréje, amelyet már 7 fok környékén érdemes elvégezni. A téli gumik anyaga jóval puhább összetételű nyári társaiknál, így a hőmérséklet csökkenésével az anyagjellemzőből adódó általános tapadási tényezőjük is kedvezőbb. A téli abroncsok mintázata tagoltabb, így nedves, havas, latyakos, jeges útszakaszon jóval biztonságosabb közlekedést tesznek lehetővé.

– Bár a téli gumik szezonja elkezdődött, mégis a legtöbben megvárják, hogy leessen az első hó – mesélt a rossz magyar szokásokról Török Ernő, az egyik szegedi szerviz tulajdonosa. A szakember hozzátette: tízből mindössze két autós keresi a drágább gumikat, a többség az alsóbb kategóriásakat vásárolja.

A szélvédőmosó folyadékot is érdemes a gumicserével egy időben téli, fagyálló változatra cserélni. A fagyáspont alapján kategorizált folyadékokból célszerű a nagyobb hidegben is kifogástalanul teljesítőt választani.

Késik, de az idén is lesz tél - itt a téli gumik szezonja. Fotó: Garai Szakács László (galéria)

Takaró, zseblámpa

Ha még inkább elővigyázatosak vagyunk, az általánosan előírt eszközök – elakadást jelző háromszög, elsősegély csomag stb. – mellett helyezzünk el a csomagtartóban vontatókötelet, takarót, zseblámpát és védőkesztyűt, melyeknek nagy hasznát vehetjük majd egy fagyos kerékcsere vagy műszaki hiba alkalmával.

A teljes őszi átvizsgálás alkalmával ne feledkezzünk meg az akkumulátor ellenőrzéséről sem. Hideg időben csökkenhet a kapacitása, így egy régi akkumulátor esetében könnyen előfordulhat, hogy nem indul az autó. A légkondicionáló használata sokszor télen is hasznos, hiszen alkalmas az utastér és az üvegfelületek páramentesítésére. Heti egyszeri beindítása hozzájárulhat a légkondicionáló élettartamának meghosszabbításához is.

A biztonságos közlekedés érdekében az első és hátsó ablaktörlő lapátok átvizsgálása és – ha szükséges – cseréje különösen fontos a téli, ködös időjárásban. E mellett a megfelelő jégkaparó beszerzésével és készenlétbe tartásával karcmentes és jól átlátható szélvédőnk lehet télen is. Válasszunk gumiperemű kivitelt, mert a merev műanyag, vagy fém kaparóél és az üvegfelület közé kerülő szennyeződések könnyen megsérthetik az üvegfelületet.

Hidegben érdemes a zárakat beolajozni, illetve régebbi típusú autók esetében az ajtók, csomagtartó gumikereteit glicerinnel kezelni. Biztonság kedvéért célszerű egy jégoldó-, zárolajozó spray-t is beszerezni, és ügyelni rá, hogy azokat ne az autóban tároljuk.

A biztonság ára

Ami az alsó és középkategóriás gumikat illeti, a 155 / 70 R 13-as gumik 34-48 ezer forint között, a 175 / 65 R 14-es gumik 42-64 ezer forint, a 95 / 65 R 15-ös gumik 52-76 ezer forint között mozognak. A prémium kategória ugyanezekre a fajtákra 60 ezer, 42-64 ezer és 80-100 ezer forint körül alakulnak. A szerelési költség kerekenként 1200-1800 forint között között, ez tartalmazza a felhasznált anyagokat is. A téli gumik általában három-négy szezonban használhatóak, ez évekre leosztva 10-20 ezer forintot jelent garnituránként.

Olvasóink írták

62 hozzászólás
  • 62. Axe 2010. november 12. 19:25
    „Ez biztos nem a gumis lobbi inkább az állam jól felépített lobbija, ugyanis a gumin az áfa mellett jelentős mértékű a termékdíj is. Először volt 3 celsius aztán lett 5 most már 7 fok alatt cserélni kell meg 4 mm profilmélység.
    Csak épp a lakosság pénze van fogyóban.”
  • 61. mj52, 2010. november 11. 17:28
    „T. gróf - A profilmélység nem minden, bár hivatalosan az számit, a télinek általában szélesebbek is a hornyai ettől nagybb a felületi nyomás -jobb tapadás, a kiszoritási képessége jobb, (viz, latyak) a vizenfutás esélye ettől kevesebb, és anyagában is puhább.
    Abban egyetértek hogy bár a gumin nagyon sok múlik, azért a vezető a meghatározó.
    Jókivánságaidat köszönöm és kivánom Neked is.”
  • 60. gróf 2010. november 11. 08:25
    „Tisztelt mj52!
    Amit írtál az 57-s hsz-ben az pontosításra szorul bár igazad van...4 mm alatti profilmélységű téli guminál már a biztosító visszakövetelheti a károkozás összegét, ugyanis a téli gumi 4 mm alatt KOPOTTnak számít...nem véletlenül hozzák a szeméttelepről a kereskedők a sógorok levetett elhasznált téli gumijait, ugyanis ott 5 mm profilmélység alatt megy a szemétbe. Mi mindent megveszünk. A nyári gumi 1,6 mm profil mélységtől számít kopottnak.
    Balesetmentes közlekedést kívánok én is Neked!

    "Gumiabroncs és kötelező biztosítás

    A kötelező biztosítás - ahogy a neve is mutatja - nem választható jellegű. Arra szolgál, hogy helyettünk térítse meg másoknak az általunk okozott károkat. A biztosító a vétlen károsultnak mindenképp fizet, bizonyos esetekben azonban az általa kifizetett kártérítést a károkozótól visszakövetelheti.

    A kötelező biztosítást szabályzó 190/2004. (VI. 8.) kormányrendeletben ezen esetek leírásai között szerepel olyan is, amely gumiabroncs vonatkozásában szóba jöhet. A rendelet 1. sz. mellékletének 9.(3) e, pontja és 9.(5) bekezdése szerint:

    Ha a balesetet a gépjármű súlyosan elhanyagolt műszaki állapota okozta, akkor a biztosító az általa kifizetett kártérítési összeg megtérítését követelheti az üzemben tartótól, legfeljebb 500 ezer Ft-ig. (Az 500 ezer forintos határ 2010. jan. 1-től 750 ezer forintra nő.)

    A súlyosan elhanyagolt állapot gumiabroncs tekintetében a gyakorlatban legtöbbször azt jelenti, hogy KOPOTT.

    Itt persze a a jogszabályban engedélyezett mértéket meghaladó kopásra kell gondolnunk; személygumiknál a törvény által előírt legkisebb mintamélység - ahogy a kopásjelzők is mutatják - 1,6 mm. (Biztonság szempontjából viszont nem érdemes ezt kivárni: nyári gumi esetén 2-2,5 mm, téli guminál 4 mm elérésekor esedékes a csere.)

    Ez a kitétel tehát nem az abroncs szezonális jellegét érinti, hanem az állapotát.

    Érthető is, hiszen némely környező országgal ellentétben nálunk - bár tavaly ilyentájt úgy tűnt, lehet rá esély - nem kötelező a téli gumi használata; hiányát adott esetben a biztosító sem kéri számon az autósokon.

    Azaz ha egy káresemény bekövetkeztekor nem a szezonnak megfelelő abroncs volt az autón, a felelősségbiztosítás akkor is állja a költségeket. "”
  • 59. gróf 2010. november 11. 08:17
    „"Az időjárás szélsőségessé válását a Golf áramlat lassulásával magyarázók szerint, az egyik leghidegebb tél lesz az idei, -20, -25 fokokkal januárban és bőséges hóhullással."
    nyilatkozta az AutóPro-nak Boris Tománek, a Goodyear Dunlop Tires regionális marketing és PR vezetője szerdán Budapesten.

    Vigyázok és tőlem ne félj, megígérem havas úton lassan megyek, ha nagyon havas akkor meg busszal.
    Veszélyesebb a túl magabiztos téli gumis.
    Ha sok lesz a hó akkor azért én is veszek.”
  • 58. mj52, 2010. november 10. 14:17
    „És mindenkinek aki esküszik a nyári gumira télen, lemezfelni akár használt téli gumival bontóból, nem egy egetverő összeg, érdemes kipróbálni mert ég és föld a külömbség.
    A lada is csak úgy sirály ahogy az(el)szállni tud nyárival télen.”
  • 57. mj52, 2010. november 10. 13:58
    „56.- gróf -Lelked rajta.... ,azért vigyázz, sokkal jobban mint máskor mert még a legkissebb koccanásnál is rádverik hogy te vagy a hibás a nyári gumid miatt, még akkor is ha esetleg nem.”
  • 56. gróf 2010. november 10. 11:28
    „Igen, ha tanyán élnék vagy faluban, esetleg dombvidéken, amennyiben nem tudnám nélkülözni még 2 órára sem az autóutat és én nem én lennék akkor használnék téli gumit télen...akkor is ha Skandináviában élnék vagy a Tátrában...de Te sem vennél szerintem Kuvaitban...ha már ha ha ha példákat hozunk fel.
    Én az én életkörülményeimből indultam ki.”
  • 55. berkabela 2010. november 09. 20:46
    „PROTAGON a neve annak a kizárólag katonai célokra használt folyadéknak, amivel a repülőgépek gumijait lekenik a tél kezdetén.Szine : mint a kóla,szaga:mint a padló-lakk.Tapadásfokozó!”
  • 54. bütyök 2010. november 09. 18:44
    „jah! és ha mondjuk tanyán laknál? kedves megvárom még eltakarítják a havat. akkor nem mozdulnál ki még el nem olvad a hó? vagy miszösz.mert hogy ott nincs hókotró.”
  • 53. bütyök 2010. november 09. 18:40
    „sztem nem szeretnék téli gumit. lassabban megyek,jobban odafigyelek,és ha tehetem "bróóódszláájdolok" .persze ha nem veszélyeztetek másokat. mert a LADA a siráály! xd”
  • 52. mj52, 2010. november 09. 18:21
    „42,-Frakk- Ez igy nem teljesen igaz met a gumi szerves anyag lévén idővel elöregszik, elvileg 6 év és cserélni kell, akkor is ha a profil még nem kopott, ez a 6 év valamennyire kitolható megfelelő tárolással.
    Korábbi hsz- edben a tárolásnál kifelejtetted a nyomáscsökkentést, a többi jó.”
  • 51. gróf 2010. november 09. 13:00
    „48. hozzászólás ruskyy 2010.11.09. 12:22
    Délmagyarországról van szó, Szegedről, nem Gyöngyösről, nem Pécsről...igen itt lehet közlekedni a téli napok 90%-ban nyári gumival... persze ahhoz tudni kell mérsékelni magunkat és nem nyomni a gázt mint a hülye.
    Természetesen a szegedi utak fél nap alatt járhatóak a városban a hóesés után...néha lassan, de járható...igaz nem tudják az eszetlenek ész nélkül nyomni, meg nincs hajszárítóval felszárítva. Bár 2003-ban februárban akkora hó és hideg volt, hogy 2 napig havasak voltak az utak...meg 1984-ben is volt ilyen.
    Sejtem neked fűtőszál kellene az utakba...meg szöges gumi.”
  • 50. frakk 2010. november 09. 12:35
    „ruskyy: maradjunk annyiban nem beszélek hülyeséget. Irtam h. relatív a megállapítás .
    Egyébként 45 peres az autópályán kívül elég veszélyes , de te tudod. Győzöd felnivel? Lökésgátlóval? Ne csodálkozz ha egyszer kissé elrepülsz. Ugyanis a 45-s guminak már semmi ballunossága nincs. Autópályára kiváló , de a magyar közutakra nem nagyon javasolt. Fogadd meg tanácsom,.”
  • 49. ruskyy 2010. november 09. 12:26
    „ja, még annyi...
    gróf, ha te annyira ráérsz, hogy megvárod, amíg kifogástalan állapotba hozzák a szegedi utakat, akkor végképp nem értem. minek is neked autó?”
  • 48. ruskyy 2010. november 09. 12:22
    „gróf: van akinek azért van autója, mert néha elszokta hagyni szegedet, nem csak a belvárosban puffog vele. ne adj Isten elmennél szekszárd-pécs(csak h a legközelebbit említsem) v valami más olyan helyre, ahol minimális lejtőkkel-emelkedőkkel szembesülsz, akkor majd rájössz, hogy miről van szó...

    frakk: te meg hülyeséget beszélsz. ha 13 colról 15-re váltottál, akkor változott a gumid oldalmagassága a /XY. az átmérőnek maradnia kell... nagyobb felnivel, szélesebb gumival nő a fogyasztás, de többnyire a téligumiból keskenyebbet szoktak használni, mint a nyári, ergo emiatt akár csökkenhet is a fogyasztás. pl. nekem 225/45 a nyári, 205/55 a téli méretem, és a télivel némileg kevesebbet fogyaszt.”
  • 47. gróf 2010. november 09. 11:49
    „46. hozzászólás frakk 2010.11.09. 11:36
    "Amikor 13 zoll-s kerekekről 15-re tértem át meg ugrott a fogyasztásom. Persze a megtett km is megváltozott közben, tehát relatív az egész."
    Nem értem mit írsz. Ha a kerék mérete változik akkor a km órád a sebességet és a megtett távot is másképp méri.

    45. hozzászólás ruskyy 2010.11.09. 11:17
    Akkor örülj a luxusodnak. Nem kötelező a téli gumi, és nem is használom, de alkalmazkodom egyéb módon a téli időjáráshoz (havas út esetén várok amíg eltakarítják, ez Szegeden 1 nap.)

    42. hozzászólás frakk 2010.11.09. 10:45
    felnire szerelve valóban nem költségesebb, ám ha nincs felnid akkor 3-4 év alatt egy garnitúra gumi árát hagyod a szerelőnél.”
  • 46. frakk 2010. november 09. 11:36
    „44: Majdnem fogós a feltevésed. A télinek persze jobb a tapadása, és puhább a profilja. Takarékosság szempontjából számít ez is, de talán elenyésző. A magasabb érdek a biztonság. A nagyobb átmérőjű kerekek kisebb gördülési ellenállásúak, és elvileg kisebb a hajtáslánc vesztesége is. Ellenben nem biztos, hogy takarékosabb lesz az üzemeltetésed. Ugyanis a motor nem a kívánt nyomaték tartományban fog dolgozni, és a váltás áttételei is megváltoznak ezáltal. Amikor 13 zoll-s kerekekről 15-re tértem át meg ugrott a fogyasztásom. Persze a megtett km is megváltozott közben, tehát relatív az egész. A jóvő a mennél nagyobb átmérőjű kerék, mennél kisebb gördülési ellenállással”
  • 45. ruskyy 2010. november 09. 11:17
    „akinek nincs pénze megfelelő gumit vásárolni, az minek jár autóval? nem alanyi jogon jár ám az autózás, ez itt mifelénk kő kemény luxusnak számít.
    a téli- és nyárigumi összehasonlíthatatlan téli időjárási viszonyoknál. de ehhez nem kell még vészfékezni se, csak annyi hogy vedd szemügyre + tapogasd meg, hogy milyen egy nyári meg milyen egy téli gumi.
    persze aki hülye, haljon meg, csak engem hagyjon belőle ki ;)”
  • 44. kiokushyn 2010. november 09. 11:13
    „Ha ilyen kellemes időben teszed fel a téli gumit, akkor többet fogyaszt az autód,mert más a tapadása.Vagy nem?”
  • 43. kispacni 2010. november 09. 11:01
    „42. ezt irtam le én is 37 alatt”
62 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Greenpeace-es filmvetítés Szegeden

A dokumentumfilmeket a Millenium kávéházban három egymást követő hétfőn 17.30-tól vetítik. Tovább olvasom