Délmagyar logó

2017. 12. 17. vasárnap - Lázár, Olimpia -3°C | 3°C Még több cikk.

Ikarus-Skoda trolik jönnek Szegedre

Szeged - 13 új trolit rendel meg januárban Szeged. Az új szegedi flottát magyar–cseh konzorcium gyártja, zöld-fehér, alacsony padlós, klímás lesz, és 125 utast szállít. Összesen megközelítőleg 2,86 milliárd forintba kerülnek a járművek.
Harmadik nekifutásra várhatóan eredménnyel zárul a szegedi tömegközlekedési nagyprojekt trolibeszerzési pályázata. Két pályázó indult, a nyertes az Ikarus–Skoda Konzorcium lett, amelynek tagja a székesfehérvári Magyar Trolibusz Kft. és a csehországi Plzen városában működő Skoda Electric a. s. A cseh–magyar cégtársulással januárban köthet szerződést az önkormányzat. Szeged új trolija – a nyertes ajánlat szerint – 18,75 méter hosszú, 2,55 méter széles, 125 utast szállít, végig alacsony padlós és klímás jármű lesz. A tervek szerint a prototípus jövő novemberben, a fennmaradó 12 legkésőbb 2013-ban érkezik. A járművek darabja 799 ezer 500 euróba kerül (nagyjából 220 millió forint). Az új troli a fővárosban bemutatott legújabb Ikarus autóbuszokra hasonlít majd leginkább, a színe a szegedi trolikéhoz hasonlóan zöld-fehér lesz. Ilyen trolik először Szegeden fognak közlekedni.

Ilyen, a legújabb Ikarushoz hasonló trolik először Szegeden közlekednek majd. Fotó: DM/DV
Ilyen, a legújabb Ikarushoz hasonló trolik először Szegeden közlekednek majd.
Fotó: DM/DV

A járművek kiválasztásáról és áráról a nagyprojektet lebonyolító Szeged Pólus Kft. projektigazgatója, Csanádi Zoltán elmondta: két pályázaton próbált eddig a város trolibuszt beszerezni, ám érvényes ajánlat egyik körben sem érkezett. Nehezíti a pályázók dolgát a hazai pályázati-közbeszerzési eljárás bonyolult rendszere. Megírtuk: pénzt spórolt a város a nagyprojektben, ezért a harmadik trolitender eltért az első kettőtől. Műszaki többlettartalommal bővült a kiírás, és a 10 jármű mellé további 5 szállításának a lehetősége is bekerült. Végül 3 plusztrolit vásárol a város. A bírálóbizottságban – mint mindig – a város, az üzemeltető SZKT és a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség által kijelölt közreműködő szervezetek (KIKSZ és EKKE) delegáltjai vettek részt. A pályázatokat szakemberek bevonásával szigorú gazdasági és műszaki szempontrendszer alapján értékelték.

– Az ár nem számít magasnak, ugyanis idén Róma (45 jármű), Modena (3), Limoges (13), Winterthur (21) és Eberswalde (10) is drágábban vásárolt hasonló járműveket – tette hozzá a projektigazgató. – Ha azt vesszük, hogy 86,35 százalékos támogatással vásárol a város, akkor Szeged mindössze 13,65 százalékot, vagyis nagyjából 30 millió forintot fizet ki egy troliért. Ennyi pénzért nem sorozatgyártott, hanem speciálisan szegedi járműveket fejleszt és gyárt a szállító. A szakember kiemelte: a trolik szerkezete speciálisabb, mint a buszoké, mert az egész rozsdamentes acélból készül. Cél, hogy a buszoknál hosszabb ideig, legalább 20 évig és 1,4 millió kilométer megtétele után se legyen vele probléma. Pluszelvárás, hogy 5 kilométert önjáróan is képes legyen menni hálózat nélkül, a legkorszerűbb energiatároló akkumulátorral. Ez azért fontos, hogy felsővezetéktől függetlenül is képes legyen útfelbontás vagy forgalomterelés miatt kerülőt tenni. Nagy értékű pótalkatrészkészletet is köteles szállítani a gyártó, hogy balesetek és javítások miatt ne kelljen hosszú időre kivonni a járművet a forgalomból.

Olvasóink írták

28 hozzászólás
12
  • 28. jay_és_néma_bob 2010. december 28. 23:01
    „ezért csinálnak új trolikat és bővítik az áramkapacitást”
  • 27. Busdriver 2010. december 28. 21:37
    „Egy ilyen csuklós busz 70 millió körül van. De legyünk jóindulatúak, ezért EEV gázoshoz hasonlítsuk. Az 90-100 milla körül lehet. Tehát egy troli lazán a 2szerese, nem számolva a vezetékrendszer, áramellátás kiépítését és fenntartását!
    Az meg hülyeség hogy a troli többet bír, miért bírna többet? Ugyanazoknak az igénybevételeknek van kitéve a váz, a futómű, az utastér elemei. A hajtáslánca esetleg többet bír, de ezt is kétlem. Egy mai busz motor-váltó 1 millió km közelében bír különösebb nagyjavítás nélkül. Valszeg a villanymotort is kell javítani ennyi idő alatt. Továbbá láthatjuk az SZKT példáján, mennyire megbízhatatlan a troliüzem. Minden nap többet is látok lerohadva, hol egyedi probléma, hol áramellátás. Vagy ha csak kiugrik az áramszedő..”
  • 26. deszkás 2010. december 28. 21:35
    „Ha jártál volna Irkutszkba akkor találkozhattál volna Ikarusz busszal pl a P418-as úton nem eggyel.”
  • 25. deszkás 2010. december 28. 21:24
    „MIGNON! Mi az ami bőszit kicsi huszár?”
  • 24. Mignon. 2010. december 28. 20:13
    „deszkas
    te nem vagy magadnál?
    DU BIST BLÖD AFFE
    :)”
  • 23. Normann_Backs 2010. december 28. 17:33
    „22:
    a T-660 nem prototípusa ennek a beszerzésnek, egy külön álló, olyan mint a T-650, megkapta ő is az 1db státuszát.
    Ezeknek az autóknak más hajtásrendszerük lesz, nem Cegeleces.
    De azért említsük meg a legfontosabbat, hogy ennek az újabb építésnek köszönhetően, jó ha 2013-ra fog beindulni a 10-es vonal.”
  • 22. jay_és_néma_bob 2010. december 28. 16:41
    „azért került ennyibe a prototípus, mert mindent változtatnak rajta
    így kapják meg a végén: a trolit”
  • 21. deszkás 2010. december 28. 16:03
    „MARTIN 812! Tényleg nem? A futóműgyártó és fejlesztői pl a GMnek dolgozik a privatizálás óta. Érdekes hogy nekik nem vagyunk hülék. A Szegedi Ikarusz gyárának... Vagy ez se szünt meg? Ha tudod hogy a gyár fénykorában mennyi buszt gyártott naponta akkor nem igy beszélsz. Találkozhatsz velük még ma (húsz éves) is pl a sarkkörön túl.És ha kérhetlek legalább most ne komcsizz.”
  • 20. martin812 2010. december 28. 15:11
    „Ám ha nem jöttetek volna rá...akkor az Ikarus nem megszünt...hanem más néven gyártott...ARC...aztán most újra Ikarus lett a neve...google ba beírod hogy Ikarus 187V 123V meg ilyenek simán ki ad egy csomú adatot...és sok helyen már fut is belőlük...”
  • 19. szpalika 2010. december 28. 14:44
    „170 millió ft volt a T-660 troli. Ez olcsóbb ár. Olyan, mint a T-860-tól kezdve a Merci trolik. A saját szerelőknek mindegy, hogy a ZIU-t újítják fel, vagy a Merci trolit készítik el. Az idő, a felhasznált ülések, stb. nem különböznek annyira egymástól.Természetesen a Merci specifikus alkatrész drágább.
    Ez a beszerzés az uniós projektről szól, a házi troli készítés pedig pl. a 9-es vonal járműinek a cseréjéről szólhatna. Hisz, ha a sorozatgyártásban az ARC troli meglenne 150 millióból, akkor évente 2-3 db készülhetne akár saját célra.”
  • 18. luckydevil68 2010. december 28. 14:32
    „Ez teljesen rendben van, csak azt mondja meg valaki az SZKT-nek minek kellett egy saját trolit fejleszteni egy valag pénzért?”
  • 17. rettegettivan 2010. december 28. 14:25
    „Szntem az ár kb. rendben van, tovább bírja a troli, és itt vmi komolyabb alaktrészes szervíz is benne van. Az meg bizonyított tény, hogy Mon-n bmilyen közbeszerzés minimum 25%-al, de átlagosan 40-50%-al többe kerül a piaci árnál. (Ennyit szed le a korrupt politikustól lefele az aktuális hatalom klikkje). Ha már láttál akárcsak 1 ilyen beszerzést is, szntem egy pillanatig sem csodálkoznál tovább, maga a pályázat alapban ugy van megírva, hogy csak 1 lehet a gyöztes, onnantól az ár meg már nemszámít. De ez igaz a papírbeszerzéstől kezdve, a hivatali nyomtatópatronvásárláson keresztül mindenre. Egyszerüen megnézel egy beszerzést, és képtelenség egy közönséges boltban annyiért venni adott eszközt, csak olcsóbb van. Miért lógna ki épp a tömegközlekedés...”
  • 16. falusi01 2010. december 28. 14:18
    „Igen,kedves Logaritmus ezt nem tudni,csak megütötte a szemem ez a nagy szám.”
  • 15. Logaritmus 2010. december 28. 14:14
    „13: a trolit a busszal hasonlítod össze? Végülis mindkettő kerekeken gurul. A vételárban ki tudja hány év garancia, szerviz költség, stb. van beépítve? Mit vállal az eladó?”
  • 14. jay_és_néma_bob 2010. december 28. 13:18
    „jaj de jó, lesz trolink!”
  • 13. falusi01 2010. december 28. 13:14
    „220 millió FT egy masina? Nem vagyok szakember,de ez nagyon nagy számnak tűnik. Szinte egy Busz árának öt- nyolcszorosa.”
  • 12. Zsoltee0716 2010. december 28. 11:24
    „9. Sokan a 660-ast mondják proto típusnak!

    De az első gyártott gép az meg le van írva, hogy novemberbe kerül ide le. Utána meg kiderül, milyen minőségi anyagok vannak benne!”
  • 11. Szemif 2010. december 28. 11:22
    „7. Hát még futni is fognak egy darabig, ezek a kocsik főleg a 8-as, 10-es vonalra fognak kerülni. A 9-esre csak 1-2 fog jutni belőlük.

    8. Ez neked meglepetés? Nem tudom hány éves vagy de már elég régóta elcsalják az összes közbeszerzést Magyarországon. Van, hogy egy egész város közlekedését csalják el (lásd. Debrecen). A legtöbb közlekedési cég előre tudja, hogy milyen buszt/troli/villamost vesz. Eleve arra szablyák rá a pályázatot, más nem is nyerhet. A Közbeszerzési Döntő Bizottság néha hisztizik, akkor visszavonják és finomítva kiírják újra. Mellesleg mindenféleképpen cseh győztes lett volna, Dózsa Gábor és az új főnök is a cseh trolikban hisz.”
  • 10. deszkás 2010. december 28. 11:15
    „Ikarusz? Amit bezárt (Széles G.) majd eladott egy olasznak aztán visszavásárolta?? Majd?? Ami jó volt(lehet csak nekem) azt is lepusztitott(tak) az akkori gazdasági (?) elit ? Örök kérdés marad számomra miért?”
  • 9. a84esbusz 2010. december 28. 11:13
    „Dombai Tünde megint remekelt!
    Sok sok adat közt nincs megemlitve hogy van-e protótipus és egyálltalán mikor kerül belőle Szegedre?”
28 hozzászólás
12

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Balesetveszély! Teljesen felfagyott a 47-es főút

Több személyi sérülés nélküli árokba csúszás történt a 47-es számú főúton, a kútvölgyi elágazásnál kedd reggel. Tovább olvasom