Délmagyar logó

2016. 12. 05. hétfő - Vilma -6°C | 4°C

Ingyen sem kell a villamos Szegeden

Nem nőtt észrevehetően a szegedi buszokon, villamosokon utazók száma, pedig több mint egy hete ingyenes a városi tömegközlekedés. A szakember szerint némileg csökkent az autóforgalom, bár pontos mérés nem készült. Az SZKT naponta 600 ezer forint jegybevételtől esik el. Az ellenőrei a forgalomirányításban vesznek részt – mondta Dózsa Gábor, igazgató.
Körülményesen tud kikanyarodni a trolipótló busz a Szilléri sugárútra. Fotó: Gyenes Kálmán
Alig tudnak a csuklós buszok a Hajós utcából a Szilléri sugárútra kanyarodni. A Tisza-partot lezárták, a környező utak forgalma jelentősen megnőtt. A 9-es trolipótlók a volt cipőgyár felé kerülnek, a forgalom lelassult. A buszok alig tudnak előrejutni a torlódó autók között. Egy ekkora jármű szabályosan szinte nem is tud kikanyarodni. Bár ingyenes a tömegközlekedés, dugó attól még van.

Dózsa Gábor, az SZKT igazgatója azt mondta, „csúcsra járnak": négy frissen beszerzett Ikarust is bevetnek. Először a Volántól béreltek pluszbuszt, de azután forgalomba helyezték a Ruhr-vidéki Wuppertalból vett 10 éves kocsikat. Eredetileg az Anna-kúti kereszteződés felújításának idejére szánták pótlónak, de máris szükség lett rájuk.

Botka László polgármester szerint sok szegedi megfogadta, hogy nem használja autóját. A vízbetörések apadáskor várhatók, ezért a polgármester továbbra is a tömegközlekedést javasolja. Szigorúbb intézkedést nem tervez, „a lehető legméltányosabb, legenyhébb" módon próbálja elősegíteni, hogy a védekezésben részt vevő járművek akadálytalanul mozoghassanak.

Munkanélküli ellenőrök

Az SZKT naponta 600 ezer forint jegybevételtől esik el. Az ellenőrei a forgalomirányításban vesznek részt – mondta Dózsa Gábor, igazgató. Irányításra szükség is van, mert a 9-es trolipótló nagyon nehezen tud a vonalon végigmenni. – Küzdünk, hogy egyenletes legyen a követés – mondta Dózsa. További gond, hogy a járművek mozgását az irányító nem látja, „vak a diszpécser", így nehezebben tud beavatkozni. A következő években nyomkövetővel szerelnék föl járműveiket. Az SZKT 12 buszt dolgoztat most, ugyanis a 8-as vonalon sem trolik járnak. Mivel a 7-es szünetel egy ideje, így Szegeden egy „normális" trolivonal, az 5-ös maradt.

A Tisza Volánnál és az SZKT-nál is úgy látják: az ingyenesség ellenére az utasok száma nem nőtt lényegesen. A szakember jó döntésnek tartja a díjmentesség bevezetését, amely némileg csökkentette a gépjármű forgalmat. Körtvélyesi Csaba szegedi közlekedésépítő-mérnök szerint az autósok egy része belátja, hogy megéri átszállni a közforgalmú közlekedési eszközökre. Nehéz azonban versenyezni a kényelmes, hűtött-fűtött autóval. Idealista elképzelés az, hogy az autósok önként váltanak, és látványosan csökkenhet a forgalom. Külföldi példák mutatják, hogy a közösségi közlekedés, a kerékpározás, a gyaloglás vonzóbbá tétele mellett korlátozásokat is be kell vezetni. Ez drasztikus eszköz, amelyet „el kell adni" az autósoknak. Nagyon rossz közlekedési helyzet kell ahhoz, hogy az autós elfogadja, nincs más megoldás, mint a korlátozás. A szakma úgy tartja, nincs anyagi és fizikai lehetőség az autósok mozgásigényének korlátlan kielégítésére. Az autózás életforma, amin nehéz változtatni, ezért fontos a közösségi közlekedés előnyét minden tekintetben biztosítani – magyarázta a mérnök.

Megkérdeztünk néhány autóst, többségük azt mondta, a tömegközlekedést nem választja, mert siet, nincs ideje várni. A járműveket koszosnak és zsúfoltnak tartják, többen azt mondták, a buszok ritkán járnak, az útvonalukat sem ismerik. A válaszok hasonlóak voltak: bár ingyen lehetne buszozni, inkább az autónál maradnak.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

''Nektek is tetszik, barátaim?''

Soha ekkora győzelmet nem aratott a szocialista párt a megyében – mondta Botka László a… Tovább olvasom