Délmagyar logó

2017. 12. 18. hétfő - Auguszta -4°C | 4°C Még több cikk.

Inkább mérnök, mint tanár

Szeged - Csökken a természettudományi tanár szakok iránti érdeklődés. Ugyanolyan felkészültséggel inkább mérnöknek jelentkeznek. Az országos trendről kérdeztünk szegedi érintetteket.
– Miközben nőtt a természettudományi tárgyakból felvételizők száma, s idén az ország egyetemi karai közül a legtöbb, 2102 államilag támogatott hallgatói létszámmal indíthatjuk az első évfolyamot, a tanár szakok iránti érdeklődés megcsappanása nálunk is jellemző – mondja Hernádi Klára. A Szegedi Tudományegyetem (SZTE) Természettudományi és Informatikai Karának (TTIK) dékánja aggasztónak találja, hogy a Bolognarendszer bevezetése óta az alapképzésben a második szemeszter végén egyre kevesebben választják a tanár szakirányt: például a matematika szakosok közül 8, biológián 4, fizikán 1, földrajz szakon 16 hallgató.

– A pálya presztízsét kéne növelni ahhoz, hogy a középiskolások úgy érezzék, érdemes tanárnak tanulni. Ma egy családfenntartó számára kevés a pedagógusi fizetés, hiába, hogy biztos állást jelent például fizikát, kémiát vagy biológiát tanítani – érvel Bádonyiné Nagy Ilona. A szegedi Tömörkény-gimnázium magyar–történelem–filozófia szakos pedagógusa elárulja: fia sem akart biológus tanár lenni, inkább az SZTE TTIK biomérnök szakára jelentkezett.

Lézerkísérlet. Őket érdekli a tantárgy. Fotó: Schmidt Andrea
Lézerkísérlet. Őket érdekli a tantárgy.
Fotó: Schmidt Andrea

– Valóban nehezek a reáltudományi tantárgyak! Az anyag mélysége miatt sok munkával jár a tanulás, ami már a középiskolában is riasztó lehet. Ha egy diák kihagy, nem ért meg egy-egy részt, hiába lép tovább, a jelenségtől, a lényegtől távol marad – magyarázza Mező Tamás. A szegedi Radnóti-gimnázium tanára, a Maxim Kiadó természettudományi szerkesztője azon fáradozik, hogy új tankönyvekkel kedvet csináljon például a fizika tanulásához. Egyik szerzőtársa volt tanítványából lett kollégája, Nagy Anett. Az ilyen kapocs ritka: Mező tanár úr ezer-ezerötszáz tanítványa közül csak öt lett pedagógus. Miért? – Nem vonzó a tanári pálya. Hasonló felkészültséget igényel például tanár és mérnök szakra felvételizni – ám később nagyon eltér a kétféle diplomás erkölcsi és anyagi megbecsülése. Ez így volt régebben is, de míg 20–25 éve 20, addig manapság 100–200 százaléknyi a különbség egy tanár és egy mérnök jövedelme között.


Pótfelvételik

A 12 karú Szegedi Tudományegyetem 11 kara hirdet pótfelvételit – jelentkezés: augusztus 10-éig. A TTIK alapszakjai közül nappali tagozaton félévente 160 ezer forintba kerül a fizika, kémia, matematika alapszak. A mesterszak: hatszor 200 ezer forint. A bölcsészkar tanár szakjaira is lehet pótlólag jelentkezni: itt félévente 118, illetve 165 ezer forintot kell fizetni alap- és mesterszakon – például az anglisztika, germanisztika, szlavisztika iránt érdeklődő hallgatónak.

Olvasóink írták

  • 13. Dema 2010. július 29. 14:06
    „12. jozko
    Komoly bajok vanna az oktatás minden területén! Sajnos a Bolonyai rendszertől SOKKAL jobb volt az előttelévő "régi" oktatási rendszer! Ezen nem hiszem, hogy van mit vitatni!
    "az otthon nem megnevelt gyereket" mint mondtam lejebb, az olyan gyerekekkel nem nagyon kellene használni a tolerancia elvét. NEM azokról a gyerekekről beszéltem, akik odafigyelnek, rendesen csintalanok.
    A másik. Ki fizeti meg a toleranciával járó rengeteg időt, bosszúságot, kárt? Ráaásul szinte minden esetben értelmetlen.”
  • 12. jozko 2010. július 28. 21:33
    „10-Dema:
    Talán a több tolerencia a megoldás...
    20 évvel ezelőtt még protekcióval lehetett "drótos" telefonvonalhoz jutni...
    Ma a világ szinte bármely pontja sec-perc alatt elérhető az interneten, sőt mobil interneten-képpel, hanggal, információk tömegével, oda-vissza...
    A fejlődés pedig beláthatatlan...
    Mérnök legyen a talpán, aki ezt tervezi, átlátja, felsőfokon használja! És pedagógus, aki mindezt megtanítja!
    A magam részéről próbálom betartani a múlhatatlan értékű , nemes emberi tulajdonságokra alapuló elvárásokat /változó sikerrel/ és megtalálni a helyemet ebben a szédületes iramú fejlődésben /lépészóst tartani már régen nem tudok vele/. Aki emberként megáll előttem, annak a tudásában igyekszem megbízni!Tökéletes senki sem lehet! És egyáltalán, hogyan tudnám én azt elbírálni!
    Nekem már a fiaim a fiatal értelmiségiek! Emberként mind megállja a helyét, tudásban egyre másra felülmúlnak-
    szeretem, segítem és tisztelem őket!
    Szerintem a legtöbbünknek vannak ilyen gyerekei, akikre büszkék lehetünk!”
  • 11. szilléri 2010. július 28. 10:47
    „Mérnökből lehetsz segédmunkás, visszafelé már ,,pártagsági" kérdése lásd. Pisztruj !!!!!!!!!!!!!!!”
  • 10. Dema 2010. július 28. 09:01
    „8. jozko
    Azokra értettem, aki el tudják végezni a bemagolás művészetét, de utána semmire sem emlékeznek. És a mostani diplomásoknak sajnos a többsége ide tartozik. Szinésznek kellene menniük! Az erről szól! Egy gépésznek, meg kell tanulnia tervezni, tanárnak tanítani, ÉS NEVELNI A GYEREKEKET. BECSÜLETTEL, FELELŐSÉGGEL. Na ez az amikor egy tanár ha képen végja az otthon nem megnevelt gyereket, akkor majd később megköszöni. Ma lecsukják érte, vagy roszabb esetben, okosabb szülö, ráfogja, hogy molesztálta a gyereket. Ezért menjen tanárnak valaki? Vannak olyan tanárok, akik nem tanár ként végeztek. Szakmai (gépész, villamos mérnök, infoszakon végzett) végzettségük van csak először. Általában ezek a "KEMÉNY" tanárok. De a gyerekek mégis őket szeretik jobban.”
  • 9. szilléri 2010. július 28. 07:53
    „Prioritások !
    -mérnők =ír-olvas-számol
    -tanár = ír-olvas ( hacsak nem matek, fizika, kémia szakos)
    -jogász= olvas
    -politológus, szociológus, média, kommunikáció= őrök rejtély”
  • 8. jozko 2010. július 27. 22:06
    „A piacképes tudás szinte "felbecsülhetetlen" érték...A piacképes....De itthon nincs rá szükség!
    Az a kontraszelekció, ami nálunk megy, valóban sokszor értelmetlenné teszi a tanulást!
    Igyál inkább! Az könnyebb, gyorsabban meglátszik rajtad, mint a tanulás , és ha nem akárki az ivócimborád /vadásztársad, teniszpartnered, kertszomszédod.../ többre viszed vele, mint a "Summa cum laudae" diplomáiddal!
    5-Dema:
    Azokat érted praktikus diplomásoknak, akik mint Michalengaló a Tragédiában, leállnak széklábat faragni?
    Sok középiskolát /ha / végzett Főnök?! ezt szeretné!”
  • 7. tobaccoroad 2010. július 27. 19:17
    „A mérnököket a piac fizeti meg, a tanárokat az állam sose lesz egyforma juttatás jogosan ....”
  • 6. Dema 2010. július 27. 13:50
    „4. reagens
    Teljes mértékben a szívemből beszéltél!! :D Köszönöm, hogy leírtad helyettem! :D”
  • 5. Dema 2010. július 27. 13:47
    „2. koszone
    Ez amit szeretnél mondani sajnos igaz, de én kiegészíteném!
    Az a baj, hogy ezen diplomások sajnos semmihez nem értenek az elégedetlenkedésen kívül! Az okosabja hamar belátja, hogy mással kell foglalkoznia. Tudok matematikust, aki autó szélvédőket szerel, meg olyat is aki mérnők-tanár létére szakács ként dolgozik. Ők megértették mire képesek. De a baj azokkal a tanárokkal, mérnökökkel van, akik eröltetik a dolgot de nagyon. Van építész, akinek a tervei alapján nem vállalja a kőműves a ház építését! De engedélyezve van a terv! :D:D:D A többségük, még szakmunkásnak sem volna jó! Sőt, segédmunkásnak sem. TEHÁT olyanoknak kellene egyetemet végezniük, akik nem csak magolni tudnak, hanem tanulni is! Sajnos ma a magolóké a világ. Bemagolja, levizsgázik, elfelejti!!
    ........ Mert Ő nem fizet hálapénzt!! :D”
  • 4. reagens 2010. július 27. 13:29
    „Egy mérnöknek (vegyészmérnöknek, gépésznek, villamosnak, stb) legalább annyira ismerni kell a természettudományos tárgyakat mint esetenként egy fizikusnak, mivel neki alkalmazni is kell az ismereteket nemcsak teóriákat gyártani, kísérletezni. Különösen igaz ez a gépészekre (egy jó gépész "mindenhez ért"). Mellesleg elfajult feladatokhoz előszeretettel alkalmaznak mérnök-fizikusokat, mérnök-matematikusokat. A mérnöki pályáknak sokan csak a "hétköznapi" szerkesztő-tervező-okoskodó típusát ismerik, pedig - igaz kisebb létszámmal - de van tudományos mérnöki tevékenység is.
    A tisztán természettudományos fizikus, matematikus, biológus és hasonló képzéseket át kell gondolni. Elsősorban azért mert se foglalkoztatási se jelentkezői oldalról nem mutatkozik intenzív érdeklődés irányukban.
    Ezt Szegeden szerintem félig elég jól megkezdték - például a programozó matematikus vonalon -, de izmosítani kellene a műszaki kart egyetemi (vagy mostanában MSCnek hívják) szintű mérnöki képzéssel, a SZÉF kevés!”
  • 3. gavallér 2010. július 27. 13:11
    „Az egyetemen azért oktatnak látszólag tömény hülyeséget is ,mert azt feltételezik ,egyébként joggal és
    okkal , ha azt is képes vagy megtanulni akkor az élet dolgait is meg fogod érteni.
    A természettudományokról annyit, hogy a fizikát háttérbe sorolták ezzel elérték azt ,hogy a
    gyerek nem képes felfogni a körülötte levő világ alapvető működését.”
  • 2. koszone 2010. július 27. 11:28
    „Fodrász,eladó,kőműves,gázos,burkoló,targoncás,hegesztő, ez kell nem az értelmiségi abból van már elég,mindenki túl képzett aztán sír hogy nincs munka havi 300-ért mert neki ennyi jár,csak azt a lovét a kuli munkások fizették akiktől mindent levonnak,nincs hála pénz....stb !”
  • 1. unknown 2010. július 27. 10:07
    „"... Az ilyen kapocs ritka: Mező tanár úr ezer-ezerötszáz tanítványa közül csak öt lett pedagógus. Miért?"
    Az én privát válaszom az, hogy logikailag összefüggéstelen, egyetemi tankönyvekből összeollózott lexikális anyaggal tömik a gyerekek fejét. Ezen "haladás" még értelmes felnőtt ember számára is felfoghatatlan, értelmezhetetlen. Akármennyire szépnek tartja azt a szaktárgya iránt elkötelezett tanár.”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Feleannyi barack dupla áron

Az időjárás jól betett az idei sárgabaracktermésnek: feleakkora a termés, és duplaannyiba kerül, mint tavaly ilyenkor. Míg 2009-ben 150–200 volt, most 300–400 forint egy kiló kajszi. Tovább olvasom