Délmagyar logó

2017. 05. 29. hétfő - Magdolna 13°C | 27°C Még több cikk.

Iskolák a városhatáron túl, Szeged árnyékában

Nagyjából ezer kisdiák utazik naponta Szegedre tanulni, holott lakóhelyén is működik általános iskola. E folyamat megfordítása érdekében a nagyváros vonzáskörzetébe tartozó települések oktatási intézményei többletszolgáltatásokkal szeretnék magukhoz csábítani a községükben élő gyerekeket.
A domaszéki gyerekek nem érzik, hogy hátrányban lennének a városba bejáró társaikkal szemben Fotó: Schmidt Andrea
Nap mint nap 870 általános iskolás ingázik a szegedi önkormányzati oktatási intézmény és a nagyvároshoz közeli településen lévő otthona között. Ha ehhez hozzávesszük az egyetemi gyakorlók, az egyházi és az alapítványi iskolák vonzerejét, akkor a Szeged környékéről a nagyvárosi tanulóhelyére naponta utazó kisdiákok száma megközelíti az ezret. E gyerektömeg helyben tartása a célja azoknak a községi iskoláknak, amelyek azon igyekeznek, hogy a nagyvárosinál kívánatosabbá tegyék saját intézményüket.

Angolul és németül negyedik osztályos koruktól tanulhatnak a gyerekek, ötödiktől számítástechnikát is, a délutánra kínált elfoglaltságok köre a különböző művészeti tevékenységektől kezdve a sporton át a tehetséggondozásig, illetve a felzárkóztatásig terjed a Szegedhez legközelebbi és általunk most felkeresett algyői, deszki és domaszéki iskolában.

Az ökoiskolák országos hálózatába megyénkből egyedül az algyői oktatási intézmény tartozik. A környezeti és egészségnevelés kiemelt szerepét jelzi az is, hogy az Algyői Általános Iskola környezet- és természetvédelmi oktatóközpont, illetve hogy egy-egy osztályban kiemelt óraszámú a testnevelés. Családias, szeretetteljes légkör, alacsony osztálylétszám jellemzi az iskolát, ahol például a délutáni napközis foglalkozásokon is ügyelnek a részletekre: minden hónapban más és más témát (például: a család, a mese) dolgoznak föl csoportonként, aztán egymásnak is bemutatják a produkciókat – magyarázza Iván Zsuzsanna. Az igazgató fontosnak tartja, hogy náluk iskolaújság készül, a JAM és a 4H szakkörösök gazdasági és vállalkozási ismereteket tanulhatnak, sikeres a tinik és a szülők klubja is, s külföldi kapcsolataiknak hála egyre több diákjuk látja meg a nagyvilágot.

Nem kell utazniuk a gyerekeknek, biztonságos körülmények között és értelmesen tölthetik el az iskolában a tanítás utáni szabadidőt – érvel Balogh Imre. A deszki iskola igazgatója szerint náluk is a 100 százalékot közelíti a továbbtanulók aránya. Ugyanakkor arra figyelmeztet: a naponta autóval, vagy autóbusszal ingázó gyerek személyisége károsodhat. Például megmarad a függősége a szülőtől és csökken alkalmazkodó képessége az új helyzetekhez, elszalasztja a közösségi beilleszkedés számos lehetőségét, az autóba bezárva közönyössé válhat, miközben hiányozhat belőle a dinamizmus és a fürgeség.

A kiszámíthatóság és a biztonság a legfőbb értéke a helyi iskolának Kisvárdai László szerint. A domaszéki iskola igazgatója hosszan sorolja specialitásaikat a saját tantervtől és a gyógyúszástól kezdve, a színjátszó szakkörön és a kiváló technikai felszereltségen át a nemzetközi méretű pályákat magába foglaló sportcsarnokukig. A lendületes pedagógus tapasztalata az, hogy a nagyvárosi oktatási intézményekkel szemben többletszolgáltatásaikkal állják a versenyt a községi iskolák.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A hamisítvány értékesebb, mint az eredeti?

Több mint kétszáz technikatörténeti értékű fényképezőgépet tekinthetnek meg az érdeklődők „A… Tovább olvasom