Délmagyar logó

2017. 05. 25. csütörtök - Orbán 13°C | 21°C Még több cikk.

Izgalmas éjszaka a hegyek között

Szeged - Román hegyi mentők segítségével sikerült megmenekülniük a szegedi Karolina gimnázium tizedikes diákjainak, akik tanárukkal túrázni indultak a dél-romániai Cserna völgyébe, de eltévedtek. Négy-ötszáz méter magasan a sziklák közt töltötték a szombatra virradó éjszakát.
A dél-romániai Csernai-havasok meglehetősen magas falú, veszélyes sziklái között töltötték a szombatra virradó éjszakát a szegedi Karolina gimnázium tizedik osztályos diákjai. Húsz lány indult útnak biológia–kémia szakos, gyakorlott túrázó tanárnőjükkel, Gutai Zitával és egy túravezetővel pénteken délután, de eltévedtek, és a sötétség a hegygerincen érte őket. Már nem találtak vissza a túraösvényre, és egy patak is keresztezte az útjukat.

– Úgy ítéltem meg, hogy veszélyes lenne átkelni a jéghideg vízen, tartottam tőle, hogy valaki kihűlne. Úgy is kijuthattunk volna a „katlanból", ha megmásszuk a meredek, sziklás hegyet, de a sötétben az is felelőtlenségnek tűnt, ezért úgy döntöttem, hogy a tizedikes lányokkal megállok, és a szabad ég alatt töltjük az éjszakát – mesélte tegnap este, a csoport hazaérkezése után a kalandos túra részleteit Gutai Zita. A tanárnő elmondta, a túravezető férfi két sportosabb lánnyal, Berta Zsófival és Kolárszki Renátával lemászott a meredek sziklákról, de meg kellett állniuk, és csak reggelre, mire kivilágosodott, jutottak el a néhány száz méterre lévő főútra. Egy arra tartó kocsitól kértek segítséget.

A földet is megcsókolták

A román hegyi mentők egy ösvényen kifeszített kötél segítségével vitték le a hegy lábához a tizenéveseket, akik még a földet is megcsókolták örömükben. A hotelben nem keresték az eltévedt diákokat, akik miután biztonságba kerültek, osztályfőnökük kérésére értesítették szüleiket a történtekről.

Hazaérkeztek a szegedi Karolina gimnázium tizedikesei, akik a Cserna völgyében töltöttek egy kényszerű éjszakát. Fotó: Miskolczi Róbert

– Egyszer már jártunk a családdal Erdélyben, tudtam, milyenek ott a hegyek. Amikor felhívott Zsófi, és elmondta, mi történt, elkezdett kalapálni a szívem a riadalomtól, de hihetetlen büszke voltam a lányomra, hogy ilyen áldozatot hozott az osztálytársaiért. Nem biztos, hogy én ilyen vakmerő lettem volna – mesélte már nyugodtan Bertáné Tóth-Sz. Mária, Zsófi anyukája, amikor tegnap este megérkeztek a diákok az iskola elé. Azt mondta, jövőre is szívesen elengedi a lányát, bízik a tanárnőben.

„Féltünk a medvéktől"

– Féltünk a medvéktől, zajokat is hallottunk, mentőhelikoptert hallucináltunk. Szóval féltünk. Ezért tüzet is gyújtottunk, énekeltünk, beszélgettünk, és szárítgattuk a zokninkat, ami vizes lett a patakban, mikor megpróbáltunk átkelni rajta. Óránként, párosával jártunk fáért, addig a többiek bóbiskoltak – emlékeztek vissza a nagy kalandra a lányok: Hankó Lilla, Szalai Kitti, Bús Lilla és Török Henriett. Piukovics Sybilla azt is elmondta, jó érzés volt, hogy így összetartottak, izgultak, de biztonságban érezték magukat.

A lányok leleményességben is helyt álltak: reggel köveket dobáltak a patakba, amin előző este nem tudtak átkelni, és így jutottak át a túlpartra, mielőtt megérkeztek a mentők. Az egyik osztálytársuknak, Erikának egy kő leszakította a bakancsát, fásliból és zacskóból készítettek neki cipőt, hogy nehogy megfázzon.

Újra itthon a karolinás lányok, az iskola udvarán. Fotó: Miskolczi Róbert
Újra itthon a karolinás lányok, az iskola udvarán.
Fotó: Miskolczi Róbert

Senki nem sérült meg komolyabban, a túravezetőnek a patak jeges vize miatt lecsökkent a testhőmérséklete, hipertermikus állapotba került, ezért infúziót kapott. Az a kislány is, akinek ráesett egy kő a lábára, végül saját lábán tudott lejönni a hegyről. A hegyi mentők vezetője gratulált az osztályfőnöknek: hősiesen, fegyelmezetten helyt álltak. Jól tették, hogy este fennmaradtak, és tüzet gyújtottak, mert rosszabbul is végződhetett volna a dolog.

„Rossz döntést hoztam"

Az RTL Klub szerint a román hegyi mentők azt mondták, a csoport felkészületlenül vágott neki a túrának. Sem felszerelésük, sem ruhájuk, illetve tapasztalatuk sem volt egy ilyen veszélyes úthoz. Gutai Zita cáfolta, hogy felelőtlenek lettek volna. Hegedűs Zoltán túravezetőt az osztályfőnök már régóta ismeri, nagy tapasztalattal rendelkező szakembernek tartja.

– Mielőtt elviszem a gyerekeket, előtte mindig végigjárom a túraútvonalat. Tavaly még járható volt az út. Reggel magam is kivezettem volna a lányokat. Volt nálam pénz, kötszer és óránként találni egy parasztházat. Segítséget kértem volna, ha nem találjuk meg az utat – mondta az osztályfőnök.

– Pontosan leellenőriztem az útvonalat. A közelben már többször jártam, de bevallom, itt még nem. Egy parasztházban is érdeklődtem, ott azt mondták, járható az út a szurdok felé. Tévedtek. Én is tévedtem, rossz döntést hoztam – ismerte el Hegedűs Zoltán túravezető.

Nagy kaland volt!

A lányok nagy kalandnak fogták fel a történteket. Az osztályban szinte mindenki sportol, jó fizikai erőnlétben van. Nagyon szeretnek túrázni – mondta az igazgatóhelyettes, Horváthné Hodács Zsuzsanna, aki azt is elmondta: előfordul, hogy az osztálykirándulásokat Romániába vagy más országba tervezik. A karolinás diákok a történtek miatt nem szakították meg a csütörtökön megkezdett osztálykirándulást, így csak tegnap este értek haza.

Olvasóink írták

• 10. Karolinás gimnazista 2008. május 20. 19:03
    „Sziasztok!

Az iskolánkban most mindenhol ezt rebesgetik az osztályok.
    Annyit fűznék hozzá hogy talán váratlanul érte a tanárnőt és a vezetőt is az új helyzet, de nem mondanám hogy felkészületlenek, vagy felelőtlenek lettek volna. Azt gondolom talán a legokosabb dolog volt tüzet rakni és ott egy helyben, együtt éjszakázni.

Csak támogatni tudom ex Karolinás barátnőm ;) Talán nem ártana kicsit szétnézni egy-egy "világi" iskola hétköznapjaiban...”
  • 9. peti1313 2008. május 20. 15:15
    „jaj egy két okos ember nagyon tudja itt nyomni a franko dumát h mit kellett volna csinálniuk azoknaka lányoknak. igy utolag nagyon könnyü okosnak lenni(meg felsorolni h mit kell vinni egy túrára)...ha nem tudsz semmit a dologrol(márpedig amit a sajto közölt a semmi) akkor ne okoskodjál.kösz”
  • 8. ex karolinás 2008. május 20. 00:15
    „Mint ex-Karolinás elmondhatom magamról, hogy voltam pár Karolinás osztálykiránduláson....és tudom mit jelent az, hogy a tanárok felelősségteljesek. Megkérdeztek már mostani gimnazistákat, hogy milyen volt az osztálykirándulásuk? Nos, ha igen, akkor nem lepődnék meg ha válaszukban azzal dicsekednének, hogy mennyit ittak, hogy berúgtak és talán ebben még a tanár is partner volt, vagy egy másik lehetséges válasz, hogy nem voltak osztálykiránduláson, mert az osztályfőnökük tisztában van az előző válsz típus igazságtartalmával...

A Karolinában viszont a 6 év alatt soha, egyszer sem került elő szeszes ital az osztálykirándulásainkon!

A cikkben mégis azt akarják olvastatni velünk, hogy nem tudják a Karolinában, mi az hogy felelősség...szerintem felelőtlenség, hogy nem nézünk körül, hogy mi zajlik rengeteg világi iskolában!”
  • 7. Balázs Zsuzsa 2008. május 19. 16:31
    „Örülök, hogy szerencsés véget ért a kaland, így jó lesz majd visszagondolni rá évtizedek múlva is (például az osztálytalálkozókon).
    Az olvasók félretájékoztatálásának elkerülése érdekében azonban úgy gondolom, mindenképpen korrigálásra szorul egy kifejezés:
    Akinek túlzottan lecsökken a testhőmérséklete, az hipotermiás állapotba kerül (esetünkben a túravezető). A hipertermia kifejezés éppen az ellenkezőjét jelenti. Ez utóbbit például bizonyos típusú daganatos betegségek kezelésére alkalmazzák.”
  • 6. Grabowsky 2008. május 19. 11:10
    „Asszem tavaly, vagy tavalyelőtt volt egy "Karolinás" lány a Nap Szépe rovatban, amit az iskola vezetősége kishíján kirugással díjazott... Azt tudjuk hogy egyházi iskola, de ennyire bigottnak nem kellene azért lenniük...”
  • 5. Sloko 2008. május 19. 10:44
    „Ebbol legalabb mindneki tanult s legkozelebb jobban odafigyelnek.. oruljunk annak hogy nem tortent komolyabb baj es nem mutogasson senki masra. A felelosseg letet es sulyat nem a mi dolgunk megitelni..

HAt tenyleg vannak szep lanyok ottan is de nem hinnem hogy a Nap szepe rovatba vagynanank..”
  • 4. csini csajok 2008. május 19. 10:21
    „szépek ezek a karolinás lányok, a nap szépébe tehetne párat a dm.”
  • 3. Túrázó 2008. május 19. 09:10
    „Szerencséjük, hogy nem a Tátrában jártak így a lányok. Ott ma már kifizettetik a mentést azzal aki helytelenül van öltözve és nincs nála sapka, kesztyű, esőkabát. Súlyos százezreket számláznak.

Tanácsok:

Öltözködés

Minden évszakban fel kell készülni a hirtelen időjárásváltozásra. Tanácsos rétegesen öltözködni, és sose maradjon ki a felszerelésünkből egy vízálló dzseki vagy esőkabát. Jó szolgálatot tehetnek az olyan anyagból készült felsők, melyek ellenállnak a szélnek (windstopper). Esős, sáros, vizes időben és télen nagyon hasznos a kamásli használata - így nem juthat be felülről a bakancsba a kosz vagy a nedvesség. A vízhatlanság mellett szellőző tulajdonsággal is rendelkező anyagból készült lábszárvédők drágábbak, de sokkal kényelmesebb a viseletük.
    Hűvösebb, hidegebb időben a sapka nagyon fontos lehet - az emberi test ugyanis a fejen keresztül adja le a legtöbb hőt. A kesztyű ugyanígy elengedhetetlen - már őszi túrákon is szükségünk lehet rá. Nyáron a napvédelem miatt szintén szükségünk lehet egy sapkára, és időnként napszemüvegre is. Napkrémet, szájvédő krémet ugyancsak vigyünk magunkkal - ezekre télen is szükségünk lehet.
    A lábbelire különös figyelmet kell fordítanunk. A nehezebb, sziklás terepen vezető túrákon jól tapadó gumitalpú bakancsot érdemes viselni, de a bokát erősen tartó bakancs használata minden esetben javasolt. A cipő vásárlásakor mindig nagy figyelmet fordítsunk a kényelemre - korántsem törvényszerű, hogy a bakancs majd ,,betörik" a használat során. Egy jó bakancszokni azonban sokat segíthet.
    Hegyi túrákra minden esetben kényelmes hátizsákkal menjünk. Azok a hátizsákok, melyek a csipőnél vagy a mellkasnál rögzíthetők a test körül, jobban alkalmasak arra, hogy sziklás terepen, ahol esetleg a kéz használatára is szükségünk lehet, megőrizzük az egyensúlyunkat.

Étel, ital

A hegyi túrázáskor is igen fontos a megfelelő táplálkozás - enélkül nem számíthatunk erőnlétünkre. A túrához azonban praktikusan is kell csomagolni - nem vihetünk nagy ételhordókban marhapörköltet a hegyre. A szokásos szendvicsek mellett tehát érdemes nagy energiatartalmú táplálékokat is bepakolnunk - szárított gyümölcsöket, szőlőcukrot. Számos tátrai túraútvonal vezet el menedékházak mellett, ahol finom meleg ételeket ehetünk, forró teát, jéghideg sört rendelhetünk.
    Az elcsomagolandó italmennyiségünkbe tehát bekalkulálhatjuk a menedékházakat is, ennek ellenére mindig gondoskodnunk kell arról, hogy megfelelő mennyiségű folyadékkal induljunk útnak. Egy egész napos - reggeltől estig tartó - túrához fejenként általánosan két liter folyadékkal kell számolnunk. Nagy melegben ennél többre is szükségünk lehet, hidegben pedig kevesebbre. A szervezet vízvesztesége fáradtságot, fejfájást okozhat, sőt, még a tájékozódóképesség romlását is előidézheti. Nagyfokú izzadás esetén nemcsak a víz-, hanem az ásványianyag-veszteséget is pótolnunk kell - sportitalok, Plussz-tabletták lehetnek ebben a segítségünkre. A kiépített forrásokból pótolhatjuk a vízveszteséget, feltölthetjük a flakonokat, de a hegyi patakokból legfeljebb ott igyunk, ahol már nincs felettünk menedékház - ezt is csak akkor, ha már nincs más vizünk.”
  • 2. Mhd 2008. május 19. 08:34
    „Úgy tűnik, hogy a lányok kirándulni mentek, de túrázni vitték őket.
    Túrázni túrabakancsban megyünk. Annak nem szakad le a talpa.
    Viszünk magunkkal ledes fejlámpát, tartalék zoknit, stb...
    Célszerű jelzett útvonalra vinni a tapasztalatlan csoportot.
    Ilyenkor nem is kell előtte végigjárni az útat.
    Olyan vezetőt fogadjunk fel, aki nem téved el.

Mi lett volna ezekkel a tornacipős gyerekekkel szakadó esőben?”
  • 1. Jo bacsi 2008. május 19. 08:19
    „A turavezeto nem lehetett nagyon gyakorlott ha ilyen elemi hibat kovet el a hegyekben mint Pl elteved. Confliktusokba keveredik es probalja magat kivagni hogy mit tett olna feltetelesen persze mert nem tett.
    Nem az o kepesegen mulott hogy nem serult meg senki hanem a jo szerencsejukon”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

80 éves lett a Dél-alföldi Autósok Klubja

Szeged - Női ügyességi versennyel, megemlékezésekkel ünnepelte nyolcvanadik születésnapját szombaton… Tovább olvasom