Délmagyar logó

2017. 09. 22. péntek - Móric 11°C | 17°C Még több cikk.

Január első munkanapján elkezdik az új partfal építését

Szeged - Nem egyszerre, hanem szakaszonként bontják le és építik újjá a munkások a szegedi Stefánián a régi partfalat. Azért, hogy az építkezés másfél éve alatt a város teljes biztonságban legyen árvízi helyzetben is. Januárban kezdődik a 2,2 milliárd forintos beruházás 2 kilométer hosszan, 2015 májusára készül el.
Már a munkaterület átadása-átvétele is megtörtént, január első munkanapján pedig elkezdődik az új partfal építése és a régi megerősítése Szeged belvárosában, 2 kilométer hosszan, az árvízi emlékmű és a Bertalan híd közötti szakaszon – tájékoztatott Kozák Péter, az Alsó-Tisza-vidéki Vízügyi Igazgatóság (Ativizig) igazgatója. A kivitelező hamarosan véglegesíti azt az árvízvédelmi tervet is, amelyben rögzítik: egy esetleges árvízi helyzetben milyen intézkedéseket kell végrehajtani.

Csak a Stefánián tűnik el a partfal teljesen. Látványterv
Csak a Stefánián tűnik el a partfal teljesen. Látványterv

Az építkezés során a védmű védképessége nem szenvedhet csorbát. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a Stefánián – ahol teljesen elbontják a régi partfalat – csak olyan hosszú, maximum 20–50 méteres szakaszokon bonthatják meg a mellvédfalat, amelyeket az alatt az idő alatt vissza lehet építeni ideiglenes jelleggel, amíg az árhullám ideér. Csak a Stefánián kell ilyen vészhelyzetre felkészülni, hiszen a partfal többi része megmarad. – Szegeden nincsenek heves lefolyású, hirtelen keletkező árhullámok: a Tiszán általában 7–14 nap, a Maroson 4–7 nap az időelőny. A teljes másfél évig tartó beruházás alatt a kivitelező védi a várost, hiszen egy árvizet sosem lehet teljesen kizárni – jelentette ki az igazgató. – A csongrádi partfal rekonstrukciós munkálatainál is ezt a szakaszolást követték, idén, árvízi helyzetben jól működött, nem volt kockázat.

2005-ös koncepció

2,2 milliárd forintból újul meg 2015 májusáig a szegedi partfalnak az árvízi emlékműtől a Bertalan hídig tartó 2,1 kilométeres szakasza. Az önkormányzat az uniós pályázat kedvezményezettje, az Ativizig a szakmai felügyeletet látja el, a kivitelező a Szeged S-H-K 2013 Konzorcium, amellyel november 29-én írták alá a szerződést. Az EU 1,5 milliárddal támogatja a projektet, 700 millió forint az önerő összege. Az ötlet 2005-ből származik: a fejekben akkor már létezett a koncepció, a 2006-os árvíz pedig bebizonyította, hogy szükség van rá.

Forgalomtechnikai tervet is jóváhagytak a városházán, mivel a Huszár Mátyás rakpart forgalmát korlátozni kell. Az Ativizig szerint legalább egy sávon haladhatnak majd az autók, az már más kérdés, hogy csak egy irányban, vagy váltakozó irányban is. Kozák Péter úgy véli, nem lenne jó megoldás, ha az egész alsó rakpartot egyszerre lezárnák, csak azokon a szakaszokon kellene korlátozni a forgalmat, ahol dolgoznak.

2014 januárjának első napjaitól nem lehet majd megközelíteni a klinikákat a Korányi fasor felől, és nem lesz járda a Stefánián, mert elbontják a kivitelezés későbbi szakaszában. Ezeken a helyszíneken először a meglévő elektromos közművezetékeket váltják ki. Felmérik a fák állapotát is, és felkészítik őket arra, hogy a közelükben földmunkák lesznek.

A több éve működő www.szegedipartfal.hu honlapon a szegediek a beruházóval, kivitelezővel tarthatják a kapcsolatot. Ezen a weblapon hirdetik meg a nyílt napokat is: többek között meg lehet nézni a kibontott régi partfalat, és azt is, megtalálták-e Rózsa Sándor alagútját a régi vár területén. Hiszen az 1880-as partfal alapja alá is lemennek a munkások – közölte az igazgató.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Három a leopárdteknős a vadasparkban

Gyufásskatulya nagyságú teknősbébik melegednek egyelőre a látogatók elől elzárva a Szegedi Vadaspark fűtött terráriumában. Tovább olvasom