Délmagyar logó

2016. 12. 10. szombat - Judit 0°C | 9°C

Jogosít a jogsi, de mire?

Szeged - Az elmúlt hetek balesetei azzal szembesítenek: kaotikus állapotok uralkodnak a vezetőképzésben – és káosz van a közlekedők fejében is.

A közlekedés a társadalom állapotát tükrözi, a közúti balesetek gyakorisága pedig azt jelzi, hogy valami nagyon nincs rendben. Udvariasság, előzékenység, tolerancia – ezek nagyon ritkák napjaink közlekedésében.

– Amikor én tanultam vezetni, azt mondta az oktató, menjen a többi után, csinálja azt, amit ők. Ma azt mondjuk, csak azt ne csináld, amit a többség. A gyakorlatban teljesen kettévált az oktatás és az élet, jóllehet, valahol a kettő között volna az igazság – panaszolja Hell Antalné, a szegedi Golf Autósiskola vezetője.

A hivatalos, közlekedési hatóság által kiadott tankönyv még mindig a Zsigulinál és a Ladánál tart. Vizsgakérdés, hogy hideg motor indításánál hogyan kell szabályozni a keverék dúsítását, de a mai injektoros motorokban már automata szívató van. Nagy hibája a rendszernek, hogy vizsgaközpontú, az egyébként szituációfüggő közlekedés pedig túlszabályozott.

Hiába szerez valaki jogosítványt – attól még nem biztos, hogy közlekedni is tud. Fotó: Karnok Csaba
Hiába szerez valaki jogosítványt – attól még nem biztos, hogy közlekedni is tud.
Fotó: Karnok Csaba

Ha az út nem elég széles

Számos lehetőség közül választhatnak a fővárosi motorosok, ha csiszolni szeretnének a tudásukon. A Honda Motorkerékpár Vezetéstechnikai Oktatás az egyik legkiforrottabb elméleti és képzési rendszer – sajnos Csongrád megyében nem elérhető. Az egymásra épülő szinteknek köszönhetően minden jelentkező az alapoktól kezdve sajátíthatja el vagy frissítheti fel motoros ismereteit. A kétnapos tréningek szintenként 45 ezer forintba kerülnek. Aki sikeres vizsgát tett, jogosultságot szerzett arra, hogy egyedül gyakoroljon.

Lehet vizsgára felkészíteni, de lehetne tanítani a KRESZ-t is. Lehet hibapontok alapján buktatni, de lehetne összességében értékelni a vezetést. A szerencse, a vizsgabiztos, az útvonal és a forgalom forgandó – a bukás viszont állandó. – A balesetek többnyire nem abból adódnak, hogy a járművezetők nem tudják a KRESZ-t, és nem is abból, hogy nem tudják az autót kezelni, hanem abból, hogy nem ismerik a szabálykövető magatartást. Azt kellene tudomásul venni, hogy a szabályok minket védenek – vélekedik Hell Antalné.

– A KRESZ-ben nagyon sok dupla védelem van! Például ha a gyalogos át akar menni a zebrán, meg kell győződnie az áthaladás veszélytelenségéről, az autósnak pedig át kell engednie a gyalogost a zebrán. A baleset elkerüléséhez a két feltétel közül csupán az egyiknek kellene teljesülnie – folytatja az oktató.

Ami azonban mérsékelten vonatkozik az autósokra, az a motorosokra fokozottan igaz: a vezetéstechnikai továbbképzések életeket menthetnének.

Olvasóink írták

46 hozzászólás
  • 46. mgabca 2009. szeptember 01. 20:47
    „Kedves 45. hozzászóló!
    A szakmámból felmerülő kérdésekre szívesen válaszolok, mert van mögöttem szakmai tapasztalat, de az életemben pedig - ami szerencsére nem volt zökkenőmentes! :-) - rengeteg dolgot túléltem már, sokszor egyedül, magányosan, sokszor párosan!
    Sztem többet éltem már nyüzsgésben, veszélyben, pörgésben, kalandokban, gondok között, szomorúan, vidáman, tettekben, szeretetben, becsületesen, őszintén élve, barátok közt, segítőkészen, mint sok 60-70 éves ember!
    De ez nem ide tartozik!”
  • 45. Lacog.d.d. 2009. szeptember 01. 15:25
    „Kedves oktatónő, végül is mindegy, hogy pici lány vagy vagy tisztességben megőszült Matróna, az már világossá vált számomra, hogy az életről a világon semmit de semmit nem tudsz!”
  • 44. Lacog.d.d. 2009. augusztus 31. 10:17
    „4 féle ember van a vezetéssel kapcsolatban
    -nincs jogosítványa és nem tud vezetni
    -nincs jogosítványa és tud vezetni
    -van jogosítványa és nem tud vezetni
    -van jogosítványa és tud vezetni.

    Más kategória nem létezik, ha valaki olyan természetű, hogy szívesen megtanulna vezetni, akkor kedves iskola, ne vedd el tőle a kedvét.”
  • 43. mgabca 2009. augusztus 29. 11:01
    „Kedves Passar!
    Ezek szerint ismersz látásból?
    Kösz ezt a bókot, de 22 évesen, 1990-ben szereztem meg az oktatói papírt Budapesten, és előtte, 1989 novemberében már a jobb egyben ültem.
    A többit meg számold ki! :-)

    Visszatérve HKata hozzászólásához: azért nem lehet megbukni, mert elengedsz egy olyan gyalogost, akit nem kellett volna. De ha olyan volt a szituáció, hogy hirtelen fékeztél, és a mögötted lévőt ezzel balesetveszélyes helyzetbe kényszerítetted, akkor viszont igen!
    Egy elmesélésből nem mindig lehet kikövetkeztetni a valóságot, mert a körülményekre is tekintettel kellene lenni!”
  • 42. passar 2009. augusztus 27. 10:22
    „39-mgabca Nem is hiszem, hogy 20 éve oktatsz.
    10-14 évesen nem lehet még jogsit sem szerezni, főleg nem oktatóit!”
  • 41. passar 2009. augusztus 27. 10:18
    „22. És akkor hol van még például a bodo, meg a szélvész!”
  • 40. HKata 2009. augusztus 25. 22:20
    „A csúszópénzt az ember a valós életből veszi. Legalább is ez volt a tarifa másfél éve Budapesten.
    Ha a vizsgabiztosnak olyan napja van, akkor bármibe bele fog kötni. És azt hiszem nem sok olyan jelölt van, aki el kezden merni vitatkozni a vizsgabiztossal, hogy az tényleg, hogy is volt, hisz egyszer szeretne majd levizsgázni. A három bukásom közül a második volt olyan, hogy az oktatóm se tudott teljesen egyetérteni a dologgal és a valós életben biztos, hogy ma is úgy dönteték, ahogy akkor döntöttem (zebra felé közeledtem és jobbról láttam, hogy valaki nagy sebességgel fut a zebrához. Én megálltam. Innen már ki lehet találni, hogy miért volt ez súlyos hiba. 10 perccel később egy kisebb hibánál félre kellett állnom és akkor mondta a vizsgabiztos, hogy már ennél a szituációnál megállította volna a vizsgát).”
  • 39. mgabca 2009. augusztus 25. 21:53
    „Nem tudom ki honnan veszi a kvótát, meg a csuszópénzt.
    Láttam már olyan jegyzőkönyvet, ami nem titkos... és 9 ből 9 sikeres vizsga volt, de volt olyan, amikor aznap csak 9-ből 2 ütötte a mércét!!!
    20 éves praxisom alatt sem jogtalan bukása nem volt tanulómnak, sem pedig bármilyen pénzforgás.
    Aki megbukott elismerte, egyetértett a hibájával, mert az oktatás alatt felkészítettem rá, min lehet megbukni.
    -erröl rendelet van, nem lehet másképpen itélni.
    Az oktató pedig tehet a jogtalan bukás ellen.
    -fel kell függeszteni a vizsgát és a fönökséghez kell menni, ahol 6 szemközt megbeszélik a dolgot.
    Nekem még nem volt rá szükségem.
    Az oktatóváltást csak a tanuló vagy az oktató kérheti, ha jól kijönnek egymással, akkor senki sem választhatja el őket, csak egy sikeres vizsga :-))))”
  • 38. klj_54 2009. augusztus 25. 20:03
    „A régiek mondását átírva:
    Úgy közlekedj Rómában mint a rómaiak.
    Nekem ez 24 országban bejött! 3 ban meg alám jöttek :(
    Bár tök vétlen vagyok, mégis nekem van lelki furdalásom!”
  • 37. HKata 2009. augusztus 25. 17:23
    „Kedves FodDom!
    És lehet, hogy azt a napi kvótát lehet tágítani egy ropogós 20000 Forintossal. Legalábbis negyedik próbálkozásra, késő esti vizsgaidőpontban”
  • 36. Lacog.d.d. 2009. augusztus 25. 15:26
    „Szabad iskolaválasztás van, és annál tanulsz vezetni, olyan autón, amilyenen csak szeretnél.

    Ennek a valósághoz mi köze?
    Egy barátnőm nagyon jól kijött a régi oktatójával, jól érezték magukat együtt, és a feje felett átrakták egy másik oktatóhoz, h. ez van ezt kell szeretni. Ő szeretne visszamenni a régi oktatójához...és akkor nem sírna naponta 0-24 óráig, hanem olyan lelkes és mosolygós lenne, mint régen, mert mindannyiunk számára aggasztó a változás.
    Szabad tanárválasztás?”
  • 35. FodDom 2009. augusztus 25. 06:41
    „Kata! Én 5 éve hagytam 150 000 Ft-ot az autós iskolában, de úgy gondolom, nem ott tanítottak meg vezetni... Sokkal inkább tanultam magamtól, mikor már egyedül róttam az utakat. A vizsgabiztosokról nem is beszélve, akiknek napi kvótájuk van, hány embert kell buktatni és átengedni...”
  • 34. atomboy 2009. augusztus 24. 23:14
    „Milyen furcsa, hogy ma jelent meg a cikk.

    Delutan a Tisza Lajos koruton tekertem, Dugonics terrol Aradi ter fele. A Nagyaruhaz elotti zebran volt nehany gyalogos, ezert egy tanulokocsi megallt a zebra elott, moge egy sotetszurke auto. En odagurultam a tanulokocsi melle (jobbrol), es szinten elengedtem a gyalogosokat. Erre hangos dudalas lehetett hallani, hatraneztem, a sotetszurke autos valamilyen balesetveszelyre akarta felhivni a figyelmunket, csakhat nem volt. A tanulo is megijedt, csak nezett korbe, de nem indult el, erre a pasas kiszallt a kocsibol, es ott orditott...

    En tovabbmentem, a tanulos nagy nehezen szedte ossze magat, es utanamjott, de ismet dudaszo. Hatraneztem, de hiba volt, belefutottam az SZTK elott, a belso savon talalhato melyedesbe, es csak a szerencsenek koszontheto, hogy nem borultam...

    Aztan raneztem e cikk egyik mondatara: "Ma azt mondjuk, csak azt ne csináld, amit a többség." - Hat van benne valami...”
  • 33. mgabca 2009. augusztus 24. 23:09
    „... jjah, és még valami!
    A Golf autósiskola 10 éves, ami egyáltalán nem "UJ"!
    De egy iskola kora lényegtelen!
    Lehet egy régi iskola, lehet egy nemrégen nyílt, lehet az oktató idős, lehet fiatal, férfi, vagy nő, nem ez számít!

    Szabad iskolaválasztás van, és annál tanulsz vezetni, olyan autón, amilyenen csak szeretnél. Választék van.
    Ajánlhat valakit ismerősöd, aki meg volt elégedve!
    Jó bornak nem kell cégér!
    Sok kollégám "él" abból, hogy a megbecsült munkája jutalmául a tanulók egymást küldik hozzá személyesen...
    Az oktatás pedig tanrend szerint folyik, a változtatás pedig nem az oktatókon múlik!
    Akit érdekel a téma részletesen, látogasson be a Dm fórumba, ide:
    http://www.delmagyar.hu/forum/tanulovezetok__autosoktatok_es_autos_partnerek/1500005/2002166/?action=kifejt”
  • 32. HKata 2009. augusztus 24. 23:05
    „Másfél éve szereztem a jogsimat, mikor már 30 éves elmúlottam. És pont azért nem mentem tanfolyamra, mert láttam, hogy milyen a közlekedési kultúra. Szerencsére egy klföldi utamon láthattam, hogy másképp is lehet vezetni, így belevágtam.
    És hogy mire jogosít a jogsi? Egy friss jogsi szinte csak arra, hogy egyedül ülhess be egy kocsiba és próbálkozz a vezetéssel egyedül, és ha szerencsés is vagy, össze is jön. És még arra is, hogy az első naptól kezdve KRESZ előírásaid hágd át, mert már nincs a fejed fölött a nagy T betű, hogy elnézzék, hogy betartod a szabályokat. 9 hónapja nap mint nap Budapesten vezetek, és most kezdem el érezni, hogy egy picike rutin alakul ki bennem. Pedig nem a minimum óraszámot vezettem az autósiskolánál. De így visszagondolva az az idő csak arra elég, hogy az ember kezdje megszokni a kocsit és a forgalmat.
    És az nem biztos, hogy mutatja, hogy kit hányszor húznak meg a vizsgán, hogy abból milyen vezető lesz, ez sajnos nagyban függ a vizsgabiztostól is. Nekem is csak a ngyedik vizsgám sikerült és a sikertelen vizsgáknál volt olyan, mikor az oktatóm se értette, hogy miért is húztak meg.”
  • 31. mgabca 2009. augusztus 24. 22:38
    „Szerintem aki nincs benne az oktatásban, annak elég nehéz véleményt írni róla!
    Én lassan 20 éve oktatok..
    Régen könnyebb volt!
    Manapság a pénz az úr...
    De nem arról az oldalról, ahogy sokan gondolják!
    Nekem sok olyan tanulóm van és volt, akik azért nem vesznek több órát a kötelezőnél, mert nincsen rá keret.
    Én maximálisan megadok mindent amit lehet annyi idő alatt!
    De van, akinek ez nem elég! Néha oktatók egymásnak tartunk - a szabad óráinkban,- házivizsgát, hogy a tanuló hallja más oktató véleményét is. Néha ez sem elég arra, hogy meggyőzzük, a 20 óra kevés!
    Sajnos mondhatjuk, hogy "joga van megbukni". Néha a személyes meggyőzés nem elég... legfeljebb a 2. 3. vizsgán rájön, az oktatónak igaza volt, mert olyan szituációba került, amiben még nem volt, és nem tudott jól dönteni.
    Persze sokszor köszönhetjük a sikertelenséget a közlekedő partnereinknek is, akik semmibe veszik a T-betűs autót! Váratlan helyzeteket nem mindig lehet tanítani, mert a bizalmi elv már nem működik...
    Tehát igazat adok a kolléganőmnek, a szabálytisztelő magatartás sajnos már kihalt az utakon!”
  • 30. lacipapa68 2009. augusztus 24. 19:04
    „Az csak az egyik dolog,hogy "megtanítják" az embert vezetni az autósiskolák.Csak arra nem tanítják meg őket,hogy miként kell reagálni,ha a sok vadbarom versenypályának nézi az utakat.Azt mondják,nőies vezetés,ha sokat nézel a visszapillantóba.Pedig rohadtul praktikus.Meg persze nem szabad bepánikolni,akkor jó eséllyel el tudod kerülni a balesetet /amit más okozna/.Ezt már tudom 23 éve meglévő jogsival.A rutint mindenkinek saját magának kell megszereznie,de lehetőleg baleset nélkül.”
  • 29. Mathiasking 2009. augusztus 24. 16:37
    „Jogsi? Kinek? Addig amig a cigányok veszik, addig minek az oktatás?”
  • 28. klj_54 2009. augusztus 24. 15:36
    „Én abból élek, hogy 40 tonnás bringával járom Európa útjait.
    Sok igazságot olvastam alább, de még több fél információt. Nincs szociológus végzettségem, de látok összefüggéseket dolgok között.
    Többször hivatkoztam a roppant tartós belga kormányválságra. Nos, ott is kihatott a nagypolitika a közlekedésre! Itthon sem külömb a helyzet.
    Pár sorban többet nem lehet/érdemes írni erről a témáról.”
  • 27. adm 2009. augusztus 24. 13:35
    „Sziasztok!
    Szerintem az is egy komoly probléma, hogy egyes autósiskolák arra mennek rá, hogy minél több pénz szedjenek be a diákoktól, minél rövidebb idő alatt, így eshet meg, hogy az 50 perces órák helyett jóval rövidebbet adnak. Magukhoz csábítják a diákokat az olcsón meghirdetett tanfolyammal, aztán persze sokkal több órát kell venned, mert "rövidített" órákat adnak, és átmenni meg nem tudsz másik iskolába csak, ha kifizeted a megkapott "kedvezményt".

    Ebből is lehetne cikket írni. Szerintem nem lenne olyan rossz, ha tényleg bevezetnék az oktatók szigorúbb ellenőrzését úgy, mint az a kamionosoknál van a tachográffal.”
46 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Ajándék palacsinta a ligetben

Szeged - Vaníliakrémes, kakaós, áfonyalekváros, lyukas és rongyos palacsinta is született tegnap a… Tovább olvasom