Délmagyar logó

2017. 05. 23. kedd - Dezső 15°C | 25°C Még több cikk.

Jön a buszos felár

Csongrád megye - Módosul a közösségi közlekedésben alkalmazott díjrendszer szeptember 1-jétől. Az emelt szintű szolgáltatások – ilyen az IC – pótjegyárai az utazási távolsággal arányosan változnak. Bevezetik az autóbuszos felárat.
Megírtuk: a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közölte, a közösségi közlekedés versenyképességének javítása érdekében a vasúti utazást támogató és a szolgáltatások színvonalához igazodó tarifarendszert alakítanak ki.

Az emelt szintű szolgáltatást nyújtó országos vonatjáratokon – IC, EC, EuroNight – szeptember 1-jétől a pótjegy díja az utazási távolsággal arányosan, a menetjegyek övezeti besorolásához igazodva nő. Vagyis az IC-pótjegy ára más lesz, ha valaki Ferihegyig, vagy a Nyugatiig utazik.

Autópályán száguldó Volánbusz. Szegedről a Népstadionig a jövő héttől kezdve ezzel drágább lesz utazni, Fotó: Karnok Csaba
Autópályán a fővárosba száguldó Volánbusz. Szegedről a Népstadionig a jövő héttől kezdve ezzel drágább lesz utazni. Fotó: Karnok Csaba


Szombattól bevezetik az autóbuszos felárat is. Ez szintén a távolsággal arányosan nő, és ott kell megfizetni, ahol magas szintű autóbuszos szolgáltatás, vagyis gyorsjárat versenyez IC-vonatokkal, például a Szeged és Budapest között autópályán közlekedő járatoknál.

Szegedről Budapestre: kész matek

Bár az NFM azt közölte, hogy a párhuzamosan közlekedő járatoknál a busz drágább lesz, mint a pótjegyes IC, ez számításaink szerint a Szeged–Budapest vonalon nem biztos, hogy így van. Az interneten megjelent táblázatok szerint busszal a Népliget végállomásig 3395 forint a költség gyorsjáratnál (a korábbi ár 3130 forint volt, ehhez kell hozzáadni a 265 forintos felárat). A vonat tarifáit azért nehéz ezzel a számmal összehasonlítani, mivel legalább 4-féle rubrikát kell néznünk. Ha valaki csak Kőbánya-Kispestig (ez Népliget földrajzi szélessége) megy a zötyögős 2. osztályon, akkor nincs pót-és helyjegy, 3130 forintot fizet, ez tényleg olcsóbb, mint a busz. De ha 2. osztályon és IC-n bemegy a Nyugatiba, akkor a 445 forintos pótjeggyel már 3855 forint az ár. Az Elvira, a MÁV-START internetes menetrendi tájékoztatója egyelőre még a régi vonatjegyárakat tartalmazza.

– A Tisza Volán Zrt. járatai közül 5-öt érint a változás, azokat, amelyek az M5-ös autópályán közelítik meg Budapestet. Rájuk érvényesek az emelt szintű országos személyszállítási szolgáltatásokra vonatkozó előírások – mondta Sineger Attila, a Tisza Volán Zrt. megbízott személyszállítási értékesítési igazgatója.

– Az utasoknak szeptember 1-jétől kiegészítő jegyet kell váltaniuk. A teljes árú jegy most 3130 forintba kerül, a 265 forintos kiegészítő jeggyel együtt szeptembertől 3395 forintot kell fizetni. A diákjegy 1570 plusz 265, vagyis 1835 forint. Ha valaki a szegedi gumigyárnál száll fel, akkor a kiegészítő jegy csak 235 forint. Most a nyári szünet miatt a gyorsjáratok nem közlekednek, de szeptembertől újra forgalomba állnak. Az utasok további információkat honlapunkon, illetve elérhetőségeinken kaphatnak.
A kiegészítő jegyre jogszabályban előírt kedvezmény, vagy üzletpolitikai kedvezmény nem vehető igénybe. A 6 évnél fiatalabb gyermekek számára, ha külön ülőhelyet nem foglalnak el, kiegészítő jegyet nem kell váltani.

A magasabb autóbuszos felár bevezetésével megszűnhet a vasút versenyhátránya az emelt szintű szolgáltatásokban, a kedvezőbb áraknak köszönhetően az utasok nagyobb arányban választhatják az IC és EC vonatokat – közölte a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium.

* * *

Nem lesz 5 kilométeres tarifa

Újdonság, hogy a jegyeknél megszűnik az 5 kilométeres tarifa, 10 kilométerrel indul a számolás. Annak tehát, aki 5 kilométeren belül lakik, drágább jegyet kell vennie. A helyközi bérletek változatlanul kiválthatók a legalacsonyabb díjövezetre is, így a napi rendszerességgel kis távolságra utazók kiadásai nem nőnek.

Olvasóink írták

28 hozzászólás
12
  • 28. rattacha 2012. augusztus 29. 12:44
    „@24: Akkor viszont Kecskeméten a busz sincs a központban. :) Egyébként tény, hogy még van hova sétálni onnan. Orosháza még tényleg kevésbé jelentős, de mit tegyek, ha azt ismerem :D”
  • 27. vuk 2012. augusztus 29. 10:21
    „Leforditom: aremeles.
    next?”
  • 26. X_Y 2012. augusztus 28. 23:12
    „A kormány szép nemzeti színű csillogó papírba csomagolja a lócitromot, ti meg boldogan zabáljátok...”
  • 25. macs 2012. augusztus 28. 20:58
    „14. allegro,
    "Ez min.5, gyakran 6 óra utazás Bp-ről haza, míg a busszal akár oda akár vissza ez az út az otthonomtól az egyetemig 3,5 óra volt! Nagyon nem mindegy!"
    Biztos bennem van a hiba, de ezt nem értem.”
  • 24. NP1 2012. augusztus 28. 19:30
    „rattacha

    Győrben igazad van, Kecskemétnél szerintem mást értünk belváros alatt, Orosháza....hát én nem nagyon tekinteném a fontosabb városok egyikének....”
  • 23. banew 2012. augusztus 28. 18:15
    „Anno jártak a vonatok Makó-Szeged között óránként, kétóránként. Most, reggel, délben és este megy egy vonat, meg jön vissza, és ennyi. Erre is kell a buszra vajon pótdíjat fizetni??? Nem mertek viteldíjat emelni, kitalálták ezt a marhaságot, ennyi.”
  • 22. piccola 2012. augusztus 28. 16:21
    „@20. rattacha 2012.08.28. 15:47

    na igen, mondjuk az egy tökjó megoldás kecskeméten, hogy egymás mellett van a buszpályaudvar és a vasút - ha jól emlékszem, szolnokon is így van”
  • 21. piccola 2012. augusztus 28. 16:15
    „12. NP1 2012.08.28. 12:44
    öööö, ez most hogy jön ide? most a Bp-Szeged vonalról van szó, és itt igazából még a szegedi vá. sincs a város szélén (annyira, mint kisebb településen), bár a Mars tér tényleg frekventáltabb helyen van, de ugyanez a Népligetről már nem mondható el

    14. allegro 2012.08.28. 13:01
    de a lényeg nem az, hogy konkrétan neked vagy nekem mi a jobb (rendszeresen jártam vonattal szegedről bp-re dolgozni, nekem meg az volt háztól házig 3 óra, és akkor mi van? mindenre van példa és ellenpélda is) - szerintem hagyni kellene, hogy az utas eldöntse, mi a jó neki, nem erőszakos idióta árpolitikával kényszeríteni egyikről a másikra :(”
  • 20. rattacha 2012. augusztus 28. 15:47
    „@12 Kecskemét, Orosháza. Csak hogy két közelit mondjak. De ott van még pl. Győr.”
  • 19. Miracala 2012. augusztus 28. 15:45
    „Ez egy baromság! Nagy vonalakban annyi, hogy a talán a kormány most próbálja az elsorvasztott vasút miatt egyre csökkenő utaslétszámot visszaállítani, de szerintem kevés sikerrel. Aki eddig busszal utazott, ahhoz szokott, az ezután is azzal fog. Az utasok nem fognak átszokni a "cammogó" gyorsvonatra kapcsolt IC kocsikra. Inkább a mellékvonalakat, - amiket buszokkal váltottak ki - kéne úgymond fejleszteni a buszok "rovására".

    Azt is gáznak tartom a MÁV-nál pl. hogy ha Szegedről Miskolcra, Nyíregyházára, vagy Egerre utaznák, akkor azt csak legalább 2 átszállással tehetem meg, és azok se időben érkeznek, vagy jelentős késés esetén be se várnak, így marad a buszos utazás.”
  • 18. klj-54 2012. augusztus 28. 15:25
    „@ vmagdi:
    A Wizzernél is lehet "elsőbbségi" jegyet kérni.
    Nekünk a cég olyat vett, mert ott 5 centivel nagyobb az ülés távolság és mert a Hollandus megbecsülte a melósát.”
  • 17. vmagdi 2012. augusztus 28. 14:56
    „szerintem ezek olyan wizzair arak, csak a segesseg meg nem az igazi... Hu nem is emlekszem mikor utaztam buszon, de most annyira csabit az ajanlat, hogy alig birok itt ulni”
  • 16. la-za 2012. augusztus 28. 13:47
    „1.Besenyő_Pistabácsi 2012.08.28. 06:49

    Ha Szegedről mész Budapestre, akkor kevesebbet kell gyalogolnod a kijáratig, viszont visszafelé hátul vannak az IC kocsik, így ott lehetne olcsóbb a pótjegy :)))

    "amiért biztosan kapsz helyet, melegben klímát"

    Volt már, hogy ugyanazt a helyjegyet eladták 2x is, bár csak ritkán. A klíma bedöglése viszont gyakoribb, és olyankor igencsak kellemetlen egy olyan kocsiban ülni, ahol nincs nyitható ablak...”
  • 15. Maros13O 2012. augusztus 28. 13:11
    „5. Nornora 2012.08.28. 09:09
    Besenyő Pistabácsi, én is ezen kattogok évek óta... :D Az IC nem attól lenne IC, hogy gyorsabb, mint egy normál vonat? Mert ezek szerint nem.

    Ez igy van az ország többi részén szimpla Ic-k közlekednek amik gyorsabbak a sebes illetve gyors vonatoknál, csak erre felénk van ez a "vegyes felvágott" hogy a gyors és ic szerelvény egybe.. De legalább óránként megy.

    Kedves kormányunk meg azzal foglalkozott volna hogy ne a vasutat B..ssza szét akkor most nem itt tartanánk.. És mi a helyzet a mellékvonalakkal??? Ott ritkítunk ( 121-es vonal ) ,de elmondhatjuk hogy teszünk a vasútért... Szarházi banda..”
  • 14. allegro 2012. augusztus 28. 13:01
    „11. piccola 2012.08.28. 12:15

    Neked látom a fordítottja elképzelhetetlen.
    Szerintem többen lakunk távolabb a vasútállomáshoz, mint közel, még akkor is, ha Szegednek fél megyényi lakosa van. Ha meg bérleted van a városban, akkor mindegy hova mész vele, és a busz még olcsóbb is - volt. Azért még Szeged nagy részéről is beletelik annyiba a közlekedés ideje és hercehurcája, mint a környék települléseiről, sőt esetenként még többe is.

    Abba sem tudtad beleélni magad, hogy hiába laksz Te akár a vasútállomás szomszédságában, akkor sem tudsz a 8.10-re Bp-re érkező vonattal Bp.-en sehova sem odaérni, ahova éppen akkora már ott kellene lenni. A busz mégiscsak fenn volt 7.30-kor!
    De mondhatod, hogy nem mindenkinek ilyen sietős. Azért mindig akad-t egy busznyi ember legalább, akinek igenis sietős lenne, és bosszúságot okoz rendszeresen, hogy nem tud odaérni, ahova oda kellene időben!
    Hazafelé út időtartamába pedig másfél órás várakozást kell sokunknak bekalkulálni, és még akkor csak felszállhatunk a következő buszjáratunkra.
    Ez min.5, gyakran 6 óra utazás Bp-ről haza, míg a busszal akár oda akár vissza ez az út az otthonomtól az egyetemig 3,5 óra volt! Nagyon nem mindegy!”
  • 13. klj-54 2012. augusztus 28. 12:49
    „@KamuNeni:
    40% az a húsz!

    A rendeletről alkotott véleményemtől megkímélem a moderátor idegeit és a tiéteket is:)”
  • 12. NP1 2012. augusztus 28. 12:44
    „piccola

    A települések 90%-ban a vasútállomás a település szélén található, ellentétben a buszmegállókkal.
    Mondj még egy jelentős várost (Pesten kívül), ahol a vasútállomás a belvárosban van.”
  • 11. piccola 2012. augusztus 28. 12:15
    „allegro, egy kicsit gondold már át, számodra elképzelhetetlen, hogy valaki a vasútállomáshoz lakjon közel? lehet, hogy neki az a kényelmesebb és nem kell villamosjegyet vennie (vagy pl. eleve van bérlete) - ne csak magadból indulj ki! emellett a Nyugati Bp-en a központban van, míg a Népliget nem éppen...

    mindemelett a felár természetesen orbitális baromság, dehát nem is várhatunk mást :(”
  • 10. TrombiFrédi 2012. augusztus 28. 11:57
    „Felismerték, hogy a vasút tovább már nem sorvaszható oly látványosan mint eddig?!”
  • 9. szegedivagyok 2012. augusztus 28. 11:09
    „A nép akarta, hogy így legyen.”
28 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

M5-ös: útzár Kisteleknél, felborult egy faszállító kamion

Az M5-ös autópályán a 144-es kilométerszelvénynél történt a baleset. Fotók. Tovább olvasom