Délmagyar logó

2017. 02. 28. kedd - Elemér 5°C | 18°C Még több cikk.

Jót tesz a felfordulás a tanuló vezetőnek

Szeged - Tanuló vezetőnek és oktatónak is kihívást jelent a Szeged különböző pontjait érintő számos lezárás, forgalomváltozás. Jakab Csaba szerint a mostanában tanulók sokkal felkészültebbek lesznek azoknál, akik túl steril körülmények között sajátították el a vezetés fortélyait.
A különböző városfejlesztő építkezések miatt hónapok óta le van zárva az autósok előtt Szeged több pontja – sok utcában a közlekedési szabályok is megváltoztak.

Korábban a tömegközlekedési nagyprojekt miatt nem lehetett behajtani a Boldogasszony sugárútra és a Kossuth Lajos sugárútra, most a belváros-rehabilitációs program és a 3-as villamos vonalának felújítása miatt őszig lezárták a Guttenberg utcát, és csak egy irányban járható a Kálvária sugárút a nagykörúttól a Tisza Lajos körútig. A belvárosból kifelé szintén egyirányú lett a Földváry és a Béke utca, és lezárták a Jósika utcát a sugárútnál. Ráadásul az áradó Tisza miatt már 5 hete lezárták a Huszár Mátyás rakpartot, amit a szakemberek szerint 3 hétig még biztos nem nyitnak meg. A megváltozott „játékszabályok" miatt sokkal szűkebb tér jut az autósoknak: a felforgatott város Jakab Csaba szerint pozitív hatással van a tanuló vezetők életére.

– A Kálvária sugárútra nemhogy bevisszük a tanulókat, de többek között ott vizsgáztatjuk őket. A változások oktatónak és diáknak egyaránt érdekesek. A most tanulók sokkal felkészültebbek lesznek azoknál, akik túl steril körülmények között tanultak meg vezetni – vélekedett az oktató.

Nemcsak beviszik, de vizsgáztatják is a tanuló vezetőket a felbolydult Kálvária sugárúton. Fotó: Frank Yvette
Nemcsak beviszik, de vizsgáztatják is a tanuló vezetőket a felbolydult Kálvária sugárúton.
Fotó: Frank Yvette

De mit gondolnak erről a diákok? – Élvezik a megváltozott helyzetet. Vannak olyan tanítványaink, akik Kiskunmajsán és Baján kezdtek el tanulni, de Szegedre igazoltak, mert sokat szeretnének vezetni életükben; a váratlan szituációk kezelésére Szeged most az egyik legjobb helyszín – mesélte a belvárosi autóiskola vezetője. Azt is elmondta, hogy a lezárások ellenére ugyanannyian jelentkeznek vezetni tanulni, mint eddig, és bukásból sincs több.

A belvárosi autósiskolából tehát egyenes út vezet a megváltozott forgalomba. Seres János makkosházi iskolájához viszont a Sándorfalvi úti tanpálya van a legközelebb, ami az oktató elmondása szerint a leesett sok csapadék miatt nincs ideális állapotban.

– Mivel nincs rakpart, ezért csúcsforgalomban csúnyán bedugul a város. Ilyenkor a tanulókat inkább a város külső részein oktatjuk. Csúcsidőn kívül azonban elvisszük őket a város felújítás alatt lévő útjaira – mondta Seres János.

Olvasóink írták

26 hozzászólás
12
  • 26. mgabca 2010. június 27. 15:23
    „Kedves Póker!

    Elég szomorú, ha úgy gondolja/od - maradjunk a tegezésnél - hogy a vizsgabiztosoknak buktatni KELL!

    1. Úgy tudom, hogy Hódmezővásárhelyen sem könnyebb levizsgázni, és ott csak az ottani autósiskolákhoz beíratkozottak vizsgázhatnak! Szinte nem is egyenértékű egy szegeden letett, vagy Budapesten letett vizsgával, hiszen sem troli, sem villamos, és olyan nagy forgalom sincs!

    2. A vizsgabiztosnak teljesen mindegy, hogy aznap hány ember vizsgázik le a 9-ből, aki a jegyzőkönyvben van.
    Ugyanis óradíjat kapnak, sőt, ha éppen nem jelenik meg egy vizsgázó, akkor be kell ülniük egy másik vizsgára 2. vizsgabiztosnak, megfigyelőként.

    3. Van egy rendelet, amiben pontokba van szedve a követelmény, és a hibapontok ill. bukási okok.
    Aszerint vizsgáztatnak és értékelnek! Én pedig aszerint oktatok!

    4. Nekem még nem bukott meg tanulóm jogtalanul, sem a felbontások ideje alatt, sem előtte, sem azóta.
    A vezetést pedig nem útvonal- és helyszín begyakorlásával kell elsajátítani, hanem szabályokat kell alkalmazni, bárhol, Makótól Gávavencsellőig.

    5. A vizsgadí pedig egyáltlán nem sok, csak inkább az a baj, hogy évek óta nem emelkedett.
    Pl. egy nyelvvizsga, ami kevésbé életveszélyes :-) 26000 Ft-ba kerül.
    Így legalább megfontoltabban mennek a jelöltek vizsgázni, és nem csak vizsgázgatnak, illetve sokan sajnos azt mondják, hogy nem baj, ha nem megy, de megpróbálom.
    Aztán az életben, ahol már nincsen mellette felügyelet és pótfék akkor jönnek a bajok, és karosszérialakatos már drágább, mint 11000 Ft!”
  • 25. nagymaci 2010. június 27. 15:19
    „az a baj,hogy türelmetlenek az autósok. Amikor én 12 évvel ezelött tanultam vezetni(az is igaz nem volt ekkora káosz a városban)nem emlékszem olyanra,hogy rámdudáltak volna vagy agresszívan viselkedtek volna ha azonnal nem tudtam elindulni. Most meg szinte minden nap szembesülök a vezetési kultúrával,elég ha átengedem a gyalogosokat a zebrán,már mint az őrültek nyomják rám a dudát, rázzák a kezüket(és gondolom ez nem azért van ,mert annyira sietős a dolguk) Vagy érdekes dolgokat lát az ember nap mint nap Szőreg irányába,amikor a sportcsarnoknál egyszer csak megszűnik a sáv,(ez főleg a kamionosokra jellemző) irányjelző nélkül,szabályosan túr le az útrólés ha valaki nem engedi be őket akkor nyomja a dudát mint az örült. Én sem örülök neki ha bénáznak elöttem ,de nekik is meg kell tanulniuk vezetni. Egyébként az én oktatóm csak akkor vitt ki a városba,amikor már tényleg felkészült voltam,és nagyon jó oktató Jakab Csabának hívják-ez itt a reklám helye.”
  • 24. belaba 2010. június 26. 19:30
    „18. mgabca 2010.06.26. 14:07
    Kedves mgabca!
    Nem volt szándékomban általánosítani, mindössze az Önök figyelmét is szerettem volna felhívni, hogy a világ, benne a közlekedés is változik, fejlődik, gyorsul (...kivéve talán Szeged...), és ebben a változásban nekünk, közlekedőknek is részt kellene vállalni.
    15-20 évvel ezelőtt talán rendben volt az a mentalitás, amire Ön hivatkozik: "El kell indulni időben, és akkor nem egy zöld újra kivárása miatt fog valaki elkésni. Vagy járjon gyalog, kerékpárral, stb.", de manapság már számomra öncélú és nemtörődöm az az oktató, aki a jobb elsőn a kómás állapot tüneteit produkálja, miközben a tanulója indokolatlanul(!) lassan haladva tartja fel a mögötte haladókat.
    A "feltartás" pedig szó szerint értendő, hogy csak egy példát mondjak: Nagyállomás-Boldogasszony-Kelemen u.-Oskola u.- Stefánia stb. útvonalon, úgy, hogy a rakpart lezárva, a Nagykörúton dugó, tehát sem előzni, sem kerülni nem lehet, de a példák sora manapság végtelen ebben a városban.
    Kedves Gabriella, az előző hozzászólásom stílusáért elnézését kérem. Tartalmát azonban továbbra is fenntartom, leszűkítve az érintett oktatókra.
    Munkájához sok türelmet kívánok!”
  • 23. Desmond 2010. június 26. 16:21
    „Még annyit tennék hozzá, hogy ki kellene nevelni az emberekből ezt a "csak-legyen-meg" felfogást.... mert ha megvan a jogsi onnantol mas jatekszabalyok vannak....”
  • 22. Desmond 2010. június 26. 16:18
    „18. Tiszelt oktatónő!

    Amit leírt az teljesen jogos... sajnos sok oldala van annak, hogy az autósok türelmetlenek... ebbe nem érdemes belemenni... Viszont, mint autósoktatók igazán összefoghatnának a közlekedési felügyelet ellen, mert hihetetlen, ahogy büntetnek. A probléma az, hogy olyanok kapnak jogsit akiknek nem kéne, és ez fordítva is igaz... Az igazság az, hogy egy vizsgabiztos azt buktat meg akit akar.... és ezt nem lenne szabad hagyni..
    Sikeres oktatást kívánok..”
  • 21. pann 2010. június 26. 14:43
    „18. mgabca

    Teljesen egyetértek Önnel. Sok bunkó autós úgy csapna elmint a sicc ha egy olyan úton mennék át a kereszteződésben amelyikre az autós bekanyarodik, fogalmuk sincs hogy ott a gyalogosnak elsőbbsége van.”
  • 20. poker 2010. június 26. 14:38
    „Én februárban vizsgáztam Hódmezővásárhelyen pont azért mert Szegeden akkor még káosz uralkodott és nem örültem volna egy 11.000 Ft-os "rebuy"-ra.Mert aki megbukik annak ennyit kéne fizetnie újból mivel több mint 3-szorosára emelték a forgalmi vizsga díját.Nevetséges még a hibátlanul vezető nebulóba is beletud kötni és megtudja buktatni nem azon múlik már ebbe a világban hogy tud e vezetni hanem hogy a aznap hány embert kell megbuktatnia a vizsgáztatónak hiszen ebből élnek.Szóval 10 olyan fiatal fiú mint én menne vizsgázni Szegedre nem csak a káosz miatt buktatnának meg.Mert elismerem lehet hibáznék de én ezért nem is közlekedek autóval arra fele.Ha "olcsóbb" lenne persze jó lenne Szegeden vizsgázni de így nevetséges.Bár ez az én véleményem.”
  • 19. bespin 2010. június 26. 14:09
    „15.Bocs, félreértelmeztem.
    Lassan utálok Szegeden vezetni a sok "indexem.nincs.mert.nem.futotta.rá.a.sok.extra.mellett" és a "nem.engedlek.be.mert.kiraktad.az.indexed." gondolkodású autósok miatt.”
  • 18. mgabca 2010. június 26. 14:07
    „Kedves belaba!
    "Ha szabadna nagy tisztelettel megkérni az oktatókat, csak akkor szíveskedjenek behozni egy tanulóvezetőt a városi forgalomba, ha már el tud indulni pár másodpercen belül szabad jelzésre, nem fél 50 km/h-val folyamatosan haladni és kanyarodáskor sem azért aggódik hogy esetleg felborul.
    Nem nagy kérés.
    Igen, én is voltam tanulóvezető, de...azóta sokminden megváltozott.
    És tisztelt tanulók, ne hallgassatok az agyhalott oktatókra, aki anyázik, idegbeteg és türelmetlen, az nem rátok haragszik, ill. nem ti tehettek róla hogy csuklik otthon édesanyátok.
    A több milliós autóját féltő, órabérben ráérős oktatóknak kellene egy kicsit észhez térni."

    Kikérem magamnak, és oktató kollégáimnak ezt a hangot!
    Pl. a kanyarodás sebessége meghatározott, különösen a kanyarodás utáni elsőbbségadásokat figyelembe véve! Lehet, hogy Ön nem tudja, hogy akkor kell elsőbbséget adni a kezesztező gyalogos, kerékpáros részére, valamint meg kell nézni a táblát is, ami a sarkon ki van rakva.

    Azt hiszem, mi sem szólunk bele mások munkájába, és főképpen ne általánosítson!
    Belenézett-e már a tanulókocsikba, hogy amikor éppen lefullad, netán vizsgázik-e, mert ha igen, akkor az oktató nem segíthet, nem szólhat, és egy lefulladásért nem lehet megbukni!
    El kell indulni időben, és akkor nem egy zöld újra kivárása miatt fog valaki elkésni. Vagy járjon gyalog, kerékpárral, stb.
    Nekünk ez a munkánk, és igenis a városi vezetést a városban kell gyakorolni.
    sok emberrel megesik, hogy a rutinpályáról kikerülve néha rossz napja van, és nem mindig megy minden elsőre, az 50km/h pedig a belső sávban kötelezö - az annál gyorsabb pedig szabálytalan!
    Honnan tudja, hogy a 40-nel haladó jármű nem azért megy lassan, mert korlátozása van, pl. orvosilag???

    Sajnos nem mondhatom, hogy üljön be 1-2 különbözően vezető tanuló mellé a kocsimba, és nézze meg miből is áll a mi munkánk, mert az oktatás alatt nem ülhet "civil" a kocsiban.
    A tanulóknak segíteni kellene inkább és példát mutatni, nem pedig türelmetlenkedni és eléjük vágni!

    Ami a cikket illeti, a tanulóvezetőknek igenis nehéz ebben a káoszban autózni. A vizsgáztatás útvonalanként zajlik, és a terelésektől függetlenül arra kell menni, amerre az útvonal csomópontjai megkívánják. Ebbe kell beleágyazni a különféle feladatokat, parkolást, megfordulást, stb.
    Eléggé bosszantó, amikor egy tanulóvezető a vizsgáján olyan hellyzetbe kerül, hogy egy másik autós, akinek vanvezetői engedélye, szabálytalankodik, ő pedig megbukik emiatt!
    Ha az Ön rokona, gyermeke lenne ilyen helyzetben és mesélné az élményeit, talán átállna a másik oldalra!
    köszönöm, hogy elolvasta!

    Majoros Gabriella autósoktató”
  • 17. Ferrer 2010. június 26. 13:39
    „Nem lennék a helyükben, nagyon nem...”
  • 16. Zsoltee0716 2010. június 26. 13:24
    „Ezért tanulok télen vezetni(B-t télen)! C meg ha minden jól megy akkor most kezdődik az elmélet!

    jah és mellesleg használd a jobb tükröt is!

    Nagyon durva az ami a Kossuth körforgalomban történik, főként kamionosok okozzák, mert át vágják a sávot!”
  • 15. deszkás 2010. június 26. 13:18
    „BESPIN! Te mit olvastál? Én is ezt irtam:" hazafelé elfelejtheted "...4.sz. hozzászólásom!”
  • 14. persona 2010. június 26. 13:11
    „6. hozzászólás belaba 2010.06.26. 10:14

    ezt kiegészítenem még azzal, hogy
    - az országúton lehetőleg ne 40-nel haladjon, feltartva a forgalmat
    -tanulja meg megkülönböztetni a bal és jobb kezét, vagyis ha balra indexel ne jobbra kanyarodjon
    - az oktató oktasson ne pedig telefonáljon vezetés közben”
  • 13. bespin 2010. június 26. 12:49
    „4. Mi bajod a pesti közlekedéssel? Szegeden kétszer gyökerebbek az autósok. Sokkal rugalmasabb a közlekedés ott, mint itt. Több a defenzív vezető arrafelé.”
  • 12. deszkás 2010. június 26. 11:52
    „Miért cseszegetitek a tanulókat? Okos "öreg" rókák milyen hülye mindenki persze rajtuk kivül! A tanulóvezetőtől nem féltem soha mig a vastagnyakú teLepjárós aki a fővárosban nyomja a kürtöt., na az a nem semmi. És ha Pestre megy a város szélén taxit hiv.”
  • 11. IVY 2010. június 26. 11:31
    „Lesz áááám sok lekoccolt tanulóvezető autó! :) :)”
  • 10. ValakiaSOKKözül 2010. június 26. 11:27
    „"8. hozzászólás evi1979 2010.06.26. 10:59 "

    ..és szerinted csak az oktatóknak sovány a bevétel???? sokan vagyunk akik közlekedünk és időre kell mennünk egyik helyről a másikra.....mikor a csúcsforgalomban 2-3 szor lefullad egy tanulóvezető a lámpánál, na az már bosszantó, mert elindulni nem ott kellene megtanulni....
    Nem a tanulóvezető hibája, hanem az oktatóé, met aki nem alkalmas még stabilan elindulni, kanyarodni, annak nem a csúcsforgalomban a helye.....”
  • 9. 1131 2010. június 26. 11:25
    „blabla.. mi csoda kifogás...
    Na nehogy már még a köcsög városvezetés jöjjön ki jól ebből a káoszból... -.-”
  • 8. evi1979 2010. június 26. 10:59
    „Az oktató persze hogy félti az autóját neki ez a kenyérkeresője! a bérüket tekintve nem írigylésre méltó! Üzemanyag, autó szervizelése stb!Ami marad nem kell a falnak menni tőle!”
  • 7. evi1979 2010. június 26. 10:54
    „Church kíváncsi leszek akkor is örülni fogsz e a szegedi tumultusnak amikor a 11000 ft-os vizsgadíjat többször ki kell adnod”
26 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Minden idők 2. legnagyobb lottónyereménye: 3 milliárd

Hárommilliárd forint, azaz kilenc nulla a 3 után. Ennyit nyerhet, aki hétvégén eltalálja azt a bizonyos 5 számot a 90-ből. Tovább olvasom