Délmagyar logó

2017. 07. 28. péntek - Szabolcs 15°C | 27°C Még több cikk.

Jövőre drágulnak a jegyek, a kedvezmények maradnak

Új menetrend lép érvénybe vasárnap. Vásárhely és Makó között már csak busszal tudunk közlekedni, a vonat megszűnik. Újdonság, hogy Vásárhelyről sűrűbben, kétóránként indul busz Budapestre. A menetjegyek várhatóan 15 százalékkal drágulnak jövőre.
Az országban 25 vonalon szűnik meg a vasúti személyszállítás vasárnaptól, ebből egy található Csongrád megyében: a Hódmezővásárhely és Makó közötti 34 kilométeres szakaszon december 13-ától csak autóbusszal tudunk utazni. A menetidő nagyjából ugyanannyi – járattól függően 40 perc egy 1 óra között változik –, buszok viszont gyakrabban indulnak – vannak olyan napszakok, amikor negyedóránként.

Mivel a megyei jogú városok közül Hódmezővásárhely kimarad az országos vasúti személyszállítási hálózatból, sűrítik a Budapestre közlekedő buszjáratokat. Vasárnaptól oda-vissza kétóránként jár majd autóbusz, ami azt jelenti, hogy a jelenlegi járatok mellé plusz 5 járatpárt állít be a Tisza Volán Zrt. a Volánbusszal közösen.

Makó és Vásárhely között nem jár majd vonat, az utasokat a Tisza Volán Zrt. szállítja.
Makó és Vásárhely között nem jár majd vonat, az utasokat a Tisza Volán Zrt. szállítja.
Fotó: Tésik Attila 

A decemberi buszbérletek január 7-én 24 óráig érvényesek: ugyanígy elfogadják a Vásárhely és Makó között megvásárolt vasúti bérleteket, valamint a MÁV szabadjegyeket is. Várható, hogy 2010. február 1-jétől a helyközi és a távolsági közlekedésben emelkednek a tarifák: a menetjegyek mintegy 15, a bérletek 10 százalékkal drágulnak.

A Népszava korábban arról írt, hogy politikai okokból nem nyúlnak viszont a kedvezmények rendszeréhez, pedig eredetileg komolyan átszabták volna a jelenleg 7,5 millió állampolgárt valamilyen utazási kedvezményre jogosító szisztémát. A kormány a változtatásoktól évi 9 milliárd forint körüli költségvetési megtakarítást remélt. Jelenleg a vasúti utazások többsége államilag erősen dotált: a napi mintegy 130 ezer utasnak csupán 15 százaléka vált teljes árú jegyet, a többiek vagy teljesen ingyen veszik igénybe a vasúti közszolgáltatást, vagy kisebb-nagyobb kedvezményt kapnak – írta a napilap.

Az új vasúti és buszmenetrendek az interneten is elérhetők a www.mav-start.hu és www.menetrendek.hu oldalon.

Olvasóink írták

28 hozzászólás
12
  • 28. őrgróf 2009. december 13. 12:17
    „Nagy kár. 15 éve mondogatom:Bp - Kkfélegyháza, onnan tovább: Szeged - Szerbia, vagy Gátér - Csongrád - Szentes - Hmvhely, - Makó - Nagylak - Románia - ba mehetnének a kamionok vasúton!!!! Ebben az országban mindenki alszik??? Sajnos a sültgalamb is téli álomra szenderült...”
  • 27. Konrad 2009. december 13. 00:57
    „(Csöndes zárójeles megjegyzésem, mert ezen a környéken sajnos az összefogás nem divat. De valószínűleg a környék fejlődésének az egyik kulcsa lehetne, ha a Hmvhely-Szeged-Makó háromszög megpróbálna közösen fejlődni. Ehhez meg nagyon jó lenne egy olyan körjárat, ami összeköti a három várost, és Szegeden az 1-es villamos vonala is beletartozna. Igaz, ehhez a mostaninál szélesebb és erősebb sín kellene Szegeden, plusz kéne az a fránya déli vasútihíd is, de persze nem az elkövetkező 3-4 évről beszélek. A három város és a vonzáskörzetük együtt ugyanis hosszabb távon igazi világváros méretű lehetne, már amennyiben valóban cél egy modern és gazdaságilag önálló egység.)”
  • 26. Szemif 2009. december 12. 19:29
    „25. Hát erről beszélek! De például Makó esetében szerintem Búzás nagy balhét csapna, ha az ipari parkját kiszolgáló vonal vörös tárcsát kapna a Makói elágazás után. (egy város számára fontos, hogy az ipari parkja kiszolgálható legyen vasúton is) Elvétve szokott lenni más tehervonat is, hogy most van-e, azt nem tudom. Továbbá kérdés, hogy mi igaz a Fidesz ígéreteiből, mert nagyon fogadkoznak, hogy majd újraindítják mindenütt, meg kánaán, na majd meglátjuk.”
  • 25. Miszter 2009. december 12. 19:19
    „Szemif! Azt nem mondtam, hogy kizárólag azokat zárták be, ahol nincs teherszállítás, valóban akad egy-két kivétel, de ezek sem a mi vidékünkön, és csak a szabályt erősítik. Ahol van teherforgalom, ott már egyszerűbb fenntartani a személyszállítást is, mégha veszteséges is (mert mindenhol az). A Makóra tartó tehervonatok csak az autópályaépítéshez viszik az alapanyagokat még egy fél évig, más cargo forgalom nincs. A battonyai vonalon sincs cargo, de itt a személyszállítás is megmarad, politikai okokból (Karsai miatt).”
  • 24. Szemif 2009. december 12. 19:00
    „20. "Teherforgalom meg már évtizedek óta nincs több vasútvonalon, na ezeket zárták be most."

    Csak ne felejts el szólni a jövő héten Makóra induló tehervonatoknak, hogy már évtizedek óta nem járnak, meg az esztergomi Suzuki gyárnak is érdemes jelezni, hogy a napi két-három tehervonatukkal menjenek a fenébe (amit egy most szünetelő személyforgalmú vonalon fuvaroznak)...és hamár belejöttél Battonyára is zavarj ki egy Szergejt 4-5 Eas kocsival, elvégre a logikádból lejönne, hogy ami megmarad, ott van teherforgalom. :-)
    Az, hogy a KHEM nem rendeli meg a SZEMÉLYszállítást erre a 25 vonalra, az nem jelent semmit, attól ezeknek ugyanúgy vonatok fogadására készen kell állniuk, például ehét hétfőn két 2007-óta szünetelő vonalon is közlekedett Mikulás-vonat gyerekeknek. De mondhatom a Diósjenő-Romhány vonalat is, aminek a felújítására a személyvonatok megszüntetése után jutott pénz.......mégjobb a Kaba-Nádudvar vonal, 30 éve nincs menetrendszerinti személyforgalom, de még mindig járnak arra tehervonatok.”
  • 23. Zsoltee0716 2009. december 12. 18:46
    „"Újdonság, hogy Vásárhelyről sűrűbben, kétóránként indul busz Budapestre." Járatok száma? Nehéz lett volna leírni!!! 9 indulási időpont ami nem átszállásos! menetrendek.hu-ról! Tiszás oldalról ugyanez 4db mind a Volánbusz inditja!
    Van ahol 1 óra a különbség!
    Ez igen ez Mo. legsűrűbben járó járata lesz akkor.”
  • 22. 620829 2009. december 12. 18:16
    „az autónak nincs párja.........és nem kell a sok .....emberkéhez alkalmazkodni”
  • 21. Konrad 2009. december 12. 18:15
    „Miszter, ez így nem lesz jó!

    Nem fröcsögsz, logikus dolgokat írsz, nem illeszkedik az országpusztító összeesküvés-elméletbe! Hát hogyan gondolod ezt? :D

    Majd figyeld meg, nem azt fogják vitatni, amit írtál, hanem a személyed lesz a szálka...”
  • 20. Miszter 2009. december 12. 17:51
    „Főleg flexsnake-nek szól a mondandóm. Egyik magyar település se marad busz, vasút nélkül. Egészen pontosan a 3152 település közül 2 (kettő) helyen nincs buszközlekedés, a többi 3150 helyen van (és továbbra is lesz). Az egyik Zebegény a Dunakanyarban, de ez vasúti fővonal mellett fekszik, a másik Nemesmedves (Vas megyében), de itt is csak azért nincs busz, mert nem bírja el a hid a buszok súlyát a faluba vezető úton, és amúgy is csak 21-en laknak ott.
    Amúgy ahol meg van vasútállomás, ott azért nem használják, mert a falu (város) szélén található, sokszor 2-3 km-re a központtól. Teherforgalom meg már évtizedek óta nincs több vasútvonalon, na ezeket zárták be most.”
  • 19. dragboyz 2009. december 12. 17:33
    „Én nagyon "szerettem" vonatozni, nekem jobban is tetszik mint a buszozás, csak mára élvezhetetlen lett!
    ha az elektromos pályák jobban kiterjednének, és a vonatok egy hangyányit minőségibbek lennének, akkor szerintem több igény lenne rá!
    Én így is használom, pedig hát.....”
  • 18. macs 2009. december 12. 17:32
    „Előrebocsájtom szeretem a vasútat, de ha egy vonalon és most sokat mondok, csak 5-10 ember utazik, mert a vasútállomás messze van a településtől és közelebb van a főutcán a busz, akkor azt a vonalat tényleg felesleges megtartani. Az emberek zöme eddig is busszal járt és ezután is busszal fog, miért sorvadna el a település?”
  • 17. Gazficko 2009. december 12. 16:36
    „Hofi mondta a 80-as években a drágulással kapcsolatban, hogy:

    "Mi az 30 kg-os és legel? Januártól te. Nem tudtad?"”
  • 16. Titanilla 2009. december 12. 16:34
    „Igen, meghalásra itélnek némely települést! A rendszerváltás óta semmi nem nyeresége, ezért zárták be a sok gyárat, nincs munkahely, nem is igyekeznek teremteni, lassan elhiszem, hogy a globalizációnak nem kell ennyi ember! Sokan vagyunk, irtani kell valahogy a népet. És azt gondolom, hogy a válságkezelést a nyugdijasoktól való elvonással kezdték, majd a kedvezményes utazás " felülvizsgálatát " is ott kezdik, megint tőlük vonnak el, ők nem tudnak sztrájkolni, tiltakozni. Egy ismerősöm a dunántúlról jönne meglátogatni édesanyját a kisfiával, kettőjüknek oda-vissza l8 ezer ft lenne a menetjegy a vasuton. Mivel minilmálbért kap , nem engedheti meg magának!!. A mamája beteg! Szégyen!!”
  • 15. Gazficko 2009. december 12. 16:32
    „Nagybátyám a MÁV-nál dolgozik, de ő sírja el magát amiatt ami a MÁV-nál folyik.”
  • 14. KolompárRómeó 2009. december 12. 16:09
    „9. hozzászólás flexsnake 2009.12.12. 14:43

    "A parlament is veszteséges. Fűtünk rájuk, villanyt fizetünk de nem csinálnak bevételt. Vagyis szüntessük meg."

    Bazzzz! Írtál sok okosat, de ez mindent visz! Maximálisan támogatom!”
  • 13. Szemif 2009. december 12. 15:53
    „Amúgy érdemi változás a Szeged környéki vasútvonalok nem lesz, talán csak annyi, hogy a hibridIC-k óra :45-kor indulnak, és a Tömörkény újra mindennap közlekedik (a 10:45-ös IC, ami eddig csak pénteken és hétvégén járt), így végre visszaáll az órás ütem. Békéscsaba felé marad a menetrend, ellenben több lesz a nagy mozdonyos vonat, mint eddig, mivel az Uzsgyik (az orosz motorkocsik) átkerülnek más vonalakra. Eddig napi egy pár vonat volt mozdonyos, most majd ha minden igaz 3 lesz az, pénteken, vasárnap még több. Újszegedről is marad a Mezőhegyes-Békéscsaba feé közlekedő vonatok menetrendje.”
  • 12. Szemif 2009. december 12. 15:45
    „11. Ha ezt kapod felül van egy sárga csíkban? A 2009/2010-es menetrendi év adatihoz kattintson ide.”
  • 11. elem 2009. december 12. 15:36
    „"Az új vasúti és buszmenetrendek az interneten is elérhetők a www.mav-start.hu és www.menetrendek.hu oldalon. "
    "A megadott indulási nap kívül esik a menetrend érvényességi időszakán."
    Kösssz ...”
  • 10. TrombiFrédi 2009. december 12. 14:45
    „a címből csak a várható további színvonal csökkenést felejtették ki...!!!”
  • 9. flexsnake 2009. december 12. 14:43
    „És majd valamelyik farok aki életében nem utazott tömegközlekedéssel statisztika alapján megmondja mely településeken kell megszüntetni a vasutat. Mert nem nyereséges. Hát öregem nem is lesz az. Ugyanis sehol nem nyereséges a tömegközlekedés. San Franciscoban ahol egy bumanagy buszállomás mellett egy még nagyobb vasút is van, egyik sem nyereséges. Pont annyi a bevételük amiből a fenntartást meg a dolgozókat ki tudja fizetni. Hát ugye nem szüntetik meg mert éppen nem veszteséges. Éppen nem, de ha az lenne akkor benyelnék mert szükséges.
    Mit csinál az ember ha nem nyereséges valami? Bezárja. Bezárja akkor is ha mondjuk ott lehet egyedül szívátültetést végezni, a legközelebbi ilyen hely meg 200kilóméterre van. 200kilóméteren majd elhullik pár ember. Nem baj, van helikopter. Összesen 2 darab ami meg az utóbbi kórháznál nem tud leszállni mert valami barom a villanypózna mellé építette a leszállóhelyet. A város szélén az autóútnál száll le...
    Aztán szüntessünk meg kórházat meg mindent. A vasutvonalakat is zárjuk be mert a vasut veszteséges. Valaki mondja már meg hogy mikor volt nyereséges? Soha. A parlament is veszteséges. Fűtünk rájuk, villanyt fizetünk de nem csinálnak bevételt. Vagyis szüntessük meg.”
28 hozzászólás
12

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Időutazás a Délmagyarral: Viták a képzőművészetről

1987: A szeged képzőművészet múltjáról és jelenéről bontakozik ki vita a Délmagyarország hasábjain. Ennek apropója egy áttekintő tárlat 1960-tól 1985-ig. Tovább olvasom