Délmagyar logó

2017. 10. 18. szerda - Lukács 10°C | 24°C Még több cikk.

Judit és a tükör

Karmesternek készült Kolonits Klára, aki hamarosan Judit szerepét énekli A kékszakállú herceg vára nagyszínházi előadásain. Az Operaház magánénekese Cherubintól az Éj királynőjéig sokféle hangfajú szólamot sikerrel énekelt már.
Kolonits Klárát Éj királynőjeként is láthatta már a szegedi közönség. Fotó: Karnok Csaba
Kolonits Klára muzsikus családban született, fuvolázott, majd sokáig karmester szeretett volna lenni. Karvezetés szakra járt, amikor két év után egyik tanára megkérdezte: Miért nem énekel inkább? Húszévesen belevágott. Schultz Katalin növendékeként kezdte, majd a Zeneakadémia énektanári szakán folytatta tanulmányait. Egészen addig nem is gondolt rá, hogy operaénekes legyen, amíg egy évvel a diploma előtt Ruszt József meg nem rendezte A varázsfuvolát, amiben az első dámát alakította. Akkor döbbent rá, hogy ezt szeretné csinálni. Az Operaház ösztöndíjasa lett, majd a Debreceni Csokonai Színházban kezdte a pályáját. Cherubino szerepét éppúgy elénekelte, mint Olympiát vagy a Falstaff Annuskáját. A szegedi közönség 1997-ben ismerhette meg: az Éj királynője szerepében mutatkozott be.

– A koloratúrszoprán szerepek emocionálisan nem érintettek meg, nem éreztem művészi kielégülést tőlük. Az Operettszínházba kerültem, ahol néhány éve alatt a Marica grófnőtől a Csárdáskirálynő Szilviájáig szinte az összes nagy primadonnaszerepet elénekeltem. Nemcsak magyarul, hanem németül is, hiszen sokat jártunk külföldre. Oszvald Marika, Csere Laci, Kalocsay Zsuzsa csodálatos kollégáim voltak, rengeteget tanultam tőlük. Tiboldi Mária mutatta meg, hogyan kell átvonulni a színpadon egy sleppes ruhában. Szép sikerem volt, mégis úgy éreztem, ez sem az igazi – meséli Kolonits Klára, aki 2002-ben került vissza az Operaházba, ahol a Figaro Grófnőjétől a Don Giovanni Donna Annáján keresztül a Cosi fan tutte Fiordiligijéig szinte az összes nagy Mozart-szerepet elénekelte.

– Szerepköri váltásban vagyok, a Bohémélet Mimijét is alakítom. A szegedi Bartók-estet vezénylő Selmeczi György Auris Társulatával Verdi Attilájában is felléptem. A Kékszakállú Juditját már öt éve éneklem, az idei filmszemlén mutatták be az operából készült filmünket, amit azóta már a Duna Televízió is sugárzott. Selmeczi György dirigálásával lemez is készült a filmmel együtt. Tavasszal Palermóban énekeltem Juditot, ahol a közönség lelkesen fogadta a produkciót. Eleinte nem tudtam kivonni magam a nagy énekesnők hatása alól: Christa Ludwig lemeze a kedvencem, nagyon szeretem Marton Éva és Sass Sylvia felvételét is. A forgatásra azonban felépült bennem egy erőteljes saját Judit-kép, ami nagyon hasonlít rám. Minden nő számára tükörbenézés ez a szerep. Nem szabad hagyni, hogy az éneklés a színészi megvalósítástól elvegye az energiát. Érdekes, hogy a szegedi produkció rendezője, Juronics Tamás egészen mást gondol az operáról, ezért feladtam az elképzeléseimet. Érdemes volt, mert újabb és újabb ajtók nyíltak meg bennem Judit felé.

Tamás előadóművészként közelített a darabhoz, finoman lehántott róla minden operai sablont. Két lemeztelenített ember áll majd a színpadon – avat be a szegedi próbafolyamat műhelytitkaiba Kolonits Klára.
Elárulja, a jövőben legszívesebben romantikus Verdi- és Puccini-hősnőket énekelne. Az utóbbi időben többet lép fel külföldön, mint idehaza, de úgy látja, a nemzetközi karrier sokszor a szerencsén is múlik. Szeretné egyensúlyban tartani a hazai és a külföldi feladatait, mert a hétköznapokban családanyaként is helyt kell állnia: tizennégy éves fia klarinétozik, konzervatóriumi felvételijére készül.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Az alvó csecsemőket nem fényképezik

Hetente több száz embert fotóznak le a szegedi okmányiroda munkatársai. Nyaralás előtt,… Tovább olvasom