Délmagyar logó

2017. 01. 23. hétfő - Zelma, Rajmund -8°C | 4°C Még több cikk.

Júniusban kezdik az M43-ast

Szeged - Már pályáztatja az M43-as és az új Tisza-híd leendő építtetőit a NIF Zrt., májusban szerződést köt azzal a kivitelezővel, amelyik a legjobb ajánlatot teszi, és június elsején akár elkezdődhet a kivitelezés. Makóig 2010 augusztus végére ér el a sztráda 31,6 kilométere.

Az M43-as autópálya építéséről, ütemezéséről tartott részletes tájékoztatást tegnap a Csongrád Megyei Kereskedelmi és Iparkamaránál Reményik Kálmán, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. elnök-vezérigazgatója és Csicsely Gábor projektvezető. A beruházás indításáig ugyanis már csak hetek vannak hátra. A sztrádaépítésre kiírt közbeszerzési pályázat határideje április 23-án jár le, májusban megkötik a szerződést a nyertessel, és június elsején elkezdődhetnek a földmunkák.

Az M43-as Makóig elérő szakasza 31,6 kilométer hosszú lesz. A régi 5-ös út és a 47-es főút közötti első üzemet 2009 november végén átadják, a második, harmadik és negyedik ütemet pedig egyszerre, 2010. augusztus 31-én avatják – a tervek szerint. A kétszer kétsávos autópályához még egy 7 kilométer hosszú főutat, a 43-ashoz vezető úgynevezett lekötést is építenek Makónál. Akárcsak az M5-ösnél, itt is egyszerre, az összes szakaszon zajlanak majd a munkálatok: a Tisza-híddal például 28 hónap alatt készülnek el, vagyis két nyár áll a hídépítők rendelkezésére.

Szeged mellett egyelőre véget ér az M43-as. Fotó: Karnok Csaba
Szeged mellett egyelőre véget ér az M43-as.
Fotó: Karnok Csaba

Költségekről ma még nem lehet beszélni, hiszen tart a kivitelezők versenyeztetése. Az M43-as építésének kiadásait az unió 67 százalékos arányban állja, 33 százalék pedig állami forrás. A sztrádaberuházáshoz a NIF Zrt. az összes engedélyt megszerezte, a területek kisajátítása folyamatban van, a régészeti feltárásokról pedig a napokban írják alá a szerződést.

A híd

Reményik Kálmán elmondta, a Maroslele előtt épülő új Tisza-híd átadásához elegendő idő áll rendelkezésre. Az utolsó száz év statisztikai átlagát alapul véve árvízmentes időszakokra lehet számítani. Ez azonban nem zárja ki, hogy lehet egy nagyobb áradás, de a helyzetet a kivitelezőnek kell megoldania. Nem gond az sem, hogy a sztráda az algyői gázmezőn halad keresztül, „a műszaki tartalom rendben van, a Mollal a napokban írjuk alá a szerződést" – jelentette ki a vezető.

Elkészültek a Makó és az országhatár közötti 23,1 kilométeres szakasz engedélyezési és kiviteli tervei is, már a NIF Zrt. birtokában vannak a környezetvédelmi és építési engedélyek. Jelenleg azzal számolnak, hogy a kivitelezőt 2009-ben választják, 2010 első félévében elkezdik a munkát és 2012 végén – a románokkal egyeztetetett időpontban – forgalomba helyezik az utat.

A részletes tájékoztatón házigazdaként vett részt Szeri István, a kamara elnöke, aki elmondta, abban bízik, hogy a sztráda már az építése időszakában új munkahelyeket teremt. A NIF Zrt. elnök-vezérigazgatója megígérte, tudatják a leendő kivitelezővel, jó néven veszik, ha helyi vállalkozók bevonásával épül az M43-as. Botka László, Szeged polgármestere pedig azt hangsúlyozta, hogy az M43-as jelenleg nemcsak a városnak, de az egész megyének is a legfontosabb infrastrukturális beruházása. Szeged, amely regionális szolgáltató szerepre készül, az országban egyedülálló helyzetbe kerül majd, mivel két autópálya csomópontjában fekszik.

A sztráda építésének ütemezése

Első szakasz: 5. számú főút–47. számú főút között (2008. június 1.–2009. november 30.)

Második szakasz: 47. számú főút–4413. jelzésű önkormányzati út között, benne a Tisza-híddal (2008. június 1.–2010. augusztus 31.)

Harmadik szakasz: 4413. számú út–4415. jelölésű önkormányzati út között (2008. június 1.–2010. augusztus 31.) Ne feledkezzünk el arról sem, hogy az M43-as első három kilométeres szakasza már 2005 decemberében elkészült az M5-össel együtt, a sztrádától a régi 5-ös útig.

Negyedik szakasz: visszakötés a 43. számú főútra (2008. június 1.–2010. augusztus 31.)

Olvasóink írták

  • 10. indián 2008. április 11. 17:17
    „Kedves Csanyiv. 2005-ben is igérték hogy 2006- ban folytatják. Minden épitkezés csak tolódik és tolódik. A leghoszabb igérgetés szerintem a kiskunfélegyháza - szegedi autó pálya volt vagy nem ????????? Végülis elkészült.”
  • 9. csanyiv 2008. április 11. 14:31
    „indián, te a cseh kettőt nézted eddig? Mit ígérgessen, hogy jövő hét péntekre elkészül, akkor hihetőbb lesz? Azt tudod, hogy az M5 koncesszióban van 35 évre az AKÁnál, azt is, hogy kinek mikortól meddig volt jogosultsága továbbépíteni? Azt is, hogy ez meg kétharmados uniós támogatással készül, amivel néhány tízmilliárddal nem kell igénytelenebben építeni, félig megépíteni, az adófizetők pénzéből itt is a magánbefektető zsebét tömni? Hogy melyik uniós költségvetési ciklusban pályázhattunk erre a támogatásra (2006-2013)? Hogy a belyebb huzni = beljebb húzni? :)”
  • 8. strangerrr 2008. április 11. 13:47
    „Én jobbat mondok. Miért nem épült meg már 2002-re? Akkor még kevesebb ember halt volna meg....”
  • 7. indián 2008. április 11. 13:35
    „Már megint igérgetnek és 2 év múlva elkészül ???? Talán. Viszont ha 2005-ben folytaták volna a régi 5-től akkor már régen kész volna és azota is sokan életben maradtak volna. A nagyokosoknál belyebb kéne huzni a nadrágszijat és akkor volna itt lové hamarabb mindenre.”
  • 6. csanyiv 2008. április 11. 13:23
    „Azért az érdekes, hogy 1-esek itt tippeket adnának a kivitelezőknek, hogy hová srófolják a költségeiket. Nem volt elég az árkartellekből eddig? Inkább egymás alá kínáljanak, mint a mérnökár fölé, nem?”
  • 5. KI 2008. április 11. 09:59
    „Nagyon jó lenne ha tényleg készen lenne a kijelölt határidőig. A város fellélegezhetne. A szó szoros értelmében. A Kossuth Lajos sugárút a régió legszennyezettebb teülete.”
  • 4. Raptor 2008. április 11. 09:40
    „Muszáj nekik megcsinálni, mert a jelenlegi 43-ast nem tudják felújítani (nem lehet szerintem még félpályás útlezárást sem alkalmazni, mert az is katasztrófális dugókhoz vezetne), emiatt szerintem 1 éve múlva még asztfalt sem lesz azon az úton, annyira leamortizálja a jelenlegi sokszoros túlterhelés.

    Tehát, nem lehet ezt a témat elkenni.”
  • 3. CSJ 2008. április 11. 09:16
    „minden beruházáson vannak előre nem látott problémák amit meg kell oldani. Ez természetesen növeli a beruházás költségét. Örülni kellene, hogy végre elkezdődik az építkezés. Nagyon de nagyon nagy szükség van rá.”
  • 2. strangerrr 2008. április 11. 08:59
    „Kérdésedre válasz a "A sztráda építésének ütemezése" című részben a cikk végén...

    Na igen, ha nem épül miért nem épül, ha épül akko´ meg hu de drága.... Ha 2x1 sávon épülne (olcsóbb lenne) akko´ mé nem autópálya...

    Javaslom, ha ennyire nem tudunk örülni az M43-nak, építsünk inkább M44-et Békés megyében, vagy M4-et a Jászságban, vagy M85-M86-ot Győr meg Vas megyében... hátha ott nem fanyalognának...

    (A 4-es metrót nem kavarnám ide, bár az oka ott is megvan, hogy miért növekszik a költségvetés)

    Ja egyébként a 47-es négysávosítás tendereztetése is elindult.

    str”
  • 1. Kért Elek 2008. április 11. 06:48
    „Melyik évben kezdik el ??

    ."Költségekről ma még nem lehet beszélni, hiszen tart a kivitelezők versenyeztetése. "
    Majd ahogy az idő halad előre úgy növekszik a költségvetés, épp úgy mint a 4-es metrónál.”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Ritka itthon a szájsebész, mint a fehér holló

Szeged - Megdöbbentően kevés szájsebész dolgozik Magyarországon, az egész dél-alföldi régiót ellátó Szegeden jelenleg mindössze hat szakember praktizál. Tovább olvasom