Délmagyar logó

2017. 12. 16. szombat - Etelka, Aletta 1°C | 11°C Még több cikk.

Kalandozás a Pokol bugyraiban

Szeged - Liszt Ferenc szimfóniáit választotta a 200 éve született komponista emléke előtt is tisztelgő Inferno című kétrészes táncestjéhez a Szegedi Kortárs Balett. A pályafutását befejező Roberto Galvan és Juronics Tamás koreográfiáját is ünneplésben részesítette a közönség a pénteki nagyszínházi premieren.
Liszt Ferencet évtizedeken át foglalkoztatta a középkor lexikonának, Dante Isteni színjátékának sokrétű szimbolizmusa, filozofikussága. 45 évesen komponált a költemény nyomán szimfóniát – erre készített a Szegedi Kortárs Balett számára koreográfiát a társulat visszatérő vendégalkotója, a pályafutását ezzel a hattyúdallal befejező, hasonló korú Roberto Galvan. „Ki itt belépsz, hagyj fel minden reménnyel!" – szólal meg a darab kezdetén László Zsolt tolmácsolásában a Pokol kapujának „setét betűs" felirata. Dantét (Csetényi Vencel) Vergilius (Czár Gergely) hozza a színpadra; együtt lépik át az Inferno kapuját. A Pokolban Dante csuklyás alvilági figurákkal küzd, majd a szerelem halottjaival vagy a fúriákkal keveredik kéjes táncba. A jelzésszerű díszletet és a jelmezeket is megálmodó Molnár Zsuzsa színes varkoccsal díszített harisnyát húzott a táncosnők fejére, színes cipőjük, rikító szájfestésük tette még kísértetiesebbé őket. Reneszánsz selyemruhát imitáló kék jelmezben lép színre Beatriceként Markovics Ágnes – Csetényi Vencellel táncol kettőst; a zene líraisága is adja, hogy ez Galvan koreográfiájának legpoétikusabb része. Markovics artisztikus, mélyen átélt kifejezéssel tölti meg a mozdulatokat, sikerül hús-vér, szenvedélyes, mégis éterien tiszta asszonyi figurát teremtenie.

Miközben a Purgatórium-tételben a tisztítótűzben üdvösségükre váró lelkek vergődésének panaszos muzsikája szólal meg, félkezes mankóval, szürreálisan vonagló depresszív figurák népesítik be a színpadot. Haller János veszi át Dante szerepét, Markovics Ágnessel ő már zaklatottabb kettőst táncol. A záró Magnificat-tételben Finta Gábor kidolgozott izomzatát mai Chippendale-fiúként mutogató modern Apollóként tűnik fel, Fehér Laura hófehér Angyal-figurája kíséri vándorútján Dantét (Czár Gergely táncolja végül a költőt) a nevezetes lépcsőn. Letisztult, Liszt zenéjére érzékenyen ráhangolt darab Galvan koreográfiája.

Belső pokol: Szarvas Krisztina és Czár Gergely kettőse. Fotó: Frank Yvette
Belső pokol: Szarvas Krisztina és Czár Gergely kettőse.
Fotó: Frank Yvette

Juronics Tamás a Faust-szimfóniából a címszereplő arcvonásait eltorzítva, darabokra törve megidéző, Mefisztóról elnevezett harmadik tételt választotta Belső pokol című darabjához, amelynek Óda a szeretőkről alcímet adta. A vallomásos, önreflexiószerű mű sok szempontból Juronics két korábbi Bartók-produkciója, A csodálatos mandarin és a Kékszakállú folytatása, és a koreográfust legjobban izgató örök témát, a férfi–nő viszonyt boncolgatja. A tavaly az évad táncosa címet elnyert, majd sérülése és térdműtétje után egy teljes évet kihagyó Czár Gergely tökéletes formában, kirobbanó energiával, magabiztos könnyedséggel táncolja a kétarcú, Faust és Mefisztó vonásait is hordozó férfialakot. A darab megérne egy alaposabb pszichológiai elemzést: a férfi ruháit ledobva, önmagát adva igyekszik meghódítani nőt, aki kicsit kéreti magát, tetszik neki az ostromló udvarlás. A színpadon hatalmas, átlátszó fóliafüggönyök választják el a két szereplőt – ezeken kell áthatolniuk. Juronics darabja nyersebb, vadabb, szexuálisan túlfűtöttebb, mint Galvané – a fiatal, tehetséges és gyönyörű testű Szarvas Krisztinának méltó kihívás eltáncolni az izgalmas nőalakot. Épp fordított utat jár be a kapcsolatban: míg a férfi fokozatosan felöltözik, ő szinte mezítelenre vetkőzik. Juronics koreográfiája perfektül követi a belső vívódásokat jól kifejező Liszt-muzsikát; technikailag, látvány és mozgás tekintetében is profi alkotás.

Kissé leegyszerűsítő az a macsó filozófia, ami árad a Belső pokolból: a nő elveszítve büszkeségét, a reménytelen kapcsolat megtartásáért mindenre hajlandó, végül követelőző őrültté válik. Az elidegenedett, kiábrándult férfi közben felsőbbrendű közönnyel szemléli szenvedését és pusztulását.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Biciklit kapott a rendőrzászlós

Szeged - Díszegyenruhában vette át ajándék biciklijét Bába Mihály rendőrzászlós szombat délelőtt a… Tovább olvasom