Délmagyar logó

2017. 03. 23. csütörtök - Emőke 11°C | 21°C Még több cikk.

Kánikulában 14-16 centit nő a Belvárosi

Szeged - Szombattól egy hónapra kiszorulnak az autósok a szegedi Belvárosi hídról, mert javítják. Kovács Ferenc hídmesterrel – aki a város 45 hídjáért felel – szemléztünk alul- és felülnézetből.
15 éve esett át a legutóbbi nagy felújításon a szegedi Belvárosi híd. Azóta felügyeli a Szegedi Környezetgazdálkodási Nonprofit Kft. megbízásából külön hídmester: a nyugdíjas Kovács Ferenc. A 74 éves szegedi hidász hetente egyszer szemrevételezi a 61 éves tiszai átkelőt alul és felül, kívül és belül. „Leltároz" minden egyes közúti és folyami jelzőtáblát, lámpát, korlátot, dilatációs lemezt, lépcsőt, víznyelőt, galambriasztót, rácsot, közművezetékeket rejtő hídkamrát.

– Tízévente műszer „tapogatja" végig az acélszerkezetet. Legutóbb 2004-ben, amikor kiderült, hogy a dilatációs elemeket ideje cserélni. A beavatkozás nem halasztható – magyarázta a hídmester. 37–38 fokos kánikulában akár 14–16 centit is nő a Belvárosi híd. Ezért 5 helyen mozgó fémelemeket építettek be. Ezek a gumiba ágyazott acéllemezek váltak föl a becsurgó víz miatt. Félő, hogy hamarosan kifordulnának a helyükről, ami balesetveszélyes lenne, és több hónapra az egész hidat hermetikusan le kellene zárni.

Kovács Ferenc Szeged 45 hídjáért felel. Fotó: Segesvári Csaba
Kovács Ferenc Szeged 45 hídjáért felel.
Fotó: Segesvári Csaba

A 382 méter hosszú hídra egy nagy festés is ráférne, de arra a mostani felújítás nettó 70 millió forintjából nem telik. Legtöbb gond – meséli a szegedi hídember – nem az átkelővel, hanem a kártevőivel adódik. Régen hídmászók bravúroskodtak a Tisza fölötti íven, a mutatványnak kerítés vetett véget. Firkálók ellen való a lemosható bevonat. A napsütésben a galambhadak korábban a Boszorkánysziget felőli párkányra ültek kis sorba piszkítani. Oda riasztókábelt húztak. A szolgálati feljárót akkor torlaszolta el Kovács Ferenc, amikor tavaly a hídtest alatti szerelőkosárba is felmászott egy fiatalember, leesett, és halálra zúzta magát a betonon. Hajléktalanok ellen a sűrűbb őrjárat segít. Tehetetlen viszont a zászlótépőkkel, lámpa- és rácstolvajokkal, falfirkászokkal szemben.

Szombattól hídzár

Péntek éjféltől 2 hétig kizárólag gyalogosok, biciklisek, trolik, buszok és a megkülönböztető jelzést használó járművek mehetnek fel a hídra, félpályás útzár mellett. Augusztus 1-jétől 9-éig: csak a gyalogosokat és bicikliseket engedik át. A tömegközlekedést is a Bertalan-hídra terelik. Augusztus 9-étől 18-áig: megint félpályás útzár mellett a gyalogosok, biciklisek, a tömegközlekedés és a megkülönböztető jelzést használó járművek vehetik igénybe a hidat. Autósoknak szombattól egy hónapig csak a Bertalan hídon át szabad az út.

Olvasóink írták

  • 6. csanyiv 2009. július 14. 23:48
    „Váradi, csak éppen azt felejted el, többek között, hogy mekkora a Margit híd forgalma és mennyi időre is lesz lezárva...”
  • 5. Gazficko 2009. július 14. 18:47
    „WTF?????????????????

    Szegednak hogy van 45 hídja?????????????? Van a régi és az új hid( eddig kettő) Ott van az Izabella hid és az három, épül az M43-as autópályánál a híd, ez lesz majd a 4. hídja Szegednek.

    Sztem az egész országban van 45 híd.”
  • 4. CID 2009. július 14. 14:48
    „palibá : a Margit hídnál, mindkét oldalt rakpart van. A strandfürdőn vagy a laposon gondoltad felvezetni az autókat ?”
  • 3. varadipal 2009. július 14. 13:35
    „Pesten a Margithíd felújítás miatt ponton hídról gondolkodnak a sereggel. Itt nincs megoldás? A hidat mindenképpen fel kell újítani, de az optimális megoldás megtalálásához is gondolkodó agyra van szükség.
    Egy kamion oldalán olvastam: Optimum solution. A fuvaros már rájött.”
  • 2. cyt 2009. július 14. 12:08
    „No és mi hír a harmadik ("déli) Tisza-hídról? Hát nincs már itt az ideje annak, hogy az is megépüljön? Hol áll (!!!) annak ügye? Azért kész röhej, ami a folyami átkeléssel itt Szegeden zajlik már évek óta. 1945-től 1975-ig nem növekedett annyival a közlekedés, mint amennyivel 1975 óta. Akkor mégis olyan emberek éltek és vezették az országot, akik látták ELŐRE, hogy a közlekedés zavartalan lebonyolításához szükség van (volt) a ma Bertalan hídnak nevezett északi hídra. Időben megtervezték és fel is építették. Akkor most kik is a felelősek az áldatlan mai állapotok kialakulásáért? A halogatásokért? A toldozgatás-foldozgatásokért? Ekkora hanyatlás van a vezetői "emberanyagban" mára? Ennyi hancser idióta ül magas pozícióban?”
  • 1. daveedbrown 2009. július 14. 11:11
    „lesz ám káosz meg dugó sztem a Bertalanon....nem elég az ottani kamionforgalom is??

    u.i:Nem úgy volt hogy valameddig a gyalogosokat sem engedik át???(ha tényleg átengedik akkor ok...)”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Internetes alkalmi munkavállalás 2010-től

Szeged - Ebben a szezonban utoljára vehetnek a kezükbe alkalmi munkavállalói könyvet azok, akik így jutnak jövedelemhez. Tovább olvasom