Délmagyar logó

2017. 10. 18. szerda - Lukács 10°C | 24°C Még több cikk.

Karácsonyi meglepetés: talán elkészül az M43-as

Szeged - A Szeviép csődje óta már biztos: augusztus 31-ére nem készül el az M43-as Makóig tartó szakasza. Ha milliárdokkal tartoznak az alvállalkozóknak, ki fog az autópályán dolgozni?
A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. arról tájékoztatta a delmagyar.hu-t: „Az épülő M43 autópálya I. szakaszán július hónapban már a befejező útépítési munkálatok zajlottak, itt a befejezési határidő 2010. augusztus 31.". A NIF szerint a második és a harmadik szakasz esetében: „A II. szakaszon akkor fogjuk tudni megvizsgálni a szükséges határidő-módosítási kérelmet, ha elkészültek a Tisza hídnál az állapotfelméréssel, ahol a munka két hónapig állt a magas vízállás miatt. Egyetemleges felelősség jegyében a Sedesa, mint a konzorcium vezető tagja írásban vállalta, hogy befejezi a munkát. Társaságunkat már tájékoztatta arról, hogy keresi azon vállalkozókat, akik a szerződésben vállalt minőségi feltételeknek megfelelően tudják vinni a megkezdett munkát! A NIF Zrt. álláspontja szerint a Szeviép csődje nem hathat ki az út minőségére, sem a határidő módosulására."

Épül az M43-as. A levegőből jól látszik, az eredetileg tervezett augusztus 31-ei határidőre nem készül el. Ha minden jól megy és szerencsénk is lesz, decemberben szalagot vághatnak az arra méltóak. Fotó: a szerző (galéria)

Péntek délelőtt, még mielőtt az eső Szegedet is elérte volna, egy Falke kisrepülővel a magasból is megnéztük, hogyan áll az M43-as építése. Azt messziről is megállapíthattuk, hogy a második szakasz – ami az 5-ös út és a 47-es út között húzódik – még nem az aszfalttól feketéllik. A magasból jól látszódott, a töltések elkészültek, de az aszfaltrétegeknek még nyoma sincs. Sőt, az algyői olajmezőn, egy szakaszon még a nyomvonal töltése is hiányos – itt-ott az egykori szervizút fut.

Kijelenthetjük: augusztus 31-ig nem készül el az M43-as. De akkor mikorra fejezik be az autópályát?

Még csütörtökön a NIF Zrt. telefonon közölte a delmagyar.hu-val, hogy a Sedesa megállapodott az Euro Aszfalttal, a Délúttal és a Swietelsky-vel az aszfaltozások elvégzéséről. Megkerestük a Délutat, hogy megtudjuk: szerintük mikorra készül el a pálya.

– A hír részben igaz – kezdte a beszélgetést Juhász Lóránt, a Délút Kft. ügyvezető igazgatója. – A beruházó vizsgálja, az esetleges csúszás okát. Egy biztos: a Tisza idei, magas vízállása jogos késlekedési alapnak tűnik. Információim szerint jogi szempontból az egész M43-as építése egy szerződés: tehát nem lehetne szakaszonként kötbéreztetni, ennek ellenére a NIF ragaszkodik ahhoz, hogy az indokolatlanul késő részekért kötbért szedjen. A kötbér veszélye miatt szinte alig akad vállalkozó, aki a területen dolgozni szeretne. Ugyanis ha a Sedesára kötbért vet ki a NIF, az valószínű hogy kihat az alvállalkozókra is – mondta az aszfaltkeveréssel is foglalkozó vállalkozó.

Épül az M43-as. A levegőből jól látszik, az eredetileg tervezett augusztus 31-ei határidőre nem készül el. Ha minden jól megy és szerencsénk is lesz, decemberben szalagot vághatnak az arra méltóak. Fotó: a szerző (galéria)

Az algyői cég vezetője elmondta, ugyan kaptak felkérést a teljes második szakasz aszfaltozására, de a folyamatos bizonytalanság miatt nem vállalták a teljes munkát. – Mi egy középvállalkozás vagyunk, nagyon feszített ütemtervvel tudtuk volna csak elvégezni feladatot, így a határidőkben rejlő túlzott kockázat és a megfelelő garanciák hiánya miatt nem vágtunk bele – mondta Juhász, akitől megtudtuk: az aszfaltkeverékek egy részét fogják szállítani, a bedolgozást más vállalkozás végzi. – Két hete, 200 méter hosszan egy próbaszakaszt elkészítettünk, majd a megfelelő eredmények után a kivitelezések megkezdésére vártunk. Első ígéretek szerint augusztus 2-án indult volna az aszfaltozás, azonban csak némi csúszással augusztus 4-én indultak meg a munkálatok – vázolta a helyzetet a Délút Kft. ügyvezető igazgatója. Megtudtuk: az aszfaltrétegek bedolgozását más cégek végzik, társaságuk beszállítóként jelenik meg – havi maximum 10 ezer tonna aszfaltot kell rendelkezésre bocsátaniuk a megrendelőnek. Juhász Lóránt elmondta, hogy a 10 ezer tonna anyag piaci ára 200 millió forint – a tényleges munkavégzés elkezdődött, a Sedesa fizetési garanciát vállalt. – A Sedesa vállalta, hogy egy faktoring cégen keresztül fizet, amely remélhetően elegendő biztonságot nyújt az alvállalkozói teljesítések zökkenőmentes kifizetéséhez – magyarázta Juhász.

A Szeviép után maradt földmunkák sincsenek teljes mértékben befejezve – amit egy újabb vállalkozó vett át.

Épül az M43-as. A levegőből jól látszik, az eredetileg tervezett augusztus 31-ei határidőre nem készül el. Ha minden jól megy és szerencsénk is lesz, decemberben szalagot vághatnak az arra méltóak. Fotó: a szerző (galéria)

– Folyik az autópálya betonozása, ha ezzel végeznek és ideális az idő, 2 hónap alatt be lehet fejezni az aszfaltozást. Persze ehhez az kell, hogy ne legyen hideg, ne essen az eső. Az elmúlt időszak nem kedvezett az építésnek: a rengeteg csapadék sok helyen lemosta a töltést, a belvízzel is meg kellett küzdeniük a kivitelezőknek – mondta a Délút vezetője.

A repülésünk során látottakból és a Délúttal folytatott beszélgetésünkből arra következtetünk: karácsonyra elkészül az M43-as. Információnk szerint az M43-assal kapcsolatban már most szeptember végi műszaki átadásról beszélnek az alvállalkozók, de a látottak alapján ezt kétségesnek tartjuk.

Vagy nem - és mi lennék a legboldogabbak, ha beláthatnánk: tévedtünk. Egy biztos, péntek délben újra eleredt az eső.

Olvasóink írták

43 hozzászólás
  • 43. Naívolvasó 2010. augusztus 09. 20:41
    „Hajrá útépítők!”
  • 42. ahéttörpe 2010. augusztus 09. 12:19
    „Botka, meg a szoci városvezetés állandóan a beruházásokkal reklámozza magát, hogy "ez épül, az épül", de hát látjuk hogy a legfontosabb építkezés az M43-as is csigalassúsággal halad...”
  • 41. őrgróf 2010. augusztus 09. 12:03
    „39-40: hallottatok az árvizekről? Hogy a rakpart kétszer is, hosszú ideig víz alatt állt? Ez a .... Botka meg csak nézte, nézte, és nem ment le a víz...fúúúújjjjjjjjjjj!
    Egyébként mi tudtuk, mi lesz az uniós csatlakozás után, de a határon dolgozók közül senkit nem kérdeztek meg...
    Csak egy kis hasonlítás: hány km út épült 98-és 2002 között, és mennyi 2002-2010 között? És ebbe semmi pártpolitika nincs, csak a tények....”
  • 40. vuk 2010. augusztus 09. 11:32
    „Most keresik a kifogast, hogy mire lehet rafogni a kesest?..
    Ha ezt kulon keresni kell akkor mar biztosan kamu az egesz...”
  • 39. slyboy79 2010. augusztus 09. 09:19
    „Az még oké, hogy fél Szegedet "félkészen adtak át", de kérem szépen azért egy hidat nem szoktak félkészen átadni, hatalmas katasztrófa is lehet belőle :O Azért Botka Laci el ne siesd, Szeged útjai már amúgy is tönkre mentek :P”
  • 38. nagypappa 2010. augusztus 09. 04:08
    „Az tényleg igaz, hogy Románia és Bulgária EU-s csatlakozását nem vettük komolyan. Ha valakinek is eszébe jut, hogy a belépésük milyen forgalomnövekedéssel jár, biztosan arra megy tovább az autópálya nem pedig Röszke irányába.
    Most már mindegy, csak haladjon.”
  • 37. klj_54 2010. augusztus 08. 14:00
    „34. hozzászólás kabsij 2010.08.08. 13:06
    Hogy legyen mit kérdezned!”
  • 36. .zSoLTi. 2010. augusztus 08. 13:53
    „Jajj örgróf mert a komcsik aztán csinálták a pályákat mint a gép, azt se tudták hova lopják az emberek pénzét... ennyi pénzből amit elhazudtak lassan a Amerikáig lehetne függőhidunk....”
  • 35. jojogagarin 2010. augusztus 08. 13:50
    „ha elkészűl, és melyik karácsonyra??!?!!(2011,2012)”
  • 34. kabsij 2010. augusztus 08. 13:06
    „Miért kell Szegeden minden utat egyszerre feltúrni?”
  • 33. antikos 2010. augusztus 08. 13:05
    „2100. Karácsonya a várható időpont... Addig is szívunk...”
  • 32. burgikukac 2010. augusztus 08. 12:32
    „17. hozzászólás Tapasztalt 2010.08.07. 14:57

    nem tapasztalt vagy te, hanem szenilis. szerinted miota van ekkora forgalom? (2007)
    2000 elott nem volt benne ez a szakasz a legforgalmasabb 10 2x1 savos fout kozott.

    2 dolog miatt nott meg a forgalom: az m5-ot lehoztak szegedig + beleptettek a romanokat es a bolgarokat az eu-ba, a korabbi celdatum elott. az m5 miatt mar megeri erre kamionozni romaniabol, a csatlakozas miatt pedig megeri romanian keresztul kamionozni, szerbia (jugoszlavia) helyett.”
  • 31. klj_54 2010. augusztus 08. 09:21
    „Aggódó embertársaim, akik a stauról (forgalmi dugó) itt írtatok, remélem megtekintettétek a tévékben, hogy Európa többi országában 20 - 100 (jól látod egyszáz!) kilóméteres álló kocsisorok vannak!
    Az olaszoknál programozott a "Coda" ( dugó) a Qrva fizető kapuk miatt.
    Franciaország szintén átkozza ilyenkor a pályakapukat.
    Tehát nem a mi (amúgy) agyament politikusaink tehetnek arról, hogy a hazafelé tartó gyakorlatlan, helyismeret nélküli vendégmunkás özön miatt leáll a forgalom.
    Ha valóban Európa felé haladunk, akkor lesz ez még rosszabb is!
    Svájcon keresztül lehet Tranzitolni kamionnal négy óra alatt, beleértve a T2-es papír pecsételését és a pályadíj fizetését. De jelenleg egy nap nem elég, mert a rendőr félreállítja a kamionokat! Ott is a személyautóké az elsőbbség.”
  • 30. Sandman 2010. augusztus 07. 22:04
    „Nem volt bedugulva, hiszen a Kossuth Lajos sgt.-Nagykörút kereszteződéshez a sor vége a giga-mega körförgalomnál volt 2010.08.07-én 11 óra 30 perckor! Mire elkészül a pálya, addig teljesen tönkrevágják a felújított kereszteződést és sugárutat.
    Ja! Timisoarai BMW-s ejrópai a Fonógyári út kereszteződésében a város felé a Baumax-hoz kanyarodó sávon és a szemközti Fonógyári útra kanyarodó sávon kb. 100 km/h-val előzte a komplett sort. Majd mégis rosszul válaszhatott sávot, mert a mega-giga körben előttünk négy kocsival dekkolt, igaz a Vásárhelyi Pál felé vezető kanyaradó sávban, majd a zöld jelzésre két záróvonalon belülre és a sugárútnál vissza két záróvonalon! De ott nem tudott tovább ámokfutni, mert ott volt a sor vége. Én meg szép nyugisan elpilickáztam a Damjanichon és a Makkoserdőn és mire ő befordult a Nagykörútra én már Újszegeden ittam a hideg sört az árnyas fák alatt! ;-)”
  • 29. őrgróf 2010. augusztus 07. 21:36
    „Akinek még a sz.. is keserű... Bezzeg Bartha! Az aztán csináltatott autópályát, de mennyit! Itt tényleg mindenkinek elment a józan esze? Nektek a manna sem volna jó az égből, mert piros a színe?! Nem szeretem Botkát, de itt mindenki vak, hogy nem lát, vagy csak a narancsszínűt? Qrvára kíváncsi leszek, a FIDESZ hány autópályát épít és hogyan? ( amíg kész nem lesz, helikopterrel hordja az embereket, kocsikat, hogy néhány nyávogó szegedi ne kapjon "zajártalmat"? Brrrrrrrrrrrrrrrrr”
  • 28. CID. 2010. augusztus 07. 20:43
    „rika10 2010.08.07. 14:48

    Katasztrófa, bedugult Szeged, minden főút járhatatlan.
    ez igaz.
    ráadásul ma senki se dolgozott az munkaterületeken.
    ezért nem fog elkészülni semmi idöre.”
  • 27. TrombiFrédi 2010. augusztus 07. 20:42
    „Szeretném megköszönni minden szavakban -oldaltól függetlenül- Szeged érdékeit képviselő és hangsúlyozó poltikusnak, hogy még mindig nincs kész az M43-as és így lépésben lehet(ett) araszolni a kettőskörfogalomtól a belvárosig!Nem beszélve arról, hogy balkáni autóstársaink igen sajátságosan közlekednek a Kossuth Lajos sgt-Vásárhelyi Pál utca "hipper-szupper" körfogalmában!Köszönjük, hogy ezt is megcsinálták, elk...ták nem kicsit!”
  • 26. CID. 2010. augusztus 07. 20:40
    „az ember nem ellenséges a saját városával szemben !
    maximum az azt tönkretevök ellen !!
    botka janos a felelös.
    vagy hogy hivjak :))”
  • 25. macs 2010. augusztus 07. 20:24
    „Onuk,
    szegedi vagy?
    Szerintem nem, mert akkor nem lennél ilyen ellenséges a saját városoddal szemben.”
  • 24. barkzso 2010. augusztus 07. 20:18
    „No de - melyik karácsonyra?”
43 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Húsz év után hagyja abba Ványai Éva

Öt önkormányzati ciklusban képviselő, háromban alpolgármester is volt Szegeden Ványai Éva. Az MDF-ből már kilépett, és a politizálást sem folytatja. Tovább olvasom