Délmagyar logó

2016. 09. 28. szerda - Vencel 9°C | 22°C

Karcsúsodik a szegedi tömegközlekedés

Szeged - Hat százalékkal kevesebb utas ült autóbuszra tavaly, mint 2006-ban a Tisza Volán Zrt. helyközi és távolsági járatain. A szegedi villamosokon és trolikon kisebb arányú, de hasonló tendenciájú a változás.
Az egyéni közlekedés térhódítását, a tömegközlekedés karcsúsodását mutatja a KSH friss adatsora is. A Volán reakciója: a járatok esetleges összevonása, az SZKT-é: a szolgáltatás további javítása.

A helyi buszokról minden hetedik, a helyközi járatokról és a vonatokról minden tizenkettedik utas hiányzik 2004 óta – mutatja a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatsora.

– Mi először 2007-ben tapasztaltuk, hogy az előző évhez képest csökkent – 6 százalékkal – az utasok száma a helyközi forgalomban – ismeri el Mező István. A Tisza Volán Zrt. megyei közlekedési közszolgáltató divíziójának igazgatója magyarázatként elmondja: a múlt évben változtak a diákok utazási kedvezményei. Míg korábban a távolsági járatokon a diákoknak jegyük egyharmadát, addig most a felét kell saját zsebből fizetniük. Ezért ritkábban kelnek útra. A Volán erre – a racionalizálás jegyében – tavaly 4-5 százalékkal mérsékelte járatai számát, illetve a megtett kilométer mennyiségét. Ez is hozzájárult az utasok számának csökkenéséhez. Hasonlóképpen az országos jelenség: a romló életszínvonal hatására sokan kevesebbet utaznak, mint három-négy évvel ezelőtt.

Országos trend, hogy 2004–2007 között 8-8 százalékkal visszaesett a vonatok és helyközi autóbuszok kihasználtsága. Közben – a KSH szerint – az átlagos vasúti utazás 65-ről 58 kilométerre rövidült, míg az átlagos buszút 21 kilométeres maradt. Csongrád megyében mérséklődik a zuhanás, 2 százalék a különbség: tavaly az első negyedévben 30,3 millió, az idei első három hónapban 29,8 millió utas ült autóbuszra.

Utasok várakoznak a szegedi Mars téren. Fotó: Miskolczi Róbert
Utasok várakoznak a szegedi Mars téren.
Fotó: Miskolczi Róbert

– Szegeden a helyi közlekedésben jórészt az ellenőrzések szigorításával sikerült megállítani az értékszelvények (helyi közlekedési bérletek és jegyek) számának csökkenését – nézi saját statisztikáját Bálint Ákos. A Szegedi Környezetgazdálkodási Nonprofit Kft. közlekedésszervezési igazgatóhelyettese elárulja: például az általános dolgozó havibérletet váltók száma 2007 januárjában az egy évvel azelőttinél közel 12, míg idén év elején a tavalyihoz képest már csak 3 százalékkal volt kevesebb. Szerinte a tömegközlekedést használók értékelik, hogy az országon belül Szegeden volt a legalacsonyabb (2-5 százalékos) a bérlet- és jegyáremelés. Ugyanakkor világtendenciának nevezte a motorizáció növekedését, s következményét, az egyéni közlekedés térhódítását.

Hattized-négytized arányban oszlottak meg a hazai utazások 2006-ban a személygépkocsik, illetve az autóbusz, a vonat, a villamos és a troli között.

– Szegeden az 1-es villamos és a 8-as troli vonalán nőtt az utasok száma. A többi járatunk is népszerű, kis mértékű a csökkenés: egy átlagos napon 1999-ben 250 ezer, 2005-ben 232 ezer utast szállítottunk – jelenti ki Dózsa Gábor. A Szegedi Közlekedési Társaság igazgatója hangsúlyozza: a KSH az eladott jegyek és bérletek számából „képzett adatai" nem azonosak az utazók valódi számával. De tény: a tudatos környezet- és egészségvédelem mellett gazdasági oka is van annak, hogy Szegeden is sokkal több a kerékpáros, mint 10-15 éve, s hogy a tavasztól őszig kerekezők miatt is csökken a közösségi közlekedést választók száma.

Összevonni vagy megtartani?

„Lehet, hogy kénytelenek leszünk összevonni járatokat: például nem indul külön busz minden megyeszékhelyre, így mondjuk Pécsre, illetve a jelenlegi napi 8-ról 4-5-re csökkentjük a járatok számát. De az is elképzelhető, hogy nyáron szüneteltetjük a főként diákok által használt járatokat" – összegezte a Volán lehetőségeit Mező István. „A villamosokon és trolikon utazók megtartása érdekében sokat kell áldozni a fejlesztésre, a szolgáltatás színvonalának növelésére" – rögzítette az SZTK-stratégiát Dózsa Gábor.

Olvasóink írták

25 hozzászólás
12
  • 25. ifj. Nagy Gábor 2008. május 09. 08:46
    „Szolnok mellett Kecskemétről és Székesfehérvárról is elég elrettentő dolgokat lehet hallani tömegközlekedésileg.”
  • 24. ifj. Nagy Gábor 2008. május 09. 08:45
    „Kaccat!

    A volán fórumról kiutáltak. ;-)))

    Én hajnalban is fél óra (vagy max. 40 perc alatt) eljutottam már többször is Újszegedről a Nagyállomásra, ami nem csúcsidő, és átszállás is. De (ugyancsak Újszegedről) a Vadasparkhoz is egy órán belül oda tudtam érni már néhányszor.

    A 2-71-nél azt az előrelépést akkor ugye rögtön el is ismerted, hogy a végállomásukon kívül a belvárosi szakaszon megtörtént az összehangolás pár éve. A Gutenberg utcába pedig én sem szívesen csavarnám be a 2-est, hiszen a 71-es is inkább kényszerből megy arra (ugye a Mikszáthról kikanyarodva nem tudja a 2-es megállóját használni), az azért esik ki.

    A probléma úgyis meg fog oldódni, egyrészt ha kiköltözik a távolsági buszállomás, másrészt ha a Mars térig rövidül a 2-es, ez mindkettő pár év múlva meglesz, ha minden igaz.”
  • 23. ágicca 2008. május 09. 07:54
    „Sziasztok!

    Antiservernek igaza van. Én Szombathelyről költöztem ide, és mondhatom, Szegeden kitűnő a tömegközlekedés. Persze van mit fejleszteni... És nem kéne több olyan alacsonypadlós buszt venni, amin nincs ablak!Jön a nyár, megdöglünk!”
  • 22. Minibusz 2008. május 08. 07:56
    „Mindenkit megkövetek!

    Azon a héten szabadágon voltam, így nem is láthattam a számlálást!”
  • 21. joy 2008. május 08. 02:42
    „Okos szolgáltató fejleszt, hogy visszahódítsa elmaradó vendégeit, a buta meg kurtít.

    [18]Kaccat.
    A 2-es, és 90´-eseket nem lepasszolta, hanem anno átadására kényszerítették az SzKT-t "profiltisztítás" címszóval. /"Nehogymár két buszos társaság legyen Szögedébe!"/

    TiszaJolán még önmagával sem műxik együtt! Számtalanszor látom, hogy a Csillagtérnél együtt beálló 20-21Y-osokról megpróbálnak átszállni a másik járatra, az esetek többségében sikertelenül, mert amelyik hamarabb beért, ajtó becsapva az utas orra előtt, és husss!”
  • 20. Antiserver 2008. május 07. 21:40
    „Üdv mindenkinek!

    Sokakkal egyetértve azért felhívnám valamire a figyelmeteket. Barátnőm szolnoki, így volt szerencsém az ottani tömegközlekedési (Jászkun Volán) viszonyokat is megismerni. Azt kell mondanom, azután megtanultam becsülni az itthoni "csak" fél óránként közlekedő buszokat (pl. 76-os). Ezt a járatot pl. ajánlom mindenki figyelmébe:
    http://www.jaszkunvolan.hu/index.php?option=com_schedule&route=10501
    A járat elvileg egy egész városrészt (Alcsi) szállítana be a belvárosba, ehhez képest van, hogy 2 ÓRÁNKÉNT jár! Igény pedig volna rá, a járat amikor néha-néha jön, mindig teljesen tele van.

    Természetesen ezzel nem azt akartam mondani, hogy nálunk minden rendben van, és semmi se változzon, csak azt hogy valamennyire becsüljük meg azt, amink van.

    További szép napot mindenkinek!”
  • 19. Hutch 2008. május 07. 17:58
    „Lehet, hogy kénytelenek leszünk összevonni járatokat: például nem indul külön busz minden megyeszékhelyre, így mondjuk Pécsre, illetve a jelenlegi napi 8-ról 4-5-re csökkentjük a járatok számát. De az is elképzelhető, hogy nyáron szüneteltetjük a főként diákok által használt járatokat" - összegezte a Volán lehetőségeit Mező István.


    Józsika egyetértek veled, igazad van teljesmértékben. Mintha én irtam volna :D”
  • 18. Kaccat 2008. május 07. 17:58
    „Kedves Ifj. Nagy Gábor!
    Régebben mintha a volán fórumokon lettél volna...
    De ez nem ide tartozik :-)
    bármilyen olyan távolság a városon belül ahol át kell szállni. Különösen hétvégén, illetve csúcsidőn kívül.

    Ha elolvastad volna figyelmesen amit írtam, nem is vontam kétségbe, hogy a 2-71 nem a voláné. Természetesen azé, miután az SZKT már nagyon régen lepasszolta...
    Arra próbáltam rávilágítani, hogy az önkormányzat nem engedélyezte, hogy a két - egyébként azonos városrészbe közlekedő járat, ugyanabban a megállóban álljon meg...
    Ergo, akinek mind a két járat jó lenne (főleg amikor egyébként is fél óránként járnak) akkor vagy szaladgál a két megálló között (mint annak idején a Széchenyi tér és a Múzeum között, teljesen reménytelenül) vagy elsétál a Bartók Béla térig, mivel ott egy helyen megáll mind a kettő.
    Ezzel nincs is semmi baj, egészséges a séta, de mondjuk egy piacon történt bevásárlás után nem feltétlenül esik jól...”
  • 17. ifj. Nagy Gábor 2008. május 07. 17:06
    „Mil!

    Dózsa azt mondta, sokat kell áldozni a fejlesztésre, ebben mi nem igaz?

    Kaccat!

    Az 1 órán felüli utazási időre írnál pár életszerű példát (tehát nem a Szőreg-Kkdorozsma érdekel :) )?

    A 2-71 mindegyike a Tisza Voláné, tehát a nem egy helyről indulásuk nem jó példa a két cég együttműködésének hiányára.

    lakme!

    Az 1-est reggel hagyod le a postától az Aradiig, igaz? De ez nem a villamos hibája, tudjuk mindannyian...

    Ez a 10 perc gyalog - 20 trolival érdekesen hangzik, persze a reggeli csúcsban Újszeged felől ez is igaz, de ez megint nem a troli hibája...”
  • 16. Carlo 2008. május 07. 15:32
    „az már igaz, hogy nem csak 1 napon kéne vizsgálni az utasforgalmat, és abból nagy következtetéseket levonni...
    érdekes visszafelé fejlődünk? 6 % -al? na nemáááá
    valakiknek ez az érdeke, hogy ez legyen a végeredmény,
    csökkenteni, összevonni
    DE! nem inkább Ésszerűsíten? kéne?
    sok okos a volánnál is és az szkt-nál is....
    amikor egyes érdekek előrébb valóak egy közösség érdekeinél..

    lásd: amikor lezárták a Makkoserdősort , mert ott lakott 1 halljakend,.... s hiába volt jogtalan....na mindegy ez is csak szófecsérlés

    Ja és még valami!!!!!!!!!!!!!!!! ehhez tessék hozzászólni, és eljuttatni az illetékes igazgatóhoz, vagy ahhoz aki ebben ILLETÉKES!
    Szóval a Trolikon meleg van , nyáron, nincs légkondicionálás/ Skoda/
    Szegény sofőrnek melege van, ez nem jó
    de az se jó, hogy a fülke ajtaja nyitva, és ezzel 2 ülőhely használhatatlanná válik a sofőrfülke mögött, ez ugye nem baj, ha alig vannak a trolin, de csúcsidőben?

    nakérem lehet ezen is okoskodni, és becsukatni az ajtót”
  • 15. lakme 2008. május 07. 14:49
    „mondjuk, a helyi jaratra nem erdemes nagyon folulni. Az 1-es villamost a postatol az aradi terig lehagyom gyalog, pedig nem vagyok mar csirke. De ahol lakom is 10 perc a belvaros gyalog es 20 trolival, es olcsobb is. Az allomasrol is erdemes tobb embernek taxival. Van egy bolcselet : aki sokat markol keveset fog.
    A tavolsagi jaratokrol meg: most keszulok az orszag tulso felere, a vonat es a busz egyforma aru, de ez meg hagyjan ugyanannyi ido is :) ez egy nagy vicc”
  • 14. Kaccat 2008. május 07. 14:07
    „Kedves Mil,

    Újszegeden van pár iskola, még több kollégium, az OEP (hogy miért kellett oda építeni, valószínűleg sosem tudjuk meg) Gyermekklinika stb, az egyetem biológia tanszéke is kiköltözött oda...
    Ehhez képest minden busz fél óránként jár 8 után... (Természetesen a trolik elég kedvezően járnak, de Újszeged nem ér véget a Sportcsarnokkal, sőt...)
    Valamint nem elhanyagolható Újszeged jelentős népességnövekedése az elmúlt 10 évben (elég végigmenni a Fő fasoron, mennyi új társasház épült, a régi egycsaládos házak helyén...”
  • 13. Mil 2008. május 07. 13:50
    „A késésekkel nem lehet mit kezdeni-a buszokon sajna nincs magassági kormány. A 84-es meg csúcsidőben, a 84A-ssal együtt Tarjántól 5 percenként jár. Mi a f@szom kéne még? :) Sose értettem hova a f@szomba járnak át annyian Újszegedre, mi van ott? CSak nézem, hogy a csuklósok csúcsidőben állandóan fullon vannak, szine túlnyomás van az utastérben :) Újszegeden több a munkahely és az iskola, mint Szegeden??”
  • 12. Kaccat 2008. május 07. 13:44
    „Talán többen használnák a tömegközlekedést, ha normálisan járna...
    De azért vicces, hogy Szegeden 1 óra alatt nem lehet eljutni A-ból B-be, főleg ha át is kell szállni...
    Persze, hogy aki teheti, inkább kocsival jár, vagy inkább gyalog.
    DE az is hozzátartozik a dologhoz, hogy az önkormányzat évek óta meg akarja kaparintani az egyébként mindenki szerint rendkívül veszteséges helyi tömegközlekedést, és ezért ott tart be a volánnak, ahol tud (mindenhol, hiszen az útvonalengedélyeket is ő adja, még ahhoz is kell az engedélye, hogy sűrítsék a járatokat)
    Évek teltek el, mire engedélyezték, hogy a 2-es busz érintse a Mars teret, de persze nem ott áll meg, ahol a 71-es, hanem a kiflisbódénál, mivel az önkormányzat nem engedélyezte...
    Tehát ha esetleg a két cég együttműködne, akkor mi utasok is jól járnánk...
    Csak mintha éppen az utasok nem számítanának...”
  • 11. Vega 2008. május 07. 12:48
    „támogatja, csak nem eléggé.”
  • 10. Who 2008. május 07. 12:43
    „Valóban vannak érdekes dolgok... A reggeli 84-es buszok rendszerint késnek 5-10 percet. Reggel 9-kor a legkisebb buszt indítják, pedig tömeg van rajta, alig tudnak felszállni az emberek a Csillag térnél pl. Télen sokszor nem fűtenek, a kapaszkodóhoz párszor odafagy az emebre keze.
    Talán az utascsökkenés a villamos és autóbusz üzemű bérletek összevonásával is párhuzamosítható... Azért 4800 ft nem gyenge összeg a keresetekhez képest. Nekem is elég lenne az egyik és olcsóbb is lenne. Nem gondolkodnék azon, hogy veszek egy biciklit és inkább azt használom, s egy év alatt visszajön az ára...”
  • 9. Mil 2008. május 07. 12:11
    „SZtem az államnak támogatnia kéne a tömegközlekedést. ÉS a KRESZ-ben is elő kéne írni a buszok elsőbbségét.
    Dózsa meg elpuffantott egy jó nagy közhelyet.. Pont ő beszél fejlesztésről, amikor nincs nap, hogy ne legyen lerohadva egy troli, esetleg ne legyen áramszünet.. A TV meg sorra veszi az új buszokat, meg újítja fel a régieket(már amelyiket érdemes).”
  • 8. Jozsika 2008. május 07. 11:09
    „Érdekes, hogy a pécsi buszt hozzák föl példaként, amin legtöbbször olyan veszett nyomor van, hogy az ember a sofőr ölében ül... Úgyhogy ennyit a Tisza Volán szavahihetőségéről. Arra meg már régen lehetett volna gondolni, hogy iskolaidőben egyes járatokon többen utaznak! A ma már legalább péntekenként létező plusz járatokat is kínkeservesen, évek alatt indították be néhány évvel ezelőtt, míg akkora lett a buszokon a zsúfoltság, hogy már semmilyen módon nem lehetett fokozni. Ha kevés az utas, vissza kell fejleszteni, tipikusan a szocit idéző hozzáállás, nyilván tanultak a BKV-tól.”
  • 7. egyutas 2008. május 07. 09:26
    „És a másnapos sofőrök???? Mert bizony van ám olyan is, nem kevés!!!!”
  • 6. törzsutas 2008. május 07. 09:17
    „Kicsit komolyabban kellene megszervezni az egészet. Erre sajnos a cégnél lévő törzsgárda vezetők nem képesek már, ők a kommunizmusban nőttek fel, ma is abban élnek: az utasok vannak a Volánért. Valamint tiltanám a sofőrök dohányzását, a múltkor is rosszul lettem, és még a sofőrnek állt feljebb. A késéseket már nem is említeném.”
25 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Szegeden tanul a magyar Miss University

Szeged - Hazánk legszebb egyetemistája szegedi: egy diákszervezet választásán a szegedi univerzitás… Tovább olvasom