Délmagyar logó

2017. 05. 23. kedd - Dezső 15°C | 25°C Még több cikk.

Kereskedő a szégyenpadon

Legyen-e kétféle ár a termékeken, hogy a vásárlók lássák az áfacsökkentés miatti különbséget? – erről lehet szavazni a kormány SMS-kampányának negyedik hetében. A kereskedők azt mondják, ha nem drágul a beszerzés, érzékelheti a fogyasztó a különbséget. Ugyanakkor szerintük túl sok lesz az „olvasnivaló" az üzletekben.
Már most több az írás, mint a termék Fotó: Frank Yvette
A kormány előírhatja, hogy az üzletek az új ár mellett a régit is feltüntessék, így az emberek majd érzékelhetik, hogy az áfacsökkentés következtében több pénz marad a zsebükben – ez a hivatalos magyarázata annak, miért lenne jó, ha a fogyasztó több számot is olvashatna a jövőben az áru mellett. Jövőre ugyanis 25-ről 20 százalékra tervezik csökkenteni az áfakulcsot.

Martonosi István, az érdekvédelmi szervezet, a Kisosz megyei titkára szerint ezzel a jogszabállyal – hiszen nem kétséges, hogy a tervek megvalósításához törvénymódosításra van szükség – a kereskedőt akarják a szégyenpadra ültetni, holott az államot kellene – a titkár az üzemanyagár adótartalmának elviselhetetlen terheire célzott. Szerinte nem feltételezhető, hogy a vállalkozók a fogyasztók kárára cselekednének: hatalmas az árverseny a piacon, emiatt alulmaradnának azok, akik az áfacsökkentés ellenére is a korábbi árakon adnák el
Árkommandó

Mesterházy Attila, az ifjúsági és szociális tárca politikai államtitkára szerint a kormány január elsejétől úgynevezett árkommandót is bevet a fogyasztók érdekében, és feketelistát készítenek az extraprofitot megtartó multikról, amit szükség esetén közzé is tesznek. Az új fogyasztóvédelmi koncepció is ad olyan eszközöket a kormány kezébe, amellyel kikényszeríthető az árcsökkentés. Ebben szerepel, hogy a cégek fogyasztóvédelmi bírságai köztartozásnak minősüljenek.  
portékáikat. Amennyiben azonban magasabb beszerzési áron jut hozzá a kereskedő az áruhoz, és emiatt a kisebb áfakulccsal számolva is az ideivel megegyező ár jelenik meg a terméke mellett, ok nélkül „keveredik gyanúba". Ha minden marad a régiben, akkor viszont a fogyasztó valóban jobban jár.

Martonosi arra is felhívta a figyelmet, hogy a vevőnek túl sok olvasnivalón kell majd átrágnia magát, hiszen a termék mellett kötelező a kilós vagy literes egységárat is feltüntetni. Erre Keresztesiné Jenei Helga, a Barát Papír Kft. Arany János utcai üzletének vezetője is felhívta a figyelmet, aki az árudában megmutatta, már most mennyi szám üti ki a vevő szemét. És valóban: ha odafordulunk a szappanokat, avagy a füzeteket kínáló polcok felé, már szinte nagyobb az írás, mint maga a termék: a címkéken szerepel a név, a tömegegység, legnagyobb számmal maga az ár, majd alatta a kilós vagy literes egységár, és legalul a kód. Ezt a számhalmazt egészíti majd ki jövőre a termék tavalyi ára.
Július elsején Gyurcsány Ferenc miniszterelnök azt mondta, hogy a kormány számításai szerint egy átlagos, négytagú család havonta ötezer forintot takaríthat meg, ha a kereskedők nem tartják maguknál a hasznot.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Mérgező víz miatt pusztulnak a madarak

Tömegesen hullanak el a madarak Csongrád megyében az úgynevezett tavi bénulás miatt. Az állatok egy… Tovább olvasom