Délmagyar logó

2017. 04. 26. szerda - Ervin 8°C | 22°C Még több cikk.

Keresztül a városon

A nyaralók ismeretlen városokon is keresztülvágnak. Ilyenkor az útirányt jelző táblák segíthetik, hiányuk viszont vargabetűkre is kényszerít. A Szeged felé tartó, vagy e városhoz közeli határátkelőket kereső idegenek szemével néztünk körül. Az úti irányjelző tábla nem pótolja a térképet – jelenti ki Rigó Mihály, az állami közútkezelő cég szegedi főmérnöke.
Autós legyen a talpán, aki gyorsan és pontosan eligazodik a szegedi tábladzsungelben. Fotó: Segesvári Csaba
– Nincs ajánlott útvonal Szeged elkerülésére, illetve legegyszerűbb átszelésére a helyismerettel nem rendelkező autósok számára – osztja meg velünk tapasztalatát Majoros Gabriella. A gépjárműoktató „mazsoláival" megkóstoltatja az autópályát is. Ott nem látni olyan közúti táblát, amely útba igazítana, hogy például a Széchenyi térre tartó az első, a repülőtérre, Alsóvárosra igyekvő viszont elegendő, ha a második kijárón közelíti meg Szegedet.

– Az autópálya itteni szakaszán hiányzik az a figyelmeztetés, hogy a Röszkéig tartó szakaszon kell-e matrica, vagy hogy „a matricával nem rendelkező 500 méter múlva térjen le". S az elkerülő út kitáblázása is hagy kívánnivalót maga után – véli Völgyesi Csaba taxis. – De ha az autós már bekevergőzött Szegedre, azon könnyű áthaladnia – akár térkép nélkül is. Ebben segít, hogy kiírják az utak számát is.

Színes táblák

Szeged útjainak egyes szakaszain az autózók figyelmét elvonja a különböző színű útjelzők logikájának megfejtése, vagy a reklámtáblaözön. Például a harmadik körúton kék és zöld alapú táblák is jelzik az útirányt. Félrevezetheti a gyakorlatlan sofőrt, hogy például Vásárhely felől a Makkosházi körúton a Csongrád útirányt a zöld táblák jelzik, de mikor már jobbra kellene kanyarodnia, akkor pillantható meg egy tábla, de az éppenséggel kopott kék színű. De ebből az irányból az autópályát is nehéz meglelni: a Kossuth Lajos sugárút előtt nem sokkal egy fehér alapú tábla jelzi: Budapest, de a szokásos autópálya-embléma nélkül. – Az állami közútkezelő csak az állami utak körüli táblákért tehető felelőssé – tudtuk meg. Az autópályán elhelyezett úti irányjelző információkat az AKA Rt., a szegedi harmadik körút menti tábladzsungelt pedig az önkormányzat engedélyezi.

– Föltéve, ha a sofőr képes erre figyelni, mert nem köti le például az autó technikai kezelése, vagy az útszéli reklámtábla-rengeteg – kontráz Majoros Gabriella. – Ugyanis csak egy bizonyos gyakorlat megszerzése után alakul ki a közlekedési látás. Aminek fejlesztésében persze segít, ha például táblával előre jeleznek egy útkereszteződést, vagy utólag megerősítik. A KRESZ szerint is az a jó tábla, amelyik nem téveszti meg az úton járót.

Ismerősöm meséli, hogy egy átlagos nyári napon az 5-ös út városba érő szakaszán két órán belül két autós is kérdezte: Nagylak felé merre vegye az irányt, mert csak a nagykörút és a Kossuth Lajos sugárút kereszteződésében derül ki, hogy merre kell kanyarodnia, ha rá akar térni a 43-as főútra.

– Az úti irányjelző tábla nem pótolja a térképet – jelenti ki Rigó Mihály, az állami közútkezelő cég szegedi főmérnöke. Még frissebbek a számítógépes programok. Ugyanakkor a közút fölött és mellett elhelyezett táblákra nem lehet minden olyan településnevet fölírni, ami a közlekedők úti célja – véli a közlekedési mérnök. Kérdés például, hogy a Debrecenre vezető út itteni szakaszán e városnév, vagy inkább az errefelé élők körében gyakoribb úti cél, azaz Békéscsaba, esetleg Orosháza szerepeljen.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Zarándokok a Himaláján

Észak-Indiában és a Himalájában járt társaival tavasszal a Tóth István, a Szegedi Felsővárosiak… Tovább olvasom