Délmagyar logó

2017. 01. 18. szerda - Piroska -7°C | 1°C

Késik az integrált oktatásért járó pénz

Szeged - Egy fillért sem láttak még a hátrányos helyzetűek integrált oktatásáért gyermekenként járó 61 ezer 500 forintból a programhoz kapcsolódó szegedi iskolák. Ugyanakkor egy országos felmérés szerint sok intézmény csak a különpénz miatt mondja magáról, hogy alkalmazza a módszert és nem azért, hogy segítsen együtt tanulni roma és nem roma gyerekeknek.
– Szinte minden szegedi önkormányzati iskolában tanítanak roma gyerekeket is. De a halmozottan hátrányos helyzetű diákok aránya különböző – emlékeztet Káté Mónika. A Szegedi Cigány Oktatási Egyesület elnöke szerint például a volt Kolozsvári téri iskolába járt cigány gyerekek tanításának sikere múlik azon, hogy milyen a diák tudásszintje és mekkora létszámú osztályba került. A szakember most készül arra, hogy az integrált oktatás eddigi szegedi tapasztalatait összegezze.

Az Alsóvárosi Általános Iskolában szünetekben egymás társaságát keresik a felsős cigány gyerekek Fotó: Karnok Csaba
A hátrányos helyzetű diákokkal való külön és kiemelt foglalkozás helyett az ilyen tanulók integrált oktatását támogatja kiemelt normatívával az állam. A jelenleg gyermekenként 61 ezer 500 forint többletpénzzel is ösztönzött szemléletváltás a szegedi közoktatást is érinti.

Húszból tizenöt

Míg az előző tanévben csakis a kiskundorozsmai Orczy iskolában foglalkoztak együtt a roma és nem roma gyerekekkel, most húsz szegedi önkormányzati általános iskola közül tizenöt csatlakozott az integrációs programhoz. A halmozottan hátrányos helyzetű gyerekek képzéséért járó többletpénz az adategyeztetés után megérkezik az intézményekhez – tudtuk meg Kardos Jánostól. A polgármesteri hivatal oktatási irodájának vezetője elmondta: a volt Kolozsvári téri intézményből elkerült diákok mindegyike ruhaadományban is részesült, miközben 60 diák annyira távol lakik új iskolájától, hogy nekik tömegközlekedési járművekre szóló bérletet is vásároltak. 
Tavaly megszüntették a szegregációt, vagyis bezárták a zömében cigány gyerekeket oktató Kolozsvári téri Móra Ferenc Általános Iskolát. Az ottani 129, jórészt halmozottan hátrányos helyzetű cigány diákot múlt év szeptemberétől a város 11 önkormányzati iskolájában oktatják a nem roma tanulókkal együtt, vagyis integráltan. A program része az is, hogy összesen tizenkét mentortanár segíti az iskolaváltó diákok beilleszkedését.

– Két mentor tanárunknak nagyon sok munkája akad: főleg a felsős cigány gyerekek felzárkóztatását, illetve beilleszkedésüket segítik – összegzi az elmúlt négy hónap tapasztalatait Tibai József. Az Alsóvárosi Általános Iskola igazgatója szerint az alsós cigány tanulók beilleszkedése szinte zökkenőmentes, ugyanakkor a felsőbb évesek nehezen barátkoznak, például a szünetekben csak egymás társaságát keresik a volt mórások.

Az alsóvárosi iskola 456 diákja közül összesen 54 halmozottan hátrányos körülmények közül érkezik a suliba, közülük 22-en tavaly ilyenkor még a Kolozsvári téren tanultak. Integrált oktatásuk pénz- és energiaigényes. Itt a tanárok differenciált módszerrel oktatnak minden órán és osztályban, ami – többek között – külön készülést igényel a pedagógustól, továbbá eddig közel tízezer eltérő feladatlapot sokszorosítottak, fénymásolással.

Ennek árát ugyanúgy nem kapta meg az iskola, mint például az öt főiskolás mentor által szervezett, az integrációt szolgáló kézműves-foglalkozáson fölhasznált anyagokra és egyéb programokra elköltött pénzt. Ugyanis – információnk szerint adategyeztetési probléma miatt – a minisztérium késedelmesen utalta a hátrányos helyzetű diákok integrált oktatásáért járó különpénzt a szegedi önkormányzatnak.

Kutató kontra igazgató

A halmozottan hátrányos, jórészt cigány gyerekek integrált oktatásáról 2005-ben készült országos felmérést végző egyik szociológus, Németh Szilvia szerint vannak olyan intézmények, ahol csak azért folyik integrált oktatás, mert így megkapják a gyerekek után járó fejkvótát. Szerinte előfordul, hogy erőforrásként próbálják hasznosítani a szegregációt, hiszen több pénzhez jutnak, ha minél több hátrányos helyzetű diákot oktatnak. Ezt cáfolja a szegedi alsóvárosi iskola igazgatója: Tibai József úgy véli, a befektetett munkát és a költségeket nem fedezi a fejkvótának nevezett különpénz. 
 

Olvasóink írták

  • 2. roma csongor 2008. január 12. 22:04
    „Bottka gyereke integrált iskolába jár-e?”
  • 1. Cc 2008. január 12. 20:03
    „Ollé!! Az orvosok után már a tanárok is minden rossz okozói”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Kicsiny zsákmány jutott a szegedi postarablónak

Szeged - Minimális összeget sikerült csak magával vinnie annak az ismeretlen férfinak, aki szerdán… Tovább olvasom