Délmagyar logó

2017. 02. 22. szerda - Gerzson 2°C | 13°C Még több cikk.

Később jön az első gyerek, mint régen az utolsó

Csongrád megye - Tíz év alatt megduplázódott a 40 év felett szülő nők száma. Kitolódott a gyerekvállalási időszak: míg az 1990-es évek elején átlagosan 25 és fél éves korban befejezték a családalapítást, ma már az első gyereket is csak 28 éves koruk után szülik meg. Az idősebb kismamák viszont sok kockázatot vállalnak.
Eddig soha nem látott mértékben emelkedik a 35 évesnél idősebb nők gyermekvállalási kedve Magyarországon. Miközben tavaly rekordmélységbe zuhant a születések száma, ami idén előreláthatólag tovább csökken, a családalapításhoz már „idős" nők minden eddiginél nagyobb számban szülnek.

A KSH adatai szerint míg az 1990-es évek elején a nők átlagéletkora, amikorra minden gyermeküket világra hozták, alig több mint 25 és fél év volt, ma már az első gyereket is jóval később: átlagosan 28 éves koruk után szülik meg. Mire pedig teljesnek érzik családjukat, megközelítik 30. életévüket.

A szülési kedv visszaesése a huszonéves nők körében – akiket egészségügyi szempontból a legalkalmasabbnak tartanak a gyermekvállalásra – a legnagyobb. A jelenség demográfusok szerint azért különösen aggasztó, mert eddig úgy tűnt, hogy a nők 30 és 34 éves koruk között szeretnék megszülni azokat a gyermekeket, akiket fiatalabb korukban még nem tudtak vagy nem akartak vállalni. Most viszont ekkor alapítanak családot, a kistestvéreket pedig akár 40-en felül is hajlandók még kihordani. Az elmúlt 10 évben csak ebben a korosztályban megduplázódott hazánkban a születések száma: 1,5 százalékról 3 százalékra.

Kismamák méregetik egymás pocakját a szülészeti klinikán. Szévaldné Németh Julianna (középen) 44 évesen negyedik gyermekét várja. Fotó: Schmidt Andrea
Kismamák méregetik egymás pocakját a szülészeti klinikán. Szévaldné Németh Julianna (középen) 44 évesen negyedik gyermekét várja. Fotó: Schmidt Andrea

A trend mindenképpen nagy terhet ró az egészségügyi ellátórendszerre, hiszen az idősebb kismamák mindig sokkal „problémásabbak".

– Az optimális időszak a szülésre 20 és 30 éves kor közé tehető, ilyenkor jár a legkevesebb komplikációval – mondta Bártfai György, a Szegedi Tudományegyetem Szülészeti és Nőgyógyászati Klinikájának professzora. – A genetikai kockázat, a fejlődési rendellenességek előfordulásának lehetősége 35 éven felül évről évre jelentősen növekszik. De nem csak a magzattal lehetnek problémák: az idő előrehaladtával az anyukának is egyre több szerzett betegsége lehet, amely mind a terhesség viselését nehezíti. Mivel pedig már a méhük sem működik olyan aktívan szüléskor, esetükben jóval gyakoribb a császármetszés is. Mindez azt eredményezi, hogy több időt töltenek az egészségügyi intézményekben, vagyis több pénzbe kerülnek.

A szegedi klinikán a legidősebb szülő nő 49 éves volt, a negyvenes kismamák pedig itt is egyre gyakoribbak. 2008-ban 72, tavaly 92 ilyen esetet regisztráltak. Szévaldné Németh Julianna 44 évesen negyedik gyermekét várja, a huszonnyolcadik héttől bent fekszik az intézményben. Mint mondta, nem tervezett már családbővítést, de úgy döntött, ha a magzat kibírt egy költözködést, amikor hatalmas súlyokat cipelt, annyira élni akar, hogy megtartja. – Furcsa lesz megint babázni, hiszen a legfiatalabb fiam is már 9 éves. De úgyis olyan pörgős vagyok, nem hiszem, hogy probléma lesz azzal, hogy negyvenen túl megint egész napos bébiszolgálatban leszek.

A kései gyermekvállalással kapcsolatosan szakemberek még egy problémára hívják fel a figyelmet: a kicsit fel is kell nevelni. A mai világban húszas éveik közepén járnak a fiatalok, mire saját lábra tudnak állni, anyagilag is elérik azt a biztonságot, hogy el lehet engedni a kezüket. Egy negyvenéves kismama ekkorra viszont már nyugdíjas lesz. Ettől függetlenül soha senkit nem beszélnek le a gyermekvállalásról – hiszen egyetlen élettörténet sem ugyanolyan. Ha valakinek ekkor adatik meg, hogy gyermeke születhessen, nem szabad megfosztani a lehetőségtől.

Hiába bíznak a tudományban

Egy több országra kiterjedő, friss, nemzetközi vizsgálatban arra kerestek választ egyetemi hallgatók körében, mit tartanak optimális időnek a gyermekvállaláshoz, és mindez hogyan egyeztethető szerintük össze biológiai órájukkal. A svédeknél megdöbbentő eredmény született: ők az orvostudományban bíznak, hogy megoldást találjon a kései gyermekvállalásra. Bártfai György professzor szerint ez téves szemlélet, hiszen ezen a nagyléptékű fejlődés sem fog tudni segíteni. – A petesejtek száma véges, és évről évre csökken. Negyven év felett már a lombikbébiprogrammal is csupán pár százalék az esély a teherbe esésre, ezen pedig még a tudomány sem tud változtatni.

Olvasóink írták

87 hozzászólás
  • 87. norad 2011. december 16. 09:39
    „Nem azzal a gyerekkel van baj, aki meg sem születik, hanem azzal, aki megszületik, költünk rá, kitaníttatjuk, aztán elmegy külföldre. NEM AZ Ő HIBÁJUKBÓL! Ha lenne itthon munka szívesen itthon maradnának! De nincs! És ez nem az anyák felelőssége, hanem a politikusoké! Munka nélküli fiatalok, ha dupla annyian lennének sem tartanák el a nyugdíjasokat! Úgyhogy nem ezen kéne rágódni, hanem munkahelyeket teremteni, hogy az a kevés gyerek, aki megszületik, itthon maradjon!”
  • 86. Kisg 2011. december 16. 07:17
    „78-ra: dodoni, mit akarsz még elvenni???? 85%-ra 52 ezer a járulékom. 85%-hoz már tényleg problémásnak kell lenni, hidd el nekem... Ebből fizetek rezsit, 45 ezer durván, mert bérlakás, hamarabb megrokkantam, minthogy kemény munkával, 3 műszakban dolgozva sajátot tudtam volna venni. A gyógyszereim egy részén soha nem volt támogatás (normális minőségű szerek, nem az ócska generikumok), a másik részéről meg folyamatosan veszik el. A havi gyógyszerköltségem (kp. kifizetve kb. 18 ezer. Még nem ettem (diétásan kellene étkeznem, több ételallergiám van), nem voltam fogorvosnál, szórakozni stb. Olyanok támogatnak, akiknek ue. a jövedelmük, csak esetleg nem betegek, vagy kisebb a rezsijük (ja, ne szólj be, 35 nm.)
    Ebből vennél még el? Egyre több lesz a beteg: a rossz megélhetés, az állandó stressz teszi ronccsá az embereket. Többek között terméketlenséget okoz férfiaknál ás nőknél. Ergo: ha az országban uralkodó állapotok nem változnak pozitív irányba, akkor egyre több kvázi fiatal (40-50 éves) ember fog elhalálozni, egyre kevesebb gyerek születni, a fiatalok elmenekülnek olyan helyre, ahol létezik a létbiztonság fogalma, végül marad az elöregedett korosztály, amely végigdolgozta az életét, most mégis éhezik és retteg, és a másik réteg, akikhez nem lehet nyúlni, mert azonnal kitör a nagy világszintű botrány. Ez egyenes következmény.”
  • 85. ágimami 2011. december 16. 06:56
    „Ki tehet róla? Normálisan gondolkodó pár nem kockáztat! A létbizonytalanság, a holnaptól való félelem ugyan kiket ösztönöz a gyermekvállalásra? Saját magukat is nehéz a napi megélhetés miatt fent tartani, az állandó stressz, a pénztelenség, a munkahely hiánya stb...! Nagyon elenyésző réteg, akik a karrierjük miatt nem szülnek. Nem használnám azt a kifejezést, hogy bezzeg az én időmben. Változik minden, senki nem szeretne a múlt jó, vagy rossznak mondott korszakába menni. A jövőn kellene gondolkodni, már tegnapelőtt is késő. Imádom mindkét felnőtt gyermekem, de kimerem jelenteni, ha most lennék 25 éves, én sem szülnék. Itthon, Magyarországban. Mire? Minimálbérre? Kölcsönökre? Hiszen az újszülött is adóssággal a vállán jön a világra.”
  • 84. asdfghj88 2011. december 15. 23:01
    „83. macs,
    egy fél évet halasztottam. Másképp nem ment, bár megpróbáltam.”
  • 83. macs 2011. december 15. 22:51
    „79. asdfghj88, 80. csillogás
    örüljetek, hogy 20 évesen megtaláltátok a párotokat és volt annyi erőtök és energiátok, hogy a tanulás mellett szüljetek, gyereket neveltetek.
    Senki se mondja, hogy szégyeljétek magatokat.
    De mondjuk mi van, ha valaki megtalálja a párját 20 évesen, de nem tud teherbe esni? Mi van azokkal, akik nem találják meg a párjukat?
    Örüljetek, hogy így alakult az életetek!
    79. asdfghj88,
    csak kérdezem, halasztottál, amikor a pici megszületett, vagy beállt a család mögéd?”
  • 82. macs 2011. december 15. 22:40
    „77. dodoni,
    Valamit biztosan másként csinálnak, mert ott több baba születik.”
  • 81. asdfghj88 2011. december 15. 22:39
    „Még mielőtt valaki belekötne ebbe mondatba: Ma meg már csak úgy vállalunk gyereket, ha előre megvesszük a lakást.- lett volna folytatása, de valahogy lemaradt. Helyesen a mondat így szól: Ma meg már csak akkor vállalunk gyereket, ha neki is megvesszük előre a lakást.”
  • 80. csillogás 2011. december 15. 22:23
    „61. mhajni82 2011.12.15. 18:12 ! :)
    Semmiről sem marad le az ember. :)

    Nem áll módomban vitázni olyannal(nem rád értve :) és nem Szöszire) akit megkeserített az élet és Ő, mint 35 éves bölcs nő, le próbál osztani! :) Senki bajáról nem tehetek, tehetünk mi, aki huszonévesen gyereket mertünk szülni! :) Mert ugye a 25 évest nem törhette meg még az élet

    Tény és való, hogy nem mindig hatalmas nagy, felhőtlen boldogság egy gyerkőc de na.. :)
    De nem fogok összetörni, ha nem látok pár évig tengert! :) és a részemről itt a vita lezárva! :)”
  • 79. asdfghj88 2011. december 15. 22:14
    „Na jó. Igencsak elszomorodtam a hozzászólásokat olvasva. A legfőbb baj, a felfogással van. Érdekes, nagyanyáink idejében akár több generáció is elfért egy családi házban. Ma meg már csak úgy vállalunk gyereket, ha előre megvesszük a lakást. Álljunk csak meg egy pillanatra. Hogy a fenébe várjuk így, hogy jobb legyen a sorunk, ha hagyjuk kiöregedni a társadalmunkat???
    Én egyetem (két szak mellett) 20 évesen szültem. (Persze ki is néznek emiatt). Férjem dolgozik, van hol laknunk, de ha a nagyszülőkkel kellene, az sem lenne tragédia. Persze (visszatérve az előző gondolatmenetre) a sok egyetemistának (akik közül jó néhánynak semmi keresnivalója ott) fontosabb a bulizás, az hogy minden nap részegre igya magát, mint hogy gondolkozzon...hacsak egy kicsit is. Aztán mondjuk ilyenkor jönnek a "válaszok", hogy de nem találtam meg az igazit...mindez csak kifogás, nem is akarja megtalálni, hiszen marha kényelmes nem elkötelezni magunkat senki mellett. Most persze majd én leszek a hülye, meg a nem felelősségteljes, hogy egyetemi éveim alatt vállalok gyereket (még fogok is), és mire majd munkába tudok állni, nem kell azon izgulnom, hogy mikor fogok szülni, mert lassan túl késő lesz. Fel kellene nőni. Utána majd lesz miről beszélni.”
  • 78. dodoni 2011. december 15. 22:04
    „72. nemecsekerno_007

    "Az eltartott-eltartó arányon kéne javítani."

    Pontosan!

    No, de hogyan? Eltartott a még nem dolgozó gyermek is és a már nem dolgozó nyugdíjas is. (Valamennyire mind a kettő besegít itt-ott, de élet feltételeiket a középnemzedékek teremtik meg.) Ahhoz, hogy az arány változzon, több gyermek kellene. (Természetesen nem léhűtésre, rablásra, hanem munkára neveltekre gondolok.) Miközben rendületlenül tovább tart az elöregedés. Vagyis egyre több és több idős ember létének alapját kell megteremteni. A politika nekik udvarol, tőlük elvenni semmit nem lehet vagy a szükségesnél kisebb mértékben lehet csak, mert a politikai ellenfél azonnal lecsap és könnyeket hullatva, elcsukló hangon mondja (Kórózs Lajos az egyik ilyen díszpéldány) hogy a kormány ellehetetleníti a nyugdíjasokat, akik "Egész életen át becsülettel befizetett járulékok után."... Ja! Csak és kellő számban fel nem nevelt utódnemzedékekkel a háttérben tartják a markot. S a rendszer sajátosságánál fogva az tárja legszélesebbre, aki egyáltalán nem nevelt gyereket. Szóval ebben a helyzetben kellene több gyermek létfeltételét kiizzadni. Sakk-matt. Ezt adta magának a magyar társadalom az utóbbi fél évszázadban.”
  • 77. dodoni 2011. december 15. 21:45
    „74. macs.

    "Akkor el kéne gondolkozni azon, hogy pl. a skandináv országokban miért van több gyerek. Mit csinálnak ők jobban mint mi?"

    Például úgy csinálják jobban, hogy nem kizárólag magánügynek tartják a kérdést. Elgondolkodtál már Te is, és az összes többi magánügyes, hogy mit beszéltek? Ha azt mondom, hogy magánügy, akkor minden gondot, feladatot a szülők nyakába varrok, az ő feladatuknak fogom fel. És aztán lesünk, hogy azok egyre kevesebb gyermeket akarnak. A gyerek miatt beteget kell jelenteni? Ha engem érint ez hátrányosan, akkor hőbörgök, hogy minek vállalt gyereket. Ha meg mer szólalni, hogy álmos, hogy nem tud úgy egy vizsgára készülni a munkahely érdekében, mint gyermektelen társa, akkor - Magánügy. Egyéni probléma. A magyar társadalom példátlanul önző, aljas ebben a legalapvetőbb létkérdésben és még észre se veszi ezt. Ezért döglik is kifelé.”
  • 76. tray 2011. december 15. 21:23
    „Reagálva a hozzászólások egy részére:
    Igen, nem jó a munkapiaci helyzet, de mozdulni kell! Ha nincs munka pl. Csongrád megyében, vagy Békésben akkor el kell költözni. SZEGED EGYETEM- ÉS TURISZTIKAI (fürdő, szabadtéri stb.) VÁROS! És ez nem fog változni pár évtizeden belül. Ha valaki annyira röghöz kötött, hogy nem hajlandó mozdulni a jobb megélhetés, munka érdekében az megérdemli, hogy alacsony életszínvonalon tengődjön.
    Az emberek többsége vágyik a "nyugati" életszínvonalra. Nos, nyugaton sokkal kevesebb ember problémázik azon, ha egy nap 20-30-50 kilométert kell utaznia munkába, vagy adott esetben másik városba, megyébe kell költöznie. Az USA-ban teljesen megszokott, hogy valaki egyik államból a másikba költözik, ha éppenséggel ott talál megfelelő munkát.
    Nyilván, ha valakinek van egy háza vagy lakása akkor problémásabb a helyzet, de egyrészt ki lehet adni albérletbe, másrészt aki egy rossz munkapiaci környezettel rendelkező területen vesz lakást az szimplán nem normális: a saját ingatlana lesz a börtöne, mert eladni nem tudja, dolgozni pedig nem fog tudni a környéken.
    "De én tősgyökeres szegedi vagyok nem megyek innen sehonnan" <- akkor vállald a következményeit a szentimentális alapokon nyugvó döntésednek...”
  • 75. Aranea 2011. december 15. 20:23
    „13. csillogás 2011.12.15. 12:48
    ,,a másik fele annyira önző, hogy nem gondol bele abba, hogy milyen lesz egyedül megöregedni, ha a párja már meghal és egyedül marad mint az ujja."
    Na éppen az a tipikusan önző ember, aki csak a maga érdekét nézi, és emiatt csinál gyereket.

    19. kontrapista 2011.12.15. 13:12
    ,,A legjobbak mindig és mindehol megállják helyüket !!!"
    Értelmezzük talán ezt a kijelentést: ,,legjobbak" = az emberek - mennyi is? - 5-10%-a.
    Kedves kontrapista! Mi lesz a többi 90-95%-al? Azaz a TÖBBSÉGGEL? Akiknek ettől az ötlettől tropára ment az életük?
    ,,Az ilyen egoisták későn, de szembesülnek a magányosság tényével."Akinek pedig nem kellett volna, de mások okos bebeszélése hatására vállaltak, azok pedig későn szembesültek azzal a ténnyel, hogy ezzel legalább 3 (!) ember életét cseszték el: magukét, a párjukét, meg a gyerekét.

    23. allegro 2011.12.15. 13:46
    ,,Szülje meg előbb mindenki magát, mielőtt gyermeket vállal!"
    Ez egy nagyon szemléletes képben kifejezett, briliáns gondolat. Rég olvastam ennyire igaz mondást. Grat.

    54. mazsolaszolo 2011.12.15. 17:44
    Egyetértek.”
  • 74. macs 2011. december 15. 20:22
    „Na megint lehet rúgni egyet a másikon! Szerintem, hogy ki akar gyereket és mikor, az magánügy és az egyén döntése. A másik szidalmazása nem jó eszköze a meggyőzésnek.
    Sok gyereket akarunk? Akkor el kéne gondolkozni azon, hogy pl. a skandináv országokban miért van több gyerek. Mit csinálnak ők jobban mint mi?”
  • 73. Larsson 2011. december 15. 20:21
    „A kínai (esetleg India) népességpoltikának pont egy orbán viktátorra van szüksége. Szívesen exportáljuk! :D :D :D”
  • 72. nemecsekerno_007 2011. december 15. 19:52
    „67. dodoni 2011.12.15. 18:40

    "Tehát a nemzet jóléte független attól, hogy születnek-e ott utódok?"

    Nem teljesen független, de nem attól függ. Ha sok gyerek születik, aztán lelépnek külföldre a közpénzből finanszírozott egyetemi diploma után akkor az nem növeli a jólétet.

    Az eltartott-eltartó arányon kéne javítani. Ja és kisebb állami apparátus kéne.”
  • 71. Mjuriele 2011. december 15. 19:42
    „64. szöszi 2011.12.15. 18:22

    Jah és az kimaradt hogy jobbulást kívánok a műtétek miatt.”
  • 70. Mjuriele 2011. december 15. 19:04
    „64. szöszi 2011.12.15. 18:22

    Drága Szívem,

    Én nem akartam pálcát törni.
    Csak egy picit másvilágban tüntet fel amit az idézett szövegben írtál.
    Nem 18aska vagyok huszas éveim közepén járok.
    Persze én is csalódtam már, és bárki ki van téve a csalódásnak.
    Bizonyos téren megértem amit írsz bár a hangvételedet nem.
    Kapj ba egy Xamax-ot!:)”
  • 69. dodoni 2011. december 15. 18:45
    „"Aki egy pillantásra sem érdemesíti, mit jelent a gyermek a közösségi lét szempontjából, és teljességgel családi belügynek tekinti, hogy van-e gyermek és mennyi van, az végbizonyítványt állít ki ezzel felületességéről, a kérdést illető tájékozatlanságáról, végletes önzéséről."

    http://nepesedes.hu/drupal/node/144”
  • 68. szöszi 2011. december 15. 18:40
    „54. mazsolaszolo

    Mazsola, ott a pont! :)”
87 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Hernádi, Udvaros, Szentpéteri, Di Meola - nézze meg mindet!

Költözzön be a Szegedi Nemzeti Színházba! Higgye el, megéri! Szombaton napközben meg töltődjön föl Ópusztaszeren! Tovább olvasom