Délmagyar logó

2017. 09. 23. szombat - Tekla 11°C | 19°C Még több cikk.

Kesselyák Gergely vezényli a rockopera jubileumi bemutatóját a Dóm téren

Szeged - A szabadtéri előző művészeti vezetője, Kesselyák Gergely vezényli az István, a király szombati jubileumi bemutatóját a Dóm téren. A karmester szerint a gyorsabb tempóknak, ütős koreográfiának köszönhetően pörgős előadásra lehet számítani, az Alföldi Róbert érdekes víziójára épülő izgalmas rendezés pedig a történelem nyers kegyetlenségét is visszaadja.
– Ugyanazzal a hangszereléssel játsszuk majd az István, a királyt, amellyel a közreműködő rockegyüttessel és az Óbudai Danubia Zenekarral felvettük A Társulattal készült lemezt. A 2008-as Dóm téri előadásokat is ezzel a zenei alappal, playbackről hallhatta a közönség. Akkor még nemigen volt döntési lehetőségem tempóban, megformálásban, hiszen a 30 évvel ezelőtti ősbemutató előírásai szerint játszottuk a darabot. A mostani produkció újdonsága, hogy először szólal meg a szabadtérin élő zenekarral a rockopera, ez igazi kuriózum lesz. Nemcsak a költségek tekintetében jelent ez kihívást, hanem a hangtechnika szempontjából is – hangsúlyozza Kesselyák Gergely. A Szörényi–Bródy-rockopera augusztus 17-i, 30 éves jubileumi bemutatójának karmestere szerint CD-ről sokkal egyszerűbb bejátszani a kész zenei alapot, mint a szegedi szabadtérin estéről estére újra megszólaltatni, és mindig ugyanazt a hangminőséget reprodukálni.

Kesselyák Gergely karmesterként tavaly a Dóm téren. Idén először az István, a király is élő zenekarral szólal meg a szabadtérin. Fotó: Karnok Csaba
Kesselyák Gergely karmesterként tavaly a Dóm téren. Idén először az István, a király is élő zenekarral szólal meg a szabadtérin. Fotó: Karnok Csaba

Csúcsra járatva

– A szabadtéri új vezetésével jó a kapcsolatom, annak ellenére, hogy korábban kifejtett véleményem nem változott Bátyai Edina eltávolításával kapcsolatban. Nem szeretném a saját sebeimet nyalogatni, inkább örülök, hogy idén is vezényelhetek a Dóm téren. Arról is tárgyalunk, hogy jövőre is akadna feladatom. A felszállóágban lévő Miskolci Operafesztivállal kapcsolatban is sok új tervem van. Az Operaházban pedig 40 előadást dirigálok majd a következő évadban – ennyit az elmúlt évtizedben egyetlen szezonban sem vezényeltem. A tavalyi miskolci Nabucco-rendezésemet a debreceni színházra adaptálom, majd az Erkel Színházban is valószínűleg ezt tűzik műsorra. Külföldi meghívások is akadnak, így csúcsra vagyok járatva. A szegedi szabadtérin 9 szép évet töltöttem el művészeti vezetőként, erre mindig nosztalgiával gondolok, és szívesen térek vissza. A szegedi szimfonikusokkal le kellett mondanom a tavaszi Mahler-koncertet, de ennek semmi köze nem volt a szabadtérin történt változásokhoz; egyszerűen az Erkel Színház megnyitásakor játszott Turandot- és Don Giovanni-produkció próbái nem a tervek szerint alakultak. Kedvenc együttesem továbbra is a szegedi zenekar, bízom benne, hogy dolgozhatunk még együtt – mondja Kesselyák Gergely.

– Mégis megéri az élő zene a fáradságot, mert a produkció rendezőjének, Alföldi Róbertnek hihetetlen érdekes víziója van a darabról, ezt új, friss tempókkal is alá kell támasztani. Az István, a király így zeneileg is kicsit szélsőségesebb lesz, mint eddig. A színpadi drámai pillanatokat kitartjuk zenében is. Vannak olyan pianók, tempóváltozások, amelyek eddig nem voltak. Sokkal színesebb a darab így zeneileg is, jóval pörgősebb előadásra számíthat a publikum. Maximálisan egyetértek a gyorsabb tempókkal, de az is biztos, hogy annak, aki a régit szokta meg, kicsit furcsa lesz. A színpadi megvalósítás és az eltelt 30 év miatt indokolt ez a változtatás, a gyorsabb tempók jól szolgálják a darab drámaiságát. Azt kérem a közönségtől, ne azt várja, amit a lemezről megszokott. A világért sem szeretnék elriasztani senkit, hiszen természetesen így is jól fölismerhető a darab. Nemrégiben Olaszországban, Toscanában, Torre del Lagóban jártam, ahol a Puccini Fesztiválon több Puccini- és Verdi-operát is megnéztem. Olyan, az eredeti partitúrától eltérő tempókat hallottam az előadásokon, amilyeneket Magyarországon el sem tudnánk képzelni ezeknél az operáknál. Azért is érdekes ez, mert azt mutatja: a Puccini-hagyományok őrzői is mennyire szabad kezet adnak önmaguknak a darabok értelmezésében, a tempók megválasztásában. Az István, a király zenei megformálása az elmúlt 30 évben kőbe volt vésve, metronómmal meghatározott tempókat vettünk, ezért most újdonság lesz, hogy eltérünk majd ettől – fogalmaz a karmester, aki először dolgozik együtt Alföldi Róberttel, de a szabadtéri művészeti vezetőjeként két Dóm téri rendezésének és egy színészi alakításának megszületését is nyomon követte.

– Izgalmas vele a közös munka. Károly Kati, az előadás zenei vezetője nagyszerűen betanította a színészeket, akik alaposan fölkészültek zeneileg is. Mindenki a hangi adottságainak megfelelően remekül teljesít. Stohl András például elsőrangúan énekli Koppány szerepét. Elégedett vagyok, mert karmesterként semmilyen zenei kompromisszumot nem kell kötnöm a színészek miatt. A jubileumi István, a király újszerűségével együtt is fantasztikusan erős előadás lesz. Pályafutásom elmúlt 20 évében kevés készülő produkcióról tudtam ennyire lelkesen nyilatkozni. Nyers erővel, hatásos tömegmozgatásokkal elképesztően ütős koreográfiát készített Vári Bertalan. Nagyon erős a látványvilág és az a mondanivaló is, amit a darabból Alföldi kihoz. Értelmezése tökéletesen híven tolmácsolja a művet, és a történelem brutalitásig fokozódó erejét, nyers kegyetlenségét is visszaadja.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Rendőrautón töltötték ki a dühüket

Ellenszegültek a rendőri intézkedésnek, előállították őket. A két fiatal leeresztette a jármű kerekeit, betörték az indexet és behorpasztották a sárvédőt. Tovább olvasom