Délmagyar logó

2017. 09. 22. péntek - Móric 11°C | 17°C Még több cikk.

Kesselyák nem ezt akarta

Kesselyák Gergely, a Szegedi Szabadtéri Játékok művészeti vezetője lemondott főzeneigazgatói posztjáról az Operaházban, de karmesterként továbbra is marad. Augusztusban a Bánk bánt vezényli a Dóm téren és szeretne több energiát fordítani szegedi munkájára.
Kesselyák elégedetlen volt operaházi munkájával. Fotó: Karnok Csaba
„Nem ezt akartam, nem erre pályáztam, nem erre szerződtem. A főzeneigazgatói posztot a Hegyi Árpád Jutocsával közösen kidolgozott főigazgatói pályázat művészeti vonatkozásai alapján nyertem el. Megbízatásom arra szólt, hogy a pályázatban megfogalmazott alapelvek, tények, számok és program mentén munkálkodjam az Operaház reformján. Mivel a fenntartó Hegyi Árpád Jutocsát megerősítette egy új, közös pályázatunk alapelvétől és programjától eltérő, számomra elfogadhatatlan modernizációs program végrehajtásában, az eredeti pályázat alapelveit nem tudom képviselni, így a programot végrehajtani nem tudom, más program megvalósítására áttérni pedig számomra lehetetlen."

Így indokolta Kesselyák Gergely karmester, hogy lemondott az Operaház főzeneigazgatói posztjáról. – Közalkalmazott karmesterként kötelességem, hogy a jövőben is minden szakmai kérdésben segítséget nyújtsak a dalszínháznak, de semmilyen döntéshozó helyzetben nem tudok tovább maradni – mondta tegnap lapunk megkeresésére Kesselyák, aki elismeri: valóban szükség van alapvető reformokra az Operaházban. – Keveházi Gáborral és Kunos Józseffel leraktuk egy olyan modernizációs programnak az alapjait, amely a pályázatunkon alapult.

Komoly művészi munka várt volna rám, amit a jövő szezonban kellett volna elkezdenem. Joggal nehezményezi a közvélemény például azt, hogy a magánénekesek közül többen is munka nélkül veszik fel a fizetésüket, ezt is rendezni szerettük volna – állítja Kesselyák, aki úgy tudja, a főigazgató a továbbiakban is számít karmesteri és rendezői munkájára. Ezért abban bízik, hogy a tervezett Nabucco-bemutatót – amely a nagy sikerű Dóm téri produkciójának adaptálása lenne – megtartják majd a következő évadban az Operaházban.

No comment

Bátyai Edina, a szabadtéri igazgatója nem kívánta kommentálni az operaházi ügyeket. Amikor nemrégiben Kesselyák is részt vett a szegedi operabarátok rendezvényén, Bátyai helyettese, Herczeg Tamás határozottan megtagadta, hogy a dalszínház is szóba kerüljön. Azt mondta, az egy másik intézmény.

– Köszönettel tartozom a Szegedi Szabadtéri Játékok menedzsmentjének, mert megértéssel fogadta, hogy az utóbbi időben művészeti vezetőként kevesebbet tudtam velük dolgozni. Csodálattal nézem, milyen fantasztikusan mennek a fesztivál ügyei. Örömmel kapcsolódok majd be újra a régi intenzitással a munkába Szegeden. A nyáron én dirigálom a Dóm téren a Szikora János rendezésében színpadra kerülő Bán bánt – emlékeztetett Kesselyák.

A karmester konferenciasorozatot szeretne kezdeményezni a hazai operajátszás helyzetéről. – Július elsejére írok egy vitaindító dolgozatot, amit szakemberekkel és a pártok kultúrpolitikusaival szeretnék megbeszélni. Azt gondolom, az elkerülhetetlen átfogó művészi reform ma már csak úgy valósítható meg, ha alapjaiban átgondoljuk, hogy Magyarországon milyen operajátszásra van szükség, valamint felkutatjuk, hogy milyen forrásokból lehet ezt finanszírozni. Ennek meg kell teremteni a törvényi hátterét a színházi és a szponzorációs törvény megalkotásával.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Három szegedi vállalkozás is bekerült a Top 50-be

Három szegedi vállalkozás is szerepel az ötven legígéretesebb magyar céget bemutató országos… Tovább olvasom