Délmagyar logó

2016. 12. 06. kedd - Miklós -5°C | 3°C

Két megyei vasútvonal ismét veszélyben

Szeged - Megállóhellyé fokozta le a fábiánsebestyéni vasútállomást a MÁV, az átalakítás több mint 100 milliójába került. Lehet, hogy ez kidobott pénz: sajtóhírek szerint ugyanis leállhat ott a vasúti közlekedés.
Országos lapokban újabb, a vasúti mellékvonalak megszüntetésével foglalkozó térkép jelent meg. A legfrissebb verzió szerint 37 mellékvonalon szűnne meg decemberben, a menetrendváltáskor a személyszállítás, közte két megyei vonalon, a Makó–Hódmezővásárhely–Szentes–Tiszatenyő és a Kiskunfélegyháza– Szentes–Orosháza viszonylaton. Utóbbi vonalon van a fábiánsebestyéni vasútállomás, amelyet megállóhellyé „fokozott le" a MÁV, úgy, hogy közben több mint 100 millió forintból egy szakaszon felújította a síneket, és új fénysorompót szerelt föl az egyik közúti kereszteződésbe. A MÁV területi kommunikációs igazgatója, Szentes Bíró Ferenc csak mosolyog az újabb vasúti „halállistán", s azt mondja, október 20-áig minden médium csak találgat azzal kapcsolatban, melyik vasútvonalon szűnhet meg a személyszállítás. Másfél hét múlva kell kihirdetni az új menetrendet, akkor minden kiderül.

Több mint 100 millió forint ráfordítással megállóhellyé fokozta le Fábiánsebestyén vasútállomását a MÁV. A település mellékvágányait és kitérőit felszedték, de közben 68 méter hosszan új síneket is lefektettek. A vasúti átkelőket biztonságosabbá tették: az egyik közúti kereszteződésben felújították a fénysorompót, a másikban pedig a régi, csapórudas helyett új fénysorompót szereltek fel. Az 5 szakembert, akik az állomáson dolgoztak, Szentesre, Csongrádra, Szegvárra és Mártélyra helyezték át. A vasúttársaság szerint az átépítéssel a kis forgalmú mellékvonalon (Szentes és Orosháza között naponta öt pár személyvonat jár) a teherszállítás így sem lehetetlenül el, hiszen a következő állomáson, a már Békés megyei Gádoroson megoldható a vonatok keresztje, a mellékvágányok alkalmasak a tehervonati közlekedésre.

Megállóhely lett a Fábiánsebestyéni vasútállomás. Fotó: Tésik Attila
Megállóhely lett a Fábiánsebestyéni vasútállomás.
Fotó: Tésik Attila

Újsághírek szerint azonban könnyen lehet, hogy hiába dolgoztak Fábiánsebestyénben a MÁV munkatársai: egy új tervezet ugyanis arról szól, hogy országosan 37 mellékvonalon válthatná fel a vasúti személyszállítást a decemberi menetrendváltáskor az autóbuszos közlekedés. Az elképzelések alapján Csongrád megyében a 130-as számú, Makó–Hódmezővásárhely–Szentes–Kunszentmárton–Tiszatenyő és a 147-es, Kiskunfélegyháza–Szentes–Orosháza vonalon szűnne meg a decemberi menetrendváltás után a személyszállítás (ezen van a fábiánsebestyéni állomás is). Mindössze ez utóbbi vonalon kellene két plusz autóbuszt beállítani ahhoz, hogy zavartalan legyen az utasforgalom, a 130-as vonalon még plusz buszjáratokra sem lenne szükség. Az átállás 32 millió forintból megoldható lenne.

– Október 20-áig minden médium csak találgat, én viszont nem szeretnék – válaszolta Szentes Bíró Ferenc, a MÁV területi kommunikációs vezetője, amikor a nyilvánosságra került tervek valóságtartalmáról kérdeztük.

Olvasóink írták

  • 16. Pengemester 2009. október 11. 17:54
    „Ezekben a napokban serényen utasszámol a Tisza Volán. Na ugyan miért is? (persze lehet más oka a dolognak)”
  • 15. benq 2009. október 10. 09:17
    „szeged -röszkével mi lesz?”
  • 14. valakiiii 2009. október 10. 00:46
    „önkormányzati pénzből üzemeltetik a kuplerájt

    Önkormányzati pénzből üzemeltetett garniszállót lepleztek le Bp-n. A szocialista vezetésű XVIII. kerületi önkormányzat júliusban döntött arról, hogy Pestszentlőrinc egyik sporttelepét és egy hotelt 10 évi üzemeltetésre a kerület korábbi, ugyancsak szocialista alpolgármesterének adja át.

    A városrész vezetői évi 9 millió forintot is megszavaztak egykori párttársuknak, aki ebből az összegből üzemelteti a futball és salakpályák mellett a 11 szobás szállót is

    na hajrá MSZP!!! ez igen!!!!!”
  • 13. szpalika 2009. október 09. 22:30
    „Amíg a gázolaj árában benne volt régen a közútterhelési díjtétel is, asszem a FIDESZ idején szüntették meg az üzemanyag árakban ezt a tételt. Na mit gondoltok, a dízelmozdonyokba tankolt gázolaj után ki kellett-e fizetni ezt a tételt?
    -------
    no comment.”
  • 12. macs 2009. október 09. 20:38
    „Logaritmus,

    nagyon igazad van. Megjegyzem nem vagyok buszpárti, de az emberek döntsék el, busz vagy vonat. Vagy potosabban több vonalon már eldöntötték.
    Sok kistelepülésnél az állomás messze van a falu szélétől. Bőven kell gyalogolni/biciklizni. Ezt sokan nem vállalják. Kényelmesebb a főutcán felszállni a buszra, ami letesz a a célállomás főterén, pár perc séta és célnál vagyok. Pl. Makó-Szeged, Vásárhely-Szeged. tudom ezek a vonalak nincsenek a "halállistán", csak a hozzáállást illusztrálják.”
  • 11. triniti 2009. október 09. 12:02
    „Amikor felmentem Pestre suliba, apám felmondta a menetrendet fejből, mert 77 ben volt katona.Azóta csak most 2 éve talán hogy változott a menetrend, de azóta 2 szer is... Végre(!!!!!!) kb 30 év után fel lehetett jutni Pestre ebből a régióból Budapestre 8 órára! De sajnos ha megszüntetik, akkor ismét nem lehet....
    Én mentem már (bocs, akartam)busszal Pestre, de sajnos esett a hó, és ezért Gátér után megállt a busz (nem a hó miatt!), és közölte hogy nem tud hová menni, ezért az államvizsgára sem fogok eljutni. Bementem gyalog félegyházára, ott közölték, hogy busz csak majd az lesz, ami elakadt és nem jön. Stoppal irány Kecsó, stoppal irány Bp. Miközben a tömegközlekedés állt...Ja persze a vonaton nem kell a benzinből származó Áft, egyéb jöv adókat állambácsi zsebébe rakni, és autópálya díjat sem kell fizetni....Ezért kell veszteségesnek lenni ezeknek a vonalaknak.Bár egy ügyes gazdaságis kiszámíthatná, hogy a végkielégítésekből még meddig lehetett volna ezt a vonalatfenn tartani...”
  • 10. ifj. Nagy Gábor 2009. október 09. 11:39
    „8. Logaritmus 2009.10.09. 10:36
    "Például elkészül az M47, a buszok biztonságosan tudnak közlekedni - szerintem a vasúti személyszállítást felesleges finanszírozni tovább. Nincs miért. Pazarlás."

    1. Nincs olyan, hogy M47, attól, hogy osztottpályás, még nem autópálya.

    2. A vonatok továbbközlekednek Békéscsaba felé, az "M47" meg csak Vásárhelyig készül el.

    3. Én is szeretném hangsúlyozni, amit lentebb már mások megtettek, hogy max. 2-3 milliárd megspórolására számítanak. A MÁV - asszem - évi 200-ba kerül. Ha ennyi mellékvonal bezárával ilyen keveset lehet spórolni, akkor hozzá se érdemes kezdeni, mert pótcselekvés, az igazi pazarlás nem itt van.”
  • 9. Pengemester 2009. október 09. 11:30
    „Érdekes ám ez a pénz téma. Gondoljatok csak bele,ezek után gyakorlatilag nincs szükség arra a szellemi tőkére sem,ami például a Szentesi Motorgarázsban halmozódott föl.
    Azt is megnézném,hogy például Szegvárról 3 órán belül milyen közvetlen buszjárattal éri el valaki az ország vízfejét? Ilyen járat pillanatnyilag nincs. (ami Vásárhelyről Barattyoson át közlekedik,az nem ér!)
    Ha már fénysorompók:Vásárhelyen vagy hatot most újítottak föl,úgyhogy van itt pénz.
    Az is izgalmas,hogy tudomásom szerint Nagytőke és Kunszentmárton között is 21 tonna tengelyterhelésű a pálya az utóbbi egy évben zajló felújításnak köszönhetően (nem száz millió forintért) .
    Továbbá:ha a sokadrendű mellékutakon kijavítják a kátyúkat,eltüntetik a nyomvályúkat,a 266-os Ikarusokat,akkor azt mondom,inkább egy Uzsgyi,mint a százmillás csodabusz úttalan utakon.
    Még valami:ha idehozzák azt a hupilila Neoplan Starliner-t a vonat helyett,ami a vágányzár idején sokszor 2-3 utassal bumlizott Kunszentmárton és Szentes között,ám legyen,nem bánom. De akkor legyen ám flottabeszerzés!”
  • 8. Logaritmus 2009. október 09. 10:36
    „6. hozzászólás Szemif
    7. hozzászólás CsImre

    Én fair versenyeztetésről beszélek, nem arról, hogy ne takarítsuk a MÁV vagonokat, induljon a járat hülye időpontokban, vagy a másik oldalon a buszon ne legyen klíma és akkor naná, hogy elmenekülnek az utasok! Tisztességes mérőszámok és körülmények kellenek, ahol számít a környezetvédelem, a munkaerőre költött pénz, a karbantartás ára, minden. Azt hiszem a MÁV is és a Volán is ezerszáz éve működnek, talán erőfeszítések nélkül is meg lehetne hozni a döntést. Például elkészül az M47, a buszok biztonságosan tudnak közlekedni - szerintem a vasúti személyszállítást felesleges finanszírozni tovább. Nincs miért. Pazarlás. Máshol pedig egyértelműen fordított a helyzet.

    Szemif, az áruszállítást ne keverd ide. Ahol az ipar miatt szükség van a vasútra és kifizetődő, ott marhaság bezárni a vasútvonalat. A személyszállítást persze lehet, hogy ott sem kell támogatnia az államnak tovább.”
  • 7. CsImre 2009. október 09. 10:08
    „5.
    A buszoknál minden jelentősebb településen többen dolgozzanak megállóban, minden buszon legyen kalauz, a 15 évnél fiatalabb buszokat állítsák félre, minimum. Úgy könnyű az utasra fogni, hogy szándékosan sorvasztjuk el a szárnyvonalakat. Ismerős a stílus.

    Ha Te beteg vagy, akkor gyógyszert veszel be, és megpróbálsz meggyógyulni. Nem pedig mindezek nélkül amputáltatod a végtagjaidat, hogy hátha a maradék lábrakap. (láb nélkül)”
  • 6. Szemif 2009. október 09. 09:54
    „5. Így, van építsünk mindenhová vasutat, (így lesz fair a meccs) aztán versenyeztessük meg a busszal, ahol nem kell a vasút ott elbontjuk..........Ahol a volán nyer, ott a buszokhoz meg hozzákötünk 30 Eas kocsit teli zúzottkővel, ha már úgy is olyan sokoldalú bitos elhúzza.......csak a verseny fair-sége jegyében, ja és a volánokra terheljük rá az utak fenntartásának teljes költségét is (szintén csak a fairség kedvéért), aztán majd meglátjuk.......”
  • 5. Logaritmus 2009. október 09. 09:34
    „Most az állam egyszerre támogatja pénzzel (hogy az utasoknak ne kelljen a valódi jegyárat és költségeket kifizetni) a MÁV-ot és a vele párhuzamosan közlekedő Volán buszjáratokat is. Ez pazarlás. Elég volna az egyik. Hogy melyik, az döntsék el az utasok.”
  • 4. CsImre 2009. október 09. 09:21
    „Szentes, Csongrád, Orosháza, Makó, hódmezővásárhely, stb. Ezek mind városok, nem is kis lakossággal. Ezek között nem tud kihasznált lenni egy jól szervezett motorvonat? Ez már önmagában botrány, skandallum, casus belli. Bezártak egy vasútállomást, és megállóhellyé alakították, ez 100 millió forint? A dolgozókat meg máshová rakták át, azaz ugyanúgy ki kell fizetni őket, és az új helyükön majd töben végzik ugyanazt, amit már kevesebben is el tudtak? Kilóg a lóláb, de nagyon. És miközben horribilis végkielégítések mennek, pont az utasok alól rántják ki a vasutat? 1 x férőhelyes motorvonat nem egyenlő 1 x férőhelyes busszal. Komfortjában sem, használhatóságában sem, biztonságosságában sem.

    Az sem vigasztal, hogy amikor túl leszünk a magyar idiotizmus épp aktuális korszakán, az akkori okosok véresre karmolják magukat az idegtől, hogy micsoda marhaságokat csináltak elődeik.

    A cikkből véletlenül hiányzik a szabadkai vonal, vagy az lekerült a halállistáról?”
  • 3. frakk 2009. október 09. 09:19
    „Újszeged -Makó vonalra gondoltam elsősorban + olyan területekre ahol teherszállítás nincs.”
  • 2. Szemif 2009. október 09. 09:01
    „1. Nos ez ennél egy picit bonyolultabb! Például ha megfelelőek a gazdasági számítások, akkor az összes vasútvonalat be lehetne zárni, de az autópályákat is fel lehetne bontani......a megfelelő számításokról pedig egy szakértő cég majd gondoskodik.........ez nem olyan, hogy most jól megy a butik, akkor bővítek, ha meg nincs vevő akkor bezárom! Ez ennél jóval összetettebb. De vegyünk egy érdekes példát 2006-ban Kóka meg akarta szüntetni a Makó-Hódmezővásárhely vonalat, és mi értelme lett volna? Az M43 építéséhez naponta több kanyarnyi kőszállítmány érkezett vasúton a "kihasználatlan" mellékvonalon. Ja slusszpoén mivel Makó és Vásárhely ipari parkja is erre a vonalra van rákötve a pályát üzemképes állapotban kell mindenféleképpen tartani, tehát a tényleges spórolós legfeljebb a szóló Bzmot futásának, illetve a Földeák és Makó-Újváros állomásokon a forgalmi szolgálatának megszüntetéséből származhat, ez éves szinte max. néhány tízmilliós tétel. Mivel a biztosító berendezéseknek, állomásoknak is üzemképesen kell várniuk a tehervonatot. Ne felejtsük el 2007-ben megszűnt 14 mellékvonal, azóta nőtt a MÁV adóssága és az évente igényelt állami támogatás is! Tehát gyakorlatilag a személyforgalom felszámolásával szinte semmit nem nyersz a milliárdos tételekhez képest. A 40 milliárdos vasúti megszorításból is max. 2-3 milliárdot akarnak a mellékvonalak személyforgalmának megszüntetésével spórolni! Elárulom, nem fog sikerülni! A pályát mindenképp meg kell hagyni üzemképes állapotban és ez a fő tétel, ráadásul mivel minél kisebb egy vonal jelentősége anál kevesebb a vasutas rajta azokat pedig vagy átcsoportosítják, tehát itt sem spórolsz, vagy kirúgják és akkor szintén az állam fizeti a munkanélküli segélyét, vagy az előrehozott nyugdíját/átképzési költségét. A végeredmény: kisebb vasúthálózat, ugyanannyi, vagy több kiadás.......ráadásul jövőre a fővonalakon kapacitást akarnak bővíteni, szóval arra több pénz kell majd, mint idén. Ettől függetlenül tény, hogy Makó-Vásárhely közt alig van utas a vonatokon, tehát a megszüntetése szerintem sem lenne probléma, csak értelme a fentebb leírtak miatt nincs. A Szentes-Orosháza vonal egy más kérdés, lepusztult pálya, nulla teherforgalom, viszont épp most építik ki ha jól tudom a MEFI-t, amivel meg lehet szüntetni egy csomó költséget lásd. Fábiánsebestyén....az persze más kérdés, hogy így ha lenne is teherszállítmány kétlem, hogy bárki is vasúton szállítana.”
  • 1. frakk 2009. október 09. 08:31
    „Mi lenne , ha végre nem a politika döntené el ennek a szükségességét. Gazdasági számításokkal egyértelművé lehet tenni a vonalak bezárásának szükségességét. Egy száz km-es vasútvonal fenntartásának óriási költsége van, (pályamunkások,váltókezelők,sorompók,kalauzok, MáV állomások, hidak, sinkarbantartás, rézvezetékek, Mozdony, vasútikocsik, stb) A napi 20-30 utasért ezeket múködtetni gazdasági abszurditás.
    Más kérdés a Máv csúcsvezetők fizetése, premizálása, végkielégítése. Mi adófizetők befizetünk, hogy ezek szétszórják magánvagyonokra, és közben épp ezek mondják-- állami vállalatokat nem lehet gazdaságosan működtetni”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Szabályos a kémény, pedig nem látni tőle

A szegedi városnéző kisvonat díszkéménye akadályozza ugyan, hogy a sofőr belássa az utat, mégsincs akadálya, hogy a jármű a kéménnyel együtt közlekedjen. Tovább olvasom