Délmagyar logó

2017. 09. 25. hétfő - Eufrozina, Kende 8°C | 18°C Még több cikk.

Kétéltű vágányjárgány Szegeden

Szeged - A keletnémet autógyártás majdnem negyvenesztendős csodáját láttuk tündökölni a Szabadkai úton. A kétéltű vágányjárgány a Szegedi Közlekedési Társaság népes járműarzenálját gyarapítja.
Csúszós pályára tévedt a teherautó – gondoltuk, amint megláttuk a jégpálya előtti sínen poroszkáló IFA-t. Körbejártuk a problémát, és kiderítettük: a keletnémet autógyártás majdnem negyvenesztendős csodáját láttuk tündökölni a Szabadkai úton. A kétéltű vágányjárgány – hivatalos rövidítéssel SPEFAKA – a Szegedi Közlekedési Társaság népes járműarzenálját gyarapítja. A tetthelyre gumikeréken kocog. Ott a „lába" közé kapja a síneket, hogy leeressze rájuk vaskerekeit. Gumikerekei is érintik a vaspályát, így négy vaslábon támaszkodik, miközben a négy gumi csúszva-súrlódva viszi előre és hátra. A fura kétéltűt dízelmotor hajtja szárazon és sínen. A sofőrnek teherautó-jogosítványra van szüksége, villamosvezetőivel felspécizve.

Felsővezeték-szerelőket visz nyolc keréken. Fotó: Miskolczi Róbert
Felsővezeték-szerelőket visz nyolc keréken. Fotó: Miskolczi Róbert

A sínjáró a hátára szerelt dobozban mobil műhelyt visz. A másik púpja egy ötméteresre kitolható szerelőkosár. Ezzel komfortosan felszállhatnak a szerelők a felsővezetékek magasságig. A kétéltű egyedülálló mutatványát egyik éjjel megirigyelhette az a kapatos fiatalasszony, aki a Szabadkai úti körforgalomból autójával egyenesen a sínekre kanyarodott, a vágányjáróval szembe. A kiérkező rendőr kérdésére azt magyarázta, hogy mindig arra jár haza. A biztos úr hajthatatlan maradt, és – a biztonság kedvéért – leterelte a nőt a sínekről.

Olvasóink írták

  • 20. ismeretlen pesti 2008. október 10. 11:09
    „Van Skoda a Citarokban, a motor Skoda ML-3444 K/4, azonban ettől nem lesz "használt Skoda troli" csak egy használt, egyébként sikeres típushoz tartozó buszból épített troli. Skoda motorral és Cegelec hajtásrendszerrel. Egy új troli áránál olcsóbban.
    Ziu és Ikarus troli is marad a cégnél, igaz. Azonban a nosztalgia flotta tagjai lesznek, csakúgy mint pár év múlva a Bengálik is. (Ámen)
    ___
    Martin /m: az index tömegközlekedési fórumain neked többen is próbálták, úgy látszik feleslegesen elmagyarázni, hogy létezik a világon szerzői jog, amit te nagy ívben... Stílusod egyébként egyre minősíthetetlenebb. Olvasni, olvasni, olvasni és gondolkozni!
    Átépítési terveidhez egyébként sok sikert, addigra talán megérted azt is amit ezzel kapcsolatban mondtak neked.”
  • 19. m 2008. október 09. 19:55
    „Jah kabdbe dasza.
    Nemtök mindegy honnan van?
    Kinem szarja le.A lényeg, hogy egyhelyen legyen minden.Más az engedélyek megérkeztek 2 csak egy valaki nem adta meg 3 nemfogom pár köcsög miatt törőlni négy bazdmeg 2x is”
  • 18. Szemif 2008. október 09. 09:50
    „Martin91 ezeknek azért nézz utána, jó?
    Szegeden az Ikarus trolikat már nem adják ki forgalomba, szóbakerült, de felesleges! Amúgy tudtommal két Ziu maradt meg.
    A Tatra villamosok valóban kellenek és maradnak sokáig. A Bengálikat szerintem legkésőbb 2010 nyarán kivonják. (hogy miért akkor, addigra lesz elég felújított Tatra, kész lesz a 3-as vonal felújítása-átalakítása, és tudod 2010 őszére a hát na kell egy újabb látványos dobás a városvezetésnek. Ugye a 4-esen is 2006 nyarán tűntek fel a Tatra villamosok) Az, hogy a Benga kétirányú már nem sokat számít, az új Anna-kútnál a Tatra is vissza tud fordulni, tehát visszafoghatóak lettek a viszonylatok egyirányú villamosokkal is. Nagy valószínűséggel 2010 után is marad majd Bengáli, tartaléknak, de idővel azokat is temethetjük.
    Az SZKT Pestről vett 7db Ikarus 280-t, ebből 3 felújítva átfényezve közlekedik is, a többit bontóba vitték. a többi busz vagy Németországból jött, vagy új, vagy bérelt (mint a két sötétkék miskolci volt) Egy 20 éves buszból meg nem lesz troli!”
  • 17. dasza 2008. október 08. 23:17
    „Ja és akit érdekel az nézze meg a www.szegedtomegkozlekedese.lapunk.hu -t.Sok érdekes MÁS WEBLAPKÉSZÍTŐK MUNKÁSSÁGÁBÓL ÖSSZELOPKODOTT informácio van rajta.”
  • 16. martin91 2008. október 08. 20:49
    „Egy a bengálik biztos nem lessznek selejtezve jó sokáig főleg az elkövetkezendő 10évben.
    1,mert sok a beruházás.
    2 ha még valamit kitalálnak akkor kell a kétirányú.
    3.A mercedesek és a volvok nem vatta ujak ez igaz, de ha megnéznétek a skoda 21 tr eket miből csinálnják okádnátok énnekem volt alkalmam látni szinte porladt a kasztni ezt ujra gyártották és javították.
    4.a volvok mercik skoda 21 tr ek mind buszok voltak.
    5.Arról nemis beszélve, hogy a 22Tr vagyi száma alapján T-650 es vadonat új az első legyártott darab prototipus magyarországon az első alacson p-s troli.
    6.És higgyétek el a tátrák nagyon sokáig lesznek.
    7.Szegeden még van egy ziu 9 (9-147) 2 Ganz ikarus 280 as (505-502) ezek vissza mennek a felújítás után a forgalomba.
    7.Az szkt folyamatosan vesz pesttől vagy debrecentől buszokat csuklos ikarust amik még ha akarják troli is lehet vagy alacsony padlos ikarus 280 as.Tervem szerint kivitelezhető hisz a tetején van a motor a kerekeken pedig a hajtó tengely szóval bármi lehet.
    Ja a cikk írója meg nézzemeg a tpusokat jol mert ez egy baszott nagy piros albán iveco.


    Ja és akit érdekel az nézze meg a www.szegedtomegkozlekedese.lapunk.hu -t.Sok érdekes informácio van rajta.”
  • 15. dasza 2008. október 08. 20:14
    „Ennek a cikknek annyi a valóságtartalma, mintha a délmagyarra azt mondanánk, hogy egy divatkatalógus...”
  • 14. csanyiv 2008. október 08. 19:51
    „Robin: Nem kell ide ifj. Nagy Gabi, megmondom én is neked, hogy már megint hülyeséget írtál. Nem baj ha nem tudsz valamit, vagy nem tájékozódtál, de a hülyeséget nem kell nagydobra verni, főleg úgy, hogy azzal mást rágalmazol. Ez vonatkozik a Skodára, Dózsa apósára és hasonló légből kapott ökörségeidre. Csak egy apróság: olyan, hogy Skoda troli ma már nincs (ez az üzletág az Irisbusé), Dózsának pedig legfeljebb a Cegelecnél vannak jó ismerősei - ebből az is következik, hogy semmi Skoda nincs se a Volvóban (ami nem volt új), sem a Mercedes Citarókban (amik szintén nem újan kerültek Szegedre).

    Azért a cikkhez az is hozzátartozik, hogy ez a jármű nem is az SZKT szerelőkocsija! Tisztára mint a jereváni rádió... :)”
  • 13. k 2008. október 08. 19:28
    „Ja és W50-est lát a képen vagy L60-ast?”
  • 12. k 2008. október 08. 18:52
    „Ráadásul a csehek csinálták a felsővezetéket az Anna-kútnál!
    És nem gyarapítja az Szkt csapatát, majd mennek vissza Csehországba!”
  • 11. hahahehe 2008. október 08. 17:16
    „Ez iveco nem ifa wazze”
  • 10. dasza 2008. október 08. 16:21
    „40 éves IFA??
    Ez az Iveco tán még 10 éves sincs!”
  • 9. barkzso 2008. október 08. 16:13
    „Bakker :)))))))))))
    Vicces egy "újság" ez a DM - van ott szakképzett munkaerő, vagy mindenki betanított?”
  • 8. Szemif 2008. október 08. 15:09
    „Hé Brrrrr.... ha a Bengálik csak 20-25 évesek volnának, tán jobb is, ha nem tudod, milyen öregek. :-)))))))))) Na jó lelövöm a poént, a legifjabb 29 a legöregebb 44!!!!! éves! Egyébiránt 2010-körül mennek selejtbe, ja és Debrecenben is van belőlük forgalomban néhány. A Tatra villamosok, na azok 20 év körül vannak! Jut eszembe, a villamos nem öregszik, bármilyen hülyén hangzik is, egy jól megcsinált vili karbantartással majdnem örök életű. Szegeden a Bengák azért pusztultak le annyira, mert lévén tervben a cseréjük nem éri rájuk pénzt költeni. Általában a villamosokat 40-50 évesen!!!!! viszik bontóba, vagy lesz nosztalgia, és ne nyugateurópaizzunk, mert ott is jár 40 éves villamos menetrendszerűen. Tehát sok ma élő ember már nem fogja megérni a pesti Combinok selejtezését. Szegeden a csuklós Tatrak 2020-2025 körül mennek, a szólók szerintem 2030-ig maradnak. A leendő 9 új villamos pedig 2050-2060 közt megy selejtbe, ezért is érdemes megfontolni a vételt. A villamos olyan, mint a könyv, gyakran túléli a használóit.
    Ez amúgy nem SZKT fényező cikk, ez csak egy szokásos délmagyaros agymenés egy semmitmondó, és érdektelen témáról, de ez egyéni meglátás.”
  • 7. ganxta 2008. október 08. 15:06
    „Albán rendszámos trolibuszjavitó Robur Mórahalmon?

    Nahát mik vannak, megáll az ész...

    Csak azt nem tudom miért nem hittem el 14 évesen a magyartanáromnak, hogy a DM egy szennylap? Én hülye még elő is fizettem rá. Úgy kell nekem. Ehhez a színvonalhoz már csak a Dlusztust kéne visszahívni és akkor a fejlécre nyugodtan ki lehet írni, hogy "Seggem és partja news".
    Nameg az öttelefonos rendőrségi szóvivő cikk...

    Apropó, Pick drukker vagyok, de lassan hányok az onanizálástól, ami a cikkekből árad.
    Mocskos bértollnokok mind. Ahelyett, hogy a problémákról és a megoldásról írnának. Mint egy igazi újságíró. Csak hát ahhoz dolgozni is kéne...

    Elszakadt a cérna.”
  • 6. Brrrrr.... 2008. október 08. 13:58
    „A rendszámot láttátok, szerintem nem is magyar! Kicsit gagyira sikeredett az SZKT-t fényező cikkecske, lehet, hogy a 20-25 éves rozsdás sárga villamosokat nem jó mutogatni, amik még mindig közlekednek Szegeden? Az a baj, hogy utazni sem jó rajtuk, dehát ez legyen a mi bajunk (szerintük)!”
  • 5. Robin Hood 2008. október 08. 09:15
    „Ide vezetett a demokrácia...
    Hőbörögtök, hogy miért erről meg miért arról írnak, hány kereke van, és nem is IFA...
    A Kádár rendszerben nem ugráltatok volna, hogy ez nem is IFA.
    Ha azt mondják, hogy IFA akkor az és kész, fogadjátok el. Én ennél szebb IFÁt még nem láttam, nekem ez tetszik a legjobban, kicsit hasonlít az IVECO- ra de jobb mint a ZIL.
    És ha az újság 16 oldalas, akkor nem lehet kiadni 15 oldallal, vagy üres oldalt akartok nézni?


    Mindennap belénkoltják, hogy az SZKT jó és szép és minden pénzt megér nekünk mert értünk van és nagyon kell még jobban fejleszteni, hiszen a csúcstechnikát Dózsa úr garantálja...tudjátok aki az új VOLVO buszból kiszedte a motort és egy használt SKODA trolit csinált belőle, de a VOLVO beperelte ezért most már régi MERCEDES buszokból csinál használt SKODA trolikat.
    Sajnos a saját hobbiját éli szegedi adófizetők pénzén. Ki tudja meddig lehet ezeket az öszvér járgányokat használni? Sokba kerül ez nekünk!
    SZKT-s ismerősöm mondta, hogy Dózsa apósa a Cseh SKODA gyár fejese és ezért rendelünk tőlük rengeteg SKODA troli és TATRA villamos alkatrészt...más országokban ezek a típusok leszerepeltek.

    Majd jön a hozzászólásokhoz az SZKT megmondóembere Ifj. Nagy Gábor vélemény is remélem ...”
  • 4. másik olvasó 2008. október 08. 08:00
    „Nem is nyolc kereke van hanem tiz. Hat gumi és négy vas. Ahól lakom itt több is van de ezeknek nem kell a gumikerékkel hajtani magukat. a vaskerekek is meghajtóttak. ugy hogy ez nem is nagy szám.A cikk iró talán óvódás koru hogy ilyen nagy hatással volt rá ez a jármü. Vagy talán ennél fontosabb dologról nem tudnak irni?”
  • 3. egy olvasó 2008. október 08. 07:43
    „Hát igen!
    Nem IFA, hanem IVECO.
    Nem 40 éves, mert akkor 1968-ban kellett volna gyártani.
    Egyébbként valóban van egy IFA alvázra épült felsővezeték szerelő járműve az SZKT-nak(a Spefaka), de az meg nem Iveco.
    Szóval értem én, hogy nonstop, de meddig van nyitva?”
  • 2. NTK 2008. október 08. 07:05
    „Tényleg! Hogyan íródhat meg így egy cikk. Senki nem ellenőrzi a helyességét? Vagy annyira fiatal az újságíró, hogy nem tudja megkülönböztetni az IFA fülkét az Iveco-jétól.

    Ez egy jó példa a slendriánságra. Egyáltalán tud olvasni a cikkíró ...??”
  • 1. reggeli csúcs 2008. október 08. 06:13
    „ifa???
    ez nem is ifa, hanem iveco”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Szájberplacc: a lányok a szokásos tízezerért nyomják

Szeged - Bár a főutak mentén most is láthatjuk még néha a csajokat, akik nem stopposok, mégis egy… Tovább olvasom