Délmagyar logó

2016. 12. 05. hétfő - Vilma -6°C | 4°C

Kevés a fecskendős kocsi a megyében

A tűzoltóságnál majd tízéves kocsik, a rendőrségnél jól felszerelt járművek teljesítenek szolgálatot a megye útjain. A határőrség szegedi kirendeltségének járműflottája százszázalékos feltöltöttségű.
Több szirénázó autó kellene. Fotó: Schmidt Andrea
A Csongrád Megyei Rendőr-főkapitányság (CSMRFK) járműparkja összesen 187 darabból áll, ebből 124 személygépkocsi. A főkapitányságra 2005–2006-ban összesen 70 jármű – Skoda Octavia, Ford Fiesta és Chevrolet Lacetti – érkezett az ORFK-tól. Ezek a járművek többek között légzsákokkal, ABS-sel és klímával felszereltek. A fiatalítás jegyében, a schengeni alapból a főkapitányság 2006-ban 5 Skodát kapott járőri feladatok ellátására. A rendőrségnél jelen pillanatban a személygépkocsik 11 százaléka tekinthető elhasználtnak: vagy elmúlt ötéves vagy már lefutott 200 ezer kilométert. Kétkeréken is teljesítenek szolgálatot a rendőrök: Szeged önkormányzata 14, Makó 7 motorkerékpárt adományozott a kapitányságoknak. A CSMRFK járművei évente mintegy 3 millió kilométert tesznek meg, és 84 millió forint értékű üzemanyagot használnak el. A javítási költségek 13 millió forintot emésztenek fel.

Zöldek és uniósak

A kiskunhalasi határőrség szegedi kirendeltségén több mint 20 autó – ennek fele terepjáró, három kisbusz, a többi személyautó – teljesít szolgálatot. Hagyományos színük a fűzöld: a 2000 után beszerzett járműveket azért festették ilyenre, hogy egységes kép alakuljon ki a szervezetről. Ilyen színnel más személygépkocsik nem futhatnak az ország útjain. Németh Zoltán határőr alezredes elmondta: a szegedi kirendeltség feltöltöttsége százszázalékos. A flotta viszonylag fiatal: többségét 2000 után állították forgalomba, és megfelel az uniós követelményeknek is. A határőrség járműveit akkor vonják ki a forgalomból, ha javítási költségük meghaladja egy új jármű beszerzési árának 50 százalékát.

Megyénkben 5 hivatásos önkormányzati és egy köztestületi tűzoltóság létezik – mondta el Dudás László. A szegedi tűzoltóság főhadnagya megjegyezte, amíg Németországban egymillió lakosra 493, Magyarországon mindössze 46 tűzoltóautó jut. Csongrád megyében összesen 11 fecskendős autó szolgál: Szegeden 3, Makón, Hódmezővásárhelyen és Szentesen 2-2, Csongrádon és Ruzsán 1-1 darab. Szegeden ezenkívül van egy tartalék jármű is: ha valamelyik elromlana, ezt állítják forgalomba.

Dudás László azt is elmondta, tavaly még 4 készenléti és 2 tartalék járművük volt, de egy kormányrendelet megnyirbálta a szegedi állományt, pedig Csongrádban az országos átlaghoz képest is kevesebb fecskendős tűzoltóautó rója az utakat. Bács megyében például tízzel több ilyennel gazdálkodhatnak ottani kollégáik. A tapasztalatok azt is mutatják: a készenléti kocsikat 5 évente kellene lecserélni. A szegedi tűzoltók flottájának legfiatalabb tagja a kilencedik életévét tapossa, de az egyik magasból mentő kocsijuk negyedszázados korral szégyenkezhet.

– A gépkocsipark létszáma nem titkos, de nem is nyilvános – felelte kérdésünkre Mulati Árpád. Az Országos Mentőszolgálat megyei mentésirányítási csoportvezetője annyit mondott el: hiány sehol nincsen, a járművek számát az adott terület népességének arányában állapították meg. A Mercedes Sprintereket rohammentőként, a Fordokat mentéshez, a kifutóban lévő Toyotákat betegszállításra használják. A legújabb modellekben már klíma is van. Egy mentő egyébként 10 évet tölthet forgalomban, mentésre 3-4 évig használhatják, ezután betegszállítóvá válnak.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Kiss-Rigó László perre ment

A bíróság első fokú döntése szerint az egyházi vezetők közszereplők. A szeged-csanádi megyés püspök… Tovább olvasom