Délmagyar logó

2016. 12. 03. szombat - Ferenc, Olívia -2°C | 5°C

Ki a töltésen, ki a futópadon izzad

Szeged - Utcán fussunk, vagy a szabad levegőt cseréljük fel az edzőterem futópadjára? Pattanjunk nyeregbe, és tekerjünk egy nagyot a töltésen, vagy döntsünk inkább a spinningedzés mellett? Érvek és ellenérvek kezdőknek és haladóknak.
Az állóképességet javító sportok – így a futás és a kerékpározás is – jótékonyan hatnak szervezetünk működésére. A rendszeres testmozgás hatására javul a szívizom hatásfoka: nagyobb erővel húzódik össze, és több vért juttat a keringésbe. Növekszik a tüdőkapacitás, friss oxigén jut a sejtekbe. Javul az anyagcsere. Megnő az izomrostok térfogata, csökken a vérrögképződés valószínűsége és a stresszhormonok száma. A sport segít elérni és megtartani az ideális testsúlyt. Tehát ha sportolunk, csak nyerhetünk.

Jogos a kérdés: teremben vagy szabadban mozogjunk? A szakemberek válasza: egyénenként változó. Mindkét terepnek megvannak az előnyei és a hátrányai.

A spinning – a fixen elhelyezkedő kerékpáron végzett gyakorlatsor – kemény sport, de azt mondják: aki kibír két-három edzést, az egy életre megszereti ezt a mozgásformát. A kerékpáron a lejtést, az emelkedést és síkmenetet is be lehet állítani, tehát ugyanolyan hatás érhető el, mintha valaki feltekerne a hídra, vagy arról lefelé gurulna.

A győzelemért a töltésen, a szabad ég alatt...
A győzelemért a töltésen, a szabad ég alatt...

– A teremkerékpárokon nagyon jó kardiomozgást lehet végezni. Növeli a pulzusszámot, hatására a vér átmossa a szervezetet – mutat rá Oláh Éva, az egyik szegedi fitneszklub tulajdonosa. A spinning szálkásít, és nagyon jól formálja a combot és a popsit. Minden izom megfeszül, mert nemcsak ülve, hanem állva tapossák – és nem tekerik – a biciklit. Edzés közben zene szól, ami még jobban felpörgeti az embert, és a csapatszellem is viszi magával a lányokat-nőket. Ráadásul kerékpározás közben karhajlításokat végeznek, hogy a bicepszet, tricepszet is eddzék – ez a töltésen gurulva elég furcsán nézne ki. A városi kerékpározáskor nem az izmosodás a legfőbb szempont, többnyire csak egyik helyről akarunk eljutni a másikra. A hétvégi bringások is ötvözik a mozgás szeretetét a természet szeretetével. Ennek nem mérhető a hatásfoka a heti többszöri konditermi edzéssel, de erősíti a lábunkat, és kerekebb, feszesebb lesz a popsink. Fontos tényező: a természet közelsége javítja közérzetünket.

... és önmagunkért a futópadon.
...és önmagunkért a futópadon.

A futás szintén örömet okoz: körülbelül fél óra után felszabadulnak a „boldogsághormonok", kellemes, eufórikus állapotba kerülünk. Ha közepes tempóval több mint fél órán át futunk, zsírt is égetünk, de csak akkor, ha figyelünk a légzésünkre.

Városi kerékpározás...
Városi kerékpározás...

– A szabadtéri sportolás természetesebb, az edzőteremi tervezhetőbb – mondja dr. Mikulán Rita megyei sportfőorvos. – A futópad és a spinning esetében nagyon pontosan felépíthető és alkalmazható a személyre szabott edzésterv, ami nagyon hatásos. Sokan azonban ezt ridegnek, teljesítményorientáltnak tartják, de előnye, hogy időjárástól függetlenül bármikor edzhetünk.

...és városi spinningedzés. Fotók: Schmidt Andrea, Segesvári Csaba
...és városi spinningedzés.
Fotók: Schmidt Andrea, Segesvári Csaba

A szabadtéri sportoknál viszont megjelenik a mozgás örömteli, rekreációs oldala is. A szabadidő-sportolók zöme nemcsak azt várja a mozgástól, hogy izmosabb legyen, vagy hogy fogyjon, hanem a jó érzésért is mozog. A sportorvos rámutat arra is: a pulzusmérős órával a szabadban is figyelemmel kísérhető a teljesítmény, de ha egy emelkedő következik, vagy egy utánunk loholó kutya megzavar bennünket, akkor borul az edzésterv. Nem beszélve arról: nagyon fanatikusnak kell lenni ahhoz, hogy az ember akkor is fusson, ha esik, ha fúj. Továbbá a szabadtéri sport másfajta öltözetet, nagyobb anyagi ráfordítást igényel.

A láb megérdemli a jó cipőt

Futásnál nagyon sokat számít a talaj minősége. A városban – úttesten, járdán vagy akár parkban – futóknak csak nagyon jó minőségű cipőben érdemes útra kelniük. Ha a talaj kemény, akkor az ízületek károsodhatnak. De a jó lábbeli tompítja a talaj visszaütődését, így vigyázhatunk ízületeinkre. Érdemes futónadrágot, pamutpólót viselni, és vigyünk magunkkal egy kisebb törölközőt is, hogy leitassuk homlokunkról, nyakunkról az izzadságot.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Gyógyszer vagy fűtésszámla?

Szeged - A patikus szerint már most is egyre gyakoribb, hogy a betegeknek nincs pénzük minden gyógyszert kiváltani, ezért szelektálnak, vagy nem szedik rendesen – ami életveszélyes lehet. Tovább olvasom