Délmagyar logó

2017. 02. 21. kedd - Eleonóra 0°C | 6°C Még több cikk.

Kiderül, ki buszoztat Szegeden

A Szegedi Közlekedési Társaság hárommilliárd forint értékben kért ajánlatot buszok szállítására. Ugyanekkora értékben hitelt is fölvenne. Hogy szüksége lesz-e a vadonatúj járművekre, vagy jövőre is a Volán buszai járnak Szegeden, az ma dől el. A szegedi közgyűlés ma dönt arról, ki üzemeltesse a városi buszokat.
Buszban utazik az SZKT. Fotó: Schmidt Andrea
A szegedi közgyűlés ma dönt arról, ki üzemeltesse a városi buszokat. A pályázaton vonalcsoportonként hirdették meg a szegedi helyi járatok üzemeltetési jogát. Ez azt jelenti, hogy például a Makkosházi és a Mars téri végállomásról induló buszok üzemeltetését elvben más-más is végezheti a jövőben. Erre az önkormányzatnak az uniós csatlakozás kapcsán született jogszabály adott lehetőséget. Eddig a nagyobb városok közül egyedül Szeged élt azzal a jogával, hogy megversenyeztesse a helyi buszközlekedést. A pályázat meglehetősen szigorúra sikeredett; Szeged testvérvárosainak, Turkunak és Darmstadtnak a tapasztalatait vette figyelembe.

Nagy Sándor alpolgármester szerint az utasok számára is kedvező, hogy pályáztattak. Nő az alacsonypadlós buszok száma, minden buszon kiírják és bemondják majd a megállókat. A szerződés szerint a pontosságot és a tisztaságot, a buszok jó műszaki állapotát díjazni fogják, a késést büntetik.

Bár a városházi döntéshozók nagy versenyt reméltek, végül csak két cég ajánlkozott, meglepetést legföljebb szövetségesük okozott. A Tisza Volán Zrt. a világ vezető közösségi közlekedési cégével, a Connexszel párban, a Szegedi Közlekedési Társaság a székesfehérvári VT-Transmannal együtt pályázott.

Erőviszonyok

Az SZKT mellett szól, hogy a város tulajdona, így – ha az állam megtéríti a szolgáltatás teljes veszteségét – az önkormányzati cég jó üzletet köthet. Az SZKT messze túlteljesítené az előírt minőségi követelményeket, ha megvenné az új buszokat. A Tisza Volán előnye, hogy már rendelkezik a szolgáltatás nyújtásához szükséges eszközökkel, és vállalta a buszflotta fokozatos fiatalítását, átalakítását, korszerűsítését. A Tisza Volán valószínű, hogy a jelenlegi járműparkra alapozva, kedvezőbb árakkal próbál előnyt szerezni. Az esetleges privatizáció előtt a Volán értékét egyébként növeli, ha megőrzi pozícióját.

Az SZKT különlegesen nagy értékben írt ki közbeszerzési eljárást autóbuszok vásárlására. A kiírás értelmében új, alacsonypadlós buszokat vennének, összesen legalább 30, legfeljebb 60 darabot, és opciós jogot kértek további 40 darabra. A járművek becsült értéke közel hárommilliárd forint. Az SZKT banki hitelre is ajánlatot kért, maximum hárommilliárd, minimum kétmilliárd forint értékben. A bank biztosítékként jelzálogjogot szerezne a hitelből beszerzett eszközökre.

– Előre menekült a cég azzal, hogy biztosítja a finanszírozást és a járműbeszerzést, hiszen a hátralévő idő már kevés lenne a felkészülésre – magyarázta Szentgyörgyi Pál. A gazdasági alpolgármester hozzátette: ha nem az SZKT nyeri el a szegedi buszok üzemeltetésének jogát, akkor visszavonja a kiírást.

A város két kategóriában várja az ajánlatokat. Az egyik szerint a járművek átlagéletkora legfeljebb 12 év, a másik szerint legfeljebb 7 év. Anyagi lehetőségei szerint az önkormányzat választhat, hogy fiatalabb vagy öregebb buszokkal végezteti a munkát. A mostani állapotnak nagyjából megfelelő a legfeljebb 12 éves átlagéletkorú kocsikkal biztosított szolgáltatás. Ha ebben a kategóriában hirdet győztest a város, olcsóbban megússza. A két pályázó ajánlatáról a közgyűlés ma zárt ülésen dönt, a győztes januártól buszoztathat Szegeden.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Anna-kúti csomópont: átépítés két év múlva

Az Anna-kúti csomópontot csak két év múlva építik át. A képviselő-testület pénteken dönt arról, ki… Tovább olvasom