Délmagyar logó

2017. 08. 20. vasárnap - István 19°C | 34°C Még több cikk.

Kilencből öt Pesa-villamos a remízben áll

Szeged - Az új Swing Szeged villamosok közül 5 javításra vár a Pulz utcai remízben. Tóth István Tibor SZKT-igazgató azt mondja: négy új villamos az egyedi gyártásból adódó típushibák miatt áll. Elődje szerint minden megrendelésre egyedi villamost épít a gyártó.
Pénteken a Boldogasszony sugárút és a Bécsi körút sarkán az egyik új szegedi Pesa-villamos, a 106-os jármű összeütközött egy autóval. A szerelvény elejének borítólemeze megrongálódott, napokon belül derül ki, hogy mikor állhat újból forgalomba.

A balesetes járművel együtt jelenleg öt Swing Szeged – vagyis a kilenc tagú flotta többsége – vesztegel a Pulz utcai remízben. Tóth István Tibor, a Szegedi Közlekedési Kft. ügyvezetője elmondta: több közülük hetek óta hiányzik a 2-es vonalról. Különféle gondok léptek fel, elsősorban fékproblémák. Ez nem okozna balesetveszélyt, de a jármű élettartamát rövidíti az, ha a kocsi kereke megcsúszik fékezéskor. A cégvezető megjegyezte: 2-3 új lengyel villamos rendszeresen benn áll a járműbázison, és javításra vár az egyedi gyártásból adódó prototípushibák miatt. Tóth szerint az ilyen meghibásodások kiküszöbölhetők lettek volna, ha a város a lengyel gyártó által varsói megrendelésre nagy mennyiségben szállított villamosaiból vásárol, amelyeket lengyel hajtáskonténerrel szereltek fel. Jelenleg is itt lakik egy lengyel szerelőcsapat Szegeden, és a szakemberek megteszik, amit tudnak. A többi hiba megoldásán pedig gondolkodnak. Az SZKT-vezető hozzátette: nagyon nehéz pótolni a szerelvényeket, mert főszezonban minden hadra fogható villamosra szükség van. Ráadásul a lengyel járművek foglalják a helyet a remízben, ahol a Tatrák napi szervizét és garanciális felülvizsgálatát is el kell végezni. Ez többletmunkát kíván.

Kilencből öt Pesa-villamos a remízben áll. Fotó: Karnok Csaba (galéria)

– Tudatos félrevezetés, hogy a város rendelte volna a villamosokat ezzel a fékkel és elektromos rendszerrel. Ebbe a város nem szólhatott és nem is szólt bele; Szeged kiírta a közbeszerzési feltételeket, és a gyártók ajánlottak járműveket – reagált Dózsa Gábor, az SZKT korábbi vezetője utódja egyedi gyártást bíráló kijelentésére. – Villamost mindig kis szériában, egyedileg, a megrendelő közlekedési vállalat igényei szerint gyártanak. A lengyel városok számára gyártott Pesa-járművek természetesen különböznek a más országok számára gyártott villamosoktól, mert eltérők az előírások és a követelmények. A szegedi villamosokba épített cseh Cegelec-hajtásrendszert jóval nagyobb darabszámban gyártják, mint a lengyelt. A féket pedig a világ legtöbb fékberendezését előállító Knorr Bremse szállította. A fék megcsúszása előfordulhat, de semmi köze a jármű élettartamához – mondta Dózsa Gábor.

A szegedi tömegközlekedési nagyprojektet lebonyolító Szeged Pólus Fejlesztési Nonprofit Kft. későbbre ígért lapunknak választ. Júliusban, amikor az ajtók és a fékek hibáiról írtunk, a Szeged Pólustól azt a tájékoztatást kaptuk, hogy a felmerült hibák beleférnek abba a kategóriába, amelyek egy új villamostípus beüzemelésénél előfordulnak.

Forgalomba állítás előtt az egész flotta sikeresen teljesítette a Nemzeti Közlekedési Hatóság műszaki vizsgáját. A Pesa-gyár szerződéses kötelezettsége, hogy 3 évig teljes körű garanciát biztosítson, ezért előre tervezett módon egy lengyel szervizcsapat dolgozik az SZKT remízében.
Állnak és várnak a remízben a Pesa villamosok. Fotó: Karnok Csaba

Olvasóink írták

54 hozzászólás
  • 54. macs 2012. szeptember 12. 11:44
    „52. kispacni,
    szerintem vannak problémák, amikbe nem kell a politikát bele keverni, ilyen pl. a villamos, tehát nem értem a felvezető mondatodat. :-)
    Köszönöm a linket. A gyár történetét és az általuk gyártott villamosokat ismerem, és be kell vallanom amikor először kerestem rájuk a neten, bizony megfájdult a szívem, mert eszembe jutottak a Ganz villamosai és az általuk gyártott metró szerelvény. Tiszteletet érdemel, ahogy a lengyelek éltek a lehetőségekkel.
    Én nem vagyok szakember és gondolom Te se, ha tévedek elnézést kérek, és talán még sok hozzászóló sem az.
    Tehát, folyik a találgatás, a szidalmazás, a tények ismerete nélkül, hiszen a cikkből annyi derül ki, hogy a hajtáskonténerrel van baj, és a villamos proto, tehát kiforratlan konstrukció.
    Nyilatkozik a volt és a jelenlegi cégvezető, egyik A-t mond a másik B-t. Nos innentől szép a dolog. :-)
    Egyébként hallgattassék meg a harmadik fél is, kíváncsi lennék a gyár képviselőinek nyilatkozatára is.”
  • 53. Belváros 2012. szeptember 12. 10:18
    „zsolt1303 2012.09.11. 18:22 " Van egy tippem kinek kellene, de ő már jót röhög a pályán kívül a markába!!!!"

    Muhaha!Persze,már a kiíráskor tudta,hogy le fogják váltani és direkt rosszat rendeltetett,hogy megkeserítse az utódja munkáját.Ez a Cegelec technika,hogy működik közel 8 éve tökéletesen szegedi trolikban,villamosokban?

    LASSAN ÍROM HOGY ÉRTSD!
    A T-660 as troli is Cegelec hajtású már másodszor áll gariban, több mint két hónapja, a Cegelec nem tudja megjavítani a központi vezérlőjét - talán Tóth Úrnak kellene megjavítani????”
  • 52. kispacni 2012. szeptember 12. 08:47
    „45. macs

    Nézd pártállástól függetlenül próbáld végiggondolni az egészet. Olvasd el ezt a korrekt blogot (http://cities.blog.hu/2011/10/01/a_pesa_es_a_villamosai).

    valamikor a hetvenes években törtek be a japán autók a nemzetközi piacra. Olcsók voltak, ezért vették az emberek, de sok volt a gond velük. A japánok nem tudták megoldani eleinte a megfelelő szervizrebdszert is. Aztán szorgos munkával ma már piacvezetők. A Toyota évekig a nr 1 autógyár volt. A kétezres évek ADAC listáján (német autóklub minősítési rendszere - ezt tartják a legelismertebb minősítési rendszernek a gépkocsiiparban) az első tíz között csak két német autó voltmárka volt (Mercedes és BMW, vagyis a VW sem volt köztük). Aztán a kilencvenes években jöttek a koreai autok. Olcsók voltak de sok volt a gond velük. Majd lassan azok is kikupálódtak, és ma a KIA és Hiunday bizony üzembiztos autó. És már azok is drágák és veszik is őket.
    Szóval menjünk vissza a villamosokhoz. Gondolom itt is vannak Mercedesek és Suzukik. Az Alstom és Siemens villamosok Mercedes kategoria. Többezer gyártott villamossal a világ minden kontinensén ahol van villamosforgalom. Megfelelő tudás, és tapasztalat.
    Az a mondat igazt, hogy többnyire minden rendelés egyedi. tehát valóban nem arról van szó, mint autóéknál, hogy egy adott típust amig gyártanak, addig max kisebb eltérések finomításoktól eltérően többynire egyformák. A Siemens a megrendelő kivánsága is szerint minden városba más méretű, tengelysulyú, stb villamost készít. és szenvednek ők is. Ismert tény, hogy az Erfurti villamosokat ki kellett vonni a forgalomból.
    DE
    Nagyon nem mindegy ha egy gyárnak több évtizedes tapasztalat van.
    A PESA egyenlőre Suzuki. Jól néz ki (a mostani Suzuki Swift is pofás már), de egyenlőre fóleg a tapasztalatban még Suzuki. Olvasd el a blogot, ha jól olvasom ki még nem gyártottak összesen 200 villamost. Vagyis ha megrendelésenként mindig max 9-201 villamos készül, tehát ennyi eltérő típust kell készíteniük nyilván nincs meg a tapasztalatuk. Láttuk a Siemens is befarag néha.
    Lehet, hogy ez most olcsóbb volt Szegednek, de villamost 30 évre szoktak venni. lehet, hogy érdemes ilyenkor mégis drágább Mercedes kategóriájú villamost venni. A PESA 2000-ben alakult meg. nem egy tőkeerős multicsoport. Lesz még 30 év múlva PESA. Ki garantálja, hogy mondjuk néhány év múlva megszűnik a gyár akkor honnan lesznek alkatrészek, stb, stb. Persze lehet hogy fordítva történik, és a PESA is mint a Hyundai menő villamos lesz. Kicsit lutriszagú azért ez így :-)”
  • 51. deszkás 2012. szeptember 11. 20:17
    „A magasságos NKHT itt nem vizsgálódott mint az Alstomnál ami oly hirtelen megjavult? Érdekes.”
  • 50. Agáta 2012. szeptember 11. 18:46
    „Mindig ez van. A Gutenberg utca burkolata a Tisza L. krt.-hoz közeli szakaszon 1/2 év alatt ment tönkre, szerencsére ezt is garanciában megcsinálták. A Jogi kar előtt a "fantasztikus" gránitkocka-burkolat nemcsak azért hepe-hupás, mert a kockák felülete alapból ilyen (hogy ki volt az a nagytudású, aki gyalogos forgalomra ilyen burkolatot álmodott meg, a Szt. Ferenc utca környékére dettó, nem tudom, inkább ne ébredt volna fel, vagy elfelejthette volna ezt az álmát), hanem az alapozás sem síma, itt-ott megsüllyedt.
    A villamosok is hibásak. Úgy látszik, hogy a Mekk Mesterek sora nem ér véget. Nem is kellett volna 2-es villamos szakasz, csak meg kellett volna hosszabbítani a troli vonalát, nagyságrenddel kevesebb pénzért. Egyébként is, iskolaszünetben este és hétvégén csak hébe-hóba járnak.”
  • 49. zsolt1303 2012. szeptember 11. 18:22
    „" Van egy tippem kinek kellene, de ő már jót röhög a pályán kívül a markába!!!!"

    Muhaha!Persze,már a kiíráskor tudta,hogy le fogják váltani és direkt rosszat rendeltetett,hogy megkeserítse az utódja munkáját.Ez a Cegelec technika,hogy működik közel 8 éve tökéletesen szegedi trolikban,villamosokban?”
  • 48. Belváros 2012. szeptember 11. 17:29
    „Logaritmus 2012.09.10. 21:57 Tóth "úr" vagy találjon ki valami jobbat vagy húzzon el az összes fideszes és jobbikos barátocskájával együtt ebből a szép városból. Esetleg kezdjen el dolgozni

    SZERENCSÉTLEN!

    Miért Tóth Úr tehet a szar villamosokról? Mi köze volt neki a kiíráshoz? Ki kérte azt az átkozott Cegelec rendszert!
    A T-660 as troli is Cegelec hajtású már másodszor áll gariban, több mint két hónapja, a Cegelec nem tudja megjavítani a központi vezérlőjét - talán Tóth Úrnak kellene megjavítani???? Van egy tippem kinek kellene, de ő már jót röhög a pályán kívül a markába!!!!

    A cegelec rendszerrel az a baj hogy most először építették be a Pesa villamosba, annak a környezetébe - évekig fog tartani míg a prototípus gyengeségeit leküzdi, ebből 9 db van míg a Medcom os rendszerűből már 200 db AZ MÁR KIFORROTT!!!! ÉRTHETŐ VAGYOK!!!!”
  • 47. Belváros 2012. szeptember 11. 17:24
    „Kíváncsi lennék: Miért reagál Dózsa leváltott igazgató Úr minden egyes cikkre ami az SZKT-ról szól? Etikus -e neki ennyi idő után is mindent megmagyarázni (nem akarom eldönteni melyikük mond igazat). Mondjon nekem egy-két leváltott vezért aki kiáll jóval lecserélése után is a nyilvánosság elé és magyarázza volt cégének a mai ügyeit.

    Sajnos ez tényleg gusztustalan a DM részéről!
    Míg Dózsa úr volt az SZKT-s góré addig és előre jó időre megvette a DM-t kilóra!!!!”
  • 46. Monthechristo 2012. szeptember 11. 12:38
    „Speciális a földrajzi adottságunk,talán ez a gond??::)))Lehet hogy a "Sík"terepet nem bírja e remek tákolmány mindenesetre olyan mint bármi ebben az országban,kívülről tetszetős,közelről egy tragédia...ez ma Magyarország::)))”
  • 45. macs 2012. szeptember 11. 11:56
    „Hú, mennyi szakértő!
    Amikor használt villamost vettünk, az volt baj, amikor újat, az a baj.
    Nagyon kíváncsi vagyok, ténylegesen milyen problémák vannak a PESÁ-val?”
  • 44. varadipal 2012. szeptember 11. 09:44
    „30.Palika. Idézni pontosan, értelmezni ésszel. Olvasd el mégegyszer a 21-hsz-t, hátha nem úgy van, ahogy te értetted. Írásodban a kevesebb több lenne.”
  • 43. sevenof9 2012. szeptember 11. 08:42
    „"21. varadipal 2012.09.10. 10:53
    Nyugi emberek, három évig a gyártó garanciában javít. Addíg csak kiforrja magát a tipus. Ha nyáron hűt, télen fűt és még megy is akkor mit károgtok? A legdrágább autó prototipusa is hibás szokott lenni, a gyártó nem hülye, abból tanul. Muszály valakit mindíg köpködni? Attól jobban érzitek magatokat?"

    Prototipus autot nem adnak el. Illetve a legritkabb esetben. A mi cegunk is csak 3-6 honappal elobb szerel be 3-6 honap mulva gyartasba kerulo motort kivalasztott ugyfelkornek. Tehat ez blama mindenkepp. A helyukbe mar hoztam volna 4-5 regi vilit es az ujakat nyustolnem utasok nelkul.”
  • 42. igazmondójános 2012. szeptember 11. 06:54
    „Kíváncsi lennék: Miért reagál Dózsa leváltott igazgató Úr minden egyes cikkre ami az SZKT-ról szól? Etikus -e neki ennyi idő után is mindent megmagyarázni (nem akarom eldönteni melyikük mond igazat). Mondjon nekem egy-két leváltott vezért aki kiáll jóval lecserélése után is a nyilvánosság elé és magyarázza volt cégének a mai ügyeit.”
  • 41. vmagdi 2012. szeptember 10. 22:10
    „" Júliusban, amikor az ajtók és a fékek hibáiról írtunk, a Szeged Pólustól azt a tájékoztatást kaptuk, hogy a felmerült hibák beleférnek abba a kategóriába, amelyek egy új villamostípus beüzemelésénél előfordulnak. "
    Azon szurkolok hogy a POLUS sose bonyolitson repulovasarlasi projektet, mert a villamos csak balesetveszelyes, bar neki egy felmerulo hibak miatti legikatasztrofa is biztos beferne mindefele kategoriaba.”
  • 40. zoli363 2012. szeptember 10. 22:04
    „semmit nem fizet pesa.......elvégzi a garanciális dolgokat és kész......izgalmas lesz amikor vége lesz a garanciális idöszaknak mert a gatyánkat is kifizetjük ezekért a szarokért....”
  • 39. Logaritmus 2012. szeptember 10. 21:57
    „Tóth "úr" vagy találjon ki valami jobbat vagy húzzon el az összes fideszes és jobbikos barátocskájával együtt ebből a szép városból. Esetleg kezdjen el dolgozni!!!”
  • 38. strangerrr 2012. szeptember 10. 21:08
    „Az állásidőt, az SZKT által végzett garanciális javításokat a PESA fizeti. Erről szól az egész.
    Meg ennek a hazaárulónak az újabb mocskolódásáról.”
  • 37. macs 2012. szeptember 10. 20:27
    „Csak kérdezem, mielőtt egy ilyen cikkhez anyagot gyűjtenek, nem lehetne kiülni pl. Széchenyi térre, vagy a Klauzál térre és nézelődni? Mondjuk figyelni az elmenő PESÁ-k sorszámát és strigulázni, hány van kint?”
  • 36. kormoska 2012. szeptember 10. 20:14
    „Ma a városban járva láttam:106,107,103,102,108,105.
    Ez a kilencből hat darab ugyebár......
    Lehet,hogy valósak a fenti problémák de Tóth"úr" megint túlsiránkozta magát!Ez a jóember csak ezt az egyet tudja?Mást még nem nagyon csinált.
    A PESA gyártól prototípust rendeltünk,tehát a gyártó innen gyűjti be a tapasztalatokat.Akkor még nem Tóth I.Tibor vezette a céget,nem ő döntött.Itt lesznek 3 évig a gyári szerelők,nem a SZKT dolgozóinak kell szerelgetni.”
  • 35. realtime 2012. szeptember 10. 18:45
    „Most nem azért de én Tóthtól még soha nem hallottam egyetlen megoldási javalatot sem, csupán siránkozást és hátrafelé mutogatást. Vagy ez kiválasztási szempont volt?”
54 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Ne húzza fel magát! Túlterhelt a szegedi idegsebészeti klinika...

Kénytelenek szelektálni a betegek között a szegedi idegsebészeti klinikán: jóval több a páciens, mint a műtéti kapacitás. Tovább olvasom