Délmagyar logó

2016. 12. 07. szerda - Ambrus -5°C | 3°C

Kinek olcsó a kötelező?

Szeged - A „rajzoljon téged körül a Doszpot Péter" egykori jókívánság ma enyhébb változatban úgy szólhat, hogy „tolasson beléd egy MÁV-os autó". Legalábbis azóta, hogy kiderült, az olcsó kötelező biztosítási tarifáiról ismert társaság nyakára felügyeleti biztosokat ültettek, vezetőiket pedig pénzmosás és sikkasztás gyanújával letartóztatták. Egyik sem olyan hír, amely gyorsítaná a kárrendezést a megyében önálló irodával nem, csak partnerekkel, valamint szerződött műhelyekkel jelen lévő biztosítónál.
A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) rendkívüli, azonnali célvizsgálatot rendelt el a MÁV Általános Biztosító Egyesületnél (MÁV ÁBE) a Vám- és Pénzügyőrség Országos Parancsnokságától (VPOP) kapott hivatalos tájékoztatás alapján. Különösen nagy értékű pénzmosás és sikkasztás megalapozott gyanúja miatt indult büntetőeljárás, állítólag közel egymilliárd forintot utaltak át különféle bankszámlákra a gyanúsítottak. A PSZÁF felügyeleti biztosokat küldött ki a társaság folyamatos, törvényes működésének és pénzügyi stabilitásának érdekében. Ez az április eleji hír nem csupán az érintett biztosító gépjármű-tulajdonos ügyfeleit, hanem az összes magyar autóst megrémisztette – az utóbbi, nagyobbik halmaz azért imádkozik mostanában, hogy ne olyan kocsi szaladjon bele a védett útkereszteződében, amelyiknek ennél a társaságnál van a kötelezője.

Káresemény. Nem mindegy, hol van a kötelezője a vétkes autósnak Illusztráció: Karnok Csaba
Káresemény. Nem mindegy, hol van a kötelezője a vétkes autósnak
Illusztráció: Karnok Csaba

Normális reakció ilyenkor, hogy a rossz hírbe keveredett biztosítóval szerződésben állók újraértékeljék választásukat. A MÁV ÁBE ügyfelei azonban jellemzően azért döntöttek a biztosító mellett, mert ez volt számukra a legolcsóbb, így anyagi érdekük nem fűződik a felmondáshoz, és új biztosító kereséséhez. De ha akarnák is, szerződéseiket csak 2008. december 31-ével tudnák felmondani, s addig mindenképpen eleget kell tenniük díjfizetési kötelezettségüknek.

A PSZÁF szakemberei által irányított egyesület ma már a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) állomány átruházásának előkészítésén dolgozik. Amennyiben ez sikerül, úgy az átvevő biztosító a 2008. évben a díjakat nem változtathatja meg, sőt 30 napon belül köteles az átadásról minden érintettet – azaz volt MÁV ÁBE-ügyfelet – írásban értesíteni. Az autós dönthet úgy, hogy nem tetszik neki az utód, s írásbeli nyilatkozatával a szerződését 30 napon belül felmondhatja. Fontos tudni, hogy a díjnemfizetéssel megszűnt kgfb-szerződések ügyfeleire ezek szintén vonatkoznak, ők ezt csak az egyesületnél köthetik újra – a bónusz fokozat elvesztése mellett. Más biztosítók ezen ügyfelek ajánlatait nem is fogadhatják be.

A társaságnak Csongrád megyében nincs önálló irodája, két szegedi partnert, egy Ibolya és egy Gutenberg utcait azonban megnevez jelenleg is élő honlapjuk (www.mavabe.hu). Ugyanitt három szerződött szegedi autójavító műhelyről is található információ. A nyitólapot a szikár PSZÁF-közlemény uralja, fölötte azonban zavartalanul ajánlja magát és ügyfélbarát szolgáltatását a felügyeleti eljárás alá vont, bűncselekménnyel vádolt vezérkarú biztosító.

A névvel nem szívesen nyilatkozó szakma szerint az erősen árérzékeny ügyfeleket kizárólag a piaci átlagdíjaknál sokkal alacsonyabb tarifákkal hódította meg a biztosító. A felduzzadt állományt azonban nehezen kezelte az egyesület, a pénzügyi felügyelet többször felszólította, sőt 2006-ban néhány hónapra el is tiltotta új szerződések megkötésétől – akkor még csupán adminisztrációs hiányosságok miatt. A tavalyi kampányban a MÁV ÁBE megint „elszipkázta" a kötelezőt váltó autósok jó részét, ám a PSZÁF április 4-i határozatában ismét felfüggesztette az egyesület kgfb-értékesítését.

Az átvevő biztosítót június 30-áig kell kijelölni, ám egyelőre nem kapkodnak az állomány után. Bár az egyesületnek mintegy 200 ezer ügyfele van, portfóliója nem igazán csábító. – Rendkívül alacsony tarifáival főleg a nagyobb kockázatot jelentőkre vadászott, megfelelő tartalékot viszont nem képzett. Emellett ezek az ügyfelek nagy eséllyel váltanak majd ismét a legolcsóbbra az idei kampányban, azaz amint lehet, továbbállnak – véli a Világgazdaság.

Szeged – késve, de fizettek

A társaság az utóbbi időben már a beszállítónak sem fizetett maradéktalanul, az általunk megkérdezett egyik szegedi szerződött autójavító műhely vezetője azonban lapunknak úgy nyilatkozott: „azon kívül, hogy nem túl gyorsan fizette ki a számlákat, más probléma nem volt a MÁV-biztosítóval".

Kriminális

Megszökött a kórházból két órára a MÁV-biztosító őrizetbe vett igazgatója – hangzott el az RTL Klub múlt heti híradójában. Amikor a férfit őrizetbe vette a vám- és pénzügyőrség sikkasztás és pénzmosás miatt, az igazgató rosszullétre panaszkodott. Ezért mentőt hívtak hozzá, amelybe be is szállt. A pénzügyőrök saját autójukkal mentek az Uzsoki Kórházba a mentősök után. Oda viszont az igazgató már nem érkezett meg, mert a beutalási rend miatt a Péterfy Sándor Utcai Kórházba vitték. Onnan viszont két órára eltűnt. Azt, hogy a biztosító vezetője mit csinált ezalatt, nem lehet tudni. Azóta már előzetes letartóztatásba helyezték, és átszállították a tököli rabkórházba.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Nem iszik sört a tápéi korsókirály

Szeged-Tápé - Harminchárom éve gyűjti a söröskorsókat Polonkai Sándor. 2008 áprilisának közepén éppen 2160 darab korsó büszke tulajdonosának vallhatta magát. Tovább olvasom