Délmagyar logó

2016. 12. 08. csütörtök - Mária -5°C | 3°C

Kint felejtett tábla miatt bukhatnak a tanulók

Szeged - Újra jár az 1-es villamos, ám a Tisza Lajos körúton a Szentháromság utca és a Boldogasszony sugárút között még mindig az ideiglenes terelés van érvényben. A figyelmetlen tanulóvezető könnyen megbukhat.
Május 9-e óta újra jár az 1-es villamos, a Hősök kapujánál is visszaállt a forgalmi rend. A korábbi terelés szerint, aki a Tisza Lajos körúton a Dugonics tér felől érkezett a Hősök kapujához, a Szentháromság utca után a korábbi jobbra kanyarodó sávban haladhatott egyenesen, az egyenesen haladóból pedig balra kanyarodhatott. Ezt az építkezés miatt vezették be, ugyanis a villamospótló autóbuszok csak a Tisza Lajosról tudtak balra, az Aradi Vértanúk terén lévő megállóba beállni. A változásra tábla, valamit sárgán felfestett útburkolati jelek is figyelmeztettek. Tíz napja, hogy újra a megszokott rend szerint lehet közlekedni, lemarták a sárga jeleket, visszafestették az eredeti fehér nyilakat. Ám, a forgalmi rend változását jelző tábla kint maradt. A rutinos vezetők figyelmen kívül hagyják a táblát, de egy tanuló vezető ezt nem teheti meg. Aki a forgalmi vizsgán ezt az útvonalat húzza és nem figyel, esetleg rosszul sorol be: megbukhat.

Ideiglenes forgalomterelő tábla a Tisza Lajos körúton. Fotó: Segesvári Csaba (galéria)

– Az út szélén elhelyezett sárga tábla – amit, előjelző táblának neveznek – a sávok alakulását jelzi. Az útburkolati jelek viszont ellentétesek a táblával – magyarázta a forgalmi helyzet problémáját Varga Zsolt, a Vargakorrekt Autósiskola oktatója. –Az érvényes jelzés szerint a jobb szélső sávból csak egyenesen lehetne menni, a balból pedig balra kellene kanyarodni – mondta az iskolavezető. Megtudtuk, a vizsgázóknak fejtörést okoz a Hősök kapujánál kialakult helyzet – ugyanis egymásnak ellentmondó jelzések mentén kell a vizsgázóknak bizonyítaniuk. Varga elmondta, a tábla „erősebb", mint a felfestés, ezért az a mérvadó. A vizsgákról kifejtette, jobb esetben a vizsgabiztosok inkább elkerültetik ezt a problémás helyszínt, ellenben előfordult olyan eset is, amikor a szokásnak megfelelő közlekedés miatt megbuktatták a tanulót. – Az Árvízi emlékmű felé mentünk, a belső sávban a forgalommal együtt egyenesen haladtunk. Az ideiglenes változásra figyelmeztető táblát a tanuló nem vette figyelembe: megbukott – idézte fel a sikertelen vizsga okát Varga.

A helyzet akár balesetveszélyes is lehet: ha a tanulóvezető a tábla hatálya alatt egyenesen halad a kanyarodó sávból, akkor egy, a KRESZ-t kevésbé szigorúan betartó autóssal ütközhet. Ugyanis a szegedi autósok rutinból egyenesen haladnak a belső sávban is. Holott elvileg csak balra kanyarodásra használhatnák. Ami talán még bosszantóbb, a Tisza Lajos körútról jelenleg nem lehet a Boldogasszony sugárútra bekanyarodni: tiltja a tábla.

Ideiglenes forgalomterelő tábla a Tisza Lajos körúton. Fotó: Segesvári Csaba (galéria)

Kresz prioritási sorrend

1 Rendőri karjelzés
2 Lámpa
3 Tábla
4 Útburkolati jel

A probléma megoldásához megkerestük a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) Járművezető Vizsgáztatási és Utánképzési Főosztályát is, akik a vizsgabiztosokat adják a forgalmi vizsgákhoz. Benkő Mihály, főosztályvezető a delmagyar.hu-nak kifejtette: „A táblák kihelyezése a közútkezelő feladata. Ilyen formán az NKH-nak a táblákra nincs ráhatása. Azonban, ebben a tisztázatlan forgalmi helyzetben a vizsgabiztosok a szituáció megoldása alapján döntenek." A főosztályvezető álláspontja szerint, ha a tanuló képes veszélyhelyzet okozása nélkül, biztonságosan áthaladni a kereszteződésen, akkor megfelel a vizsgán. Példaként említette, a leendő sofőröknek a való életben is szembesülhetnek ilyen problémákkal, ezért a megfelelő helyzetmegoldást a forgalmi vizsgán is megkövetelik. Hangsúlyozta: a tábla figyelmen kívül hagyásáért senkit sem buktatnak meg. Ellenben, ha a tanuló ezzel veszélybe sodorja önmagát, az a vizsga sikertelenségét eredményezheti. A szegedi forgalomelterelésekkel kapcsolatban elmondta, a jövőben is előfordulhatnak ilyen kaotikus helyzetek, ezért figyelmesebben kell a tanulóknak vezetniük.



Nagyobb térképre váltás

Az 1-es villamos rekonstrukcióját irányító Szeged Pólus Fejlesztési Nonprofit Kft. projektigazgatója, Tapasztó Sándor érdeklődésünkre elmondta, a Szeged Pólus kérte a kivitelezőt, hogy minél hamarabb távolítsák el az okafogyott ideiglenes terelést jelző táblát. A vállalkozó ígérete szerint: napokon belül eltávolítják a hibás jelzést – így megoldódik ez a forgalmi „gordiuszi csomó".

Frissítés: szerda reggelre leszerelték a táblákat. Hamarabb, mint gondoltuk volna.

Olvasóink írták

33 hozzászólás
12
  • 33. virgini 2010. május 20. 20:24
    „T. ClarkGriswald!
    Bújtatott reklám? Hát igen, de látom Ön egyáltalán nem bújtatja el negatív reklámját az érintett autósiskolával szemben. Nem hinném, hogy az aki a nevét és hivatását is vállalja egy cikkben annak rejtegetni valója lenne. És ami miatt sántít az Ön mondanivalója, hogy nem egyértelmű, hogy csak az Iskolát akarja lejáratni, vagy csak az oktatóval van baja??

    Nagyobb, korrekt iskolák? Mi az összefüggés a nagyság és a korrektség között? Ha valaki nagy akkor az már feltétlen korrekt is? Nem hinném.... Az én tapasztalatom épp az ellenkező... elveszik a tanuló a sok papír között. C-s kategóriás íratnak alá a tanulóval B-s helyett, a 4. elméleti órára felveszik a tanulót, holott elvileg mindegyiken ott kell lenni, és pót órát sem vetetnek vele, elfelejtik vizsgára jelenteni a tanulót és hasonló érdekességek. Egy olyan cégnél dolgozok, ahol 10-15 dolgozónk van, akik közül sokan az Ön által említett nagyobb és korrektebb iskolákba iratkoztak be (Csongrád és Bács-Kis-Kun megyében is)... ahonnan amint lehetett átjelentkeztek kisebb, de emberközelibb iskolákba, ahol számított, hogy ők mit szeretnének, és nem az, hogy hány órát vesznek. A kisebb iskolák fenntartási költségei kisebbek, így ők kevesebb bevétellel is megelégednek, míg tapasztalataim szerint a nagyok igen profitorientáltak.

    Gondolom számolni Ön is tud? , így Ön is végig gondolhatja, hogy a nagy és korrekt iskolák a 20-25 e Ft-os kedvezményeket hogy hajtják be a tanulókon. Mivel az üzemanyag és más egyéb kellékek nekik is ugyanannyiba kerülnek, plusz az irodai apparátust is fizetniük kell, így nyilvánvaló, hogy ők minél több bevételre szeretnének szert tenni, aminek csak egy módja van: egy-egy tanuló minél tovább maradjon az oktatási rendszerben...

    Gondolom Ön is oktató egy másik autósiskolánál, így Önnek mindenkinél jobban kéne tudnia, hogy a tanulótól beszedett óradíj 70%-át az oktató vágja zsebre (mondjuk ha Ön egy nagy és korrekt autósiskolánál robotol, akkor ez kb 50%-ra csökken - így már érthető az irigység), amiből fizeti az autója részleteit... A csekkek pedig minden hónapban megérkeznek és ráadásul a deviza árfolyam sem kedvez nekik.

    Szerintem pedig a korrektség azt kívánja, hogy ne név nélkül és sunyin támadjunk másokat, akik egy riport kapcsán vállalták a nevüket és hivatásukat.

    U.i.: szabálytalanságok közben? Mivel az oktatós autókat tanulók vezetik, akik még nem rendelkeznek jogosítvánnyal, így szerintem nem meglepő, ha szabálytalanságokat követnek el. Szerintem egy jó oktatónak időnként engedni kell a szabálytalanságokat (persze, ha nem teremt balesetveszélyt), mert a nebuló csak ebből tanulhat. Az nem oktatás, ha megmondják neki mikor kell dudálni, indexelni, vagy sávot váltani... Ha pedig szeretnénk, hogy biztonságosan közlekedjen, akkor hagyni kell önállóan dönteni, ami igen, néha valóban szabálytalanságokkal jár. De gondolom Ön soha nem volt tanuló, vagy pedig minta tanuló lehetett, ha soha egyáltalán záróvonalon sem ment át, és minden járókelőt átengedett a zebrán.”
  • 32. bakk 2010. május 20. 16:09
    „31 hozzászólásra válaszolva /Éppen a nyilatkozó autósiskola is a kevésbé korrektek közé tartozik, a tanulók átverésére specializálódva./

    Valakinek nagyon csípi a szemét hogy vannak még becsületes emberek,akik tisztességgel és becsülettel végzik a munkájukat! Én épp náluk tanultam! (biztosan épp egy lecsúszott oktató beszél a lepukkant 22éves autójával együtt!)
    Üzenem neki,ha nincs már rád szükség,nincs türelmed,kiöregedtél,vagy egyszerűen magas ez a szakma neked,semmi baj!

    Valahová talán MÉG jó leszel!!!”
  • 31. Ajdavrat 2010. május 20. 11:09
    „Ragasszanak egy matricát a hátuljára, hogy alumínium. Egy nap alatt megoldódik a probléma...”
  • 30. ClarkGriswald 2010. május 20. 10:58
    „"5. hozzászólás varadipal 2010.05.19. 07:56
    Az autósiskolák inkább a színvonalra ügyelnének a kaszálás helyett. Az orrom előtt mennek át a gyalogátkelőhelyen a lelépni szándékozó gyalogosok ellenére az oktatóval a tanuló vezetők. Még nincs kötelező megállás, nem is állnak meg."

    Ez így, ebben a formában nem igaz. Vannak iskolák, akiknél az olyan oktatók kötöttek ki, akiket a nagyobb, korrekt iskoláktól kirúgtak. Tehát vannak Szegeden színvonalas autósiskolák, de ahogyan a taxisoknál is előfordulnak a hiénák, úgy ebben a szakmában is.

    Éppen a nyilatkozó autósiskola is a kevésbé korrektek közé tartozik, a tanulók átverésére specializálódva. Készülőben vagy egy blog, amin szegedi oktatóautókat fotóztam le éppen szabálytalanság elkövetése közben, vagy olyan helyzetekben, amikor az oktatóautó ablakából ömlik ki a dohányfüst, stb...

    Ilyen értelemben az újságírót sem értem, miért bújtat reklámot egy ilyen iskolának..”
  • 29. nyomdasz63 2010. május 19. 23:04
    „Ma késő délután láttam !!! a Kálvárián ha mentek a belváros felé,a Zoltán utcával szemben a husqarna bolt és a Kálvária gyógyszertár között az ELŐJELZŐ TÁBLA/ÁK/---No az is "moderálva" !!!”
  • 28. katicca 2010. május 19. 22:51
    „15.Igen lehet perelni én is ezt teszem,valószínűleg veszítek ,de nekem a tesóm halt meg egy úthiba miatt és egy 30 korlátozást be nem tartó másik sofőr miatt.Hozzá teszem egy garanciás út volt amit ingyen is meg javíttathattak volna az illetékesek,ennek ellenére pénz hiányra hivatkoztak,ami másnapra meg szűnt és tökéletesen ki javították a hibát. De az államé a közút kezelő és az állam hozza a törvényeket is.A törvényben pedig gyakorlatilag nekik mindenre van mentség.Akkor és oda teszik ki a korlátozó táblát ahova akarják és addig hagyják ott ameddig akarják.Ha betömik a kátyút betömik,ha nem akkor sem felelősek,csak ki kell rakni a 30 korlátozást.Meg lehetősen korrupt szabályozás,ami mérhetetlen visszaéléseket tesz lehetővé.Személyes megkeresésemre azt a választ kaptam,hogy mit feltételezek róluk,hisz ők is ott közlekednek.Szóval perelek!!!!????Jó kis szélmalom harc lesz azt hiszem.Akinek van kedve csatlakozhat hozzám!!!Minden ötletet segítséget szívesen fogadok!!!”
  • 27. antikos 2010. május 19. 20:51
    „Rendet kellene már tenni itt is! Zagyva gyula hol vagy??? :DDD”
  • 26. ValakiaSOKKözül 2010. május 19. 20:50
    „21. hozzászólás segesvarics 2010.05.19. 14:16

    Mire kínálsz nekem megoldást? ...hogy másnap benne legyek a híradásban egy intézkedő rendőr elleni affér miatt, vagy a közút hibái okozta károm megtérítésében....

    üdv
    VS”
  • 25. szatyi 2010. május 19. 19:08
    „Na végre!”
  • 24. papsajt 2010. május 19. 18:32
    „tipikus. az új hídon is megcsinálták a dilatáció javítást, de hetekkel később még láttam a 30-as táblát. ~Talán még most is~”
  • 23. man 2010. május 19. 14:56
    „9: h65mittoménhány

    Nem azért kapja véletlenül az illetékes szerv a fizetését, hogy saját maga vegye észre a saját hibáját???”
  • 22. CsImre 2010. május 19. 14:43
    „20. ValakiaSOKKözül:

    Amelyik kutya ugat...”
  • 21. segesvarics 2010. május 19. 14:16
    „20. hozzászólás ValakiaSOKKözül 2010.05.19. 13:23

    írd meg nekem emailben és megpróbálunk rá megoldást találni.”
  • 20. ValakiaSOKKözül 2010. május 19. 13:23
    „miért is nem lepődöm meg.....
    az ilyen szar utakon arra megyek amerre nem okozok kárt a kocsimban (persze másokat sem veszélyeztetek vele).
    Ha szükséges, akkor a záró vonalat is átlépem, minthogy a futóművem szétverjem....viszonylag új gumit dobtam ki kb 2500 km -es városi fuvarozás után, mert szálszakadt lett.....
    Ha záró vonal átlépésért, ráhajtásért megállít egy rendőr, akkor jaj neki...és tuti benne leszek a másnapi híradásban....

    egy adófizető , akinek sok-sok kárt okoz ez a mocskos bürokrácia”
  • 19. a84esbusz 2010. május 19. 12:30
    „Miért nem lehet kötelezni az út tulajdonosát, hogy a régi felfestést és táblákat azonnal vonják be ha változás áll be?”
  • 18. benq 2010. május 19. 12:05
    „a a vizsgabiztos se.....gg akkor tökmindegy ugyis megbukik...”
  • 17. CsImre 2010. május 19. 11:17
    „A Móravárosi krt.-on már kb. egy tábla sem jelzi, hogy gykpút lenne hálistennek.

    A Kossuth Lajoson eddig hány tanulóvezetőt buktattak meg a gyalog- és kerékpárúton való autózásért?

    Hazánkban a táblák csak arra valók, hogyha baj történik, valakire kenni lehessen a felelősséget.”
  • 16. Ebgondolat 2010. május 19. 11:06
    „Nos, a Csongrádi sgt-ról (a SZt István tér felöl) mind tábla mind jelzőlámpa tiltja a balra kanyarodást a nagykörútra, mégis mindennapos látvány, hogy tömegével tojnak rá!! Nem a tábla a hibás. Mégcsak nem is a jelzőlámpa! Hanem az a rakás .....”
  • 15. Kaccat 2010. május 19. 10:36
    „Hatóságok által elkövetett mulasztás miatt buktatni valakit, több mint gerinctelen dolog.
    Akkor mi történik, ha a tanuló próbál megfelelni a táblának - felfestésnek - és jelzőlámpának, és ebből a lehetetlen helyzetből baleset lesz?
    Én tuti beperelném azt a hatóságot, amelyik miatt megbuktam, de a vizsgabiztos is eláshatja magát, ha erre hivatkozva buktat meg (bár ezen meg sem lepődünk ugye, mikor a rend éber őrei is előszeretettel büntetnek olyan helyen, ahol ilyen ottfelejtett táblák vannak, főleg a sebességkorlátozásra is figyelmeztet. Könnyű pénz, könnyű jutalom...”
  • 14. atomboy 2010. május 19. 10:24
    „10. mgabca
    Jo, hogy megemlited a telezoldet. A telezold felulbiralhatja a balra kanyarodni tilos tablat is? A napokban tobben is balra kanyarodtak Csongradi sgt-rol Rozsa utcaba. Illetve alkalmatkent latok Karolyirol - Tisza Lajos korutra kanyarodo autot is.

    12. nyomdasz63
    Elloptak a bringagyasz tablat? A het legjobb hire.”
33 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Baleset a 47-esen: nem adták meg az elsőbbséget

Baleset történt a 47-es út, új-kishomoki kihajtónál. Egy Chevrolet Lacetti egy fehér Peugeot 309-essel ütközött. Tovább olvasom