Délmagyar logó

2016. 12. 09. péntek - Natália -4°C | 7°C

Kinyírták a kamionok a szegedi főutakat

Szeged - A kamionok és a téli időjárás együttes erővel tették járhatatlanná a szegedi állami utakat, a nagykörutat és a sugárutakat. Utóbbiak közül a Kálvária állapota katasztrofális. Döntés kérdése, lesz-e pénz a felújításra az M43-as átadása után.
Még azok az útszakaszok is tönkrementek Szeged állami főútvonalain a téli időjárásban, amelyek eddig járhatók voltak. A nagykörút olyan nyomvályús, hogy esős időben locsolókocsiként közlekednek az autók. Ha a kerekek mégis kilépnek a kitaposott vályúkból, lesüllyedt aknafedlapok, kátyúk között bukdácsolhatnak. A Kossuth Lajos sugárút és a Bertalan híd közötti szakasz sem egy olyan főútvonal benyomását kelti, amelynek két külső sávját 2008-ban 115 millió forintért felújították.

A sugárutak közül a Kálvária sínylette meg a legjobban a villamospálya átépítése miatti forgalomelterelést. Korábban se számított világbajnok útnak, de mára a kamionok, teherautók, trélerek szinte felszántották az aszfaltot.

Szegeden cask tűzoltásra futja az útkezelőnek. Fotó: Karnok Csaba
Szegeden cask tűzoltásra futja az útkezelőnek.
Fotó: Karnok Csaba

Megtudtuk: ezeken az utakon a terhelés nem lehetne több 10 tonnánál egy tengelyen, vagyis a kamion két kerekénél. Egy kamionnál összesen 40 tonnát engedélyeznek, de olykor közel 60-at is mérnek. A túlsúlyos járművekért fizetett díjak és a bírságok nem fedezi az utak helyreállításának költségeit.

Megkérdeztük, van-e remény arra, hogy az M43-as átadása után helyrehozzák a főútvonalakat.

– A 43-as úton, Szegeden kívül mintegy 10 szakaszon, összesen 8–9 kilométeren burkolatjavításra adtunk be tervet – nyilatkozta Légrádi Veronika, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. sajtószóvivője. Arra a kérdésre, mi lesz a szegedi belterületi szakaszokkal, a következőket válaszolta: ezek felújítására nincs forrás, csak az üzemeltetési feladatokat – kátyúzást, marást – végzik el.

Kinyírták a főutakat a kamionok. Fotó: Karnok Csaba (galéria)

Lapunkban többször megírtuk: Botka László, Szeged polgármestere azért lobbizik, hogy az M43-as első szakaszának csúszása miatt befolyó kötbérből a szegedi főutakat újítsák fel. A NIF Zrt. kommunikációs vezetője, Fazakas Orsolya a legújabb fejleményekről azt mondta, még mindig nincs megállapodás a kötbér mértékéről. De vizsgálják, hogy az összeg miként fordítható az utak felújítására. Úgy tudjuk, több milliárd forint is lehet a kötbér összege.

A túlsúlyért fizetni kell

Havonta 55 ezer kamion, teherautó lépi át a nagylaki határt. Ezeket lemérik, s ha a túlsúlyos vagy túlméretes jármű nem fizetett díjat, és útvonalengedélye sincs, bírságot mérnek rá. A díj a mért túlsúly és a jármű által megtett kilométer függvénye. Vissza csak akkor tartják, ha a fuvarozó cég nem fizet, de a hűtőkocsik és az élő állatot szállítók kivételek. Röszkén is ellenőriznek, ott azonban a forgalom töredékét mérik. 2009-ben országosan 1,2 milliárd forintot fizettek a szabálysértő sofőrök a Közút Zrt.-nek, de tudni kell, hogy nem csak ők szednek be túlsúlydíjat. Az autópályákon tengelysúlymérő állomások ellenőrzik a kamionokat. A büntetés ezeken szigorúbb, mivel a járművek csak akkor mehetnek tovább, ha az árut átrakodták.

Olvasóink írták

124 hozzászólás
  • 124. lidocain 2010. január 12. 22:22
    „de igaza van! az autósokról már minden bőrt lenyuznak,mégsem kapunk érte cserébe semmit. még jég,hó és kátyumentes utakat sem. ami a minimum lenne.”
  • 123. CID 2010. január 09. 14:57
    „papsajt : legalább te érted amit írsz ? Azért mert ordítassz, még nincs igazad, max hülyének néznek. :)”
  • 122. papsajt 2010. január 09. 09:49
    „"NEM PANASZKODNI AKAROK DE MÁR "DOBOG" A 2 HÓNAPOS KEREKEM A KOCSIN, ÚGY SZÉTÜTÖTTE A FELNIT A SOK KÁTYÚ, HÚZ A KORMÁNY, ÉS TEGNAP MÉG KŐFELVERŐDÉST IS KAPTAM A SZÉLVÉDŐRE.
    330Ft BENZINÁR, 25000Ft SÚLYADÓ, 20000 VIZSGADÍJ- 2 ÉVENTE, 25000Ft ÉVES BIZTOSÍTÁS... SOROLJAM?"”
  • 121. papsajt 2010. január 09. 09:16
    „Mivel a Dorozsmai Vasútállomáson van a ROLA terminál, ezért nem mennének át a városon. Vagy mennének az M5-re,vagy mennének tovább vonaton.
    Csak ehhez kellene egy vasúti híd a Tiszán és egy terminál a határon.

    "119. hozzászólás CID 2010.01.08. 21:09

    lidocain : Az mennyiben segítene, ha szegedig, a RO_LA hozná a kamionokat ? Akkor is kénytelenek lennének végigdübörögni a városon."”
  • 120. man 2010. január 08. 23:13
    „117: Nem, mert én járok rajtuk, látom az eremdényt... a csilliókoért végzett toldozás foltozás nem munka, csak pénzkidobás...”
  • 119. CID 2010. január 08. 21:09
    „lidocain : Az mennyiben segítene, ha szegedig, a RO_LA hozná a kamionokat ? Akkor is kénytelenek lennének végigdübörögni a városon.”
  • 118. lidocain 2010. január 08. 19:32
    „érdekes,hogy olyan országokban ahol nem fejlődik ennyire dinamikusan a gazdaság ott meg tudják oldani,hogy a kamionokat vonattal (RO-LA) szállitják át az ország területén. nálunk mindent leépiteni,megbirságolni ez a megoldás. kész röhej. DE:
    igen,megcsináltuk!!!
    ezt is tönkretettük... de már csak pár hónapotok van!”
  • 117. ifj. Nagy Gábor 2010. január 08. 19:31
    „116. man 2010.01.08. 18:16
    "114: Igaza van valamelyik korábbi hozzászólónak, luftokat írsz... ezért felesleges gépelni, a semmit magyarázod..."

    Szerinted meg semmit nem csinálnak az utakkal és ennél már nem lehetne rosszabb - a hitedet ezek szerint nem sikerült megingatnom. ;-)”
  • 116. man 2010. január 08. 18:16
    „114: Igaza van valamelyik korábbi hozzászólónak, luftokat írsz... ezért felesleges gépelni, a semmit magyarázod...

    Az elektromos közlekedésfejlesztésnek pedig őszintén örülök, mert én is ebben látom a jövőt, de a sugárút mostani állapota, hogy is mondjam, erősen felemás... Valami sokkal jobb lett, valami rosszabb... miért törvényszerű ez?”
  • 115. uborka 2010. január 08. 17:37
    „KOCSMÁBAN JÁRVA EGY MAGYAR GÉPKOCSI VEZETŐ PANASZKODIK,HOGY A MUNKÁLATOK MIATT EGY MARKOLÓ EGY KANÁLLAL TETT TÖBBET AUTÓJÁRA, TENGEJMÉRÉS, 10 E.A VEZETŐNEK, 500 E. A KFT-NEK.ITT NEM LEHETNE A KÜLFÖLDI KAMIONOKAT ELLENŐRIZNI,MERT MÉG NEM LÁTTAM ILYET. A RENDŐRÖK IS NAP MINT NAP SZÉP NAGY ÁLLAT RENDŐREI EZEK PULISZKÁN NŐTTEK FEL. KIMONDOTTAN KAMERÁZZÁK A VÁROSMAN AZ AUTÓKAT PARKOLÁS CÉLJÁBÓL. HOVA KERÜL EZ A PÉNZ??? A BEDUGUKT FORGALMAT PEDIG SENKI NEM IRÁNYITJA, MIVEL ABBAN NINCS PÉNZ..TETŰK EZEK IGY AHOGY VANNAK.”
  • 114. ifj. Nagy Gábor 2010. január 08. 17:22
    „107. man 2010.01.08. 12:46
    "104: Ezzel a hozzászólással most tényleg a sz@rnak adtál egy pofont... A közlekedési lámpák programozásának semmi köze az útburkolat minőségéhez... lehet zöldhullám, ha közbe kitörik a kerekem, és dugót csinálok..."

    Azon gondolkodom, tényleg nem értetted, vagy csak úgy tettél, mintha nem értenéd.

    Tételezzük fel az elsőt. Tehát: ez egy hasonlat volt. Valóban nincs köze a programozásnak az útminőséghez, legfeljebb annyiban, hogyha lelassul a forgalom a rossz út miatt, akkor új zöldhullámot kell írni. ;-)

    De nem ez a lényeg, hanem az, hogy az ottani esetben azt állították valamiről, hogy töxar, de aztán egyszer tényleg töxar lett, és ebből egyértelműen kiderült, hogy előtte mégse volt annyira töxar. :-)

    Te pedig most azt állítod, hogy semmit nem költenek az utakra, én erre azt mondom, hogy a fenti esethez hasonlóan alighanem észrevennénk, ha _tényeg_ semmit nem költenének rá.

    Ettől még lehetne és kéne jobban csinálni az utakat meg még nagyon sok mindent, mielőtt megint azzal támadnak itt le ezren, hogy akkor szerintem ez jó így?? :-)

    108. man 2010.01.08. 12:48
    "106: A Boldogasszony sgt. jelenlegi állapota felháborító és csapnivaló... A projekt csak a villamospálya felújítása volt?"

    Pontosan. Mint máshol is írtam, ez egy elektromos közlekedésfejlesztés. Pálya, felsővezeték, betáplálás, jármű, megálló, kocsiszín.

    Persze néhol egyebeket is belevettek, de mindenhol nem lehetett...”
  • 113. CID 2010. január 08. 16:53
    „A sunyiba :) 112-es”
  • 112. ValakiaSOKKözül 2010. január 08. 16:00
    „mi van akkor, ha nem azonnal veszem észre, hogy a gumiban kárt okozott 1-2 kátyú??? ebben az esetben hova mehetek ?”
  • 111. Norman_Bates 2010. január 08. 15:52
    „Ja...azt nem is írtam, a legújabb kátyúzási módszer: már a döngölőt se veszi ki a kocsiból a parasztja, csak 1 méterről ráhajítja a hideg aszfaltot oszt padlógáz, ha mondjuk ezt a saját tanyáján csinálná a birka akkor lesz*nám, de szeged-algyő között az már hajmeresztő.
    Legközelebb fölégugolnak oszt telesz*ják?????”
  • 110. Norman_Bates 2010. január 08. 15:43
    „ELKÉPESZTŐ!!!!!!

    A 47. új, szakasza már(!!!) kátyúsodik!!!!!!!!!!!!
    /szeged felé az új kishomoki lejáró környékében, meg lehet nézni, és ahogy elnéztem lesz még több is.
    Hát ennyit a toleranciáról és türelemről,... csak sikerült cigány munkát kiadni a kezükből!!!
    A bizalommal lehet élni, meg visszaélni. egy valami azért vigasztal, ez a szemétre való kormány már az életbe nem fog választást megnyerni!”
  • 109. barkzso 2010. január 08. 13:27
    „Igen igen igen! Megcsináltuk! Tesszük amit tennünk kell!

    "Hazudtunk éjjel, hazudtunk nappal..." és természetesen most is hazudnak.
    Milliárdos ballib banda takarodó!!”
  • 108. man 2010. január 08. 12:48
    „106: A Boldogasszony sgt. jelenlegi állapota felháborító és csapnivaló... A projekt csak a villamospálya felújítása volt? Mert az útpálya iszonyat állapotban van...”
  • 107. man 2010. január 08. 12:46
    „104: Ezzel a hozzászólással most tényleg a sz@rnak adtál egy pofont... A közlekedési lámpák programozásának semmi köze az útburkolat minőségéhez... lehet zöldhullám, ha közbe kitörik a kerekem, és dugót csinálok...

    És ameddig tényként elfogadjuk, hogy becsületesen nem lehet egy rohadt járdát felújítani, addig ne is várjunk nagy változást, se autóval, se biciklivel...”
  • 106. bélás 2010. január 08. 10:52
    „Fogjuk a kamionokra. A Bocskai utca csak 1 pl, ahol nem járnak kamionok. Az utak minősége a hiba, elhanyagoltak. A boldog asszony sgt ha már egyszer fel lett bontva, miért nem aszfaltozták újra teljes széltében ? Ez is egy taktikai húzás, hogy majd a csatlakozásnál elváljon felfagyjon és lehessen csiliárdokat kérni a javításért.”
  • 105. papsajt 2010. január 08. 10:22
    „NEM PANASZKODNI AKAROK DE MÁR "DOBOG" A 2 HÓNAPOS KEREKEM A KOCSIN, ÚGY SZÉTÜTÖTTE A FELNIT A SOK KÁTYÚ, HÚZ A KORMÁNY, ÉS TEGNAP MÉG KŐFELVERŐDÉST IS KAPTAM A SZÉLVÉDŐRE.
    330Ft BENZINÁR, 25000Ft SÚLYADÓ, 20000 VIZSGADÍJ- 2 ÉVENTE, 25000Ft ÉVES BIZTOSÍTÁS... SOROLJAM?”
124 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Se kép, se hang a tévén - válaszolt a T-Home

Miért keveredtek össze és tűntek el a tévécsatornák, és miért szünetelt a digitális adás? A T-Home válaszolt kérdéseinkre. Tovább olvasom