Délmagyar logó

2017. 04. 26. szerda - Ervin 8°C | 22°C Még több cikk.

Kis hajó, kis pénz, nagy hajó...

Szeged - Még mindig kevesek kiváltsága, hogy luxushajón közlekedjenek Szeged vízi főutcáján, de néhány százezerből már szert tehetünk egy kisebb motorcsónakra.
A járműveket nem is megvenni, hanem fenntartani kerül sokba, többek között az emelkedő benzinár miatt. A fogyasztáson kívül a tulajdonosnak számolnia kell a tárolási díjjal és a vezetői engedély megszerzésével járó kiadásokkal is.

A szép idő egyre több embert csalogat víz mellé. Ilyenkor nincs is jobb annál, mint a hűs Tisza mellett élvezni a napsütést, vagy saját motorcsónakunkon szelni a habokat. Még mindig csak egy vékony réteg teheti meg, hogy saját járművén közlekedjen Szeged vízi főutcáján.

– A motorcsónakot nem megvenni kerül sokba, hanem fenntartani – mondja az egyik hajótulajdonos, aki nem szerette volna, ha a nevét leírjuk. Bayliner Capri típusú sportcsónakja hárommillió forintba került. Elárulta: nyaranta ugyanennyit költ a fenntartására, hiszen nagy baráti társaságával szeret fel-alá cikázni a Tiszán. A 150 lóerős, 22 láb hosszú, 300-as benzines csoda 15-20 litert fogyaszt egy alkalommal, amikor körülbelül egy órát töltenek a vízen.

Bayliner Capri (kék ponyvával letakarva), a hajók Mercedese Szeged vízi főutcáján is megtalálható. Fotó: Segesvári Csaba
Bayliner Capri (kék ponyvával letakarva), a hajók Mercedese Szeged vízi főutcáján is megtalálható. Fotó: Segesvári Csaba

A hajók Mercedesén kívül persze sok tulajdonos szerényebbel is beéri. S aki úgy gondolja, nem a méret a lényeg, már néhány százezer forintért is vásárolhat csónakot. Kis hajó, kis pénz, nagy hajó, nagy pénz – hiszen míg egy jacht több liter benzint eszik, egy kisebb teljesítményű motoros járgány kevesebbet is fogyaszt.

Barátságossá teszi a vízi közlekedési eszközt, hogy míg egy autó vásárlásakor mérlegelni kell, tudjuk-e majd fizetni az üzemanyagon kívül a súlyadót és a kötelező biztosítást, a motorcsónakért nem kell hasonló kötelezettségeket vállalni. Mindössze a benzint és a tárolási díjat kell állni, amely Szegeden úszóházanként változik. A Katin egy évadra 75 ezer forint, a Tiszán 45-120 ezer attól függően, hogy mekkora a csónak mérete. A Békén 70-100 ezer forintot kell fizetnünk, és hajónk helye mellé kabint is kapunk. A Szabadságon pedig 23-28 ezer a csónaktárolási díj.

Nem szabad megfeledkezni a forgalomba helyezésről sem. Ezt a vétel után a fővárosban engedélyeztetik, majd Szegeden lehet megújítani.
Ha már megvan a hajó és a helye, csak a sport és kedvtelési célú vezetői engedélyt kell megszereznünk, s kedvünkre ringatózhatunk a Tiszán.

Szegeden több helyen is lehet vizsgázni. A vízi mentőknél például 65 ezer forint a tanfolyam ára. Ezért többek között megtaníttatják velünk a hajózási szabályzatot, hajóvezetéstant, hajózási földrajzot, a hajók szerkezetét és építését, hajógéptant, elsősegélynyújtást, környezet- és tűzvédelmi ismereteket.

Jogosítvány nélkül

– Azokat a csónakokat vagy ladikokat, amelyek hossza nem haladja meg a 6,2 métert, motorjuk teljesítménye pedig a 4,2 kilowattot, képesítés nélkül is lehet vezethetni. Ezeknél és a nagyobbaknál sem szabad megfeledkezni a kötelező felszerelésről – hívja fel a figyelmet Megyeri Árpád, a szegedi vízi rendészeti rendőrőrs őrsparancsnok-helyettese. A csónaknál nagyobb, de 12 főnél kisebb férőhelyes és 20 méternél rövidebb géphajók kötelező felszerelését a hajólevélben rögzítik. A Nemzeti Közlekedési Hatóság 4. jegyzékében testhossz alapján sorolják be, minek kell lennie egyes hajókban. Így akad, amelyiknél költenünk kell csáklyára és elsősegély-felszerelésre. Sőt egyeseknél a hangjelzőkészülék beszerzése is kötelező.

Olvasóink írták

  • 2. Gergely 2008. augusztus 05. 21:19
    „Üdv.
    Kicsit segíteni szeretnék a cikkhez. Először is a Byliner nem a hajók Mercedese, sőt inkább a Trabant felé tendál. Mert ez a legolcsóbb hajó a piacon, ami amerikában egynyaras tömegcikknek számít, nem mint egy Merci mondjuk. A másik, hogy mi az hogy a hajó 300-as. Inkább 3000 ccm-es motorral hajtot... Sok sikert a továbbiakban.”
  • 1. Zs 2008. május 30. 17:50
    „Hülyeség!15-20liter?Egy ekkora hajo ha kicsit bohockodnak vele a többszörösét képes megenni!Még a régi vihar is többet evett!”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Szeged szamba a világhálón

Szeged - Szeged sokszínű könnyűzenei életét bemutató CD és videoklip elkészítésén dolgozik a Szegedi… Tovább olvasom