Délmagyar logó

2017. 05. 30. kedd - Janka, Zsanett 14°C | 29°C Még több cikk.

kisBESZTfeszt programok a szegedi régi zsinagógában

kisBESZTfeszt címmel egész hónapon át tartó előadói fesztivált rendez a MASZK Egyesület a szegedi régi zsinagógában működő Kortárs Előadóművészeti Központban. A program változatos: gyerekelőadás, bábjáték, táncszínházi produkció egyaránt megtalálható a kínálatban.
2007. május 04., 20.30: Szakíts, ha tudsz! – Marozsán Erika lemezbemutató koncertje
Marozsán Erika – ének, Juhász Gábor – gitár, Papesch Péter – basszusgitár, Rubik Ernő – zongora, Lantos Zol-tán – hegedű

A három fiatal, sikeres és saját útját járó művész egyenként sem ismeretlen a zene, az irodalom és a színház- és filmművészetet kedvelők körében, együtt pedig kifejezetten karakteres, értékes CD-t készítettek. A ragyogó fiatal színésznő, Marozsán Erika énekével, a Gramofon-díjas dzsesszgitáros Juhász Gábor zenéjével és a költő Jónás Tamás dalszövegeivel megjelent Szakíts, ha tudsz! album sanzonos-dzsesszes motívumokkal átszőtt, kimon-dottan lírai dalai az elhagyott nő szemszögéből járják körül egy szakítás történetét. A korban és mentalitásban természetesen Marozsán Erikára hasonlító szerelmes lány ugyan olykor persze reménykedik, de a szakítás fájdalmassága még a játékosabb, frivolabb dalokon, szituációkon is átüt. A kifejezetten szép melódiák, a megnyilatkozás természetessége már önmagában emlékezetessé teszi az estet, az igényes zene, az erős drámaiságú szöveg és Marozsán Erika karaktere, hiteles előadása azonban igazi különlegességet kínál.


2007. május 7-8., 20.30: Barboncás Egyesület (Szeged): Álom-kép-tár
ifjúsági és felnőtt bábjáték
Rutkai Bori – szerző, Schwimmer-Tóth Tímea – dramaturg, asszisztens, Kiss Attila Etele – bábtervező és -készítő, Perovics Kiss Ágnes – bábos, Perovics Zoltán – rendező, látványtervező

Az új formáció bemutatkozó előadása több szempontból is különlegesnek ígérkezik: a kortárs szövegeket és festményeket – Rutkai Bori játékos alkotásait – alapul vevő, erős képi világú, vegyes bábtechnikát használó előadás szokatlan módon a fiatal felnőtt korosztályt célozza elsősorban, bár a darab témája – a szerelem – mindannyiunk számára ismerős. Az előadás főszereplői azonban – egy vak lány és egy tolószékes fiú, akiket a civil életben hátránnyal élőknek neveznénk – nem rokoníthatóak a ma népszerű idolokkal. Az izgalmas és színes alkotás epizódjait főként groteszk helyzetek építik föl, így az előadás vizualitása és humora révén fiatalabbak és idősebbek számára is hangulatos estét ígér.


2007. május 14-15., 20.30: Szegedi Focus Műhely (Szeged): INGER-kísérletek
felnőtteknek szóló előadás
Szereplők: Czene Zoltán, Daruné Péterffy Andrea, Hrabovszky Mónika, Kondász Rózsa, Seres István
Ének: Szegedi Anna, Fények: Szabó Gábor, Rendező: Benkő Imola Orsolya

A Szegedi Focus Műhely 2002-ben indult útjára Benkő Imola Orsolya, a társulat jelenlegi művészeti vezetője irányításával. Korábbi előadásaikat – Apatheatrum (készült Esterházy Péter: Búcsúszimfónia c. művéből), Mrozek: Özvegyek, Érintésvágy, Maga például eljött ide? (készült Nádas Péter: Találkozás c. darabjából), Boguslaw Schaeffer: Kacsa - Szeged mellett nagy sikerrel mutatták be például a Kecskeméti Katona József Színház Üzemszínházában, a budapesti Szkéné Színházban, Pécsett, illetve a Művészetek Völgyében is. A társulat „kutatószínház", elkötelezetten keresi a színház legkülönbözőbb kifejezési lehetőségeit és kommunikációs csatornáit. Kutatásuk alapja a néző, akinek reakcióira, fizikai jelenlétére, értelmezésére, és befogadási stratégiáira számítanak előadásaik alatt.
Előadásuk a bennünket érő mindennapi ingerek tömegének hatására történő immunitás társadalmi - a személyt és a közösséget egyaránt érintő - problémájára hívja fel a figyelmet, és egyben tiltakozik is ellene. Az előadás kalandozás e problémakör mentén a kísérleti színház és a pszichológiai kísérletek határmezsgyéjén, célja kérdőívek alapján megvizsgálni, hogyan, mi alapján választódnak ki a különböző minőségű és ingersűrűségű terekből ingerek és nyernek visszacsatolást a kísérletben résztvevőkben.
A közönség speciális helyzetbe kerül, hiszen nem egyszerűen színházi nézőkként, hanem kísérleti alanyokként 3 különböző kísérleti térben 3 különböző kísérletben vesznek részt, folyamatosan különböző típusú és minőségű ingerek érik őket.
Az első kísérleti tér az INGERBURJÁNZÁS tere, mindennapi tapasztalásainkra hatást gyakorló ingerek sűrített terepe. A kísérlet tere egy nagyon kicsi, szűk tér, ahol sem leülni, sem állni nem lehet kényelmesen.
A második kísérleti tér az INGERMEGVONÁS tere, ahol a résztvevőktől meghatározott időre megvonnak minden ingert, így sötétben, székekhez rögzítve ülnek a kísérlet végéig.
A harmadik kísérleti tér a KÜLÖNLEGES INGEREK tere, ahol a résztvevő nézőket kényelmes körülmények várják, nem mindennapi, harmonikus, álomszerű , különleges hangzású és látványú ingerek érik.
Mindazok, akik eljönnek erre az előadásra, nem csak a pszichológiai mechanizmusról, hanem saját magukról is megtudhatnak érdekességeket.
Korlátozott nézőszám!

2007. május 17., 20.30: Andaxínház (Budapest): Forte Piano
képszobrok / tér- és időkollázs
Szereplők: Csapó József, Csík Adrienn, Fülöp József, Geltz Péter, Herczenik Anna, Nagy Zoltán, Orosz Helga, Vas Imre, Virág Melinda
Koreográfia: Nagy Zoltán, Virág Melinda, Jelmeztervező: Szűcs Edit, Látványkonzultáns: Árvai György, Fényterv: Payer Ferenc, Kiadványterv: Babarczi Dalma, Rendezte: Zsalakovics Anikó

Az 1990-ben alakult Andaxínház a gesztusszínházi törekvések jellegzetes társulata. A szöveg, a zene, a mozgás és a látvány komplexitására törekszenek, általában élőzene vagy képzőművészek bevonásával. Előadásaik így az általuk kialakított, jellegzetes színházi formanyelv megteremtésével állnak össze színházi produktumokká: gesztus - mozdulat - hang - költészetté. Előadásaikat a szegedi közönség is jól ismeri, hiszen sikereik okán visz-szajáró vendégei a THEALTER Fesztiválnak.
Az installációra, az élőszobor-képekre épülő új előadás fontos elemei – a markáns, határozott, kemény koreográ-fia, az énekhang, a szöveg – ugyanarról szólnak: hogy mindennapi tevékenységeink felszíne alatt életünknek van egy mélyebb, jelentőségteljesebb tartománya. Küzdünk a világ esetlegességeivel, és életünk bizonytalanságaival. Küszködünk önmagunk és létünk okozta szorongásainkkal. Küzdünk a hitelességért, a lét intenzív átéléséért, a méltóságért, a szabadságért, életünk értelméért, és végső soron a halhatatlanságért.


2007. május 19-20., 20.30: Metanoia Színház (Szeged): Előkészületek. Deszkák, pallók…
felnőtteknek szóló előadás
Az előadás elkészítésében közreműködnek: Balogh József, Bánki Róza (No Art), Benkő Szabolcs, Bulatovics Gábriel, Elek Erzsébet, Francia Gyula, Jenei János, Jovánovics József, Kiss Attila Etele, Szőke Szabolcs – zene, Tóth Evelin – ének, Túri Tímea – levéltári kutatás-szerkesztés, Weiner Sennyei Tibor – konzultáns, Schwimmer Péter – szerkesztő-konzultáns, Tóth Balázs – fotó, Perovics Zoltán – rendező

A Metanoia Színház művészeti műfajokat ötvöző előadásaival egyedülálló formanyelvet képvisel a hazai függet-len művészeti műhelyek között. A színház vezetője Perovics Zoltán – színész, rendező, látványtervező. Foglalkozik filmmel, zenével, publikál. Előadásaiban egyenértékű a szöveg, a zene és a látványvilág, a színészi jelenlét mellett kitüntetett szerepet kapnak az előadásokhoz készült tárgyak, szerkezetek. Az egyedi, csak a csoportra jellemző látványvilág tette lehetővé, hogy a néhol filozófiai mélységű szövegek ellenére bárki számára érthetőek és átélhetőek legyenek előadásaik – ezt számos fesztiválsiker (pl. Lengyelország, Oroszország) bizonyítja. Az utóbbi években film- és kőszínházi előadások látványtervezőjeként is dolgozik.
A padlózatot néztem, az egymás mellé szögelt pallókat, deszkákat. A szükség csodáját, a leleményt, ami az egyenetlen és méreteiben is különböző fatesteket összhangba hozta. Hiszen a „hely" egyetlen deszkája láttattni képes az adakozót.


2007. május 24-25. 17.00: HMG Műhely (Szentes): Az aranyszőrű bárány
mesejáték gyerekeknek, a Gyermeknapi Vigasságok keretében
Előadják: a szentesi Horváth Mihály Gimnázium diákjai
Felkészítő tanárok: Csapiné Matos Ibolya, Dózsa Erzsi, Keserű Imre, Majtényi András, Szurmik Zoltán

Meggyőződésünk, hogy a szakmai utánpótlást – legyen szó leendő alkotókról, kulturális szakemberekről, vagy értő közönségről – minden eszközzel támogatnunk kell. A szentesi Horváth Mihály Gimnázium az az oktatás intézmény, amely évtizedes tapasztalatokkal, minőségi színvonalon készíti fel diákjait addig a pontig, amelyen eldönthetik, érzékenységük, tehetségük, érdeklődésük az élet mely területén találhatja meg a legmegfelelőbb feladatot – s legelsősorban is azt, ez a feladat a kulturális élet valamely szférájában várja-e őket. Nem „profik" tehát, „csak" tájékozott, kreatív, alkotó, nyitott szellemiségű emberek. Mindezek olyan értékek, melyek kibontakozását minden módon támogatnunk kell, s amelyek jelenléte biztosíték a gyerekek és felnőttek számára is szórakoztató, igényes alkotásra.
Produkciójuk nem csak az alkotók (diákok és tanárok) személye révén köt össze nemzedékeket, hiszen minden korosztály jól ismeri az alapul szolgáló mesét. Az előadás mégis ahhoz a korosztályhoz (12 éven aluli kisgyermekek) szól leginkább, akiknél különösen oda kell figyelni a színvonalra, s ahol az igényes munkákból talán a legkisebb a választék – holott ezek a gyerekek a jövő alkotói, nézői és lehetséges mecénásai is egyben.

2007. május 27-28. 20.30: Artus (Budapest): Don Quijote Mauzóleum
Mű-színház és koncert kiállítás
Alkotó-előadók:
Donquijoték (DQN): Bakó Tamás, Csató József, Dombi Kati, Gold Bea, Szász Dániel, Lipka Péter; Szancsópanzák: Kocsis Gábor, Oldal István
Installációk: Bodóczky Antal (Medence Csoport), Zeneszerző: Csató József, Szövegek: Cervantes, Miguel de Unamuno, Csató József, Jelmez: Lőrincz Kriszta, Fény: Kocsis Gábor, Munkatárs: Oldal István, Produkciós munkatárs: Rácz Anikó, Rendező asszisztens: Gold Bea, Rendezte: Goda Gábor

Kísérlet arra, hogy kiszabadítsuk a Bolondság Lovagjának sírját a Ráció nemeseinek hatalmából.
Nálunk már a bolondságot sem értik!
Emberek! Csatlakozzatok hozzánk, s induljunk együtt az ismeretlenbe, a sír felszabadítására!
Színház, tánc, képzőművészet, zene, film és installáció.
A Don Quijote Mauzóleum rockkoncert, múzeumi kiállítás, tánc- és prózaszínházi előadás, performance, laza buli és színházi nyelvkurzus egyben. A négyszögletes, vörös színpadot képzőművészeti alkotások veszik körül. E színházi kiállítótérben az élő mobil-installációk mind egy-egy Don Quijote analógia. Az installációkon minden sze-replő Don Quijote, akár férfi, akár nő. A falra vetített „mű-nézők", mint Dulcineák, lelkesen követik az esemé-nyeket, így a siker is garantált. Sancho a teremőr.


2007. május 29-30., 20.30: Urbán András Társulata (SRB): Pilinszky János: Urbi et Orbi
felnőtteknek szóló előadás

2003-ban vállaltuk a vajdasági Urbán András rendező (2006 tavaszától a szabadkai Kosztolányi Dezső Színház igazgatója) színházi műhelye előadásainak menedzsmentjét. A 2010-ig kidolgozott együttműködés keretében 2006-ig négy, különleges formanyelvű előadás jött létre (Könyökkanyar, 0,1 mg, A lány, aki ugatott a Holdra, Drakula – a pillanat fényei), többek között Tolnai Ottó Kossuth-díjas vajdasági író-költő, a 2005-ös Magyar Irodalmi Díj kitüntetettje, illetve Csáth Géza szövegeinek felhasználásával.

A 2007-re tervezett előadás alapvetően az ún. Pilinszky-mitológia szimbólumrendszerét tekinti fundamentális nyelvezetének, mely térbeli megnyilvánulás és történés irányába leképzett színpadi akcióelemek sajátos, úgy Pilinszkyre, mint az alkotókra jellemző, önálló, egyedi színházi nyelvi struktúraként valósul meg. A darab nyilvánvalóan alkotóinak világról és művészetről szóló mondanivalója, abban a pillanatban, amikor is az ember nyíltan, a bejárt út után, a bejárt útról, az emberekhez fordul. Állapot, artikulálatlan formában. A tiszta megszólalást megelőző purgatórium. Az előadás nem a szentségeket fogalmazza, véleményezi, azonban a szentség, mint a szent viszony színházi fogalmát kutatja. Pilinszky a szög bekalapálásának művésze. A látvány megvalósulása, azaz az akció kizárólag látványként való megjelenítése, megteremtése az előadás alapvető nyelvi eszköze. A tér a mise tere, és ugyanakkor a haláltábor vonataié, pokol és menny. Egy családi asztal, egy üres csatatér...

Együttműködő partner: Flórián Műhely - Mozgóház Alapítvány (Budapest), Kosztolányi Dezső Színház (Szabadka)
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Újjászületik a híres szegedi omnibusz

Filmszerephez jut a százötven éves szegedi omnibusz mása, amelyet húsz éve készítettek. Az a… Tovább olvasom