Délmagyar logó

2017. 01. 21. szombat - Ágnes -11°C | 0°C Még több cikk.

Kísérleti és hibás sávok

Kísérleti jelleggel járult hozzá az állami közút kezelője a Csongrádi sugárút átalakításához. A fölfestett kerékpársávok sok közlekedőt földühítettek. Amikor az eredményt meglátta, még a tervező is megdöbbent. Mivel nem szabványos útvesztőt pingáltak, így most lemarják, és új csíkot húznak.
A kerékpárosok az út veszélyes közepére kényszerülnek. Fotó: Segesvári Csaba
A Szent István tér átépítésének részeként épül és újul meg a Baktó és Szentmihály közötti kerékpáros útvonal. A közlekedőket azonban meglepte, hogy a Csongrádi sugárúton betarthatatlan közlekedési rendet teremtettek.

– Először az út szélén kell a biciklisnek menni, utána – úgy láttam – a járdára föl. Aztán megint az úttesten, ott jönnek a trolik. Aztán meg a fölfestés beviszi a biciklist az út közepére. Mi értelme volt ennek? – háborgott Szemes Sándor. A férfi hetente többször is autózik munkaügyben a Csongrádi sugárúton. Legjobban az döbbentette meg, hogy a széles sugárút középtájon egysávosra szűkül.

A kerékpárutat a COWI nevű dán cég magyar irodája tervezte. A cég szegedi közlekedésmérnöke, Vincze Tibor tegnapelőtt bejárta az új szakaszt, és számos hibát talált. Mint kiderült, a terv nem bizonyult elég részletesnek. Azóta kitették a KRESZ-táblát, amely az úton folyó munkát jelzi, sebességkorlátozást vezettek be. A kivitelezőnek pedig új csíkokat kell fölfestenie.

– Nem szabványos sávelhúzásokat alakítottak ki, és rossz helyen jelölték a trolimegálló helyét is – mondta a COWI mérnöke. – Most lemarják a hibás felfestést, és betartható közlekedési rend alakul ki – tette hozzá Vincze Tibor.

A szakember szerint a tervező cég célja épp az volt, hogy ne az autósok rovására alakítsák ki a kerékpársávokat. – A kétszer kétsávos utat eddig a szélső sávban megálló autók szűkítették le. A balra kanyarodók miatt eddig is folyamatosan „cikáztak" az autók a két sáv között – magyarázta. Most egyes szakaszokon parkolóhelyeket alakítanak ki, azért szűkül össze a sugárút. Ha az út szélén festik föl a kerékpársávot, az automatikusan megállási tilalmat jelent. Azért hozták biciklisávot beljebb, hogy biztosítanak az autósoknak parkolót.

Az autók között vezet a kerékpárosok veszélyes útja. Fotó: Segesvári Csaba
Az áteresztőképesség csak látszólag csökken, azt ugyanis a jelzőlámpás csomópontok határozzák meg. Azok pedig csak annyi autót engednek egyszerre a sugárútnak erre a szakaszára, amennyi a szűkebb úton is bőven átjut – jelentette ki a tervező cég munkatársa. A kerékpársávok kialakítását az állami közutat kezelő cég csak kísérleti jelleggel engedte meg. Mivel felfestésről van szó, ha nem válik be, módosítható.

A kerékpár jármű, ezért az úttesten a helye – röviden így foglalható össze, miért szeretik a tervezők a kerékpársávot. Ha nem az útpályán megy valamilyen közlekedési eszköz, az autósok alig vesznek róla tudomást. A Petőfi Sándor sugárúton látszik: az oldalt, az autóktól külön vezetett bicikliút kockázatosabb. Még a biciklisnél jóval „ütésállóbb" 4-es villamos vezetői is lefékeznek a Petőfi sugárúton minden utcasarkon, hogy meggyőződjenek róla, minden kanyarodó és keresztező autóvezető látja őket.


Nemzetközi útvonal

Európai kerékpáros úthálózat része a Baktó és Szentmihály közötti szakasz, ezért támogatja az unió is a megépítését. Az Ipoly sori körforgalomig a Csongrádi sugárút egyik oldalán, majd a körútig mindkét oldalán külön pályán vezetnek kerékpárutat. Onnan a Rózsa utcáig a panelházak előtti úgynevezett szervizúton mehetnek tovább a biciklisek. A Rózsa utcától az Anna kútig festenek föl kerékpársávokat. A Fekete Sas utcán már kész az átvezetés. A Petőfi Sándor sugárúton fölújították a régi kerékpárutat, amelynek folytatását Szentmihályig építik meg. 
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Októberre csúszik a rockklub

Továbbra sem működik a szegedi rockklub, bár augusztus elejére tervezték a nyitását. A klubnak… Tovább olvasom